Ik zie aan de printen niets abnormaal, kan het zijn dat de magnetron toch defect is?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat kan. Maak de bewoording "kan" wil niet zeggen dat het "is".
Je kan dus 2 mogelijkheden ondernemen:
1: je test de inverter door de 230v te meten. De vcc te meten en de hoogspanning te meten met een speciale meter of probe.
2: je stuurt de 2 stukken op naar @smd. Het risico bestaat dat je gewoon geen 230v toe krijgt en dat de fout dus elders te zoeken is. De 230v meten lijkt me dus een absolute must.
Ik heb de magnetron ontkoppeld en tussen de klemmen CN701 en CN702 gemeten.
Bij het starten gedurende 1 a´ 2 sec 230v
EricN
Ik neem aan dat je bedoelt dat je tussen de 2 aansluitingen van cn702 hebt gemeten? Want cn701 is de communnicatie poort. 3 Dunne draadjes.
Ik zie op je foto dat je op cn702 aan het meten bent. Prima zo.
Als dat zo is dan is het idd iets in de inverter of magnetron.
Nu moet je beslissen of je verder gaat meten. Ga je de voedingsspanning op de print controleren? Ik vermoed over de dikste elco. C17.
Risico inschatten tot elektrocutie.
Een defecte inverter betekent niet dat de magnetron dan niet zou stuk zijn. Die kan alsnog OOK stuk zijn. Je hebt door de defecte inverter alleen niet de mogelijkheid om de magnetron te testen.
Meer nog. Mss is er een oorzaak en gaat de nieuwe inverter/magnetron terug stuk. Kijk ook de antenne en magnetrontunnel na op vervuiling/schade
[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 23 juni 2025 19:46:38 (26%)]
Ik vermoed dat de inverter in veiligheid gaat (schakeld uit na 1 a´2 sec).
Als de magnetron niet is aangesloten gaat dan de inverter ook in veiligheid?
de Inverter geeft geen terugkoppeling naar Moederbord bij 2 sec, dus zowizo een inverter kwestie. MAAR dat is vaak herstelbaar. Als de magnetron 11 sec wacht alvorens uitschakelen volgt, is het mogelijk een buis kwestie. Ik zeg net zoals EricN, MOGELIJK. Het is net Russich roulette wat er stuk is. Bij jou is de aansturing OK, terugkoppeling niet OK
Hoe kan je best de inverter testen, mag die onbelast zijn?
Kan ik de inverter demonteren en afzonderlijk testen?
Als ik de inverter loskoppel van de netspanning valt de oven ook uit na 2 sec.
De andere functies van de oven werken, dus enkel de magnetron.
Op het controleboard is er een zekering defect.
Moet ik bepaalde controles uitvoeren voor ik deze vervang?
EricN
EricN
Op maandag 23 juni 2025 21:26:34 schreef are:
Op het controleboard is er een zekering defect.
Moet ik bepaalde controles uitvoeren voor ik deze vervang?
Nee. Vervangen en testen. Neem bv een 8a doorschijnende. Dan zie je wanneer die springt. Timing is belangrijk. Springt ze bij openen vd deur dan is het deurslot defect. Springt ze na op start te drukken dan is de inverter in sluiting.
Als alles werkt kan je nog de gepaste zekering nemen. Dat gaat de kost niet zijn.
Maar je moet wel eens uitleggen hoe je 230v op de inverter meet met een defecte zekering??
Dat was ik juist ook aan het bedenken want deze zekering gaat naar de inverter. Ik heb na het inschakelen heel even 230 op de meter gezien.
Ik ben in mijn magazijn gaan zoeken en heb enkel F en T zekeringen, ik moet dringend uitbreiden.
Ik heb een F6 genomen en de microgolf gestart op 90W, dat bleek te werken en na een minuut was een kop water lichtjes warm.
Ik ga de nodige zekeringen bestellen.
Ik denk dat ik best wacht tot ik die heb om dan verder te testen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Even over de communicatie in dit topic over magnetron en magnetron.
Een "Magnetron" is in het dagelijks gebruik het gehele apparaat.
"Magnetron" wordt ook gebruikt voor enkel alleen de magnetron-buis.
Dus waar we de buis bedoelen graag Magnetron-buis schrijven.
En voor het gehele apparaat, graag Magnetron-oven schrijven.
Dit is denk ik voor de dyslectici onder ons veel duidelijker.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op maandag 23 juni 2025 22:20:46 schreef vergeten:
[...]
Een "Magnetron" is in het dagelijks gebruik het gehele apparaat.
"Magnetron" wordt ook gebruikt voor enkel alleen de magnetron-buis.
In België géén probleem.
Wij spreken over een microgolfoven - four à micro-ondes.
Ik denk dat nog geen 10% van de bevolking weet wat magnetron betekent/is...
Op maandag 23 juni 2025 22:20:46 schreef vergeten:
Even over de communicatie in dit topic over magnetron en magnetron.Een "Magnetron" is in het dagelijks gebruik het gehele apparaat.
"Magnetron" wordt ook gebruikt voor enkel alleen de magnetron-buis.Dus waar we de buis bedoelen graag Magnetron-buis schrijven.
En voor het gehele apparaat, graag Magnetron-oven schrijven.Dit is denk ik voor de dyslectici onder ons veel duidelijker.
Een magnetron is de uhf zender die in een microgolfoven geinstalleerd zit.. bij Sperry spraken we over een S-band of een X-band magnetron als het over radartrx-en ging.
Als de zekering defect is, meet de IGBTs op de inverter, sluiting is de inverter wat hersteld moet worden en de buis testen op correcte vermogen/ resonantie. Een Inverter MOET altijd belast zijn anders loopt de secundaire hoogspanning te ver op bij starten en slaat transformator door of te veel vonkvorming en einde processor van inveverter EN moederbord..
Ik heb voor te testen een zekering gewoon glas F6A en de microgolfoven gestart op 90w , 2.5A met A tang gemeten. vermogen opgedreven tot 600w en 5.1A gemeten. Water in de microgolfoven werd warm. De zandzekeringen zijn besteld en worden eind van de week verwacht. Ik denk dat alles dan terug in orde is.
EricN
Er kan een piekstroom gebeurt zijn of een vermoeide zekering. Die dingen slijten ook. Wat de piekstroom betreft zou ik vooralsnog de microgolven tunnel inspecteren.
Boven de grill zit een verwijderbaar glazen schoteltje. Dit moet proper zijn. Vetspatten kunnen voor knetteringen zorgen. De draaiende antenne die achter het schoteltje zit moet in perfecte staat zijn. Geen vuil of beschadigingen. Mss draait die niet. Nakijken.
Ook nooit metalen roosters gebruiken.
Controleer ook de houder van de zekering, al aantal malen een verbrand exemplaar gehad en daardoor smelt ook de zekering door.. Maar metingen zijn OK. Meet ook de stroom op hoog vermogen met een grote schaal water op 5 min..
Morgen heb ik de 8A M zandzekering en ga de oven op vol vermogen testen en de stroom meten.
Ik heb de tunnel en de antenne gecontroleerd, zijn in orde.
Het glazen schoteltje was erg vuil en aangebakken, heb dit gereinigd.
De zekering houder is ook in orde.
Ik ga ook eens vragen of ze per ongeluk het metalen rooster hebben laten zitten als ze de microgolf gebruiken.
Vandaag grote doos ontvangen met zekeringen, M 8A Zand.
Zekering geplaats en 10 min op vol vermogen, na 1 min 8A en na 5 min zakt tot 6.6A.
Alles werkt:)
Wat soms ook voorkomt dat Inverter "piekt" in vermogen, dan gaan zekering ook stuk van
Is daar een reden voor, is daar iets aan te doen want die 8A verontrust me een beetje.
Is wel te zien en te horen, als inverter start en je ziet buis soms feller gaan gloeien en inverter gaat anders zoemen dan piekt de inverter. Ook hier weer kan de overslag in de buis zijn of een inverter die overlijdende is. heb er hier nu ook 1 staan. 8 Ampere zekering is wel normaal hoor voor deze ovens.
Maar zoemt de inverter rustig en gloei intensiteit blijft hetzelfde op hoog vermogen 10 min lang met schaal water er in, dan geen zorgen maken..