Hoi,

ik ben van plan om mijn hoofdschakelaar te vervangen zodat ik mijn generator op een veilige manier kan aansluiten op mijn huisinstallatie.
Aangezien ik alles van Eaton heb wil ik ook van dit merk een hoofdschakelaar waarbij ik kan kiezen tussen "net", "uit", "generator".
Het idee is om onder de groepenkast een CEE stekkerdoos te maken (mannetje). Hierop kan ik dan een generator of accu aansluiten om zo een deel van de huisinstallatie van stroom te voorzien.

Mijn vragen:

Zo maakte ik dat ~30 jaar terug.
Maar let op, een (kleine) aggregaat kan rare dingen doen, niet alle apparaten vinden dat leuk.

De Hager SFT440 kan dat ook en kost maar 46 euro.
Valt minder uit de toom dan dat ding van Eaton :)

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (34%)]

Op dinsdag 8 juli 2025 17:52:16 schreef Erik777:
Valt minder uit de toom dan dat ding van Eaton :)

De sft440 mag alleen stroomloos geschakeld worden, de nul is namelijk niet voor en naijlend.

Iets duurder dan de sft440 is een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976
in de kast valt dat niet op de Sontheimer heeft ook een grijze knop.
https://www.amazon.nl/Sontheimer-Schakelaar-4-polig-net-0-Not-omschake…
https://m.media-amazon.com/images/I/71x-Hygn9GL._SX522_.jpg

Op dinsdag 8 juli 2025 18:54:23 schreef Peter112:
[...]

De sft440 mag alleen stroomloos geschakeld worden, de nul is namelijk niet voor en naijlend.

Waar vind je deze info want ik kan het niet in de produktbeschrijving vinden.
edit: doordat er geen nul op het ding staat aangegeven zal dat kloppen

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (11%)]

Op dinsdag 8 juli 2025 16:22:12 schreef Toverstaf:
Hoi,

ik ben van plan om mijn hoofdschakelaar te vervangen zodat ik mijn generator op een veilige manier kan aansluiten op mijn huisinstallatie.
Aangezien ik alles van Eaton heb wil ik ook van dit merk een hoofdschakelaar waarbij ik kan kiezen tussen "net", "uit", "generator".
Het idee is om onder de groepenkast een CEE stekkerdoos te maken (mannetje). Hierop kan ik dan een generator of accu aansluiten om zo een deel van de huisinstallatie van stroom te voorzien.

Mijn vragen:

Die schakelaar is toepasbaar. Moet je 63A hebben, ze zijn er ook in een lichtere (goedkopere) variant.
Let op, deze Eaton word zonder knop geleverd!

De 3 fasen mag je aan 1 kant (generatorkant) doorverbinden. Je mag je fornuis ( als dit een 3 fase fornuis is ) dan NIET volledig gebruiken.

Top.

Dan bestel ik de 63A versie (degene waar ik een link van had gepost).
Ik weet dat er goedkopere alternatieven zijn, maar zoals gezegd wil ik alles bij 1 merk houden. Maar aangezien ik een hoofdschakelaar niet zelf kan vervangen zocht ik even de bevestiging.

Ik knoop de fases dan aan de generatorzijde aan elkaar.

Voor mijn idee; wat zou er eventueel fout kunnen gaan (bijvoorbeeld als er ergens een 3 fasen motor per ongeluk is aangesloten), los van de overbelasting?

En zo ziet mijn kast er nu uit:

Als ik deze knop erbij bestel, zou dat dan passen in plaats van de huidige hoofdschakelaar?

het zal er niet fijn in passen, dat onderste kastje is laag dus zitten de draden er best klem in met aansluiten.

Ik denk het een hoop gevrot wordt om die brede 63A schakelaar erin te krijgen met bedrading. Voor 63A bedraad je met 10mm2. Volgens mij moeten de maten die in de datasheet als mm staan cm zijn.
14,5cm breed en 9,5 cm hoog dan moet je aan de bovenzijde nog doorlussen hiervoor heb je eigenlijk bandkoper 10mm2 voor nodig. eze krijg je bij Sontheimer en Kraus&Naimer er standaard al bijgeleverd.

Ik vind dat jullie goede suggesties maken !, niet aan gedacht.

In dit geval is de Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976 zoals genoemd door Peter dan misschien een betere keuze, ondanks dat dit een ander merk is (waar ik zelf ook nooit van heb gehoord).
Is dit een ok keuze om als hoofdschakelaar te gebruiken in een woning? Ik wil dat het gewoon goed is.

Op dinsdag 8 juli 2025 17:52:16 schreef Erik777:

Ik zie iets andere prijzen van Hager.
Zelfs al doe je denning adviesprijs door twee kom je nog lange na niet in de buurt. Ja, de SFT140....

@Peter112: Als de netspanning weggevallen is, loopt er geen stroom meer. Je kunt dan gerust omschakelen. Bij inschakelen schakel je eerst alle aardlekschakelaars uit, zet de hoofdschakelaar via de 0 stand weer op netspanning en schakel je de aardlekschakelaars weer in.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (24%)]

Op dinsdag 8 juli 2025 21:25:10 schreef Toverstaf:

Voor mijn idee; wat zou er eventueel fout kunnen gaan (bijvoorbeeld als er ergens een 3 fasen motor per ongeluk is aangesloten), los van de overbelasting?

Als het apparaat / motor geen nul heeft zal er niets gebeuren.
Pas wel op met een ultra goedkope inverter generator, niet alle apparaten zijn daar blij mee.
En koppel een PV installatie, indien aanwezig, af bij generator bedrijf , als de PV omvormer gaat leveren omdat hij weer spanning ziet aan de ingang rookt hij de generator op!
Misschien kan je die beter aan de net kant aangesloten laten en alleen de rest omschakelen.

Yes, dat is mij bekend (al verwachten de omvormers een perfecte spanning voordat ze gaan terugleveren).
Het idee is om alleen de essentiele groepen te gebruiken.

Ik heb een 5.5kW generator met een borstelloze generator zonder AVR gekoppeld aan een Lombardini 11pk motor:

3000 toeren, dat is dan weer jammer, die Lombardini kan die 5.5kW gemakkelijk slepen op 1500 toeren. (ik heb ook zo een machientje staan)

Op woensdag 9 juli 2025 08:03:47 schreef keebrev:
[...]
Ik zie iets andere prijzen van Hager.
Zelfs al doe je denning adviesprijs door twee kom je nog lange na niet in de buurt. Ja, de SFT140....

Kijk eens hier bijvoorbeeld. Adviesprijzen zijn altijd 5x zo duur dan de marktprijs bij deze componenten.

Alternatief is de Kraus & Naimer

Die hebben ook een voor- en naijlende nul

https://www.krausnaimer.com/fileadmin/user_upload/Kraus_u_Naimer/Pdfca…

De SFT440 kan natuurlijk ook, mits je eerst alle afgaande groepen uitzet alvorens te schakelen (want in het schakelmoment kun je dus bij dat ding kortstondig een zwevende nul hebben omdat die niet voor- of naijlt)
De vraag is of je dat, in the heat of the moment, nog bedenkt. Een omschakelaar die geen kans geeft op zwevende nul is dan wel wat veiliger..

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (47%)]

Je moet daar inderdaad rekening mee houden maar omschakelen doe je meestal als de netspanning al is uitgevallen. En de generator is maar 1-fase dus daar heb je het probleem niet. Terugschakelen naar netspanning moet dan wel met beleid.

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (14%)]

Ik wil dat het gewoon goed is zonder erover te hoeven nadenken, dus de SFT440 valt af.

Kraus & Naimer is wat lastiger te verkrijgen, maar ik begrijp dat ik een 4 polige schakelaar moet hebben met een 63A rating. Dan kom ik uit op de KA63B.T904.VE2.F445.

Alternatief is de eerder genoemde Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976.

Beide hebben beperktere inbouw afmetingen dan de Eaton die ik zelf op het oog had.

Als deze toepasbaar zijn voor mijn gebruik zal ik kijken waar ik deze het voordeligste kan krijgen. Bedankt allemaal voor het meedenken !

Even een vraagje;
Het niet mogen schakelen van de sft440 onder spanning omdat deze geen nul aansluiting heeft, deze schakelaar heeft een 0 stand in het midden. Geldt dat dan ook?
Een Eaton hoofdschakelaar heeft ook geen specifieke nul aansluiting, mag je die dan wel stroomvoerend schakelen?

Op donderdag 17 juli 2025 17:54:51 schreef sanderunizuki1:
Even een vraagje;
Het niet mogen schakelen van de sft440 onder spanning omdat deze geen nul aansluiting heeft, deze schakelaar heeft een 0 stand in het midden. Geldt dat dan ook?
Een Eaton hoofdschakelaar heeft ook geen specifieke nul aansluiting, mag je die dan wel stroomvoerend schakelen?

Het probleem doet zich ook voor bij inschakelen onder last, je weet niet wanneer de nul schakelt. Is hij later dan de fasen dan heb je een heel kort moment een zwevende nul. Dat kan voor sommige apparaten funest zijn.

omschakelaars zonder voor en naijlende nul https://meintechblog.de/2023/11/13/operation-hausspeicher-hauptschalte…
Kijk ook eens naar de tijddiagram plaatjes onderaan de site.
Staat voor de him40* serie zwart op wit door hager. Over een opengewerkte sft440 https://community.victronenergy.com/t/replace-battery-in-case-of-a-def…