Dag allen,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij mijn volgende issue.
Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met floppy emulators en dan in het bijzonder die van Gotek.
Ik heb een Agilent 54621A scope waarvan ik de floppy drive wil vervangen voor een floppy emulator met USB aansluiting.
Nu kwam ik op EEVblog een topic tegen die helemaal aansluit op mijn vraag en type scope. Tevens heb ik hier ook mijn vraag gepost maar helaas nog geen reactie dus mijn hoop is op jullie gevestigd.
Dus ik heb een Gotek SFR1M44-DU26 besteld en deze opnieuw geflashed met de FlashFloppy- firmware. Zoals hier beschreven: Klik

Volledige beschrijving staat hier

Echter loop ik tegen een aantal zaken aan.
Als eerste; Wanneer ik mijn scope-image als BMP-bestand wil schrijven, verschijnt de melding: "Disk Write Error".

Wanneer ik het formaat echter wijzig naar TIF, werkt het wel.

Maar wanneer ik de USB-stick in mijn computer stop, zie ik alleen de geformatteerde floppy-image. En een bestand met de naam IMAGE_A.CFG.
Wanneer ik de USB-stick terug in de Gotek floppy-emulator steek en naar de Recall-functie ga, zie ik alleen INTERN_0, INTERN_1 en INTERN_2. Hier zou normaal gesproken ook mijn floppy bij moeten staan.

Wanneer ik kijk onder Utility -> Floppy -> File, zie ik wel mijn opgeslagen images. Wat me ook opvalt, is dat de twee Tektronik-images in de map TDS3000-Series-Gotek-FlashFloppy-main hier ook worden weergegeven. Ik verwacht dat ze ergens in de image van 1m44_fat12 staan?! Ik heb ook een andere image geprobeerd, namelijk bestand "BlankFloppy". Het resultaat is hetzelfde, behalve dat ik nu niet meer die twee TEK-bestanden in Floppy File Manager zie.

Lang verhaal, maar even kort een paar punten samengevat:
- Klopt het dat ik snapshots alleen als TIF kan opslaan en niet als BMP?
- Wat doet dat bestand IMAGE_A.CFG?
- Doen de twee toetsen naast de USB-poort op de Gotek iets? (ik verwacht dat deze overbodig zijn geworden door de nieuwe FlashFloppy- firmware. Maar stel de vraag even ter bevestiging)
- Hoe krijg ik de images uiteindelijk van mijn USB op mijn computer?

Kun je de op de Gotek opgeslagen images uberhaupt nog wel op de Agilent zichtbaar maken?
Staan alleen de bestandsnamen van de images op de USB stick maar geen onderliggende imagedata die bij die images horen?

Lijkt mij erop dat de Gotek geen volledige hardware emulatie van een echte floppy drive (of specifiek voor Agilent) ondersteund.

Patrick de Zeester

Golden Member

Van oudere HP apparatuur kan ik mij herinneren dat het low-level format van floppies anders is dan wat bijv. op PC's gebruikelijk was. M.a.w. een floppy drive emulator moet dan echt de flux overgangen zowel bij schrijven als lezen op de USB disk vastleggen i.p.v. de (ruwe) data.

Om nog een voorbeeld te noemen, floppies in PC dataformaat kon je met de Amiga lezen en schrijven maar floppies in Amiga dataformaat kon je onmogelijk met de PC lezen en schrijven omdat de Amiga het MFM signaal van de floppy zelf softwarematig deed decoderen, in de PC gebeurde dit in de floppy hardware controller en die (her)kende het Amiga dataformaat niet.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die Gotek dingen schijnen ook niet 100% compatible te zijn met "echte" floppydrives... (je ziet vaker problemen)

Op donderdag 10 juli 2025 11:42:16 schreef Bobosje:
Kun je de op de Gotek opgeslagen images uberhaupt nog wel op de Agilent zichtbaar maken?
Staan alleen de bestandsnamen van de images op de USB stick maar geen onderliggende imagedata die bij die images horen?

Lijkt mij erop dat de Gotek geen volledige hardware emulatie van een echte floppy drive (of specifiek voor Agilent) ondersteund.

Nee volgens mij kan ik ze niet zichtbaar maken. Volgens mij moet dat via die Recall functie. Maar daar zie ik de floppy dus niet bijstaan.
En wanneer ik op de bestanden klik via Utility -> Floppy -> File, dan krijg je een melding dat hij niet weet hoe hij de bestanden moet openen (of iets dergelijks).

Maar blijkbaar moet het wel kunnen werken met een Agilent 546xxx scope.
In het EEVblog topic, heeft een gebruiker dit wel werkbaar met de Gotek emulator.

Heb je dezelfde instructies gevolgd of heb je andere Gotek hardware of iets dergelijks?

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Niet echt "Plug And Play" zo'n Gotek, meer "Plug And Pray"...

Op donderdag 10 juli 2025 14:10:11 schreef Bobosje:
Niet echt "Plug And Play" zo'n Gotek, meer "Plug And Pray"...

klopt , ik had zo`n ding in een roland keyboard zitten , eigenlijk werkt het niet gewoon lekker , bovendien te omslachtig om er wat op te zetten .
ik heb er nu een inzitten uit america , ben even het merk kwijt ,duur maar werkt feilloos , bovendien kan 1000 floppy op 1 stick kwijt , bij gotek zijn het er maar honderd .
volgens mij moest de usb geformatteerd in een bootable fat 32 , elk floppy word als een image op de stick gezet , op de gotek kun je middels de knopjes de image kiezen en lezen door op ok te drukken .
maar pin me er niet op vast , het is al een tijd geleden dat ik er mee gewerkt heb .

Op donderdag 10 juli 2025 18:52:07 schreef klaasy:
[...]
klopt , ik had zo`n ding in een roland keyboard zitten , eigenlijk werkt het niet gewoon lekker , bovendien te omslachtig om er wat op te zetten .
ik heb er nu een inzitten uit america , ben even het merk kwijt ,duur maar werkt feilloos , bovendien kan 1000 floppy op 1 stick kwijt , bij gotek zijn het er maar honderd .
volgens mij moest de usb geformatteerd in een bootable fat 32 , elk floppy word als een image op de stick gezet , op de gotek kun je middels de knopjes de image kiezen en lezen door op ok te drukken .
maar pin me er niet op vast , het is al een tijd geleden dat ik er mee gewerkt heb .

Was dat deze USB floppy emulator Nalbantov misschien?

Op donderdag 10 juli 2025 12:52:48 schreef Bobosje:
Heb je dezelfde instructies gevolgd of heb je andere Gotek hardware of iets dergelijks?

Jep, zelfde instructies gevolgd en identiek model.

Op donderdag 10 juli 2025 19:05:25 schreef Bobosje:
[...]

Was dat deze USB floppy emulator Nalbantov misschien?

nee het is van het merk flexidrive .
als je hem besteld vragen ze gelijk voor welk toestel het bedoeld is en stellen ze hem in middels jumpers voor dat apparaat .
https://floppyemulator.com/

Even een update. Het is inmiddels gelukt om screenshots van de usb te halen.
Klaarblijkelijk worden de screenshots weggeschreven onder het image bestand. Dus met 7-zip open ik het .img bestand en kan ik bij de screenshots. Wellicht omslachtig dat de map niet direct zichtbaar is op de usb stick maar voor sporadisch gebruik nog prima te doen.
Blijft wel apart dat bij .bmp bestanden wegschrijven een foutmelding blijft optreden. Maar .tif en .csv files worden probleemloos weggeschreven. Dus voorlopig aan de slag met .tif bestanden waar verder ook niets mis mee is.

soldeersmurf

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

De floppy formats uit die periode waren beslist niet uitwisselbaar herinner ik me. IBM-PC, MSX, OS/9, CP/M, CPM/86 etc. , allemaal verschillend en HP had ook zijn eigen 'PC' versie die denk ik meer Linux trekjes had. Maar er was een oplossing: Xenocopy. Daarmee kon je allerlei formaten lezen en schrijven met je PC.
Ik heb een HP SA met floppy-drive, maar die werkt niet meer.. kan zijn eigen flop zelfs niet meer teruglezen. Via de GPIB aansluiting is het me wel gelukt om data op te halen. De naam Ulrich Bangert schiet me dan te binnen die iets heeft gemaakt om de GPIB bus uit te lezen. Ik weet niet meer of ik daar mijn chinese HPIB-USB interface kloon bij gebruikt heb, maar uiteindelijk lukte het om spectrumplaatjes uit te lezen. Overigens zijn er ook Arduino GPIB toepassingen te vinden om met GPIB te praten.

In een terzijde: Ik heb pas een HP SA floppy drive "gereanimeerd" zien worden door een eenvoudige schoonmaak floppy.
Dat kan dus de moeite zijn.