Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shaped
Golden Member
Dan lijkt me zoiets beter toe.
Relais zijn wel groter zag ik, dus hoop dat het past in de zekerings kast.
Wat heb ik dan nodig? Een 4 of 5 pins relais? Ik vermoed de laatste als ik het eea goed begrijp….
Iemand wellicht een link naar een website?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Even serieus, voordat je ingrijpende veranderingen in de bedrading van je auto maakt, ik zou eerst even een stukje elementaire electrotechniek/electronica tot me nemen.
Heel moeilijk is het niet echt als je weet waar je mee bezig bent en dat laatste mankeert wat bij je.
Ik bedoel, er klapt er een achterop bij je in het donker omdat je een aansluitfoutje gemaakt hebt en dus de achterlichten niet meer branden als je gewoon licht aanschakelt.
Of als die man die zelf xenonlampen aftermarkt had gemonteerd en de hele wereld verblinde terwijl zijn auto willekeurig ermee stopte.
Die laatste heb ik toen zelf uit de ellende gehaald overigens.
Die man dacht ook dat ie het wel kon, zelfoverschatting.
Shaped
Golden Member
Op zaterdag 2 augustus 2025 18:52:06 schreef Jinny:
Even serieus, voordat je ingrijpende veranderingen in de bedrading van je auto maakt, ik zou eerst even een stukje elementaire electrotechniek/electronica tot me nemen.
Heel moeilijk is het niet echt als je weet waar je mee bezig bent en dat laatste mankeert wat bij je.
Ik bedoel, er klapt er een achterop bij je in het donker omdat je een aansluitfoutje gemaakt hebt en dus de achterlichten niet meer branden als je gewoon licht aanschakelt.
Of als die man die zelf xenonlampen aftermarkt had gemonteerd en de hele wereld verblinde terwijl zijn auto willekeurig ermee stopte.
Die laatste heb ik toen zelf uit de ellende gehaald overigens.
Die man dacht ook dat ie het wel kon, zelfoverschatting.
Ik begrijp wat je bedoeld en dat is precies de reden waarom ik op dit forum ben gekomen.
Ik heb zelf een technische opleiding gehad, ken mijn weg rondom electriciteit in de zin dat ik het meeste begrijp, of het inzicht heb om het te begrijpen. Dat gedeelte dat ik niet begrijp, bevraag ik aan mensen die dat wel doen, omdat ik geen electro technicus ben.
het eerste schema is de situatie, zoals deze is.
Ik heb de bcm als stroombron en daar worden twee lampen mee bediend.
leuk dit alles als topic, maar tijdens aanhouding en auto keuring is het reden tot boete en afkeur.
Alleen als het origineel zo bedoeld is ten tijde van toelating eisen en keuring.
DRL is geen apart keurpunt voor oudere voertuigen (voor 2011), maar onnatuurlijke verlichting (zoals achterlichten die altijd branden zonder reden) kan leiden tot een afkeur als het niet past binnen de toelatingseisen. En kom niet af dat als je stadslicht aan zet dat ze dan ook branden. Bij stadslicht branden ze omdat ze als reden aangezet zijn; en bij contact aan niet.
Op zaterdag 2 augustus 2025 14:44:52 schreef Shaped:
[...]Nog even aan het zoeken geweest, maar het lijkt erop dat de diode inderdaad kortsluit
Zie https://youtu.be/MKD0A8JGezc?feature=shared.Vanaf 0 minuten tot 1.26 minuten legt de beste man uit dat de “ON-time” van een diode, voor kortsluiting kan zorgen in een circuit.
Later wordt vermeld dat schottky diodes ca 200 tot 800mV doorgeven en silicium diode’s op in ieder geval 1 volt zitten.Ik heb nog geen wanklanken gelezen van de andere twee heren die de schakeling in de praktijk hebben toegepast, maar desalniettemin zie ik op langere termijn hier wel een issue ontstaan die ik liever niet in mijn boordcomputer wil hebben.
Ik hoop dat de beste man het fout heeft, maar graag nog input van jullie in hoe deze “ON-time” doorlaat stroom van een diode zoveel mogelijk in te beperken.
Optie 1, In een eerdere video die ik vond op youtube, werd even snel “een weerstand” plaatsen achter de diode genoemd, maar kan de betreffende video niet meer vinden.De optie2, 2 diode’s in serie lijkt me ook valide, alhoewel minder effectief/efficient voor het probleem
Optie 3 die ik nog vond, is het gebruik maken van een p-mosfet icm een diode en een aantal weerstanden.
Deze methode overtreft mijn electrotechnische kennis, maar schijnt voor de basis electrotechnicus niet lastig te zijn.
https://youtu.be/IrB-FPcv1Dc?feature=shared
Eerlijk gezegd denk ik dat je spijkers zoekt op laag water. Ik heb dat filmpje even bekeken en het effect waar die man over praat is nogal extreem. De tijdsperioden waar deze man het over heeft bedragen nano en pico seconden. Verder heeft deze man het over schakelende voedingen. De lengt en de vorm van de schakelpulsen is in dit soort voedingen belangrijk. De pulsen moeten er een beetje mooi uitzien om een beetje knappe voedingsspanning zonder ruis te verkrijgen.
De meetinstrumenten die de man in dat filmpje gebruikt zijn ook nogal extreem. Die oscilloscoop in die de man daar tekent heeft inderdaad een bandbreedte van een GHz. Ik heb deze scoop en je kunt daar dingen dingen mee zien die je met de meeste digitale scoops niet ziet. Een digitale scoop bemonsterd het signaal heel snel en bouwt daar een beeld mee op. Daardoor mist een digitale scoop gewoon de gebeurtenissen die tussen de genomen monsters vallen.
De puls generator in dat filmpje is ook best een extreem apparaat. Was ooit ook extreem duur. Maar blijkbaar niet goed genoeg voor de metingen die deze man doet. Met een paar als darlington geschakelde RF torren bouwt de man dus zelf een eindtrapje dat aan de specificaties voldoet om zijn metingen te kunnen doen. Het leuke is dat hij de torren als darlington schakelt. Dan zit er dus niets tussen de transistoren dat de impuls kan vertragen.
In het wat normalere leven zullen deze schakelpieken ook maar weinig invloed hebben. Een draadje van een halve meter heeft waarschijnlijk al genoeg inductie om de schakelpuls helemaal kwijt te raken. Een gewone diode in serie zal in de toepassing van de TS uitstekend werken. Twee diodes in serie zal waarschijnlijk maar weinig nut hebben. Behalve dat je twee keer een pn overgang hebt en dus twee heer een spanningsverlies van o,6 volt. De verminderde lichtopbrengst kun je waarschijnlijk zelf niet waarnemen omdat je ogen bij veel licht het verschil niet goed kunnen waarnemen. Ga je echter 'snachts op grote afstand staan? dan zul zul je wel verschil zien. Het oog is met weinig licht gevoeliger. Met een lichtmeter zie je dat verschil overigen wel degelijk meteen.
Ik zelf zit zit voor mijn werk nog wel eens te knutselen aan grote inverters. Dat zijn ook een soort schakelende voedingen. Daar zijn dit soort impulsen en het dempen ervan erg belangrijk. Als het fout gaat kan de boel letterlijk ontploffen. 3,5 MW aan energie is nu eenmaal niet zomaar weg. In deze schakelingen zitten ook vaak snubbers om de pulsen een beetje weg te werken.
In de auto hoeven die diodes maar enkele keren te schakelen. Alleen als je ze aanzet dus. Bij een inverter of pwm gestuurde schakelvoeding zoals bij de man in de video praatje over duizenden keren per seconden. Dan is het meteen een heel ander verhaal.
Elke boordcomputer of ecu is overigens zeer degelijk beveiligd tegen deze verschijnselen. En dan ook elke ingang of uitgang ervan. Zonder deze maatregelen zal de computer het ook niet erg lang uithouden. In elke auto (met verbrandingsmotor en ontsteking) zit een enorme stoorbron die verschrikkelijke elektrische impulsen maakt. Impulsen die je met die snelle scoop op vrijwel elke draad kunt terugvinden. En dat is de z.g. bobine. Die bobine geven ze elke keer dat een cilinder moet ontsteken een elektrische trap zodat hij een vonk maakt. Ook daar moet een ECU tegen kunnen. En meest kunnen daar toch erg goed tegen. En ja tegenwoordig kunnen ze dat bobine systeem erg goed en mooi maken en de narigheid is lang zo erg niet meer bij bij bijvoorbeeld een oldtimer zonder een ecu. Maar een bobine blijft een spoel waarmee ze hoogspanningsimpulsen maken. En dat blijft gewoon rf storing.
Ik denk dat de diode oplossing van die vrienden van jou een elegante oplossing is. Je bouwt eigenlijk een soort van 'or' poortje. En dat zal heus wel werken. Ik denk dat je veel te moeilijk denkt. Ook het plaatsen in de motorruimte hoeft echt geen probleem te zijn. Met het degelijk insealen in verlijmde krimpkous en de wat grotere dingen in zelfvulkaniserende tape kom je een heel eind. Soldeer verbindingen zijn uitstekend zolang je de boel maar laat zweven. Een draad aan een vast punt solderen moet je niet doen. Door trillen zal de soldeer verbinding op den duur afbreken.
Als de diode or poort methode niet werkt omdat de equ ziet dat er elektrisch iets anders is, zou je altijd nog iets kunnen doen met een paar relais. Dat is wel dan iets ingewikkelder.
Maar het mooiste is natuurlijk de software oplossing.
Ex-fietser, jij verwoord het uitstekend.
Zo sta ik er ook in, maar wist het niet duidelijk uit te leggen.
Youtube en dergelijke zetten heel veel mensen op het verkeerde been met info.
Wat de post over afkeur betreft.
Dat lijkt mij niet aan de orde.
Bij de keuring moeten alle lampen functioneren, aan het E keurmerk voldoen en mogen niet verblinden.
Aangezien het de originele verlichting betreft, en geen bijgebeunde Ali rommel, klopt dit allemaal.
Wijs mij eens een regel aan bij de APK keuring dat de verlichting uit moet zijn / kunnen.
Shaped
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 09:03:27 schreef Ex-fietser:
[...]Eerlijk gezegd denk ik dat je spijkers zoekt op laag water. Ik heb dat filmpje even bekeken en het effect waar die man over praat is nogal extreem. De tijdsperioden waar deze man het over heeft bedragen nano en pico seconden. Verder heeft deze man het over schakelende voedingen. De lengt en de vorm van de schakelpulsen is in dit soort voedingen belangrijk. De pulsen moeten er een beetje mooi uitzien om een beetje knappe voedingsspanning zonder ruis te verkrijgen.
De meetinstrumenten die de man in dat filmpje gebruikt zijn ook nogal extreem. Die oscilloscoop in die de man daar tekent heeft inderdaad een bandbreedte van een GHz. Ik heb deze scoop en je kunt daar dingen dingen mee zien die je met de meeste digitale scoops niet ziet. Een digitale scoop bemonsterd het signaal heel snel en bouwt daar een beeld mee op. Daardoor mist een digitale scoop gewoon de gebeurtenissen die tussen de genomen monsters vallen.
De puls generator in dat filmpje is ook best een extreem apparaat. Was ooit ook extreem duur. Maar blijkbaar niet goed genoeg voor de metingen die deze man doet. Met een paar als darlington geschakelde RF torren bouwt de man dus zelf een eindtrapje dat aan de specificaties voldoet om zijn metingen te kunnen doen. Het leuke is dat hij de torren als darlington schakelt. Dan zit er dus niets tussen de transistoren dat de impuls kan vertragen.
In het wat normalere leven zullen deze schakelpieken ook maar weinig invloed hebben. Een draadje van een halve meter heeft waarschijnlijk al genoeg inductie om de schakelpuls helemaal kwijt te raken. Een gewone diode in serie zal in de toepassing van de TS uitstekend werken. Twee diodes in serie zal waarschijnlijk maar weinig nut hebben. Behalve dat je twee keer een pn overgang hebt en dus twee heer een spanningsverlies van o,6 volt. De verminderde lichtopbrengst kun je waarschijnlijk zelf niet waarnemen omdat je ogen bij veel licht het verschil niet goed kunnen waarnemen. Ga je echter 'snachts op grote afstand staan? dan zul zul je wel verschil zien. Het oog is met weinig licht gevoeliger. Met een lichtmeter zie je dat verschil overigen wel degelijk meteen.
Ik zelf zit zit voor mijn werk nog wel eens te knutselen aan grote inverters. Dat zijn ook een soort schakelende voedingen. Daar zijn dit soort impulsen en het dempen ervan erg belangrijk. Als het fout gaat kan de boel letterlijk ontploffen. 3,5 MW aan energie is nu eenmaal niet zomaar weg. In deze schakelingen zitten ook vaak snubbers om de pulsen een beetje weg te werken.
In de auto hoeven die diodes maar enkele keren te schakelen. Alleen als je ze aanzet dus. Bij een inverter of pwm gestuurde schakelvoeding zoals bij de man in de video praatje over duizenden keren per seconden. Dan is het meteen een heel ander verhaal.
Elke boordcomputer of ecu is overigens zeer degelijk beveiligd tegen deze verschijnselen. En dan ook elke ingang of uitgang ervan. Zonder deze maatregelen zal de computer het ook niet erg lang uithouden. In elke auto (met verbrandingsmotor en ontsteking) zit een enorme stoorbron die verschrikkelijke elektrische impulsen maakt. Impulsen die je met die snelle scoop op vrijwel elke draad kunt terugvinden. En dat is de z.g. bobine. Die bobine geven ze elke keer dat een cilinder moet ontsteken een elektrische trap zodat hij een vonk maakt. Ook daar moet een ECU tegen kunnen. En meest kunnen daar toch erg goed tegen. En ja tegenwoordig kunnen ze dat bobine systeem erg goed en mooi maken en de narigheid is lang zo erg niet meer bij bij bijvoorbeeld een oldtimer zonder een ecu. Maar een bobine blijft een spoel waarmee ze hoogspanningsimpulsen maken. En dat blijft gewoon rf storing.
Ik denk dat de diode oplossing van die vrienden van jou een elegante oplossing is. Je bouwt eigenlijk een soort van 'or' poortje. En dat zal heus wel werken. Ik denk dat je veel te moeilijk denkt. Ook het plaatsen in de motorruimte hoeft echt geen probleem te zijn. Met het degelijk insealen in verlijmde krimpkous en de wat grotere dingen in zelfvulkaniserende tape kom je een heel eind. Soldeer verbindingen zijn uitstekend zolang je de boel maar laat zweven. Een draad aan een vast punt solderen moet je niet doen. Door trillen zal de soldeer verbinding op den duur afbreken.
Als de diode or poort methode niet werkt omdat de equ ziet dat er elektrisch iets anders is, zou je altijd nog iets kunnen doen met een paar relais. Dat is wel dan iets ingewikkelder.
Maar het mooiste is natuurlijk de software oplossing.
Dank Ex-fietser voor deze uitgebreide uitleg.
Het wordt zeer gewaardeerd! 
En ja, ik ben van nature iemand die “ spijkers op laag water” zoekt, want ja ik ben technisch aangelegd, maar ik heb niet genoeg inzicht in deze materie. Daarmee haal ik de informatie op adhv andere informatiebronnen, zoals Youtube maar ook dit forum, omdat veiligheid voorop staat.
Hetgeen revado aankaart is daarmee eveneens het geval: Youtube is een goede informatie bron, maar kan mensen serieus op het verkeerde been zetten!
On topic:
De bi-directionele eigenschap van een diode speelt geen rol.
Het eerdere plan met de schottky diode’s is een goede manier om de klus te klaren. Motorruimte is geen belemmering voor de levensduur van een diode, bij lege accu een jumpstarter moeten gebruiken is eveneens geen issue en de BCM geeft bij de schakeling zeer waarschijnlijk geen foutmeldingen (zo blijkt de praktijk). De schottky’s nemen daarbij maar 0,3 volt, van de lichtopbrengst af.
Als backup, maar ook uit nieuwsgierigheid:
Op welke manier zou een relais geschakeld worden in deze manier?
Ik heb gisteren (en ja, mbv het inmiddels “gevreesde” Youtube) nog wat zitten tekenen over hoe ik zou denken dat een schakeling met een relais zou werken (op 1 achterlicht, links achter in mijn voorbeeld).
Wat is jullie idee?
Op zondag 3 augustus 2025 09:03:27 schreef Ex-fietser:
[...]Eerlijk gezegd denk ik dat je spijkers zoekt op laag water. Ik heb dat filmpje even bekeken en het effect waar die man over praat is nogal extreem.
De meetinstrumenten die de man in dat filmpje gebruikt zijn ook nogal extreem. Die oscilloscoop in die de man daar tekent heeft inderdaad een bandbreedte van een GHz.
Gezien "die man" elektronica legende Jim Williams is kun je best verklaren dat die wat extremer spul (voor die tijd) gebruikt.
Jinny
Golden Member
@Shaped, relais is overbodig, kan, bistabiel relais of zo, maar dan nog, twee diodes is zat.
Eventueel, als de achterlichten per stuk apart geschakeld worden, 4 diodes.
Ofwel in elke lijn een diode.
Zo zou ik het doen, niet wetende of er een terugmelding in de lampunit zou zitten.
Shaped
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 14:50:39 schreef Jinny:
@Shaped, relais is overbodig, kan, bistabiel relais of zo, maar dan nog, twee diodes is zat.
Eventueel, als de achterlichten per stuk apart geschakeld worden, 4 diodes.
Ofwel in elke lijn een diode.
Zo zou ik het doen, niet wetende of er een terugmelding in de lampunit zou zitten.
De diodes is ook mijn insteek.
Maar mocht ik een terugmelding krijgen van de bcm, dan wil ik eigenlijk meteen kunnen handelen door een relais te kunnen plaatsen.
Er zijn nml verschillende types qashqai (pre-facelift, face lift en binnen de facelift weer een anders ogend model), die hetzelfde lijken, maar technisch anders kunnen kunnen werken op bepaalde punten.
Vandaar mijn vraag.
Jinny
Golden Member
Tja, en dan kom je op het punt dat je de technische electrische tekeningen van de dealer moet hebben.
Dan kan je daar met zekerheid iets over zeggen, tot die tijd is het afwachten wanneer mijn glazen bol gerepareerd is (de prima werkende kristallen is helaas gejat)
Op zondag 3 augustus 2025 13:57:40 schreef Sine:
[...]Gezien "die man" elektronica legende Jim Williams is kun je best verklaren dat die wat extremer spul (voor die tijd) gebruikt.
Ja die Jim Williams was een kei in zijn vak. Net als de fabrikant (Linear Technology) waar de beste man voor werkte ook prachtige super high-tech spulletjes maakte. Ik denk dat in elke zonnecel inverter elektrische boormachine of inductie fornuis wel onderdelen zitten van dit merk. Deze man ging tot het bot en verder.
En om een relais schakeling te bedenken moeten we eigenlijk heel precies weten hoe e.e.a. nu geschakeld zit. Zonder deze info wordt het lastig. Dan moet je in bezit van de auto zijn en even het e.e.a. doormeten zodat je exact weet wat de stromen nu zijn. Met relais moet je zorgen dat die stromen gelijk blijven aan wat ze nu zijn.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (21%)]
Shaped
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 18:26:36 schreef Jinny:
Tja, en dan kom je op het punt dat je de technische electrische tekeningen van de dealer moet hebben.
Dan kan je daar met zekerheid iets over zeggen, tot die tijd is het afwachten wanneer mijn glazen bol gerepareerd is (de prima werkende kristallen is helaas gejat)
Op zondag 3 augustus 2025 18:50:32 schreef Ex-fietser:
[...]
En om een relais schakeling te bedenken moeten we eigenlijk heel precies weten hoe e.e.a. nu geschakeld zit. Zonder deze info wordt het lastig. Dan moet je in bezit van de auto zijn en even het e.e.a. doormeten zodat je exact weet wat de stromen nu zijn. Met relais moet je zorgen dat die stromen gelijk blijven aan wat ze nu zijn.

Ik begrijp het Jinny en Ex-fietser
Het enige dat ik kan vermelden, is dat ik twee uitgaande stroomdraden heb die naar de achterlichten gaan, het voltage dik 12 volt is (meestal boven de 13 volt met een amperage van 0,5), en dat de massa bij diezelfde achterlichten zit, zodat de kring weer rond is.
De diode optie (maar dan wel met schottky’s ipv silicium) en verlijmde krimpkousen, ga ik volgend weekend toepassen, mits ik tussentijds nog niets van de canbus programmeur heb vernomen.
Allen dank voor de input in deze “puzzel” 
Als blijk hiervan, donatie richting forum 
Laat je nog weten of het goed werkt?
Wat wel te verwachten is.
Vergeet dat relais voorlopig, als het niet werkt dan kan dat altijd nog verder uitgewerkt worden.
En de donatie is een mooi gebaar!
Shaped
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 19:34:00 schreef revado:
Laat je nog weten of het goed werkt?
Wat wel te verwachten is.
Vergeet dat relais voorlopig, als het niet werkt dan kan dat altijd nog verder uitgewerkt worden.
En de donatie is een mooi gebaar!
Ik koppel het eea terug, zodra het klaar is 
Shaped
Golden Member
Diverse dingen ondernomen, waaronder contact gehad met de canbus programmeur.
Deze wist niet zeker of het eea zou lukken.
En omdat de beste man 3 uren van mij verwijderd is, heb ik deze optie eerst gelaten.
De bedrading in elkaar gezet en vandaag geplaatst.
De schakeling werkt goed, echter de auto denkt voor een deel dat ik met dimlichten rijd (icoontje gaat niet aan op dashboard), maar de kentekenverlichting gaat wel mee branden. Daarnaast, wordt mijn cockpit (incl navigatie console) helaas ook gedimd. Dit laatste is wel een vervelende.
Het is hetzelfde effect alsof ik de stuurschakelaar op stadslichten zet.
Het nadeel van stadslichten gebruiken, is dat je niet moet vergeten de stuurschakelaar op dimlicht te zetten als het donker word. Nu heb ik de schakelaar op “automatisch” staan, waardoor de koplampen automatisch aangaan. Dit laatste is dan weer een voordeel tov de stadslicht optie.
ik heb er eveneens een aan/uit schakelaar tussen gezet, dus ik kan het eea naar wens aanpassen.
Desondanks ben ik er nog niet overuit of ik de schakeling wil behouden. Dat de naviagtie naar nachtstand gaat, vind ik echt vervelend, maar ga het in de praktijk nog (weer) proberen.
Ondanks het gematigde resultaat, ben ik uitermate goed geholpen op dit forum, waarvoor nogmaals mijn dank 
Shaped
Golden Member
In het kader van ‘successen moeten ook gevierd worden’:
De linker schakeling heb ik weer origineel gemaakt (rechts dus niet) en vervolgens een tweede draad vanaf de drl schakelaar naar de linker achterlichten gelegd.
Skottky Diodes aangelegd zoals geadviseerd werd op dit forum.
Nu werkt het gehele systeem zoals het bedoeld was.
Jinny
Golden Member
Op vrijdag 1 augustus 2025 08:34:14 schreef revado:
Dat de achterlichten niet gewoon mee branden met de dagrijverlichting heb ik nooit begrepen.
Na een discussie hier op het forum daar eens op gelet, ik dacht dat ze standaard mee branden op alle auto's, maar nee hoor.
Maar een paar merken doen dat wel goed.
In een tunnel vaak een auto zonder achterlichten, dan is voor de DRL wel aan , en de dashboard verlichting ook, de bestuurder weet het dus niet eens...
Onbegrijpelijk, en ik denk dat TS het daarom wil, en dan snap ik hem wel.
Een nog groter probleem is dat veel dagrijverlichting zoveel licht geeft in het donker, dat mensen niet eens door hebben dat ze zonder dimlicht rijden, en dus dat de achterlichten niet aan zijn.
KGE
Golden Member
Volgens de eerdere Europese regels mochten de achterlichten niet aan met dagrijverlichting. Inmiddels is dit aangepast voor zover ik weet. Aanpassingen aan bestaande auto's laten de typegoedkeuring dan weer vervallen dus dat wordt niet vanuit de fabriek gedaan.
Dashboardverlichting is natuurlijk tegenwoordig de backlight van het LCD voor je neus dus die is altijd aan.
Op dinsdag 26 augustus 2025 17:08:33 schreef KGE:
Volgens de eerdere Europese regels mochten de achterlichten niet aan met dagrijverlichting. Inmiddels is dit aangepast voor zover ik weet. Aanpassingen aan bestaande auto's laten de typegoedkeuring dan weer vervallen dus dat wordt niet vanuit de fabriek gedaan.
Dashboardverlichting is natuurlijk tegenwoordig de backlight van het LCD voor je neus dus die is altijd aan.
Weet je dat wel zeker?
Bij mijn volvo V70 gingen de achterlichten mee met de DRL.
Bij de huidige XC60 ook gewoon achter aan.
Bij volvo was het altijd al automatisch lampen aan tijdens rijden, eerst dimlicht, later DRL.
Dat ze achter niet mee branden vind ik absurd!
Een tijd geleden in een topic hier kwam het voorbij dat niet bij iedere auto de achterverlichting mee aan gaat met DRL, wat mij toen verbaasde.
Ik heb er eens op gelet en inderdaad, een aantal merken branden ze niet, maar meerdere merken waar ze wel branden.
Hoezo uniformiteit?
Dat verklaart de "spoken" in tunnels ook met wel voor lampen aan en de dashboard verlichting aan, maar achter volledig donker.
De franse auto;s hadden daar altijd al een handje van, de dashboard verlichting aan zodra het contact aan gaat.
En dan merken mensen het niet eens 
KGE
Golden Member
Wat is de regelgeving nu?
- Verplicht voor nieuwe auto's: Sinds 2011 moeten nieuwe auto's zijn uitgerust met DRL.
- Achterlichten: Bij auto's met een typegoedkeuring na 30 januari 2015 moeten de achterlichten automatisch mee branden met het DRL.
- Wit licht: DRL's mogen alleen wit licht uitstralen.
- Automatisch aan/uit: DRL's gaan automatisch aan zodra de motor loopt en gaan uit of over in stadslicht wanneer de normale verlichting (zoals dimlicht) wordt ingeschakeld.
Op dinsdag 26 augustus 2025 17:40:51 schreef KGE:
Wat is de regelgeving nu?
- Verplicht voor nieuwe auto's: Sinds 2011 moeten nieuwe auto's zijn uitgerust met DRL.
- Achterlichten: Bij auto's met een typegoedkeuring na 30 januari 2015 moeten de achterlichten automatisch mee branden met het DRL.
- Wit licht: DRL's mogen alleen wit licht uitstralen.
- Automatisch aan/uit: DRL's gaan automatisch aan zodra de motor loopt en gaan uit of over in stadslicht wanneer de normale verlichting (zoals dimlicht) wordt ingeschakeld.
Dat klopt dan inderdaad voor mijn auto, die is van 2017.
Jinny
Golden Member
Mijn auto, 2014 Toyota Proace (Citroen Jumpy) DRV alleen voor, maar zodra het iets donkerder wordt schakelt het automatisch op de gewone verlichting over.
Het is mij ook een keer overkomen inderdaad in een huurbusje dat ik (onbekend toen met DRV)zonder achterverlichting thuiskwam.