Gasvulling is IDD bij moderne kasten net zo veel als een sigarettenaansteker.. Daarmee ontploft de boel niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 13 juli 2025 19:19:10 schreef smd:
Of een grappenmaker heeft een leiding schoongebikt om van ijs af te komen en dan ontstaat dit ook..
Dit valt onder de "gevaarlijke dingen die ik WEL" heb gedaan....
Je zit te bikken en ineens PFFFT is al je koelgas weg. Helemaal niet drastisch. (Behalve dan dat de vriend die met z'n kop in de koelkast zat nu dood is) (*)
Op zondag 13 juli 2025 22:10:30 schreef ohm pi:
[...]Nu weet ik wat voor merk bier je drinkt.
Nee, ik drink geen bier. Ik vind het niet lekker. Het enige bier wat ik ooit lekker heb gevonden was een "kerstbier" van "de dolle brouwers" wat ik voorjaar 1987 heb genuttigd.
Ik voel wel wat voor Benleentje z'n theorie: Droogijs of vloeibaar stikstof in een PETfles. Je kan je voorstellen dat iemand denkt dat het beter houdbaar is als je het in de vriezer gooit. En idem voor "dop er op dan ontsnapt het gas niet".
(*) heeft niets met het koelkast incident te maken.
Op maandag 14 juli 2025 18:54:32 schreef smd:
Gasvulling is IDD bij moderne kasten net zo veel als een sigarettenaansteker.. Daarmee ontploft de boel niet.
Is wel meer dan dat. Staat meestal op het typeplaatje of label, en het is tussen de 200 en 300 gram voor een kleine koelkast (of airconditioner!). Met andere woorden, ongeveer zoveel als een volle navulbus aanstekergas.
Een woning blaas je daar niet mee op, de koelkast zelf wel. Als je 'm lek prikt dus wel heel goed ventileren. Er zit namelijk géén geurstof in, vanwege de corrosie die dat op de lange termijn kan veroorzaken aan de koelkastonderdelen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
filmpje opnieuw bekeken en idd, de deur van het diepvriesgedeelte wordt gewoon weggeblazen en ligt daarna midden van de vloer.
zou er iets in de compressor ofzo ontploffen, dan verwacht ik de drukgolf naar achteren en zou het hele toestel gewoon naar voor schuiven of vallen.
er zat dus iets IN de diepvries die een drukgolf heeft veroorzaakt, en t was een ferme als je de deur uit de scharnieren knalt
@fcapri: Kapotte compressor, terugloop van hoge druk, lek in verdamper...
Kan genoeg kapot gaan waardoor de deur openklapt.
[Bericht gewijzigd door blurp op (61%)]
benleentje
Golden Member
Gebeurt blijk baarwel vaker
https://favorflav.com/nl/eat-drink/food-stories/holy-shit-je-koelkast-…
Voor een explosie is de hoeveelheid gas niet belangrijk enkel dat het mengsel zuurstof en gas precies goed moet zijn. Zelfs je aansteker kan exploderen, maar de hoeveelheid gas is wel een mate voor de zwaarte van een explosie.
Maar bij een gasmengsel explosie hoor je een vuurbal te zien en die is er niet in de video. Deze explosie is dus niet van een gas wat ontbrand, en dus ik blijf bij mijn droogijs theorie
Op dinsdag 15 juli 2025 08:42:23 schreef Ledlover:
[...]
Is wel meer dan dat. Staat meestal op het typeplaatje of label, en het is tussen de 200 en 300 gram voor een kleine koelkast (of airconditioner!).
Net even gekeken in mijn 1,92 m hoge koel-vriescombinatie; daar zit 61 gram methylpropaan (=isobutaan) in.
Maar we hebben het hier over een Chinees filmpje, over een Chinese koelkast in China, in godbetert een item van de telegrof, dus - who cares.
't Is nog maar een goed ding dat we zéker weten dat Chinezen nooit nepfilmpjes maken! 
benleentje
Golden Member
HEt is zeldzaam dat een koelkast ontploft maar het schijnt toch wel eens voor te komen. IK denk niet dat het filmpje nep is. Maar omdat de gloed voor een explosie door ontbranding niet te zien is ga ik wel van uit dat iemand expres iets in de koelkast heeft gelegd en ook een camera heeft opgehangen.
dat Chinezen nooit nepfilmpjes maken!
Zeg nooit nooit zei eens iemand?
Die filmpjes zijn niet altijd nep maar meestal wel bedoelt om er geen mee te verdienen. Dus alles wat de aandacht trekt is dan prima voor een filmpje.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op dinsdag 15 juli 2025 18:24:52 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Net even gekeken in mijn 1,92 m hoge koel-vriescombinatie; daar zit 61 gram methylpropaan (=isobutaan) in.Maar we hebben het hier over een Chinees filmpje, over een Chinese koelkast in China, in godbetert een item van de telegrof, dus - who cares.
't Is nog maar een goed ding dat we zéker weten dat Chinezen nooit nepfilmpjes maken!
De Telegraaf heeft het van Reuters dat is een redelijke nieuwsvoorziening uit de US. Het plebs leest het AD en de Telegraaf, so what?
rob040
Golden Member
Even een zijstapje: Ik las de Telegraaf altijd met veel plezier, maar een paar weken geleden is hun app vernieuwd. Nou kun je eigenlijk niet meer het nieuws chronologisch (van niet naar oud) lezen.
Bij het AD gelukkig wel, die hebben een knop 'net binnen'.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 15 juli 2025 18:53:33 schreef Paulinha_B:
?? om er geen _wat_ mee te verdienen??
Geld. Op youTube levert elke x 1000 hits iets aan geld op.
Geld verdienen op YouTube kan op verschillende manieren, maar de meest voorkomende is via het YouTube Partnerprogramma (YPP). Je kunt je kanaal hiervoor aanmelden en advertenties op je video's tonen, waardoor je inkomsten genereert uit advertentie-inkomsten. Daarnaast zijn er andere opties zoals merchandise verkopen, affiliate marketing, sponsoring en donaties
[Bericht gewijzigd door benleentje op (49%)]
Nope, je moet voldoende volgers hebben om geld op YT te kunnen verdienen. Voor mij is het fun en heb ook niet het idee om geld te verdienen meer geld krijg ik toch niet 'op' (grin)
* Dit filmpje van mij doet 103.000 views maar met met weinig volgers is het voor YT niet interessant. Overigens kan ik iedereen aanraden om de ads in YT te blokken. Wat is dat een ellende. Of betalen, dat kan ook.
* https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
edit: Hmm, weer een koffiehoek onderwerp. Sorry
Om die ergerlijke ads op YT te omzeilen gebruik ik Freetube. In de zoekbalk kun je zowel zoeken (duh) als een YT-URL plakken. Maar voor YT betalen kan ook, of je elke 5 minuten laten informeren over geweldige uitvindingen waarvan reguliere bedrijven niet willen dat jíj (!) daarvan weet.
nonius
set SCE to AUX.
[FET] who cares.
Het meest zinnige dat er in deze thread gezegd is.
Ben geen moderator, maar deze thread mag wat mij betreft uit z'n lijden verlost worden....
[Edit: zijn toch echt komkommers, hoewel het meer augurken lijken. In tegenstelling tot wat bij de supermarkt in het rek ligt wijken 'in het echt' de vormen en maten soms wat af van het ideaalbeeld.
Gisteren de eerste op, vandaag weer twee gegeten. Ook de collega's vonden hem lekker. Dus de komkommertijd is voor mij officiëel aangebroken nu.
En YouTube reclames heb ik al in geen decennium last van: leve de browser 'Vivaldi' (en voorheen 'Opera'). En yt-dlp voor wat download-waardig is.... ]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In het Portugees: pepino, en ze doen het uitstekend in mijn diverse slaatjes. Veel nuttigers valt hier inderdaad niet toe te voegen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 15 juli 2025 19:10:36 schreef benleentje:
[...]Geld. Op youTube levert elke x 1000 hits iets aan geld op.[...]
Officieel mogen Chinezen helemaal niet op Youtube komen, en monetizatie gaat dan ook een dingetje zijn. Nou hebben ze daar natuurlijk ook wel sociale netwerken, maar of dit dan de manier is om daar geld aan te verdienen?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het kan ook een koelsysteem zijn met kookvat Aminiac en water, wat te heet is geworden en er stoom is vrijgekomen.