dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op https://www.telegraaf.nl/video/schokkend-vriezer-explodeert-in-kantoor… "Schokkend: vriezer explodeert in kantoorpand".
Hoe kan een koelkast zomaar exploderen, vraag ik mij af.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (14%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sommige vriezers gebruiken koelmiddelen die brandbaar of licht ontvlambaar zijn, zoals R290 (propaan) en R600a (isobutaan). Bij een lek in het koelsysteem kan er dus een explosief mengsel ontstaan.
In het filmpje is er geen sprake van vuur. Alleen maar mist door de snelle expansie van de koelvloeistof.
Dus ik heb geen idee welk koelmiddel in de vriezer zat.
Op vrijdag 11 juli 2025 22:14:03 schreef dawmast:
Hoe kan een koelkast zomaar exploderen, vraag ik mij af.
Ik hou het op een koelkast met CE-keurmerk, gekocht bij Ali Baba en zijn veer tig rovers.
nonius
set SCE to AUX.
<nonius geeuwt>
Nog een paar dagen en ik kan de eerste komkommers eten uit de moestuin. De komkommertijd breekt weer aan!
Voor de volgende week de kop op de voorpagina van de Telegraaf: 'Schokkend! Pak melkpoeder explodeert!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stofexplosie
Hoe kan een koelkast zomaar exploderen,
Antwoord: niet 'zomaar'. Er gaan weken voorbij dat m'n koelkast niet explodeert.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
gekocht bij Ali Baba en zijn veer tig rovers.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tegenwoordig zijn drukken van 38 Bar normaal in het leidingwerk van een koelkast (lang leve de 'vooruitgang' met andere koelmiddelen). Als zo'n buisje klapt krijg je een leuk effect.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat dan ook letterlijk om een koelkast uit Chinese productie voor binnenlands gebruik dus geen exportkwaliteit. Vroeger in Oost-Europa had men daar kwaliteitsmerkjes voor, een cijfer 1 in een omgekeerde driehoek met afgeronde hoeken stond voor exportkwaliteit. Bij Chinese producten moet je ernaar raden.
Ook kan het zijn dat iemand er iets in gelegd had dat explodeerde.
(Tsingtao Libo)haier zette in de jaren '80 al letterlijk een bijl in ondermaatse koelkasten, maar dat garandeert niet dat elke in China geproduceerde koelkast een kwaliteitsproduct is. Het zit er ook dik in dat zelfs Haier om economische redenen verschillende kwaliteiten voor binnenlands gebruik en export aanhoudt.
Maargoed, deze publicatie is wel extreem komkommer-dreg werk. Als je echt filmpjes wilt zien over typisch Chinese situaties kun je beter nu (live op Youtube, vrijdagen vanaf 23:00) de China Show (de echte, niet de copycat van Bloomberg) opzetten.
Volgens mij is het een koelkast en geen vriezer (= lelijk anglicisme).
De Telegraaf gaat in één woord twee keer de mist in.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je ziet bij 112 meldingen al een tijd steeds vaker brandjes veroorzaakt door koelkasten valt me op. doorgaans geen oude koelkast maar juist de nieuwe veroorzaken dit. ik dacht eerst aan printen met problemen, net als de bekende printen die bosch had in de 2000-2004 brandbom vaatwasser reeks. waar het verwarmings relais ging etteren vanwege te krap berekend en de coating op de print deed de rest.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zou het kunnen dat ze een waterige substantie in een stevige fles/container in de vriezer hebben gedaan?
@rew: Alles kan, maar ik kan zo gouw geen stof of mengsel verzinnen dat explosief wordt van afkoeling.
Tuurlijk, water zet uit als het bevriest, maar iedereen die wel eens een bierflesje in de vriezer gestopt heeft weet dat dat niet explosief gaat.
gewoon een drukleiding die kapot springt.maakt een ferme klep en krijg je ook zo een grijze wolk van te zien.
ooit zelf gehad toen ik een koelkastmotor had omgebouwd als compressor en een drukfles (200bar) aan het vullen was.
dat duurde zolang, dat ik ze gewoon vergeten was, tot de leiding uit elkaar klapte
Op zaterdag 12 juli 2025 08:45:56 schreef testman:
je ziet bij 112 meldingen al een tijd steeds vaker brandjes veroorzaakt door koelkasten valt me op. doorgaans geen oude koelkast maar juist de nieuwe veroorzaken dit.
ik werkte in een vorig leven als hersteltechnieker voor samsungprinters. ik had collegas die daar ook koelkasten voor herstelde. daar liepen de motoren soms vast en veroorzaakten brand in de print/kabelboom.
de fix was om de kabel van de motor los te trekken en een printplaat met 5 zekeringen tussen te pluggen.
de motor liep nog altijd vast en de frigo was nog steeds kapot, maar die vloog dan toch niet meer in brand....
sindsdien koop ik dus niks meer van dat merk. ze weten dat die toestellen een probleem hebben en voorkomen alleen dat je huis afbrand, ipv de boel deftig te maken dat ze niet stuk zouden gaan.
maarja, als je 25jaar geen andere moet kopen, komen je klanten dus niet snel terug
[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vergelijkbaar met de oplossing vsn BSH tegen brandende vaatwassers... Geen brand meer maar alsnog rotzooi.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 12 juli 2025 17:29:07 schreef blurp:
@rew: Alles kan, maar ik kan zo gouw geen stof of mengsel verzinnen dat explosief wordt van afkoeling.
Tuurlijk, water zet uit als het bevriest, maar iedereen die wel eens een bierflesje in de vriezer gestopt heeft weet dat dat niet explosief gaat.
Oh, ok. die "iedereen die..." omvat niet mijn persoon.
benleentje
Golden Member
En andersom als je er droogijs of vloeibaar stikstof in zou doen?
Ik heb wel eens filmpjes gezien met vloeibaar stikstof en daar komt dan ook zoveel mist vanaf vandaar dat ik daaraan zit te denken.
Op zondag 13 juli 2025 13:22:00 schreef rew:
[...]Oh, ok. die "iedereen die..." omvat niet mijn persoon.
https://www.fiftydangerousthings.com/topic/48-2
(Sowieso kan ik iedereen dat boek aanraden, ook als je geen kinderen hebt (of kind bent)
Op vrijdag 11 juli 2025 22:31:35 schreef ohm pi:
In het filmpje is er geen sprake van vuur. Alleen maar mist door de snelle expansie van de koelvloeistof.
Dus ik heb geen idee welk koelmiddel in de vriezer zat.[...]Ik hou het op een koelkast met CE-keurmerk, gekocht bij Ali Baba en zijnveertig rovers.
CE staat voor China Export en zegt weinig of niets over de kwaliteit.
Dat ambtenaren in de EU dat niet in de gaten hebben, tja....
benleentje
Golden Member
Het enige wat we zien is dat van het vriesvak onder de koelkast het deurtje word weg geblazen door vermoedelijk een drukgolf.
Wat we niet weten is wat er zich in de vriezer bevond.
Ik hou het er voorlopig op dat er iets in de vriezer lag wat daar niet hoorde en dat dat voor de explosie heeft gezorgd.
Een flesje nitroglycerine is heel gevaarlijk maar bevroren nitro is nog veel gevaarlijker.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Toen de eerste propaan koelkasten uit kwamen vroeg ik al grappend aan de constructeur of de voordeur mee open gaat als je de frigo deur opent bij gaslek. Ik werd afgewimpeld met: "De hoeveelheid gas is te klein". Maar blijkbaar kan het dus.
maartenbakker
Golden Member
Ik zie geen ontbranding en het is ook niet gezegd dat het door het koelgas kwam.... Ook is het maar de vraag of er een brandbaar gas in zat. In China rommelden ze lang door met wat ook maar het goedkoopste was.
Op zondag 13 juli 2025 13:22:00 schreef rew:
[...]Oh, ok. die "iedereen die..." omvat niet mijn persoon.
Nu weet ik wat voor merk bier je drinkt.
Dat is Amstel.
wg
Sherlock Holmes
Voor de andere merken is het niet de moeite waard om een eierenwekker op een kwartier te zetten. Die flesjes mogen kapotvriezen.
Gasvulling is IDD bij moderne kasten net zo veel als een sigarettenaansteker.. Daarmee ontploft de boel niet.