Hallo Mede techneuten,
ik zit met de volgende vraag:
Kan een inductiekookplaat defect raken als je de fase en nul verkeerd om aansluit?
Het gaat om een 2x 1 fase aansluiting (2x230V)
Kookplaat komt van Markplaats, werd als nieuw verkocht, natuurlijk niet getest en na aansluiten deed deze helemaal niks.
Daarna kwam ik er achter dat ik de fase en nul had verdraaid (gewoon niet opgelet).
Groepen 1 en 2 zelf niet door elkaar gehaald.
Nee hoor daar gaat ie niet defect van.
Denk maar aan je stekker van bijv de tv die je kan omdraaien hier gaat het ook gewoon goed.
Dat gebeurd hooguit bij 3 fase als hier wat verkeerd wordt aangesloten.
Ik denk eerder dat je op een helft 2 fasen hebt en op de 2e helft 2 nullen.
Het devies is ff uitzoeken welke 1e zekering of automaat is en welke 2e .
[Bericht gewijzigd door daandc op (53%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
belangrijk is of de kookgroep uit 2 fasen bestaat, zo ja dan kun je er een fornuis mee opstoken. zo nee dan is het niet makkelijk. hooguit dat een deel van t fornuis niet werkt en draden even omwisselen en het werkt weer.
vandaar dat keukenboeren vrijwel nooit het fornuis aansluiten, doet hun volk t verkeerd weg garantie. fornuizen zijn tegenwoordig geen plug en play meer, om fouten mbt 3F en kookgroep tegen te gaan. moet minstens nog een stekker aangezet worden.
Ik heb een meting gedaan op de aansluiting van de kookplaat zelf, in de groepenkast kon ik per groep aan/uit schakelen, er zat wel een brugje op de hendel van de installatieautomaat, maar die zat niet vast waardoor altijd beiden groepen uit zouden gaan.
meting klopte en was zoals bijlage tussen 1-5 en 2-4, lijkt me gewoon goed.
Zit er tussen 2 en vijf nog een brugje die mag er sowieso uit.
Tussen 2 F en 4 N moet je 230v hebben 1e helft v.d plaat.
tussen 1 F en 5 N moet ook 230v staan das je 2e helft v.d plaat.
Wat ik doe als ik dit aansluit linkerzijde van de kookautomaat doe ik op de 1e helft
De rechterzijde op de 2e helft.
Je kunt om het je eigen makkelijk te maken alleen de linkerhelft aan zetten v.d automaat en dan in de perilex meten dan weet je snel genoeg wat de de 1e helft is.
Succes
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Je neemt een snoer van een toestel dat naar de afval moet of maakt zelf met een stekker en draad een snoer. Maak brug tss 1-2 en één tss 4-5 . Sluit het snoer er op aan. Dan zou die moeten gaan. Wel opgelet dat als ze werkt je niet alles gelijk op zet want je zit op een stopcontactje.
Werkt hij nog niet dan wordt het open maken en foutzoeken.
Als ik het zo lees wordt het tijd om de kookplaat open te maken.
Wat ik vandaag gemeten heb:
L1-N1 (1-5) = 230v
L2-N2 (2-4) = 230v
L1-L2 ((1-2) = 0v
N1-N2 (5-4) = 0v
aarde - N1 = 0v
aarde - N2 = 0v
aarde - L1 = 230v
aarde - L2 = 230v
Met deze metingen had het apparaat allang iets moeten doen!
Als bijlage de werkelijke sticker van de aansluitmogelijkheden.
Varianten 1 en 2 heb ik zonder resultaat geprobeerd.
Het heeft denk ik ook geen zin om Nr.3 nog even te proberen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Nr 3 heeft zin om tijdens het nakijken intern en testen (je zonder de keuken vol te leggen met uiteen geschroefde kookplaat) op eender welke plaats met een eenvoudige stekker te kunnen werken.
Waar je tijdens de sloop moet op letten is ontplofte VDR's (stoomingang, filterprint) en kortgesloten IGBT's (grote vermogentransistoren op de koelplaat).
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je hebt toch niet getest met steeds één helft van de kookgroep? Want daar kan het mogelijk fout gaan.
De sturing zit of links of rechts maar niet voor beide delen appart!
Op zondag 13 juli 2025 22:15:55 schreef Hunebedbouwer:
Je hebt toch niet getest met steeds één helft van de kookgroep? Want daar kan het mogelijk fout gaan.
De sturing zit of links of rechts maar niet voor beide delen appart!
Heb het getest met beiden groepen ingeschakeld.
Ik ben me nu aan het inlezen in verschillende kookplaat circuits.
Online kom ik steeds vergelijkbare schema's tegen zoals in bijlage een klein gedeelte te zien is. Als ik daarvan de 230Vac input schema bekijk en juist interpreteer, zou fase en nul verwisselen helemaal geen probleem moeten zijn.
Op maandag 14 juli 2025 18:36:59 schreef Kranksistor:
[...]Heb het getest met beiden groepen ingeschakeld.
Ik ben me nu aan het inlezen in verschillende kookplaat circuits.
Online kom ik steeds vergelijkbare schema's tegen zoals in bijlage een klein gedeelte te zien is. Als ik daarvan de 230Vac input schema bekijk en juist interpreteer, zou fase en nul verwisselen helemaal geen probleem moeten zijn.
Dat klopt dat had ik eerder al aangegeven want je hebt in de praktijk met 2 losse printplaten te maken.
Let wel ze moeten allebei voeding hebben wat EricN al aan gaf.
Op die manier kun je storing gaan zoeken.
Ik ga de kookplaat binnenkort openmaken om te kijken wat ik daar aantref.
Bedankt zover voor het meedenken.
Word vervolgd....
jerome
Golden Member
Op maandag 14 juli 2025 22:23:03 schreef jerome:
Lijkt eerder gekregen dan gekocht, want wanneer je betaald voor iets wat niet werkt, ga je terug.
Het is gekocht via Marktplaats, de 5 aderige kabels was nog als nieuw, adereindhulsjes onbeschadigd.
Ik had zelf, met mijn technische achtergrond , fase en nul verwisseld, dat was niet handig!
Dus de plaat zou er van defect kunnen gaan. Dat weet ik dus uit ervaring niet. Het lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik heb het niet zelf gekocht, maar werd me gevraagd of ik het kon aansluiten, geen probleem, heb ik een aantal keer eerder ook gedaan, probleemloos.
De reden dat ze de plaat over hadden en verkochten was m.i. een beetje vaag.
De verkoper heeft de kookplaat teruggenomen.
Bleek toch niet helemaal zuivere koffie te zijn geweest, kookplaat was dus al defect.
Wat er defect was komen we dus niet te weten.
Nogmaals bedankt voor het meedenken
Roland11
Golden Member
Gelukkig dat hij hem dan wel terugneemt... Ik geloof dat niet alle verkopers daartoe zijn te overtuigen, zelfs als ze een defect iets aan je verkopen...