Op vrijdag 18 juli 2025 10:29:27 schreef Peter_dtn:
(...)
Een kennis heeft KNX, ik was onder de indruk van de hoeveelheid kabels die op de module binnenkwamen, het ziet er complex uit. Doordat de communicatie over koperdraad gaat is de verwachting dat het veel bedrijfs-zekerder is, vroeger ging de oude telefoon ook over koperdraad, maar er zijn nauwelijks nog mensen zonder draadloze GSM telefoon. Het kan tegenwoordig betrouwbaar middels RF en het is oneindig meer flexibel dan bedraad.

Naar mijn idee is een gulden middenweg van zowel draad als draadloos de ideale oplossing. Hang alles wat toch vast zit (licht punten, schakelaars naast de deur, Energie installaties, ...) aan een draad, dan is dat nadien ook nog (relatief) makkelijk om te bouwen naar klassieke schakelsystemen. De meer verplaatsbare dingen (schakelbare stopcontact blokjes, sensoren, ...) kunnen dan draadloos voor meer flexibiliteit, net als eventuele latere toevoegingen waar origineel geen draad voor was voorzien en die moeilijk te leggen is.

ik ken ook wel wat draadloze knx toepassingen, daar is wel ellende mee. merendeel de draadloze drukknoppen welke een "delay" hebben waardoor men meermaals erop staat te rammen omdat er een 2sec vertraging opzit, reken ook nog gasontlading armaturen mee.. ook is de ontvanger soms wat op t randje kwa afstand. toen dat werd aangelegd waren er nog geen wifi punten welke op dezelfde band zit. dat word nu 1 voor 1 vervangen voor een knx pir bedraad. ook zit je met de batterijtjes welke 1 voor 1 leegraken. op een kantoorpand beter gewoon elke X jaar alle batterijen ineens vervangen om dit tegen te gaan.

Draadloos, op batterijen dus, is waardeloos. ALTIJD raken er batterijen leeg.De ergste zijn die goedkope brandmelders waar een batterij in zit. ze raken altijd midden in de nacht leeg...

Voor sommige dingen is het praktisch, ik heb in veel ruimtes een temperatuur en vocht meter .. dat is een hoop spaghetti als ik dat allemaal moest bedraden.

Rookmelders zijn ook niet zo'n probleem, die dingen draaien jaren op een 9V blokje de laatste keer heb ik eens een datum op een batterij gezet, en die had het meer dan 4 jaar uitgehouden.

Als dan een melder begint te miauwen vervang ik in 1 klap alle batterijen.

Op zaterdag 19 juli 2025 08:02:46 schreef mel:
Draadloos, op batterijen dus, is waardeloos. ALTIJD raken er batterijen leeg.De ergste zijn die goedkope brandmelders waar een batterij in zit. ze raken altijd midden in de nacht leeg...

Naast de temperatuur, relatieve vochtigheid, rook of anders sturen de sensoren ook telkens de actuele batterij-spanning mee.

Een eenvoudige HA automation kan op verschillende manieren laten weten dat er een batterij gewisseld moet worden, meest simpele is een bericht sturen naar je telefoon, tevens een "huis-status-lamp" op laten lichten in een bepaalde kleur kan ook.

Lege batterijen is niet de schuld van de RF sensor maar van de gebruiker die meldingen heeft genegeerd.

Een GSM telefoon wordt ook onbruikbaar als de batterij leeg is, toch is het geen belangrijk nadeel omdat de gebruiker tijdig wordt gewaarschuwd.

Op donderdag 17 juli 2025 16:01:09 schreef Arco:

Net zoals betalen via je smartphone. Ik erger me in winkels groen en geel als er een aantal voor me staan die via hun smartphone willen betalen.
Het duurt allemaal vele malen langer, gaat ook nog vaak een (paar) keer mis, kost je zo 5min extra wachten... :(

Mwoah, als er iemand voor je aan het betalen is met allemaal losse muntjes en briefjes, dat gaat pas snel.. :+

Telefoon tegen het apparaat aan, bliep en klaar.. No problem, sneller kan haast niet.