Naar aanleiding van ander topic waar Thomson televisie met hun website langskwam, schreef ik al

Die website suggereert half om half dat ze in 2023 met televisies begonnen zijn (na onbekende pauze of wisseling van de wacht) zie ik nu, dus wellicht compleet andere betrokken partijen met geen lange ervaring met het verlenen van service en als stickerplakker geen diepgaande kennis van de toestellen.

THOMSON RENEW
Het gaat niet zozeer om het scherm, maar om wat je ervoor beleeft. De herinneringen die je creëert en de lach die je deelt. In 2023 heeft Thomson zijn benadering van de tv-business vernieuwd om weer aansluiting te vinden bij de ware betekenis van innovatie. Nuttig. Toegankelijk. Maatschappelijk verantwoord.

Vervolgens gevonden dat Streamview in 2019 werd opgericht in Wenen, eind 2020 een licentie nam op de naam Nokia voor televisies en daar midden 2024 mee gestopt zou zijn vanwege een veranderde licenciestrategie van Nokia. Er zou dus enige overlap geweest kunnen zijn tussen het begin van het gebruik van de Thomson naam en het einde van het gebruik van de Nokia naam.

Volgens de Thomson site hebben ze de volgende vestigingen:
- Helsinki: Regional Team: Sales and marketing, order processing
- Paris: THOMSON ELECTRONIC: Sales and marketing, communication, tech support, order processing
- Milan: Regional Team: Sales and marketing, order processing
- Trier: Regional Team: Sales and marketing, order processing
- Vienna: HQ: Distribution, marketing, qality management, tech support, other [sic] processing
- Budapest: Production

Helsinki en Parijs zijn te verklaren vanwege hun merklicenties.

Maar productie in Budapest? Herverpakken van Chinese containergoederen? Assemblage van CKD's? Eigen ontwerpen en productie?

EDIT: In de Nokia-tijd deden ze in elk geval zaken met Vestel. Als ik een willekeurig typenummer uit 2023 (Nokia QNR70GV215ISW) bij Aswo opzoek komt dat naar voren en als ik een zoekterm als Nokia FNE gebruik is dat wel heel erg duidelijk.

EDIT2: Voor onderdelen van een willekeurig Thomson toestel (43UG4S14) geeft Aswo als fabrikant "Express Luck Europe". Dat zou de fabriek in Hongarije kunnen zijn, ik gok zomaar Chinees maar moet dat nog uitzoeken. Onderdelen lijken daadwerkelijk leverbaar te zijn, net als veel onderdelen van Vestel.

EDIT3: Express Luck Group Hong Kong, technology centre in China, fabrieken in Hongarije, Colombia en Egypte. Klinkt als Belt & Road qua landkeuze hoewel Hongarije ook bij veel andere fabrikanten geliefd is.

"Thomson renew" in 2023 zou dus codetaal kunnen zijn geweest voor "Streamview is overgestapt van Vestel naar Express Luck als toeleverancier" maar valt ook ongeveer samen met het begin van het gebruik van de merknaam Thomson door Streamview. Ze hebben in elk geval hun marketingtaal onder controle.

Dank voor deze informatieve uiteenzetting.
Wat off-topic, heb jij toegang tot de technische gegevens van Thomson TV's in de database op icecat (of uit een andere fabrikanten database)?

Deze oude ir AB van Thomson wordt nog steeds gemaakt, maar nu als 'Seki'... ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/103654/forum-post-1.5x

https://www.dementie-winkel.nl//Files/2/52000/52599/ProductPhotos/Source/1650619069.jpg

Op vrijdag 18 juli 2025 12:56:32 schreef Bobosje:
Dank voor deze informatieve uiteenzetting.
Wat off-topic, heb jij toegang tot de technische gegevens van Thomson TV's in de database op icecat (of uit een andere fabrikanten database)?

Geen abonnement op icecat. Wat ik daarvan weet uit de ICT-hoek is dat de gegevens van veel producten ook niet heel uitgebreid hoeven te zijn.

Wel ben ik bedrijfsmatig klant bij Aswo. Zij zijn in Europa de grootste voorraadhoudende onderdelenleverancier voor bruingoed en witgoed. Zij hebben ook contracten met veel fabrikanten om hun originele onderdelen te leveren. Daaronder ook Vestel en Express Luck, vandaar dat ik die zo snel kon koppelen aan Nokia en Thomson. Vrij grote kans dat je op die manier nog wel een paar jaar aan onderdelen kunt komen, zelfs mainboards (maar vaak niet de losse onderdelen daarop).

Overigens lijkt Streamview ook wel een redelijk nette downloadsite te hebben voor Nokia, terwijl ze dat toch al zeker een jaar niet meer leveren. Helaas/natuurlijk geen servicemanuals maar wel gebruiksaanwijzingen en firmware. Dus niet helemaal een eendagsvlieg.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]