Op vrijdag 25 juli 2025 11:07:29 schreef Truffel.:
Ik heb mijn CS altijd hoog, maar de Pico kan gereset worden en krijgt slimme batterij sturing waardoor er storing kan ontstaan als mijn CS blijft voeden naar de Pico. En dit is nu precies het punt waar ik moeite mee heb om echt goed te begrijpen.
CS heeft niks met voeding te maken. Het is een logisch signaal (hoog of laag). Het is een input van de sensor, en een output van de microcontroller. Het ergste dat kan gebeuren is dat bij opstarten van de microcontroller de betreffende pin nog niet als output geconfigureerd is. Dan zweeft dat net en dat kun je oplossen met een pull-up weerstand (10k). Zodra de software zover is dat de pin als (push-pull) output geconfigureerd is heeft de pull-up weerstand geen functie meer. Stroom van betekenis loopt er nergens.
Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
@PE9SMS Bedankt voor jouw toelichting, mijn verwoording van de werking is nog ondermaats en ga mij dan vandaag ook inlezen en alles uitschrijven om het beter te kunnen begrijpen en uit te leggen in de toekomst. Vandaag is een mooi moment om daar beter over na te denken en dit aan te leren.
-----
De afgelopen dagen natuurlijk veel berichten van jullie gelezen en afgelopen nacht kwam dat ineens beter tot zijn recht in mijn schema en puzzelen voor wat ik nodig ben. Zo merkte ik ook op dat de SPI alleen maar voor de ENS160 werkt en mijn gedachte om de AHT21 uit te lezen via I2C dus niet gelijktijdig kan (vandaar de opmerking dat het alleen I2C is), ik moest dan ook terug naar I2C voor alles en heb mijn schema drastisch aangepast.
Ook kwam ik het onderdeel BSS138 nu tegen op zoektocht en herken dit uit een eerder bericht van Pauline als ik mij niet vergis. Op dat moment begreep ik niet wat ik ermee kon, maar volgens mij heb ik het nu juist toegepast.
Op dit moment ben ik met kleine beschermingen bezig en filtering van signalen toepassen (zal dit later beter uitleggen als ik weet hoe alles wordt benoemd, en neem de tijd ervoor om dit te leren).
Hoewel sterk overdreven en mogelijk nog niet perfect (en er komt nog meer bij), pas ik wel alles toe zodat ik later met de scoop kan gaan leren; ik pas dus bewust meer toe dan wat noodzakelijk zou zijn. Persoonlijk heb ik nu het gevoel dat een schema maken mij steeds beter af begint te gaan met jullie hulp, maar blijf lekker oefenen.
Omdat ik nu langzaam begrijp wat de signaal lijnen doen, kwam ik tot de conclusie dat mijn INT geen level shifter nodig is, zoals de SDA en SCL wel nodig zijn.
Al met al blijf ik leren.
D1 staat verkeerd en moest aan de INT lijn. Verder labels plaatsen waar nodig en namen wat beter maken zodat het nog duidelijker is. Aan/uit voor de sensor en de sensor resetten via Pico met een..... 2N7000 of IRLML6344.. IRLML6402TRPBF ? Even goed uitzoeken hoe dat moet en met wat exact.
Truffel.
Flink aan het stoeien nu... 
Het doel is de sensor kunnen uitschakelen, en voorkomen dat er nog voeding gaat via de 3.3 pull. Maar nu zit ik er zo diep in, met feitelijk geen kennis van hoe dit allemaal werkt... Ik mag maar hopen dat ik op het juiste spoor ben nu
Ik moet echt goed leren te omschrijven straks waarom ik wat doe... begint mij nu te irriteren dat ik dat nog niet goed kan en zo kan ik mijzelf niet voldoende controleren.
PS: Niet verteld, maar wellicht dat ik in de toekomst een HAB wil maken voor de 35+ km hoogte. Dat is ook een beetje waarom ik nu maar heel veel doorga op zuivere data en stroombesparing (speciale batterijen opgezocht en etc), maar dit was ooit een stiekeme droom en niet met de gedachte dat ik echt die kant op zou gaan, meer een fantasie.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (27%)]
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 25 juli 2025 07:54:11 schreef Truffel.:
[...]
Wel heb ik mij voorgenomen om nu direct zo goed mogelijk te beginnen met de basis, dit voorkomt later weer veel problemen, mogelijk gaat het dan wat langzamer en stroever, maar uiteindelijk zal het zich lonen.
Als je bij de basis begint is soms wat saai omdat je eigenlijk het leuke wilt leren. Maar als je bij de basis begint gaat het echt een heel stuk sneller.
Voorbeeld:
Toen ik begon met arduino programmeren lukte dat via een paar voorbeelden prima, totdat ik echt iets zelf wou maken wat best uitdagend was. En toen merkte ik dat ik heel veel dingen in C/C++ niet echt begreep waarom dat zou was, want C++ zit toch best raar in elkaar
En veel foutmeldingen begreep ik dan ook niet, oke in kon ze opzoeken via Google en dan lukte dat wel. Toen ben ik ook maar een cursus gaan doen om de basis te leren. En die tijd heb later als het ware ruimschoots weer ingehaald.
Het is alleen jammer dan ik nu alweer zoveel vergeten bent.
Ook het inzichtelijk maken van een schema helpt mijzelf om beter te begrijpen wat ik doe en waarvoor het bedoeld is:
Dat geld denk ik voor de meesten onder ons. Het schema help je om je gedachten ter ordenen en om het plan wat je in je hoofd hebt zitten vorm te geven. Later help het schema je om tijden het maken ervan geen dingen te vergeten.
Ik heb mijn CS altijd hoog, maar de Pico kan gereset worden en krijgt slimme batterij sturing waardoor er storing kan ontstaan als mijn CS blijft voeden naar de Pico. En dit is nu precies het punt waar ik moeite mee heb om echt goed te begrijpen.
Er is en blijft best veel wat niet altijd duidelijk is en of niet helder in een datasheet staat. Dan bouw ik dat deel van de schakeling even apart op en test dan eerst dat deel.
Dat is ook zeker iets wat je moet gaan doen als je een PCB wil laten maken. Bouw eerst de schakeling op en test het wat zelf bij de besten van ons zit er dan toch nog soms een fout in.
Maar aan de andere kant als er later een foutje in de PCB blijkt te zetten en dat voor 1 of 2 pcb's is dat ook nog wel op te lossen.
IK gooi nu vanaf de 5V alleen via de 10k en krijg dus teveel.... Dat moet ik nu oplossen door er 3.3V van te maken.
IK snap niet echt wat je bedoelt. Maar uit de pico komt ook een 3V3 voeding en die mag je ook gebruiken tot iets van 100mA dacht ik. Dus die weerstand van 10k kan dan een 4k7 worden en kan je dan aan de 3V3 verbinden
Truffel.
Bedankt Ben voor je fijne reactie, ik kom hier later op terug.
-------
Uitzoeken en leren:
cold-resilient voedingsblok
BOM
SAFT LS14500
UVLO
C0G/NPO
solid tantalum
flyback
Data harken.
BMP388 > vaker gebruikt in HAB
SD opslag
PCB / Etsen...
Kosmische straling en secundaire straling.
Toch maar wat verder vooruitkijken naar HAB mogelijkheden, wel wetende dat onderdelen ook iets prijziger gaan worden. Maar welke amateur besluit ook zonder enige kennis een HAB te willen bouwen
Ik heb de tijd en mag alles leren denk ik dan maar.
Nu ik een beetje basis heb kan ik gaan nadenken om stukken te testen met de scoop en wat basis onderdelen gaan bestellen in diverse waarden.
PS: The art of Electronics komt eraan, begin er nu echt plezier in te krijgen! Heb ook enorm veel zin om de scoop te gaan gebruiken en dat te leren.
benleentje
Golden Member
IK ben blij om te horen dat het schema tekenen een stuk beter gaat.
Maar om eerlijk te zijn snap ik er niets van 
Over de sensor.
Omdat daar LDO 5V > 3,3V stond dacht ik dat het een LDO was dus iets met een voeding. HEt ding even opgezoch en het blijkt dan om een gas, luchtvochtigheid en temperatuur sensor te gaan.
De opmerking over de LDO zou ik dan vervangen door sensor.
Vin dat is dan duidelijk.
en waar 3V3 staat word dan 3V3 uit. Of gewoon 3V3 want bij de pica staat dat ook.
Int zou ik via een pul-up aan zijn eigen 3V3 hangen.
IK snap eigenlijk ook niet waarom je die sensor uit wilt zetten want dan moet je eigelijk alle verbinden naar de pico uitschakelen want anders blijft daar altijd iets lekken. Nodeloos complex voor wat en waarom?
Eigenlijk moet voor een goed flow en leesbaarheid het hele schema gespiegeld worden dus links moet recht worden. Dan zit 5V in gewoon link waar het hoort. De sensor zit waar dit hoort en de het deel met de ventilator ook.
Omdat ik nu langzaam begrijp wat de signaal lijnen doen, kwam ik tot de conclusie dat mijn INT geen level shifter nodig is, zoals de SDA en SCL wel nodig zijn.
oh zijn daar die BSS138 voor. Maar zo als het nu getekend is snap ik daar verder niets van.
PS nog even wat opgezocht. Maar de PI pico die werkt intern geheel op 3,3V en ook de io pinnen zijn 3,3V. De level shifter is niet nodig want de sensor werkt ook op 3,3V.
Nu snap ik de verwarring ook over wat je eerder zei over dat ze de 3,3V op de sensor soms als ingang tekenen. En het kan dus beide. Als je de Vin niet aansluit dan is 3V3 een ingang voor de 3V3 voeding. Sluit je de Vin wel aan dan is het een 3V3 uitgang.
Truffel.
Bedankt voor de kritische noten!
Het helpt mij beter te begrijpen welke informatie ik duidelijker moet overbrengen in mijn schema. Ook motiveert het me om straks goed uit te schrijven waarom ik bepaalde keuzes maak. Ik proef hier de wenselijke professionaliteit die ik heb gevraagd!
Morgen als ik fit ben maar weer eens opnieuw bekijken.
Strawberry Fields Forever; want een beetje verwarring hoort bij het proces 
benleentje
Golden Member
IK zie nu dat je er levelschifter hebt bij gezet en dat is prima.
Maar ik denk dat je een vorige opmerking gemist hebt of niet goed begrepen.
De cpu van de pi pico werkt op 3,3V en daarmee zijn dan ook alle io pennen 3,3V.
Je sensor werkt ook op 3,3V. De pi pico kan dan ook direct op de sensor omdat alles al 3,3V is.
Het helpt mij beter te begrijpen welke informatie ik duidelijker moet overbrengen in mijn schema.
Ik ken kicad nog niet maar in Splan kan ik bij een component in de bibliotheek ergens een opmerking zetten die wat extra info geeft over het component. Meestal niet nodig maar bij deze sensor wel handig. Zo verplaats je deze informatie van het schema naar de achtergrond. Dus eigenlijk moet zo een schema precies bevatten wat nodig is, niet te weinig en niet teveel.
Hetzelfde voor de opmerking over de tantaal condensator, dat zou ik ook ergens anders zetten.
Alle componenten hebben 2 eigenschappen die er naast komen te staan, een prefixt en de waarde. ( ik spreek nu even Splan of Eagle.
De prefix is bij een condensator dan C en bij een weerstand R, een IC = IC enz. Na de prefix komt er dan een een automatisch nummer te staan zodat je C1 krijgt. Je kan dat wel aan en uit zetten ergens.
Bij de waarde kan je voor C21 22uF tant zetten. Maar meestal vind ik dat al veel te snel te druk worden en welke type condensator het is, is voor het teken van het schema nog niet belangrijk. Net zoals het vermogen van de weerstanden nog niet belangrijk is. Dat soort dingen komen dan later wel als je de schakeling gaat bouwen.
Als je al direct van plan bent om ook een PCB te maken. Dan teken je ook eerst het schema en dan bij het selecteren van een condensator dan selecteer je daar ook een footprint bij.
Een footprint is een andere naam voor behuizing in combinatie met de maat ervan. Maar het zegt dan nog niets over welk type condensator zoals keramisch, film of tantaal. Maar dan kan je dan denk ik kicad wel ergens aan het component als opmerking toevoegen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (62%)]
Truffel.
Edit 19:55 / Ik zie nu je aangepast bericht dus moet even tijd nemen om te lezen.
19:40 Klopt, want ik heb op de achtergrond al heel veel info staan wat niet in het schema staat. Daarom moet ik ook uitzoeken hoe ik het volledige schema in een bestand kan geven als iemand anders ook KiCad heeft; Maar dat komt uiteindelijk vast wel goed. Mooie opmerking omdat ik nu herinner dat ik hem nog op SPI heb ingesteld.
Was nog op basis van de SPI en niet de I2C. Dus is SCL nu Bi. Zal dit ook verder uitzoeken.
*Aantekening voor mijzelf: Iets met "Bias"... kom het woord nu vaker tegen. Ook nog iets met DRC wat dat dan ook mag zijn.
Truffel.
Op zaterdag 26 juli 2025 19:35:13 schreef benleentje:
Maar ik denk dat je een vorige opmerking gemist hebt of niet goed begrepen.
De cpu van de pi pico werkt op 3,3V en daarmee zijn dan ook alle io pennen 3,3V.
Je sensor werkt ook op 3,3V. De pi pico kan dan ook direct op de sensor omdat alles al 3,3V is.
Eerst deze en hoop dat ik het goed kan uitleggen nu, immers was dat mijn leerdoel van vandaag:
Zolang beide (Pico en sensor) actief zijn, mogen I/O lijnen gekoppelkd zijn met gemeenschappelijke 3V3 logica. Maar... In mijn opzet schakel ik de Pico soms softwarematig of hardware matig uit voor optimalisatie in extreme toepassingen (Solar, HAB, Off-grid), terwijl de sensor actief blijft (Opwarming voor goede data nodig bij de ENS160).
Zonder ontkoppeling kan ik te maken krijgen met:
1. Backfeed via SDA/SCL-lijnen richting Pico / I/O pinnen. "Cross Biasing"
2. Spanningsverschil met onvoorspelbaar gedrag.
3. Zingende spanning via clamping diodes van de GPIO.
Indien MCU inactief, wil ik de logica fysiek isoleren. Tevens wil ik bij VIN dis connect (wanneer pico gevoed is) de lijnen van I2C teruglekken naar de sensor voorkomen. Het betreft dan ontkoppelen bij asymmetrisch schakelen, en niet om voltage comptabiliteit.
- Damm het is bijna alsof ik mijzelf begin te begrijpen -
En de bias is ongewenst... ? Dus de Pull-down is een gewenste bias.
Truffel.
Op zaterdag 26 juli 2025 18:01:41 schreef benleentje:
en waar 3V3 staat word dan 3V3 uit. Of gewoon 3V3 want bij de pica staat dat ook.
3V3 is was al gelijk van sensor en pico.Int zou ik via een pul-up aan zijn eigen 3V3 hangen.
Was er al in het schemaIK snap eigenlijk ook niet waarom je die sensor uit wilt zetten want dan moet je eigelijk alle verbinden naar de pico uitschakelen want anders blijft daar altijd iets lekken. Nodeloos complex voor wat en waarom?
Later uitgelegd.Nu snap ik de verwarring ook over wat je eerder zei over dat ze de 3,3V op de sensor soms als ingang tekenen. En het kan dus beide. Als je de Vin niet aansluit dan is 3V3 een ingang voor de 3V3 voeding. Sluit je de Vin wel aan dan is het een 3V3 uitgang.
Nee, het is altijd VIN en nooit 3V3 als ingang. Sensor heeft (LDO) tussen VIN en 3V3, voeding is dan via 3V3 altijd achterwaarts.
benleentje
Golden Member
Opwarming voor goede data nodig bij de ENS160
Volgens mij is de ENS160 ook gewoon een sensor maar waarom heeft die dan nog data nodig?
In mijn opzet schakel ik de Pico soms softwarematig of hardware matig uit voor optimalisatie in extreme toepassingen
Zoals je het nu getekend heb schakel je de sensor uit. Maar de pico is een moderne cpu en die zal zelf ook wel allerlei energie zuinige modes heb zo sleep, deep sleep enz.
Voordeel als je de pico in zo een mode zetdat er gewoon spanning mag staan op de io pennen.
Indien MCU inactief, wil ik de logica fysiek isoleren. Tevens wil ik bij VIN dis connect (wanneer pico gevoed is) de lijnen van I2C teruglekken naar de sensor voorkomen.
Opzich kan dat wel maar dat kan ook zonder die levelschifter gebeuren.
De sensor kan je op 2 manieren van spanning voorzien via 5V - 10V op Vin of direct 3,3V op de 3V3 aansluiting.
Dat scheelt alweer 3 fets.
Om het lekken tegen te gaan zet je in de pico al die io pinnen laag. De pull-ups aan de int, sda en sca uitgangen worden die stroom gaat dan direct naar de pico omdat daar alles laag is.
Maar ook met de levelschifter moeten de io pinnen laag zijn. Want in de BSS138 zit een diode en als bv de SDA pin hoog is dan geeft die diode de spanning daar aan de sensor. Maar die BSS138 is niet nodig omdat alles 3,3V is.
benleentje
Golden Member
Nee, het is altijd VIN en nooit 3V3 als ingang. Sensor heeft (LDO) tussen VIN en 3V3, voeding is dan via 3V3 altijd achterwaarts.
Als ze het goed gemaakt hebben zou dat niet uitmaken. Maar die chinezen zullen wel weer ergens op de diode hebben bezuinigd en dan werkt het niet.
Maar als er dan echt 5V op Vin nodig is dan zou ik alleen de 5V schakelen, geen level schifters en dan de io pennen via de pico op laag zetten.
De pull-up voor int, sda en sck sluit je dan op de 3V3 van de sensor. Als je dan de 5V naar de sensor uitschakelt dan schakelt de 3V3 ook uit en dan loopt er daar ook geen stroom als de de io van de pico op laag staat. En dat scheelt ook weer 3x 0.33mA.
Truffel.
Op zaterdag 26 juli 2025 21:05:13 schreef benleentje:
Zal ik je helpen om de module te ontleden via reverse enginering?Duke Dumont - I Got U ft. Jax Jones
Dat is een heel slim plan, blij dat je dat zo duidelijk aangeeft! Ik zal mijn best doen om een begin te maken. 
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (22%)]
benleentje
Golden Member
Reverse engineren is wat mij betreft niet nodig, mag wel.
Als je het doet zoals in mijn vorige post moet dat ook werken
5V uit en aanzetten
Geen level schifters
Pull-up via de 3V3 van de sensor want die gaan samen met de 5V ook uit.
IO pennen naar de sensor allemaal uit zetten.
benleentje
Golden Member
Ik kan je wel helpen met het achteruit ontwerpen.
Links zitten 2x een ldo 3V3 spanningsregelaar.
Is dat voor elke sensor een eigen 3V3 of 1 regelaar voor de 2 sensoren en 1 voor de uitgang. Nu is ook gelijk duidelijk waarom je Vin moet gebruiken want 3V3 aansluiting gaat denk ik maar naar 1 regelaar. Want ik zie niet zo goed hoe alle verbindingen lopen
Die bruine smd componenten zijn alle maal condensatoren.
Naast de 2 kleine bruine C's zit een wat groter zwarte met een streep erop. Dat kan een diode of tantaal condensator zijn of iets anders met een polariteit
Waar 103 op staat zijn 2 weerstanden arrays met elk 4 weerstanden van 10k. 10 + 3 nullen.
Die zwarte 6 poters dan zijn denk ik fetjes en dan in elke 6 poter dan 2 fetjes. De weerstanden van 10k samen met de fetjes zijn dus allemaal de level shifters.
Waar zouden de sensoren dan zitten.
Dat mag jij uitzoeken.
+ de rest wat ik nog niet geneomt heb. En hoe ADO, CS en int zit aangesloten zie ik niet.
Maar je weet nu in ieder geval wat alles is en dat maakt het zoeken van de datasheet voor de 6 poter met de 2 fetjes erin een stuk makkelijker. Maar zonder de datasheet en met het schema van hoe een level shifter werkt is daar ook wel uit te komen.
Het sensor printje is al gemaakt voor zowel 5V en 3V3.
En eigen pull-ups voor de I2C toevoegen hoeft dan ook niet, want die zitter al op het printje.
Truffel.
Paar dagen erg druk gehad.
@benleentje Super bedankt voor de eerste toelichting op de sensor! Ik heb nu 1 sensor afgelopen nacht keurig kunnen laten doorlopen zonder storing en ga een tweede module klaarmaken zoals de bedoeling was, en dan weer verder met dit project om te leren meten met de scoop.
Ik heb nog nagedacht over jouw opmerking met teveel componenten, en snap nu wat je bedoelde, dus ik ga het aanpassen.
benleentje
Golden Member
Ik ben eigenlijk alweer vergeten welke opmerking dat was. IK ga het even terugzoeken.
IK denk dat je bedoelt met niet teveel tekst bij een component. Want voor een ander om het schema te begrijpen is het type condensator en de werkspanning niet belangrijk, alleen het component nummer zoals C21 en de waarde is belangrijk.
Bij een schema hoort ook een componenten lijst en in die lijst hoort al die informatie thuis.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
Op vrijdag 15 augustus 2025 18:42:34 schreef magneet10:
[bijlage][bijlage][...]
Op maandag 21 juli 2025 19:18:06 schreef Paulinha_B:
Welkom op dit forum! De omzichtige insteek is misschien wat overdreven, maar veel beter zo dan omgekeerd; waardering!* probleem met de pico: probeer termen te vermijden die misschien niet voor iedereen gelijk duidelijk zijn. Weet ik veel wat een pico 2wh is? Dat gezegd zijnde kan er inderdaad uit een simpele voeding heel wat ellende komen. Vertel eens wat het voor een voeding is, dan kan er misschien meer gezegd worden;
* een tekening maken: de meeste ontwerpsoftware laat toe om prentjes en pdf's te maken en die kunnen dan hier als bijlage gepost worden. Het lijkt me dat op dit moment KiCad het meeste gebruikt wordt, maar ook Eagle heeft nog flink wat aanhangers. Het ligt er maar aan wat men gewend is. Zelf gebruik ik een redelijk oude versie van KiCad, tot volle tevredenheid, dat is ook beschikbaar voor de meeste omgevingen, Windows, Linux, noem maar op;
* hoe het beste vragen? Door een nieuwe draad te starten, met een duidelijke vraag in de titel. In welk deelforum, dat is niet zo relevant, alleen "Schoolvragen" is een aparte rubriek omdat er daar streng wordt toegekeken op het eigen initiatief en inzet van de vraagsteller. Duidelijke draadtitel (niet "Vraagje?" of "elco?" bv. wel "Schakelende voeding 12V=/5W" of "TV flups 432zyx start soms niet op". Hoed u voor tikfouten in de draadtitel want die kunnen alleen door moderators worden rechtgezet - dat gebeurt meestal vlot, maar die mensen hebben eigenlijk wel betere dingen te doen.
Sukses gewenst!
[[ latere toevoeging]] Het kan altijd nuttig zijn om uw profiel aan te vullen met uw woonplaats en een adres voor e-post. Dat kan mensen helpen die willen overwegen directer contact op te nemen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 15 augustus 2025 18:42:34 schreef magneet10:
[bijlage][...]
[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][...]
Erg moeilijk om uit te vinden hoe ik iets kan posten op dit forum.
Maar ik heb een probleem met mijn print plaat deze geeft voeding aan een kleine elektromotor. maar mijn printplaat gaat steeds stuk.
de invoer is 24 Volt. de uitgang is ook 24 volt maar de uitgaande spanning wisselt steeds heel snel van spanning van plus naar min en weer anders om.
ik vermoed dat de elektromotor soms spanning terug levert aan de print plaat en dat wil ik voor komen.
Ik dacht dit op te lossen met een ......Diode maar welke?
Dus mijn vraag is welk type diode heb ik nodig.
e.v.t. kunt u mij bereiken op 0651447399 Nook WhatsApp en ik kom uit Alphen aan den Rijn.
Bijvoorbaat Dank
Jan van Egmond
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zelf een topic openen in het "algemene elektronica" forum deel. zie FAQ https://www.circuitsonline.net/forum/faq In 2021 is he4t je ook gelukt 
Een ander topic kapen over een totaal ander onderwerp is niet netjes.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Jan, met alle begrip voor uw instapmoeilijkheden:
* start een nieuwe draad in plaats van in een bestaande te willen posten
** verwijder dan ook het geklieder alhier, sorry, ik kan het niet anders noemen
* in die nieuwe draad een volledig schema van de betreffende print, al was het een foto van een potloodtekening; en ook duidelijk aangeven over welke motor het gaat, merk en type en misschien een foto van het typeplaatje
Enne, uw locatie en zo zijn beter in uw deelnemersprofiel te delen, daar vindt eenieder ze weer.
Sukses gewenst!
rob040
Golden Member
@magneet10: Telefoonnummer posten is ook niet handig, lijkt me.
Verder kun je een post van jezelf die ontspoort is "editten" en opschonen.