Truffel.
www.aelyra.nl Defined by human, refined by data.
Op donderdag 24 juli 2025 16:10:04 schreef Paulinha_B:
Zomaar wat losse opmerkingen, met dank voor uw open ingesteldheid:* er zijn vier weerstanden die R1 heten, noem ze beter R1-R2-R3-R4 of desnoods R1a R1b R1c R1d;
Top, ik zie nu in KiCad dat dit automatisch gebeurt. Ook wel logisch omdat je anders nooit kunt uitleggen welke men bedoelt.* die vier weerstanden staan in serie met de verbinding tussen twee blokken, dat kan beter in de verf worden gezet door ze horizontaal te tekenen;
Helemaal gelijk en is beter, dank dank!* twee C's daarentegen staan horizontaal getekend, die zou ik nu net liever verticaal zien;
Ik zet het net in de tekening dat het logischer is merk ik nu, goede opmerking en merkte het zelf ook op.* voor de ene C is het USA-symbool voor een elco getekend, dat is in deze contreien ongebruikelijk maar toch wel leesbaar; een schoonheidsfoutje, dus, niets wereldschokkends;
Vertel het net bij mijn vorige bericht dat ik dit nu ook zie en moet kijken welke het is, je was mij net een slag voor met plaatsen.* algemeen gebruikelijk is om de nul oftewel massa onderaan het schema te tekenen, voedingslijn(en) helemaal bovenaan
Even kijken hoe je dat exact bedoelt, want ik las daar iets over maar wist nog niet hoe, ik zal het aanpassen en dan even zien of ik het goed heb gedaan.
Super bedankt voor je advies, dat is heel behulpzaam voor mij! Dank je
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb eventjes gekliederd uit het losse polsje, staar er u niet blind op, het is vooral een illustratie van mijn eerdere opmerkingen.
NB lijnen kleuren is een grappig idee maar zou eigenlijk niet mogen nodig zijn; een goed getekend schema is ook leesbaar in monochroom. Het zou me niet verbazen als de functionaliteit beschikbaar was in KiCad, maar heb er nog nooit enige nood toe gevoeld.
Wat ik wel soms doe is een complex schema opdelen in functieblokken, en dan elk blok in een eigen rechthoek plaatsen met eigen achtergrondkleur.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (58%)]
Truffel.
Heerlijk, je bent mij weer een slag voor en wou net vragen of mijn idee zo een beetje klopte (complete onzin schema, puur voor symbolen en hoe te plaatsen):
Top, met jouw schema snap ik nu hoe het moet en weet ik ook welke C ik nodig ben, ik had dus nog de verkeerde. Mooi hoor, nu kan ik het veel beter maken! Echt fijn dat de hulp zo goed en vriendelijk is.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (14%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hehe, ik ben blij dat ik iets nuttigs kan bijdragen. Nog zomaar wat losse bedenkingen:
* denk niet "hoe het moet", er zijn daarover geen wetten. Denk eerder "hoe kan het best", wat nogal overeenkomt met "hoe zou het voor een buitenstaander best leesbaar zijn";
* R2 zou beter verticaal getekend worden; meer algemeen tekent men verbindingen naar voeding of naar nul liefst verticaal, dat komt immers overeen met het vloeien van de stroom;
* het is dan ook wat ongelukkig dat de 3v3 ligt te slalommen doorheen het schema;
* ik vind het wel een hele prestatie om een diode van 100uF in te tekenen
Voor wat destijds een DUS heette, m.a.w. de eerste de beste siliciumdiode, kan beter een 1n4148 worden getekend; of ook een 1N4007, die kosten geen drol meer tegenwoordig;
* de GND en voedingen zitten nu netjes en duidelijk, goed zo!
Truffel.
Op donderdag 24 juli 2025 16:58:24 schreef Paulinha_B:
Hehe, ik ben blij dat ik iets nuttigs kan bijdragen. Nog zomaar wat losse bedenkingen:* denk niet "hoe het moet", er zijn daarover geen wetten. Denk eerder "hoe kan het best", wat nogal overeenkomt met "hoe zou het voor een buitenstaander best leesbaar zijn";
Prima* R2 zou beter verticaal getekend worden; meer algemeen tekent men verbindingen naar voeding of naar nul liefst verticaal, dat komt immers overeen met het vloeien van de stroom;
Duidelijk* het is dan ook wat ongelukkig dat de 3v3 ligt te slalommen doorheen het schema;
Ja ik deed maar iets, ik was aan het inkleuren en slingerde er maar op los. Zal er goed over nadenken dat het overzichtelijk blijft met korte lijnen.* ik vind het wel een hele prestatie om een diode van 100uF in te tekenen
Voor wat destijds een DUS heette, m.a.w. de eerste de beste siliciumdiode, kan beter een 1n4148 worden getekend; of ook een 1N4007, die kosten geen drol meer tegenwoordig;
100 µFTja, zie dat tekentje maar te vinden als je hem nodig bent. Ik zal even jouw opties bekijken, heb wel zener liggen, maar vanaf 1N4738, dat schiet niet echt op. Wel goed om nu even uit te zoeken en de functie beter te begrijpen. Verschil tussen Zener en gewone diode.
* de GND en voedingen zitten nu netjes en duidelijk, goed zo!
Top, en de rest gaat nu ook goed komen.
Edit: "1n4148 worden getekend; of ook een 1N4007". Even opgezocht wat dat nu exact is. Nu snap ik weer verschil met een shottkey. Wat is er toch veel mogelijk als je weet hoe alles werkt, dit is gewoon heerlijk nadenken en puzzelen. Voel mij echt een baby die leert lopen maar stiekem al wil rennen. Niet verwacht dat ik dit zo leuk zou vinden en begin nog maar net.
Edit: Bedenk mij net dat ik de 3.3V weg kan laten en met een weerstand uit de 5V kan halen. Dan verwerp ik mijn voedingsbordje direct en ga ik later door op eigen voeding met batterij en etc. Maar dan kan ik ook beter direct uitgaan van 3.7V als ik naar de 18650 Lipo batterij grijp.
Paulinha_B
Honourable Member
Truffel.
Op donderdag 24 juli 2025 18:29:26 schreef Truffel.:
Goed aandachtspuntje, betrap mij ook al op een aantal dt foutjes.
Het is geen taal forum hoor, dat gezever over taal. 
Truffel.
Paar taal foutjes kan geen kwaad op een forum, zolang we elkaar begrijpen. Maar mocht ik ooit een degelijk stukje willen schrijven is het wel fijn dat het klopt (een werkinstructie of iets, als voorbeeld).
Ondertussen lukt het mij om modellen van internet af te halen en in mijn bibliotheek te zetten, daar ben ik erg blij mee. Nu werkt het ook prettig om dingen er in te zetten en er over na te denken en zie ik ook echt wat ik voor mij heb.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (15%)]
benleentje
Golden Member
Op donderdag 24 juli 2025 16:12:05 schreef Truffel.:
Verder las ik ergens op dit forum dat je voeding meestal op een x plek zet in een schema (Links of rechts...) en dat mijn GND lijnen niet per definitie terug moeten naar de voeding maar eventueel ook los ergens eromheen mogen....
Nee dat klopt toch niet helemaal.
Ik noem nu even 2 manieren van tekenen.
1) boven en onder staat een doorgetrokken lijn voor boven de plus en onder min.
Dat werkt goed voor de kleine schema's.
2) Als het schema wat groter word zijn er best heel veel lijnen die vanaf de plus naar benden gaan of lijnen die naar de gnd gaan, dan word een schema wat erg druk en moeilijker te volgen. Dan is er een andere methode.
JE gaat labels gebruiken ( weet niet dat goede naam is) In eagle is dat een powersypply symbool bv 3V3. Als je dan ergens 3,,V nodig hebt dan zet je dat symbool daar neer en trekt dan een kort lijnje naar bv je IC.
Voor de GND pak je het powersuplly symbool voor gnd.
Zo komen er in je schema op veel plaatsen 3V3 en GND staan en lijken dat allemaal voor jouw nog losse elementen. Maar eagle weet dat overal waar het sysmbool 3V3 staat dat al die punten aan elkaar hangen. En hetzelfde voor alle losse gnd symbolen dien hangen ook allemaal aan elkaar.
en dat mijn GND lijnen niet per definitie terug moeten naar de voeding maar eventueel ook los ergens eromheen mogen.
OP het schema zijn het allemaal losse symbolen maar eagle en ook kicad verbind via het niet zichbare gnd net alles aan elkaar aan 1 groot GND net.
In schema zie je gelukkig enkel de losse symbolen en dat maakt het schema meer overzichtelijk, maar zodra je dan naar het deel in kicad gaat waar je de pcb gaat tekenen zie je dat alle gnd's aan elkaar hangen.
Ik blijf bij KiCad en ga mij dat aanleren de aankomende dagen.
Heel verstandig. De meeste teken programma's werken globaal wel hetzelfde en dan bedoel ik symbooltje zoeken in tekening plaatsen, symbolen verbinden enz. Dus als je het trucje eenmaal geleerd hebt dan is het leren van een andere programma een stuk makkelijker. Het verschil in de programma's is meer in de menu structuur, de look en feel en of het intuïtief voor je werkt om een paar dingen te noemen. Dus de een voelt zich heerlijk thuis in kicad en voor een andere werkt dat niet lekker.
Dus voor het leren tekenen gewoon even bij 1 programma blijven en als je dan denkt hmm het is voor mijn niet intuïtief genoeg dan kan je een naar een ander programma kijken.
Al het advies is alvast welkom als het om symbolen gaat of dat je dingen op een bepaalde plek hoort te zetten.
Input links en uitput recht voeding plus boven en gnd onder. Dat zijn de dingen die wel een beetje zo horen. Maar voor de rest heeft niets echte een vaste plek. EEN schema tekenen is voor mij meer een soort kunstwerkje waar rust in zit een goed flow heeft en goed te begrijpen is.
Met flow bedoel ik dat je niet te veel draden kruist als het niet hoeft geen onnodig hoeken en dat alles op een voor het schema logische plaat staat. En dan om daar een mooi kunstwerk van te maken zijn die 10 component heel snel geplaatst maar kan het soms wel nog 2 uur duren voordat alles naar mijn zin.
En dan heb je het schema misschien wel 20x getekend het verander geschoven en aangepast. Maar na een poosje ben je daar geen 2 uur meer mee bezig maar 30 minuten.
Is het eerste poging van schema dan fout? Nee toch niet meestal niet maar het is gewoon onlogisch, druk en daarom moeilijk te volgen. Dus na een tijdje ga je dan vanzelf je eigen stijl aanleren.
Hopelijk kan ik later ook de lijnen kleuren, wie weet kom ik die functie tegen op den duur en anders ook opzoeken
Volgens mij is dat meer iets wat je in Splan kan doen maar voor een schema in de elektronica is kleuren toch niet zo gebruikelijk. En als de flow in de tekening goed is dan zijn kleuren niet nodig.
* twee C's daarentegen staan horizontaal getekend, die zou ik nu net liever verticaal zien;
Omdat plus boven zit en gnd onder en omdat een condensator heel vaak over de voeding staat teken je ze altijd verticaal, dat is omdat dat het meest logisch is.
Soms zit een condensator in een signaal bv aan de ingang dan mag je hem horizontaal tekenen.
* die vier weerstanden staan in serie met de verbinding tussen twee blokken, dat kan beter in de verf worden gezet door ze horizontaal te tekenen;
Helemaal gelijk en is beter, dank dank!
Weerstanden mag je horizontaal en verticaal teken. Je zet dan zo dat het het meest logisch is en de minste gekruiste lijnen zijn.
Voorbeeld gebruik je 2 weerstanden waarvan de bovenste vanaf de plus komt en de onderste naar de gnd dan teken je ze van staand. Heb je een weerstand van de uitgang van een ic naar een tor dan mag die liggend. De geeft een goede flow en der minste hoeken in de lijntjes.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
benleentje
Golden Member
Op donderdag 24 juli 2025 19:11:16 schreef Truffel.:
Paar taal foutjes kan geen kwaad op een forum, zolang we elkaar begrijpen.
Vind ik ook. Maar toch zijn sommige dingen wel de moeite waar om dat goed aan te leren en schottky is daarin wel een hele leuke. Dat is even een keer leren hoe je dat goed moet spellen en daarna weet je hoe het moet. Maar een keer een spelfoutje wat er tussendoor sluip ja dat heb je nu eenmaal.
Wel even een aandachtpuntje.
Je komt een beetje over als iemand over de teveel tegelijk wilt doen en daarmee misschien wel wat voor druk op jezelf zet. En dat is wel begrijpelijk maar probeer het voor leuk te hebben en dat je er plezier in hebt. En probeer niet aan al onze verwachtingen te voldoen want dat zorg ook voor veel druk op jezelf.
Dus wat ik eigenlijk bedoel is ik hoop dat je niet veel druk op jezelf legt
Paulinha_B
Honourable Member
Het is hier zeker geen taalforum, grif akkoord. Maar een psychiatrieforum is het toch evenmin, zou ik denken? Laat ons het maar bij die mooie elektronica houden.
benleentje
Golden Member
Toch waardeer ik wel je dat over onze meest erge taalfouten waakt. Zo let ik nu wat vaker op of ik grote of grootte moet schrijven. En ook of ik nu stank of dank moet schrijven. 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
Paulinha_B
Honourable Member
:handschudden: Een beetje opletten, dat vind ik al heel veel. En natuurlijk gaat niemand dood van een teedee-vaut, maar zo simpel als het is om er eentje te begaan, zo simpel is dat ook recht te zetten 
Laat ons bovenal nieuwkomer MacTruffel begeleiden, die staat daar enerzijds heel erg voor open maar moet zich toch wel afvragen bij wat een maf clubje zij/hij aanbeland is...
** MacTruffel: uit het stripalbum "De Knokkersburcht", Suske & Wiske, +/- 1960.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (39%)]
Truffel.
Op donderdag 24 juli 2025 21:19:11 schreef benleentje:
[...]
Je komt een beetje over als iemand over de teveel tegelijk wilt doen en daarmee misschien wel wat voor druk op jezelf zet. En dat is wel begrijpelijk maar probeer het voor leuk te hebben en dat je er plezier in hebt. En probeer niet aan al onze verwachtingen te voldoen want dat zorg ook voor veel druk op jezelf.
Dus wat ik eigenlijk bedoel is ik hoop dat je niet veel druk op jezelf legt
Af en toe heb ik een black-out, met overvloed aan info wat niet meer verwerkt wordt, op dat moment neem ik afstand en besluit ik de volgende dag weer verder te gaan; Ik heb dan ook geen haast en zie het als hobby.
Wel heb ik mij voorgenomen om nu direct zo goed mogelijk te beginnen met de basis, dit voorkomt later weer veel problemen, mogelijk gaat het dan wat langzamer en stroever, maar uiteindelijk zal het zich lonen.
Ook het inzichtelijk maken van een schema helpt mijzelf om beter te begrijpen wat ik doe en waarvoor het bedoeld is: Het zien van een waterval van stroom, signaallijnen onderscheiden door componenten, gelaagd kunnen denken en het los kunnen laten van kleuren daarbij (hoewel voor uitleg naar niet technische mensen, dat wel een voordeel kan geven).
Ik bemerk nu voornamelijk dat de nieuwe dingen die ik leer, het meer interessant maken om oude gedachten weer te verwerpen en/of te herschrijven. Al met al.... mijn materialen lopen niet weg en mijn gedachten/kennis begint vorm te krijgen.
------
Aangezien de ENS+AHT niet online voor mij vindbaar was, heb ik er maar 1 gemaakt (Game changer voor de toekomst, nu ik het zelf kan maken). Nu begint het echt leuk te worden en kan ik sneller meerdere schetsen maken als ik iets wil veranderen.
Beetje jammer van de ENS:ENS, maar al aangepast.
En vandaag weer verder met een schone l(ij)ei.
Truffel.
Ik zit er letterlijk net naar te keiken.
(Uiteraard was het even een test om te zien of iedereen wel goed wakker is... - zullen ze er in trappen? - ).
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (56%)]
Truffel.
Goed, mijn eerste schema in KiCad (Überhaupt mijn eerste volledige schema) en hoofdpijn van het nadenken en zoeken waarom wat waar komt, en met welke waarde. De grote vraag is nu.... Is dit duidelijk, en klopt het?
Edit (1):
Normaal gesproken zou je natuurlijk de datasheets erbij geven als het een OP is, maar dat hebben we al gehad in dit les onderwerp voor mij. Ik kan wellicht nog de LDO aangeven bij de Pico, dat deze naar 3.3V gaat intern.
C1 en C2 staan wellicht niet heel mooi, maar weet even niet hoe ik dat beter kan doen.
Edit(2): Ik moet even kijken of ik het bestand kan meesturen in de post, dan kan iemand anders er ook in tekenen ter verbetering. Even zoeken of dat kan.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (13%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Waar is die transistor voor nodig? Hij is als inverter geschakeld, maar die omkering kan toch ook in software?
Truffel.
Ik heb mijn CS altijd hoog, maar de Pico kan gereset worden en krijgt slimme batterij sturing waardoor er storing kan ontstaan als mijn CS blijft voeden naar de Pico. En dit is nu precies het punt waar ik moeite mee heb om echt goed te begrijpen.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (14%)]
Truffel.
Even in woorden proberen uit te leggen om mijzelf te controleren.
CS(2) is altijd hoog. Om SPI aan te sturen moet het naar laag. Collector (3) krijgt hoog. Basis (2) stuurt hoog en schakelt Emitter (1) naar GND laag. Collector kan niet naar Basis (2) sturen. 3.3 -0.7 = 2.6V 2.6/1000 2.6mA en brengt de transistor in geleiding. Max GPIO is 12 mA.
Edit: Ik ontdek nu een fout met deze schakeling.... IK gooi nu vanaf de 5V alleen via de 10k en krijg dus teveel.... Dat moet ik nu oplossen door er 3.3V van te maken.
Edit: Overboord gooien... Een P-MOSFET en dan vanuit de 3V3 van de sensor.... ? Dit is even goed nadenken maar wel heel leuk!
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (11%)]
Op vrijdag 25 juli 2025 11:07:29 schreef Truffel.:
Ik heb mijn CS altijd hoog, maar de Pico kan gereset worden en krijgt slimme batterij sturing waardoor er storing kan ontstaan als mijn CS blijft voeden naar de Pico. En dit is nu precies het punt waar ik moeite mee heb om echt goed te begrijpen.
CS heeft niks met voeding te maken. Het is een logisch signaal (hoog of laag). Het is een input van de sensor, en een output van de microcontroller. Het ergste dat kan gebeuren is dat bij opstarten van de microcontroller de betreffende pin nog niet als output geconfigureerd is. Dan zweeft dat net en dat kun je oplossen met een pull-up weerstand (10k). Zodra de software zover is dat de pin als (push-pull) output geconfigureerd is heeft de pull-up weerstand geen functie meer. Stroom van betekenis loopt er nergens.
Truffel.
@PE9SMS Bedankt voor jouw toelichting, mijn verwoording van de werking is nog ondermaats en ga mij dan vandaag ook inlezen en alles uitschrijven om het beter te kunnen begrijpen en uit te leggen in de toekomst. Vandaag is een mooi moment om daar beter over na te denken en dit aan te leren.
-----
De afgelopen dagen natuurlijk veel berichten van jullie gelezen en afgelopen nacht kwam dat ineens beter tot zijn recht in mijn schema en puzzelen voor wat ik nodig ben. Zo merkte ik ook op dat de SPI alleen maar voor de ENS160 werkt en mijn gedachte om de AHT21 uit te lezen via I2C dus niet gelijktijdig kan (vandaar de opmerking dat het alleen I2C is), ik moest dan ook terug naar I2C voor alles en heb mijn schema drastisch aangepast.
Ook kwam ik het onderdeel BSS138 nu tegen op zoektocht en herken dit uit een eerder bericht van Pauline als ik mij niet vergis. Op dat moment begreep ik niet wat ik ermee kon, maar volgens mij heb ik het nu juist toegepast.
Op dit moment ben ik met kleine beschermingen bezig en filtering van signalen toepassen (zal dit later beter uitleggen als ik weet hoe alles wordt benoemd, en neem de tijd ervoor om dit te leren).
Hoewel sterk overdreven en mogelijk nog niet perfect (en er komt nog meer bij), pas ik wel alles toe zodat ik later met de scoop kan gaan leren; ik pas dus bewust meer toe dan wat noodzakelijk zou zijn. Persoonlijk heb ik nu het gevoel dat een schema maken mij steeds beter af begint te gaan met jullie hulp, maar blijf lekker oefenen.
Omdat ik nu langzaam begrijp wat de signaal lijnen doen, kwam ik tot de conclusie dat mijn INT geen level shifter nodig is, zoals de SDA en SCL wel nodig zijn.
Al met al blijf ik leren.
D1 staat verkeerd en moest aan de INT lijn. Verder labels plaatsen waar nodig en namen wat beter maken zodat het nog duidelijker is. Aan/uit voor de sensor en de sensor resetten via Pico met een..... 2N7000 of IRLML6344.. IRLML6402TRPBF ? Even goed uitzoeken hoe dat moet en met wat exact.
Truffel.
Flink aan het stoeien nu... 
Het doel is de sensor kunnen uitschakelen, en voorkomen dat er nog voeding gaat via de 3.3 pull. Maar nu zit ik er zo diep in, met feitelijk geen kennis van hoe dit allemaal werkt... Ik mag maar hopen dat ik op het juiste spoor ben nu
Ik moet echt goed leren te omschrijven straks waarom ik wat doe... begint mij nu te irriteren dat ik dat nog niet goed kan en zo kan ik mijzelf niet voldoende controleren.
PS: Niet verteld, maar wellicht dat ik in de toekomst een HAB wil maken voor de 35+ km hoogte. Dat is ook een beetje waarom ik nu maar heel veel doorga op zuivere data en stroombesparing (speciale batterijen opgezocht en etc), maar dit was ooit een stiekeme droom en niet met de gedachte dat ik echt die kant op zou gaan, meer een fantasie.
[Bericht gewijzigd door Truffel. op (27%)]