Hier een speciaal item: ik heb behoefte aan een wijn koeler en heb hier nog een kleine diepviezer staaan: kan ik die temperatuurinstelling op een of andere manier saboteren?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat Paulinha bij nader inzien al schrijft is dat je bij vragen over een specifiek apparaat altijd een merk en typenummer moet opgeven zodat lezers kunnen weten waar het om gaat.
Eventueel foto's van de thermostaat, typeplaatje, schema als dat er op geplakt zit, aansluitingen rondom de compressor, etc.
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij interesseert Paulinha_B zich alleen voor de inhoud van de wijnkoeler, niet voor de koelinstallatie zelf.
Beetje zoals het bij een portemonnee eigenlijk ook meer om de inhoud gaat....
En laten we eerlijk zijn, de Carnot-cyclus is allemaal maar droge saaie theorie, terwijl het gegiste vruchtensap toch eigenlijk veel prettiger vermaak biedt.
Maar aangezien ik beroemd (berucht?) ben als iemand die in oplossingen denkt:
Zelf zat ik eigenlijk meer te denken aan een precies, nauwkeurig gekalibreerd warmtelek: de deksel een eindje open zetten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@allen: sorry dat ik eventjes aan het dollen ging. Zeer bewust heb ik dat beperkt in de tijd, ook al om enkel de stamklanten te laten meemonkelen (hopelijk).
Ernstig dan, nu: ik heb ooit gehoord van lieden die de gloeilamp van een koelkast permanent lieten branden, om de thermostaat beet te nemen; maar dat is hier niet erg relevant waarschijnlijk, want vriezers hebben meestal geen verlichting aan boord.
Zoals reeds gezegd kan het nuttig zijn om merk en type van de vriezer mede te delen, maar de kans op sukses lijkt me sowieso klein.
En sta me toe om (na het eerdere dollen) toch nog eens te wijzen op de relativiteit van de serveertemperatuur van wijn. Extreem: hier in Portugal is het me tijdens de voorbije uitermate warme weken meermaals overkomen dat ik mocht kiezen of mijn rode wijn uit de koeling kwam dan wel "van het schab".
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Mag wijn zomaar in een ruimte met hoge temperatuur verschillen geplaatst worden? Ik heb het meerbepaald over de hysteresis van een normale koeler die toch aanzienlijk hoog is. Of toch beter op een constante temperatuur?
Een diepvries kun je volgens mij altijd op een andere temperatuur zetten. Bv een 47k in serie met een 10k ntc maakt ve diepvries een cooler. Of een nr8 danfoss in een mechanische variant.
Maar zoals reeds vermeld hier heeft dit niets van klimaat regeling.
Het wordt gedaan om flessen of mosselen in te bewaren tijdens feestelijkheden
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Mag wijn zomaar in een ruimte met hoge temperatuur verschillen geplaatst worden?
Een goede en terechte vraag! Mijn antwoord (op geen enkele autoriteit gebaseerd, maar wel op een kritische smaak en enkele decennia ervaring en VEEL goede raad van "anciens"): voor de opslag en het rijpen is een constante en correcte temperatuur inderdaad belangrijk. Daarentegen: de paar uur - hooguit 24 - tussen aanvoer uit de kelder en serveren aan tafel kunnen niet veel schade aanrichten. De serveertemperatuur is dan belangrijker.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 22 juli 2025 20:59:33 schreef revado:
Een vriezer heeft geen ontdooisysteem en condensafvoer, een koeler wel.
Dus nee dat kan niet.
Maar dat is toch te tweaken?
Maar wat ik nog van weet heeft een vriezer een ander type gas wat koeler kan koelen en het ventiel waar ook temperatuur voeler aan zit is ook anders. Het ventiel zal bij een vriezer zo rond de -40 de vloeistof inspuiten en bij een koelkast zal dan net zo rond het vriespunt zijn.
Maar mijn kennis is op koeltechniek al 25 jaar aan het roesten.
Antwoord is nee je moet bijna alles veranderen.
Er is wel een manier waar bij je niets aan de vrieze hoeft te veranderen enkel 2 gaten boren in de wand stop een (water) slang door het en gat in de vriezer. Laat de slang goed contact maken met de verdamper in de vriezer of leg een grote rol slang in de vriezer en laat de slang door het ander gat naar buiten komen. Maak zelf een kast waarde wijn in komt te liggen. Neem een radiator waar het water door kan stromen. Neem een pomp en sluit alles slangen lekvrij aan. Nu koelvloeistof van een auto in de slangen.
Plaats nu 1 of meerdere ventilatoren op de radiator en sluit die ventilatoren aan op een temperatuur regelaar.
Zal her en der wel iets over geslagen hebben maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Als je vriezer er een is met een bovenklep dan kan je ook koelvloeistof in de vriezer gooien en dat de slang in het koelvloeistof ligt voor een betere temperatuur overdracht.
https://www.overclockers.com/extreme-water-cooling-using-refrigeration…
Ik had een keer andere gezien waarbij de vriezer vol zat met antivries.
nonius
set SCE to AUX.
Is het geen beter idee ergens een oude gratis koelkast op te scharrelen en de diepvries weg te gooien?
benleentje
Golden Member
@Nonius. Ja zeker, maar dat was niet de vraag van TS. 
Hoewel hij vroeg om een ander temperatuur instelling en dus niet hoe je een diepvries kan tweaken tot waterkoeler. 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]
hardbass
PE2BAS
Wijn moet je constante temperatuur bewaren, een normale vriezer / koeling fluctueert te veel daarvoor. Ik betwijfel of je die hysterese er goed uit kan krijgen.
Misschien kan deze jongen je helpen:
Wijnkastonline.nl
Indien het gaat over een vrieskast met eenvoudige mechanische thermostaat dan kan je die eruit zwieren en vervangen door een microcontroller (arduino, ESP32, Teensy, eender wat voor iets eigenlijk ) + een thermische sensor (DS18B20 of NTC of PTC) + een relais. Heel veel meer is er niet nodig om een sturing te bouwen voor de reeds bestaande pomp.
De temperatuur en de hysterese hierop ga je dan zelf helemaal kunnen kiezen.
Op Ali ga je klaargemaakte thermostaat sturingen vinden, speciaal voor koelkasten en vriezers gemaakt.
Voor een vrieskast type nofrost wordt die sturing wel iets complexer indien je dat nofrost systeem wil behouden. Persoonlijk zou ik het er ook uitzwieren en enkel het koelgedeelte overhouden, er is toch niest meer dat gaat bevriezen.
Hier een vb van zo'n controller op Ali:
STC-1000
Voor 4€kan je het niet zelf maken hé
https://www.aliexpress.com/item/1005005039646733.html
Voor een vriezer met nofrost erop:
https://www.aliexpress.com/item/1005007359379312.html
Het kan wel met de STC1000 alleen nauwkeurig is het niet en idd zit je met condenswater afvoer. ook een ventilator inbouwen om eenzijdig bevriezen te voorkomen.
Paulinha_B
Honourable Member
Wijn moet je constante temperatuur bewaren
Bewaren inderdaad best bij constante temperatuur - in een kelder dus - maar daar gaat het niet om. Een wijnkoeler dient om flessen uit de kelder te brengen tot de gewenste serveertemperatuur. Daarvoor moeten ze er maar enkele uurtjes in, en op die paar uur is een beetje fluctuatie niet dramatisch.
Ik had hetzelfde probleem maar dan voor het bewaren van aardappelen. Ik heb uiteindelijk een Steamy-E elektrische compressor koelbox gekozen. Deze zijn redelijk betaalbaar en kan je instellen tussen +20 en -20 °C.
Ik heb de box nu op 10°C staan waarbij de temperatuur schommelt tussen 9 en 11°C met de box vol aardappelen. Leeg schommelt het eerder tussen de 8 en de 12°C.
Het valt wel op dat de compressor regelmatig draait.
Paulinha_B
Honourable Member
Een koelkast op een graad of 10-15 heeft vele nuttige toepassingen. Bv. boter - kouder en ze smeert niet, warmer wordt het blubber - rode wijn, sommige kaassoorten... Eigenlijk vreemd dat zoiets niet courant in de handel is. Voor restaurants zal er wel zo'n aanbod zijn, maar dan wel aan professionele prijzen.
In het geval van een ouderwetse mechanische thermostaat, kun je die m.i. vervangen door een thermostaat van een koelkast (zonder vriesvak)
Die zit in het bereik tussen 2 tot 10 graden. De vrieskast zal dan steeds zeer kortstondig koelen, omdat de temperatuur snel daalt en dan wordt de compressor uitgeschakeld.
Op zondag 3 augustus 2025 20:45:20 schreef Paulinha_B:
Een koelkast op een graad of 10-15 heeft vele nuttige toepassingen. Bv. boter - kouder en ze smeert niet, warmer wordt het blubber - rode wijn, sommige kaassoorten... Eigenlijk vreemd dat zoiets niet courant in de handel is. Voor restaurants zal er wel zo'n aanbod zijn, maar dan wel aan professionele prijzen.
Dat valt wel mee, een wijnkoeler heb je al voor iets meer dan 200 euro, google maar eens op wijnkoeler.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 22 juli 2025 21:52:39 schreef benleentje:
[...]
Maar wat ik nog van weet heeft een vriezer een ander type gas wat koeler kan koelen en het ventiel waar ook temperatuur voeler aan zit is ook anders. Het ventiel zal bij een vriezer zo rond de -40 de vloeistof inspuiten en bij een koelkast zal dan net zo rond het vriespunt zijn.Maar mijn kennis is op koeltechniek al 25 jaar aan het roesten.
Het type koelgas voor een koelkast of een vrieskast is exact hetzelfde.
Het enige dat verschilt (voor beide) zijn de milieuvereisten op het moment van fabrikatie van het toestel (R12, R600A, Rweetikwat), en natuurlijk de thermostaat (verschillende in/uitschakeltemperaturen en hysteresis).
Wat betreft de vraag van de TS:
Wenst hij een (goedkopere en simpelere) wijnkoeler of een (dure en complexere) vinotheek (wijnbewaarkast)?
Een wijnkoeler dient om wijn op de geschikte/gewenste temperatuur te houden/brengen, dit van een paar uur tot een paar dagen/weken (bvb. voor dagelijkse comsumptie).
Een vinotheek daarentegen is bestemd om wijn gedurende jaren te bewaren in de meest ideale omstandigheden (temperatuur, vochtigheidsgraad) bij gebrek aan een geschikte ondergrondse koele kelder (zoals bij ons).
Door omstandigheden heb ik het geluk gehad om een vinotheek te erven (merk Eurocave, max. 177 flessen, 2 temperaturen maar wel geen automatische vochtigheidsregeling).
Deze staat gelijkvloers in de garage.
Zulke vinotheken gaan nieuw gemiddeld rond de 1500 à 3000€ volgens het merk en de opties.
Een vrieskast ombouwen naar een wijnkoeler/vinotheek is nagenoeg een verloren zaak, een vrieskast heeft sowieso al geen ontijzing.
Een koelkast is iets gemakkelijker mits een thermostaat met instelbare hysteresis (of een ruimtethermostaat).
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 22 juli 2025 20:43:06 schreef DEFEKT:
Hier een speciaal item: ik heb behoefte aan een wijn koeler en heb hier nog een kleine diepviezer staaan: kan ik die temperatuurinstelling op een of andere manier saboteren?
Man, doe niet zo ingewikkeld... maak er ijsblokjes in en koel je wijn zo: