Beste

Graag leg ik kort mijn situatie voor en hoor ik uw advies.

Aan de voorzijde van mijn woning hangt een lamp met bewegingssensor; aan de garage bevindt zich een identieke opstelling. Beide lampen dienen gelijktijdig te schakelen wanneer?één?van de twee sensoren beweging detecteert.

De armatuur met geïntegreerde sensor bij de garage is defect en moet worden vervangen. Uit de muur komen echter?vier?aders, terwijl alle lamp?sensorcombinaties die ik tot nu toe in drie verschillende winkels vond slechts?drie?aansluitklemmen hebben. Het winkelpersoneel kon mij hier niet verder mee helpen.

Kunt u mij adviseren waar ik een buitenspot met geïntegreerde sensor kan aanschaffen die geschikt is voor een vieraderige aansluiting, zodat beide lampen tegelijk inschakelen bij beweging?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Vier draden kan toch kloppen?
Fase, 0, aarde, en de schakeldraad tussen beide lampen?

Vind jij ergens een lamp met sensor in 1 waar je de 4 draden kan connecteren ?

Staat er geen merk/type te lezen op de bestaande lampen? Het gezochte zal misschien wel ergens gemaakt worden, maar courant lijkt het me niet.

Op vrijdag 25 juli 2025 12:51:18 schreef Timiejimie:
Vind jij ergens een lamp met sensor in 1 waar je de 4 draden kan connecteren ?

Je hoeft de 4e draad niet aan te sluiten. Da's de randaarde; heeft in een plastic behuizing niet zo veel zin

Hoe weet ik welke kabel ik niet moet aansluiten?

Op vrijdag 25 juli 2025 12:58:54 schreef LuckyStrike:
[...]
Je hoeft de 4e draad niet aan te sluiten. Da's de randaarde; heeft in een plastic behuizing niet zo veel zin

Dat vind ik een gevaarlijke raadgeving. Als de topicstarter een lamp-met-sensor koopt met slechts drie aansluitingen, dan zijn dat aarde-neuter-fase; de gewenste syncroniciteit van de twee lampen zal er dan zeker niet zijn.

Als het mij te doen stond, ik zou dat verlangen naar syncroniciteit liever opgeven, laat die lampen maar elk door hun eigen sensor aangestuurd worden.

Die 4e draad kun je waarschijnlijk/mogelijk intern in de lamp aansluiten.
('t Is nu eenmaal geen erg veel voorkomende situatie: twee lampen met ieder hun eigen PIR synchroniseren...)

Op vrijdag 25 juli 2025 11:06:29 schreef Timiejimie:
Beste

Graag leg ik kort mijn situatie voor en hoor ik uw advies.

Aan de voorzijde van mijn woning hangt een lamp met bewegingssensor; aan de garage bevindt zich een identieke opstelling. Beide lampen dienen gelijktijdig te schakelen wanneer?één?van de twee sensoren beweging detecteert.

De armatuur met geïntegreerde sensor bij de garage is defect en moet worden vervangen. Uit de muur komen echter?vier?aders, terwijl alle lamp?sensorcombinaties die ik tot nu toe in drie verschillende winkels vond slechts?drie?aansluitklemmen hebben. Het winkelpersoneel kon mij hier niet verder mee helpen.

Kunt u mij adviseren waar ik een buitenspot met geïntegreerde sensor kan aanschaffen die geschikt is voor een vieraderige aansluiting, zodat beide lampen tegelijk inschakelen bij beweging?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Misschien is het een idee om het merk en typenummer en nog beter een link naar een manuaal van de betreffende lamp te vermelden. Nu zul je nooit een bruikbaar antwoord krijgen. Op deze manier raad en gokt iedereen maar wat.

Zo ken ik ook lampen met nul draden. Daar moet olie in en de enige beweging waar die op reageren is die van de wind. En als die hard is gaan ze allemaal tegelijk uit.