Bapaktus
Special Member
Betreft Jura ENA 8 touch koffie machine .
Gekocht februari 2022.
Na een aantal (regelmatige) problemen bij ons opgehaald d.d. februari 2023
Na een aantal dagen weer bij ons terug gebracht.
Klacht geconstateerd en zetgroep geheel vervangen.
Ná de vorige reparatie (binnen garantie) regelmatig kleine problemen.
Dus weer reinigingsbeurt etc.
Ander soort koffiebonen gekocht en gebruikt in de machine. Geen verbeteringen.
Nú grotere problemen.
Bijna elke ochtend géén eerste kopje koffie.
Wij krijgen het advies dat wij ,na het verwijderen van de inwendige opvangbak voor gebruikte koffie-poeder, ons hand helemaal in die ruimte moeten steken en aan het einde omhoog met de vingers opgedroogde of vochtig koffie poeder moeten verwijderen.
En elke keer zo'n reinigings-pil procedure toepassen.
Dat wordt 1 pil per dag, dure procedure.
Het apparaat koste bij aanschaf €1099.
En natuurlijk kunnen wij het apparaat weer voor reparatie aanbieden.
Dat wordt dan een paar honderd euro plus verzend en ontvangst kosten.
Zelf wil ik nier eraan prutsen, dat wordt door de importeur afgeraden.
Iemand raad?
Of moeten we weer terug naar een potje Nescafee/Moccona en heet water?
ruud
Koop een filterkoffiemachine van het bekend Nederlands merk.
Dat is probleemloos genieten van een lekkere bak hete koffie. 
Anoniem
Ruud, denk toch dat de zetgroep in de garantie niet correct gerepareerd is.
Kijk eens bij https://keetsupport.nl/2024/01/28/jura-ena-geeft-geen-koffie-water/
Misschien is dit wel een oplossing als jezelf niet wil prutsen.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Na 10 jaar een Siemens te hebben gehad zijn wij ook een keer gevallen voor een Jura, maar die heb ik na 2 jaar zo in de kliko gedonderd.
Om de haverklap problemen en je kunt zelfs niet zelf de zetgroep reinigen, weet je wel hoe zo'n zetgroep er na een tijdje uit ziet?
De schimmels vliegen je om de oren, gezond is het niet...
Ben nu weer terug bij Siemens en die kan je weer heerlijk schoonmaken van binnen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bapaktus
Special Member
Op vrijdag 25 juli 2025 19:10:44 schreef la pipe:
Ruud, denk toch dat de zetgroep in de garantie niet correct gerepareerd is.
Kijk eens bij https://keetsupport.nl/2024/01/28/jura-ena-geeft-geen-koffie-water/
Misschien is dit wel een oplossing als jezelf niet wil prutsen.
Ik wacht nog even af wat te doen.
Inderdaad, het gegeven adres is misschien een (tijdelijke) oplossing.
In ieder geval een redelijke reparatie prijs.
En anders toch een Siemens kopen of zo.
We gaan het zien.
Wat betreft mogelijke inwendige schimmel, de smaak van de koffie is langzamerhand ook veranderd, beetje zurig geworden. Ik dacht eerst dat het aan de maling lag, maar die is gelijk (grof maling, want anders "plakt" de koffie overal tegenaan) gebleven.
ruud
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb 1 keer zo'n automatisch apparaat gehad, en was na een jaar weer vertrokken.
Was vaak kapot en een gedoe om steeds schoon te maken. (ik ben geen trouwe 'iedere week uit elkaar slopen en schoonmaken' iemand moet ik toegeven.)
Daarbij zijn de interne koffiemolens in automaten altijd gammel van constructie en snel kapot.
Ik heb nu weer een piston espresso machientje van DeLonghi (net als daarvoor), werkt altijd en de koffie smaakt altijd uitstekend.
Deze heeft nu bijna 8.000 kopjes koffie gezet zonder enig probleem.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op vrijdag 25 juli 2025 23:24:19 schreef Arco:
Ik heb nu weer een piston espresso machientje van DeLonghi (net als daarvoor), werkt altijd en de koffie smaakt altijd uitstekend.
Deze heeft nu bijna 8.000 kopjes koffie gezet zonder enig probleem.
Wat ik merk bij de Melitta espresso's (die zitten in siemens miele phillips) is dat het bij aanvang heel lang duurt om druk op te bouwen en bij stoppen er veel water weg vloeit. Alsof er een reservoir achtig iets tussen staat. Dit merk ik bij delonghi niet. Goedkoop in aankoop en redelijk betrouwbaar. Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit.
Anoniem
Wij hebben een Melitta Solo uit 2017, deze ging begin dit jaar meer water in zijn lekbak storten.
Begreep dat het Drainageventiel defect moest zijn en nieuw besteld.
Via internet gekeken hoe dit apparaat uit elkaar gehaald moest worden.
Eigenlijk best simpel te doen en gelijk intern schoongemaakt, de koffie is weer prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak gaan ventielen en/of pomp kapot door te weinig ontkalken waardoor de druk in het systeem veel hoger wordt als ooit bedoeld is...
Ik heb wel eens een oude Delonghi piston machine gesloopt. (nee, hij was niet kapot, maar moest plaats maken voor een nieuwer model...
)
Er zat een RVS boiler in die er na 5 jaar nog als nieuw uitzag, had ik niet verwacht. (je kon 'm zo als nieuw onderdeel verkopen...)
Veel andere merken hebben een diecast boiler, hebben vaak niet zo'n erg lang leven... (het rot langzaam weg)