Ik heb een nieuwe deurintercom gekocht, maar ik kan zelf niet uitkomen, dus ik ben vraag of hier iemand een helder kan zijn en een oplossing vinden.
In de bijlage, ik heb de orignele intercom met de draad volgorder en de nieuwe intercom.
Bij de oude apparaat de 1 is de blauwe kabel.
Ik heb geprobeerd om uit te vinden welke kabel wat betekend, maar lukt niet:
Tot nu, ik kan alleen horen via de intercom als iemand van de buiten iets zegt. Maar ik kan de deur niet openen de microphone doet het niet, en de ring ook niet... Dus ik doe zeker iets verkeerd 
Van de buitenpost komen 3 draden naar boven als het goed is die van belang zijn.
Microfoon, luidspreker en de min van de voeding in het pand.
De microfoon moet aan de luidspreker, de luidspreker aan de microfoon en de minaan de min.
De andere draden zijn voor de bel en deuropener.
Let op als het een meer appartementen gebouw is.
Als je het niet correct aansluit ligt de installatie in het hele gebouw er uit...
Hier het schema van de atea.
Dan moet je er wel uitkomen denk ik.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas nog een gevalletje atea wand toestel gehad waar het systeem in het pand zelf al 9 jaar een bus systeem van btchino was. de nieuwe bewoners zeiden dat het ding nooit had gewerkt 
maar idd, hopen dat deze nieuwe parlofoon werkt met het bestaande systeem. maak je sluiting dan word het zoeken waar de voeding van het hele systeem uithangt. en die zijn soms vrijwel onvindbaar weggewerkt kan ik uit ervaring zeggen. die voeding heeft een DC deel en een AC deel. de DC voed het spreek gedeelte, de oproep en deur knop zijn AC gevoed.
vaak wil men een ander toestel omdat vorige bewoners het ding geel gerookt hebben, of het hing 35 jaar in de zon.. ziet er niet uit op een witte wand. zag er eens een oplossing voor, naast de wit geschilderde toestellen. iemand had er een "thee" blik met een scharnier deksel over gehangen. deurtje dicht, lelijk toestel weg 
Op zondag 27 juli 2025 20:03:23 schreef testman:
maak je sluiting dan word het zoeken waar de voeding van het hele systeem uithangt. en die zijn soms vrijwel onvindbaar weggewerkt kan ik uit ervaring zeggen. die voeding heeft een DC deel en een AC deel. de DC voed het spreek gedeelte, de oproep en deur knop zijn AC gevoed.vaak wil men een ander toestel omdat vorige bewoners het ding geel gerookt hebben, of het hing 35 jaar in de zon.. ziet er niet uit op een witte wand. zag er eens een oplossing voor, naast de wit geschilderde toestellen. iemand had er een "thee" blik met een scharnier deksel over gehangen. deurtje dicht, lelijk toestel weg
Die voedingen zijn nog al eens een zoekplaatje inderdaad.
Soms hangen ze, vol vuil en spinnenwebben en met flink roestige schroefjes, in de bellenkast, maar ik heb er ook eens een verlaagd plafond voor open moeten zagen...
Dat theeblik is wel heel creatief gewonden.
En nog een bekende: de stucadoor heeft een halve centimeter op de muur gesmeerd, met het toestel er nog op.
Zie dan bv een tegui maar eens omhoog uit de beugel te schuiven 
De aansluitklem van het originele Atea toestel is redelijk vol dus ik gok dat er ook een externe bel op is aangesloten. Dus als men beneden of boven belt dan rinkelt er in de woning/gang een losse bel/schel.
(In het Atea intercomtoestel zit meestal ook een zoemer, al waren er ook goedkopere modellen zonder.)
Atea kan soms lastig zijn als het gaat om het plaatsen van een vervangend niet-Atea intercomtoestel. Ik heb dit ook al een paar keer gehad, dat een nieuw vervangend en universeel analoog audiotoestel maar geen geluid wilde geven. Volgens mij een probleem met de impedantie of iets. Want als ik een universeel toestel gebruik waarbij je het geluid van de speaker en de sterkte van de microfoon met een potmetertje op de print kunt afregelen dan komt het geluid al draaiende vaak wel ineens door.
Er zitten ook jumpers in, maar hoe je die instelt is nergens te vinden.
Ding staat ook niet best aangeschreven als je reacties van anderen leest, maar het is ook een heel goedkoop ding...
De 3 jumpers lijk je volgens de Spaanse manual, in te moeten stellen zoals afgebeeld.
Daarnaast is er een losse jumper voor een externe bel, of gebruik van de interne bel.
En niet minder belangrijk: er staat in de manual ook een vertaalschema naar o.a. Atea.
Die 3 jumpers staat niet bij hoe en wat, alleen volgens plaatje...
Mijn spaans is niet best en ons gewaardeerde CO lid uit Portugal is niet in de buurt, maar ik zie het echt niet.
Geheel eens, misschien is dit normaal bij Poolse producten.
Ik vind het soms ook echt knap hoe mensen aan dit soort producten komen die je gewoon goed moet zoeken. Waarom geen ruim voorradig universeel audiotoestel van de grotere merken maar zoiets tropisch/Oostbloks.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 27 juli 2025 22:50:17 schreef revado:
[...]Die voedingen zijn nog al eens een zoekplaatje inderdaad.
Soms hangen ze, vol vuil en spinnenwebben en met flink roestige schroefjes, in de bellenkast, maar ik heb er ook eens een verlaagd plafond voor open moeten zagen...Dat theeblik is wel heel creatief gewonden.
En nog een bekende: de stucadoor heeft een halve centimeter op de muur gesmeerd, met het toestel er nog op.
Zie dan bv een tegui maar eens omhoog uit de beugel te schuiven
die had ik in dat gebouw dus ook, atea voeding in plafond verstopt naast de 65 kroonsteen lasdoos
dat ze dat ouwe kreng maar mee hadden opgeruimd, bleek de busvoeding buiten in een kast te zitten. ook al zat gehad dat er geen sleutel van de postkast aanwezig is. meestal los ik dat op door de oproepunit eruit te draaien ( moet meestal toch geheel vervangen worden ) en dan het slotje door het gat heen los te draaien.
de stuc 1cm om de parlofoon heen, een heel bekende. dan moet er een renovatieplaat overheen gezet worden die je niet vast kunt krijgen op dat enorme gat. wat kit eronder en 2 schroeven in de doos. heb ook al gehad dat een parlofoon op een spiegel hing. en uiteraard die had een storing eronder zitten. krijg dat maar weer vast..
Op maandag 28 juli 2025 14:41:45 schreef T-sec:
De 3 jumpers lijk je volgens de Spaanse manual, in te moeten stellen zoals afgebeeld.
Daarnaast is er een losse jumper voor een externe bel, of gebruik van de interne bel.En niet minder belangrijk: er staat in de manual ook een vertaalschema naar o.a. Atea.
Op Amazon ik heb een engelse versie gevonden, maar helaas ik denk ik kom niet uit door de oude intercom.
Ik had net geprobeerd allees zo verbinden als het in het schema is, maar zonder geluk nog steeds..
https://m.media-amazon.com/images/I/61yoC3CSQnL._AC_SL1024_.jpg
https://m.media-amazon.com/images/I/61-NHw1hzaL._AC_SL1024_.jpg
UPDATE//
Ik heb de deur opening gevonden, dus nu ben ik op zoek naar alleen de microphone en bel kabels.
Hierbij een foto, de wit, blauw en gele kabels zijn 100% goed, kan iemand voor mij verder helpen?
[Bericht gewijzigd door Aronyo op (17%)]
Ik denk dat niemand hier je kan helpen verder.
Als je, zonder enige ervaring, een ding van Ali / Amazon wil aansluiten wat niemand kent gaat dat helaas lastig worden.
Tips zijn gegeven, vergelijk het schema wat je hebt van die nieuwe met de draden zoals het zat , van de oude heb ik het schema gepost.
En zonder uitleg over het instellen van de jumpers , die onvindbaar is , zal het zeker niet gaan werken.
Ik zou het oude toestel terug plaatsen.
Ik heb in mijn archief nog een oude aanvullende lijst gevonden voor meerdere Atea toestellen.
Je zou de NOV 901/903 aansluitingen ook eens kunnen proberen, die liggen dicht bij de 902.
A Deuropener
B Mic
C COM
D Bel
E Speaker
Atea
NOV 702 - 3=A / 2=B / 5=C / 7=D / 1=E
NOV 901/903 - 7=A / 2=B / 3,4,8 = C / 5=D / 1=E
NOV 801E/802E - 9=A / 2=B / 3,4,10 = C / 5=D / 1=E
U 32079 - 3=A / 2=B / 5,6 = C / 7=D / 1=E
[Bericht gewijzigd door T-sec op (14%)]