Ik heb een JURA Giga X8 gen 1 staan (die met maar 1 molen) en hij schakelt regelmatig na een paar minuten uit.
Heb natuurlijk de trafo al gemeten en zelfs extern (dus buiten de voedingsprint om) van spanning voor zien.
De machine blijft dan aan (ja duhhh) maar ik hoor natuurlijk wel het relais afvallen.
Heb de print geïnspecteerd op vocht, beschadigingen, maar alles ziet er visueel top uit.
Heb alleen een eenvoudig schema (met de bekende blokdiagrammen, optocouplers en triacs)
Als de machine wel aan blijft kan ik hem normaal gebruiken en werken alle functies.
Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft en een richting/tip kan geven?
Okay, inmiddels wat zaken gedaan/gemeten.
Alle belastingen verwijderd aan primaire kant zoals boilers, heeft niets geholpen. Machine schakelt na paar minuten uit.
Netfilter (CH002) doorverbonden, maakt helaas ook niets uit 
We zoeken verder.....
Op vrijdag 8 augustus 2025 19:50:52 schreef smd:
Spoel van relais wil soms wel eens open raken en relais valt dan af..
Goeie tip, ga ik nog even uitwisselen 
Hmmm, heb de pennen van het relais goed doorgesoldeerd (eigenlijk om hem er netjes uit te halen, maar bedacht mij dat ik ook de spanning kan meten over de spoel.)
Sinds ik dat heb gedaan blijft hij tot nu toe aan, toch vertrouw ik het relais niet en ga ik hem toch maar vervangen. Maar hoe krijg je de lak er netjes vanaf, want solderen is nu echt niet te doen.
Beetje met scherp mesje Krabben of er doorheen opnieuw doorvloeien met soldeerbout met verse soldeer
Helaas, na vervangen van het relais, leek het probleem verholpen.
Maar na 2 dagen gebruikt valt hij weer om de paar minuten uit 
Heeft iemand ervaring met deze Jura voedingsprinten?
- Trafo heb ik getest en werkt perfect
- Relais is vervangen
- Storingsfilter vervangen
Ik heb van Jura alleen een blokschema en dat helpt ook niet echt
meet wat er gebeurt als relais uitvalt, is de gevoedde spanning aan relais laag of geheel niets? print torderen helpt niet?
Met mijn warmtebeeld camera zie ik dat 1 van de brugcel diodes warmer wordt dan de andere.
Ik ga daar deze week nog even naar kijken en de 2 gele MKP C's en anders ga ik contact met je opnemen @Roland11 
Op vrijdag 29 augustus 2025 23:21:34 schreef Roland11:
Mocht je er niet uitkomen, dan heb misschien wel een ruilprint voor je.
Heb net de C's vervangen en ook de 60 Ohm NTC, helaas gaat hij toch weer uit 
Kunnen we contacten?
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 26 september 2025 08:10:42 schreef Dedas63:
[...]Heb net de C's vervangen en ook de 60 Ohm NTC, helaas gaat hij toch weer uit
Kunnen we contacten?
Als je je emailadres (even) op openbaar zet, dan stuur ik je een email. Groet, Roland
Op vrijdag 26 september 2025 10:53:01 schreef Roland11:
[...]Als je je emailadres (even) op openbaar zet, dan stuur ik je een email. Groet, Roland
Done!
Grt,
Eef
Roland11
Golden Member
Op vrijdag 26 september 2025 15:13:10 schreef Dedas63:
[...]Done!
Grt,
Eef
You've got mail