mijn collega steekt zijn schildpadden snachts altijd binnen tegen de ratten (baby schildpadjes) en moet dus elke avond op zoek in de tuin waar ze zitten.

soms zijn ze niet te vinden in de tuin en dan moeten ze buiten blijven.
er was dus een gedacht gekomen om er 'airtags' op hun schild te plakken, maar dat heeft ook zijn nadelen (lijm komt los, schild groeit scheef....)

nu kwamen we op het gedacht om misschien die chips in de schildpad zelf te detecteren. om de ID te achterhalen moet je op 10cm met een chipreader de chip uitlezen, maar dit is niet nodig.
we zouden gewoon op 50-100cm ofzo een detectie willen maken of er een dier chip in de buurt zit. dan verkleint de zoektocht naar de schildpad tussen de struiken al aanzienlijk.

bestaat er een manier om dit te detecteren? een gevoelige zender die detecteerd wanneer zijn signaal opgevangen wordt ofzo? immers gaat die chips de energie gebruiken om daarna een antwoord te kunnen geven.
of kan een ontvanger gevoelig genoeg gemaakt worden dat die de ontvangst detecteerd (data uitlezen is niet nodig).

die dier chips zouden op 125-134kHz werken

Het idee van een RFID ontvanger is dat ie het ontvangen RFID signaal gelijkricht, een condensator oplaad en daar de CPU op laat draaien.

Zolang je ver genoeg bent om de antenne-spanning onder 1 of 2 diodespanningen te houden zal je zo goed als niets merken in "aftappen energie van je veld.

En het heet near field communication omdat in "far field" je vanaf de zener niet kan detecteren of er energie getapt wordt of niet.

ik zag online al dat sommige van die dier RFID ontvangers tussen de 15-20cm werken.
moet dan toch ook lukken om 50cm te halen zonder dat je de data moet kunnen ontvangen. als je al detecteerd dat een zender 'zend'.

dat detecteren dat er spanning afgenomen wordt, was een gedacht van mij. een gevoelige ontvanger die de draaggolf van het antwoord 'ziet' is ook al voldoende.
het is vooral handig als je rond de struiken kan meten of een schildpad er zit of niet. geen signaal, op naar de volgende struik

Geef ze allemaal een lik lichtgevende verf op hun schild..

Misschien een soort hoepel(rok :P) antenne maken met grote diameter die zo'n 20cm boven de grond bungelt? Dan zou je gewoon RFID's uit moeten kunnen lezen.

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:14:58 schreef fcapri:
moet dan toch ook lukken om 50cm te halen zonder dat je de data moet kunnen ontvangen. als je al detecteerd dat een zender 'zend'.

dat detecteren dat er spanning afgenomen wordt, was een gedacht van mij. een gevoelige ontvanger die de draaggolf van het antwoord 'ziet' is ook al voldoende.

Probleem zit 'm niet in het ontvangen van het signaal, maar in het overbrengen van genoeg energie om de RFID te laten werken om het signaal te maken.

Een gewone 125 kHz antenne van een tagsysteem kan dat al.
12 volt er op en hij piept in de buurt van een RFID chip, alle elektronica en de spoel zitten er al in immers.
Daar komt de data via een Wiegand 2 draads bus uit, maar die heb je helemaal niet nodig.
Eventueel een wat betere antenne of een grote afstand lezer.
Als je wil testen heb ik wel een 125kHz lezer liggen te leen , ik onderhoud een aantal van die systemen.
Dan kan je die bij de schildpad houden o te kijken of die chip er op reageert.

( Je hebt een LANGZAME versie nodig O-) ).

Hmmm... De radarvergelijking gaat op: de hoeveelheid energie neemt af met de vierde macht van de afstand.

Het is dus wel mogelijk om voldoende energie te transporteren om de 'tag' op een afstand van zo'n 70cm te laten werken, maar die tag heeft dan onvoldoende energie om de terugweg te overbruggen... Meer energie uitstralen zou leiden tot ongewenste neven-effecten, de daarvoor benodigde veldsterkte is allesbehalve triviaal: voor 10cm is al 250mW nodig, voor een meter zou je dus grofweg 2.5kW nodig hebben.

Een tweede probleem is dat de informatie van de tag via load-modulation wordt overgedragen: er wordt energie 'gestolen' uit het zender-veld wat aan de zenderkant gedetecteerd moet worden. Op 6cm afstand zit die informatie al zo'n slordige 65dB onder het zendsignaal op dezelfde frequentie.
Vaststellen of de tag geactiveerd wordt is dus vaststellen of er 0.5mV verschil is op een signaal van bijna 100V...

Misschien eens kijken naar UHF RFID 865 -868MHz. Afhankelijk van de grootte en kwaliteit van de UHF RFID tag en reader antenne en vermogen kan je tot + 10m overbruggen. Ik heb eens gespeeld met een €75 Chinese UHF RFID module met seriële poort en kon max 2m overbruggen. Helaas was die reader voor de Chinese freq band en hadden we Europese tags. Met de reader kan je de signaal sterkte uitlezen van een tag. Je kan dan met Arduino of iets dergelijks bijvoorbeeld permanent van 1 bepaalde RFID tag de signaal sterkte evalueren en een soort audio geigerteller maken die sneller begint te tikken naarmate het RFID signaal van een bepaalde tag sterker wordt. Een professionele RFID reader met 1 a 2 watt vermogen en grote UHF paneel antenne kan "grote" tags detecteren op 10m maar de prijs van die dingen is +€2000. Professionele draagbare UHF RFID readers Android gebaseerd hebben een software met zulk een "locationing - geiger counter functie". UHF rfid tags bestaan zelfs in de vorm van een kleefbaar label.

Deze belooft: "considerable distance", maar da's natuurlijk vrij te interpreteren... :+
https://www.ebay.co.uk/itm/405991556548?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&…

Op vrijdag 1 augustus 2025 15:15:15 schreef AltijdPrijs:
Misschien eens kijken naar UHF RFID 865 -868MHz. Afhankelijk van de grootte en kwaliteit van de UHF RFID tag en reader antenne en vermogen kan je tot + 10m overbruggen. Ik heb eens gespeeld met een €75 Chinese UHF RFID module met seriële poort en kon max 2m overbruggen. Helaas was die reader voor de Chinese freq band en hadden we Europese tags. Met de reader kan je de signaal sterkte uitlezen van een tag. Je kan dan met Arduino of iets dergelijks bijvoorbeeld permanent van 1 bepaalde RFID tag de signaal sterkte evalueren en een soort audio geigerteller maken die sneller begint te tikken naarmate het RFID signaal van een bepaalde tag sterker wordt. Een professionele RFID reader met 1 a 2 watt vermogen en grote UHF paneel antenne kan "grote" tags detecteren op 10m maar de prijs van die dingen is +€2000. Professionele draagbare UHF RFID readers Android gebaseerd hebben een software met zulk een "locationing - geiger counter functie". UHF rfid tags bestaan zelfs in de vorm van een kleefbaar label.

Daar heb je weinig aan met een rfid chip van 125 kHz.
Die chip zit al in de schildpadjes ( ik heb begrepen dat de schildpadjes al gechipt zijn met een dieren chip)

Ik ken trouwens alleen 125 kHz en 13 Mc RFID, Fatbeard zal daar meer over weten denk ik.

https://www.ebay.co.uk/itm/405991556548?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&…

Ik denk dat deze reader is bemaakt om dieren te identificeren met behulp van een ingeplante microchip. Dat is LF technologie als ik mij niet vergis. De dierenarts gebruikt dit. Leesafstand enkele cm. Zeker niet bedoelt om een dier te traceren.

Sorry ik had niet begrepen dat er reeds LF microchips in de schildpadden zaten. Ja een aantal beschermde diersoorten dienen voor de wetgever een ID te hebben. Dus met behulp van een microchip of tatoe. Als ik onze dierenarts bezig zie met die reader is het toch een gedoe om de tag uit te lezen en de tagreader dicht genoeg (spreek centimeters) bij de plaats te brengen waar de tag was ingebracht. Naar het schijnt verplaatsen die microchip tags zich onder de huid met de jaren zei alleszins onze vet jaren geleden.

Op vrijdag 1 augustus 2025 14:17:53 schreef fatbeard:
Hmmm... De radarvergelijking gaat op: de hoeveelheid energie neemt af met de vierde macht van de afstand.
[...]voor een meter zou je dus grofweg 2.5kW nodig hebben.

Dan nog zou het niet gaan, omdat de chip eenvoudig het vermogen niet kan leveren voor de terugweg, hoe hard je hem ook aanstraalt. :)

Wat je kan proberen is een 'standaard' 125kHz lezer uitrusten met een grote loop-antenne en er een soort van metaaldetector mee construeren, dan kun je de schilpadjes opsporen alsof je naar goud aan het zoeken bent.
Ik heb RFID-lezers gemaakt met antennes van 40x40cm, die konden een pas lezen op ruim een halve meter. Helaas waren ze net zo gevoelig voor allerhande SMPS storingen...

De spoel moet met de condensator in de lezer in resonantie zijn rond de 125kHz (let op: seriekring!), de exacte frequentie wordt door de lezer bepaald. Zo'n beetje alles tussen de 105 en 165kHz komt voor, al zijn 125 en 128kHz wel de meest voorkomende. De tag maalt er niet om, al is een match van de gebruikte frequentie met de resonantiefrequentie van de tag wel een pré; desgewenst met een griddipper te bepalen.

Door de spoel in een metalen omhulsel te zetten (met een luchtspleet, het mag geen kortgesloten winding vormen) kun je het hand-effect verminderen voor een betere stabiliteit; dat gaat wel ten koste van een hogere parasitaire capaciteit.
Voor een spoel van 50cm diameter zul je iets van 20 windingen nodig hebben, uitgaande van de meest gebruikte configuratie van een 125kHz lezer (730µH/2n2), enig geëxperimenteer zal nodig zijn.

Wat je kan proberen is een 'standaard' 125kHz lezer uitrusten met een grote loop-antenne

Dat lijkt me een goed idee. De versterking zit dan zowel voor zenden als ontvangen in die grote loop.

We krijgen toch wel een filmpje te zien van zo'n schildpaddenjacht?

Jacht? Zo hard lopen ze niet ;)

er was dus een gedacht gekomen om er 'airtags' op hun schild te plakken, maar dat heeft ook zijn nadelen (lijm komt los, schild groeit scheef....)

Al geprobeerd met een goede constructiekit? (7tec Xtack Xtreme bijv, of Bison Polymax).

Zijn flexibele kitten met zeer hoge (aanvangs-)hechting.

Voordat u naar andere oplossingen gaat zoeken zou ik eerst zo'n kit eens uitproberen. Ik geef het zelf een hele grote kans dat dat gewoon goed gaat werken.

https://www.gereedschapcentrum.nl/tec7-x-tack-montagekit-wit-patroon-2…

soms zijn ze niet te vinden in de tuin en dan moeten ze buiten blijven.

Zo is mijn broertje destijds zijn (bij ons behoorlijk oud geworden, ca. 25-30cm groot) roodwangschildpadje kwijt geraakt: toen we op vakantie gingen mocht het beestje bij opa en oma logeren, waar hij (net als bij ons) lekker in de tuin mocht rondkruipen. Totdat ze hem niet meer konden terugvinden. Waarschijnlijk is hij in de sloot achter hun huis gekropen en weggezwommen....

de chip zit er al in, dus wil die daarmee proberen.
externe chip ziet die liever niet zitten, tenzij het echt niet kan.

de grote schildpadden blijven wel buiten, tenzij het winter wordt. moeten ze die snel binnen nemen voor ze zich ingraven.
de babytjes die uitgekomen zijn van de eieren nemen ze wel liever elke avond nog binnen. maar t is altijd een zoektocht waar ze zitten

Op vrijdag 1 augustus 2025 11:38:06 schreef fcapri:
mijn collega steekt zijn schildpadden snachts altijd binnen tegen de ratten (baby schildpadjes) en moet dus elke avond op zoek in de tuin waar ze zitten.

Foei, (baby)schildpadden binnen (of buiten) steken is dierenmishandeling. :+

Lijm ze vast aan een touwtje!
Dan kunnen ze niet al te ver weglopen en als je het touwtje inhaalt, dan heb je ze gelijk. En je hoeft ze niet te zoeken.
Je kan ook een metalen plaat op hun rug plakken. Dan kan je ze terugvinden met een (dump) mijndetector.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (26%)]

[Ohm Pi] Lijm ze vast aan een touwtje!