Hallo allemaal,
Eerst even voorstellen.. Patrick is de naam,43 jaar wonende op de veluwe. Werkzaam in de liften business.
Het volgende
Ik heb een beveiligingscamera gevoed met een standaard telefoon adapter USB c
Aangezien er nog wel is een stroomuitval plaats vindt op de desbetreffende locatie , vroeg ik mij af..
Als ik een 12v auto accu neem en daar een stepdown tussen zet.. Gaat dit? Of moet ik met meerdere dingen rekening houden?
Hoor graag van jullie
Mvg
Patrick
benleentje
Golden Member
Gaat dit?
De vraag is niet echt duidelijk dus het word een beetje gokken wat je bedoelt.
Als het de bedoeling is om vanuit de 12V accu een 5V voeding te maken voor de Camara? Ja dat gaat goed. Wel de dcdc converter wat overdimensioneren als je bv 1A aan stroom nodig heb neem dan zeker een 3A converter. Dan word die minder warm.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
Een autoaccu lijkt mij erg 'lomp' en overkill voor deze toepassing. Dan zou ik eerder gaan voor twee LifePo4 cellen. Die zijn 3.3 volt, da's 6.6 volt met twee. Hoef je minder te stepdownen en er zijn kant en klaar laders voor. Het zou zelfs met één LifePo4 cel kunnen als je een step-up gebruikt om van de 3.3 volt de 5 volt te maken.
En ook die zijn er als 'kant-en-klaar' module.
Hallo benleentje
Bedankt voor het antw
Excuus dat de vraag niet geheel duidelijk is.
Maar inderdaad dat is wat ik bedoelde!
Bedankt!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Neem de batterij niet groter dan nodig, misschien is zo'n 7,2V Ah blokje al genoeg.
Tussen de batterij en de telefoon inderdaad een stepdownregelaar, en het is zeker een goed idee om die heel ruim te dimensioneren.
Voor het laden van de batterij zou een druppellader kunnen volstaan, gezapig laden kan de levensduur van de batterij ten goede komen. Laden kan ook met een zonnepaneeltje met gepast laadcircuit, als zowel de batterij als het paneeltje klein zijn dan kan een simpele diode volstaan.
En, o ja, welkom op dit geweldige forum!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als het USB-C is, dan kan het ook "USB-power-delivery" zijn (USB-PD).
Dan is het mogelijk dat de boel een hogere spanning dan 5V "onderhandelt".
Maar dan moet de adapter dat ook kunnen. en die adapters zijn duurder dan de "alleen 5V" exemplaren. Dus 100% zeker dat het werkt... Ik weet het niet.
Dan is er nog: Een DCDC converter gebruikt ook een beetje stroom als ie niets hoeft te leveren. Dus je kan er niet van uit gaan dat je accu maar 1x per jaar geladen hoeft te worden.
Een oplossing zou dan zijn een lader -> accu -> dcdc converter -> camera. De DCDC converter voedt dan altijd de camera, de lader blijft de accu vol houden....
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een oplossing zou dan zijn een lader -> accu -> dcdc converter -> camera. De DCDC converter voedt dan altijd de camera, de lader blijft de accu vol houden
Inderdaad, zo zag ik het ook, en het lijkt me dat ook de topicstarter in deze richting dacht. Waarbij de lader dus netgevoed kan zijn, of uit lichtpanelen zijn "jus" betrekt.
Hallo allemaal
Kleine toelichting
De camera komt, zit op een boot..
Boot ligt aan walstroom , maar helaas valt deze geregeld uit. Zodra de spanning weer terug is start de camera helaas niet vanzelf weer op. En daar er op de boot reeds accu's aanwezig zijn kwam ik op het idee step down..
Paulinha_B
Honourable Member
Nogmaals, het idee lijkt perfect haalbaar en uitvoerbaar. Lastigste wordt misschien nog om de boel te dimensioneren.
Hoeveel stroom neemt de camera zoal op?
Hoe lang durven de onderbrekingen van de walstroom duren?
Die twee parameters gaan bepalen hoeveel batterijcapaciteit er nodig is.
benleentje
Golden Member
En daar er op de boot reeds accu's aanwezig zijn kwam ik op het idee step down..
Ja dat is logisch. Je kan dan vanaf de accu via een stepdown naar de camera. Maar hou dan wel in de gaten de camera altijd op de accu staat en je dan ook wel iets van een spanningsbewaker oid nodig hebt zodat als de accu onder de 11,5 - 12V komt dat die de camera uitschakelt. Of heb je 2 accu's in de boot?
Op zondag 3 augustus 2025 18:05:40 schreef Paulinha_B:
Nogmaals, het idee lijkt perfect haalbaar en uitvoerbaar. Lastigste wordt misschien nog om de boel te dimensioneren.Hoeveel stroom neemt de camera zoal op?
Hoe lang durven de onderbrekingen van de walstroom duren?
Die twee parameters gaan bepalen hoeveel batterijcapaciteit er nodig is.
Om eerlijk te zijn geen idee wat dat cameraatje trekt.. Zal niet heel veel zijn.. Op de boot zijn meerdere 12 volt 350 AH accu's aanwezig..
Soms is de walstroom 24 uur weg. Soms een uurtje..
Was er een beetje klaar mee om telkens de camera weer te linken..
Er zijn camara's met accu packs.. Maximaal 6500 Mah zouden dan 2-3 mnd meegaan.. Maar heel eerlijk,dat is weer afhankelijk van de hoeveelheid meldingen..
Wil dat eigenlijk allemaal omzeilen
benleentje
Golden Member
Je hebt dia accupack van die camera ook niet nodig omdat je al meerder accu's hebt.
Maar kijk even goed in de specificaties van de camera welke spanning en stroom die nodig heeft. Want USB-C niet niet altijd 5V.
Maar eigenlijk verwacht ik wel dat de camera gewoon op 5V werkt.
Neem zoals ik al zei wel een betrouwbare converter en groter dan nodig.
Paulinha_B
Honourable Member
Dat zijn vermoedelijk maxima, de gebruikelijke gemiddeldes van stroom en vermogen zullen wel flink wat lager liggen. Maar het kan nooit kwaad om ruim te dimensioneren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die 350Ah accu heeft 350*12 = 4200 Wh aan boord. Als de camera 4.2W gebruikt, dan trekt ie in 1000 uur, 6 weken de accu leeg. Dus "soms 24 uur op de accu alleen" is prima, mits de walstroom normaliter ook de accus op spanning houdt.
Dank je voor deze berekening!
De accu's worden inderdaad onderhouden door victron "slimme" druppelladers . Bij stroomuitval pakken ze de draad gewoon weer op..
Vraag mij nu af
Kan je niet iets maken dat als walstroom wegvalt de accu het overneemt? En zodra walstroom weer terug komt de accu weer wordt uitgeschakeld
Paulinha_B
Honourable Member
Op zondag 3 augustus 2025 20:34:48 schreef Zr60impact:
Vraag mij nu afKan je niet iets maken dat als walstroom wegvalt de accu het overneemt? En zodra walstroom weer terug komt de accu weer wordt uitgeschakeld
Dat is niet onmogelijk maar wel veel te ingewikkeld. Simpeler:
* camera wordt gevoed uit een of andere batterij, batterij wordt bijgeladen uit walstroom
* om nog bedrijfszekerder te zijn (want de walstroom durft wel eens langdurig onbeschikbaar zijn, blijkbaar): camera wordt gevoed uit eigen batterij, eigen batterij wordt geladen uit walstroom en/of lichtpaneel en/of boordnet
nonius
set SCE to AUX.
Kan je niet iets maken dat als walstroom wegvalt de accu het overneemt? En zodra walstroom weer terug komt de accu weer wordt uitgeschakeld
Dat kan. Bijv. een relais dat de spoelspanning krijgt uit de walstroom en hierdoor aantrekt. Relais verbindt walstroom-voeding met het betreffende apparaat.
Wanneer de walstroom wegvalt valt het relais af en wordt de noodstroom-accu + converter verbonden met het betreffende apparaat.
Maar Paulinha_B's oplossing hierboven zou mijn voorkeur hebben - is simpeler, eleganter en bedrijfszekerder.
Op zondag 3 augustus 2025 20:41:51 schreef Paulinha_B:
[...]Dat is niet onmogelijk maar wel veel te ingewikkeld. Simpeler:
* camera wordt gevoed uit een of andere batterij, batterij wordt bijgeladen uit walstroom
* om nog bedrijfszekerder te zijn (want de walstroom durft wel eens langdurig onbeschikbaar zijn, blijkbaar): camera wordt gevoed uit eigen batterij, eigen batterij wordt geladen uit walstroom en/of lichtpaneel en/of boordnet
Ja.. Ga hier voor..
Maar is ook leuk om dingen te bouwen.. Al dan niet overbodig..
benleentje
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 20:34:48 schreef Zr60impact:
Vraag mij nu afKan je niet iets maken dat als walstroom wegvalt de accu het overneemt? En zodra walstroom weer terug komt de accu weer wordt uitgeschakeld
IK neem aan dat als de wallstroom er is dat de accu's dan opgeladen word, en dan staat de camera dan ook indirect achter de wallstroom, via de oplader en de accu.
Paulinha_B
Honourable Member
rew
Paulinha_B
Honourable Member
Tsja, het is natuurlijk MIJN handicap dat het me wel opvalt. Ik lees nu eenmaal letterlijk wat er staat. Lastig, hoor! Dank voor uw begrip en medeleven!
Intussen is de tikfout ook mij wel duidelijk geworden, maar ik was toch echt effe in de war. Herhaald excuus!