Er zit hier in een restaurant een groep met WCD's in de keuken en een string LED lampen met plafondverlichting.

Van deze groep tripte de aardlek en "spetterde" toen de eigenaar m terug wou zetten en kwam er dus meteen weer uit.
Bij de verlichting heb ik een rot snoer gevonden die naar een LED "transformator" ging (IKEA, een 230V "achtje"). Die verwisseld en de verlichting deed het weer. Aardlek blijft er nu ook in. Echter... in de keuken heb ik op de WCD's nog steeds geen spanning. Als ik weerstand meet tussen fase en nul is die 0 Ohm.
Dus het lijkt of er ergens nog iets tussen zit. Vanuit de meterkast vertrekt en vanuit die groep maar 1 kabel, ik weet ook verder niet hoe die loopt, de voeding voor de keuken WCD's komt uit de vloer, daar ben ik de spanning ook (al) kwijt.

Er lijkt onderweg dus nog ergens iets tussen te zitten , iemand een idee hoe dit op te sporen ?

Waarschijnlijk is er al iets losgefikt, dus ik geef je weinig kans zonder sloop en breekwerk..
Zal wel een bouwmarkt wago tussen zitten ergens.

Hoe zit dat aangesloten, opbouw, inbouw?
Lasdozen zoeken en de uitgefikte vinden, of ze zitten doorgelust en de eerste defecte is uitgefikt.
Met een beetje geluk ruik je nog wat in de buurt van zo'n lasdoos, maar in een keuken zal dat lastig zijn.
Openmaken en beginnen zo dicht mogelijk bij de plek waar het nog wel werkt.

0 ohm is consistent met "zekering vliegt er uit" en "spetterde".

Als je dat lang genoeg probeert kan er een draad uitfikken. Kennelijk is dat gebeurd.

Dat wil zeggen... als die 0 ohm ongeveer klopt. En er niet OL (overlimit) is afgelezen. En dan moeten er niet apparaten van kilowatts aangesloten en aanstaan op de stopcontacten die het nu niet doen. En ik ga er van uit dat 90% van de mensen het verschil niet weet tussen een aardlek en een "overstroom beveiliging" die afslaat.

Op die aardlek kunnen meerdere groepen zitten, controleer of er automaat of schroefzekering is gesprongen.

Waarschijnlijk is er. door te zware belasting door diverse keukenapparatuur, er ergens een ls doorgefikt, net wat Jinny al zei.De enige manier door er achter te komen is om de boel open te breken..Al zou een nieuwe groep aanleggen denk ik sneller gaan.

Ik zou eerst controleren of alle vertrekkende groepen spanning krijgen, er kan ook een hoofdzekering gesprongen zijn dan werken eer meerdere groepen niet wat nog niet opgemrkt is. is alles tot daar ok dan pas demonteren.

Jinny gaat (en anderen die dit opperden) gaan door voor de hoofdprijs :(
Toch maar de zolder opgekropen, en daar liggen inderdaad lasdozen.
Ken het merk niet, vergeten er op te kijken, zijn groene insteekdoppen (foto vertekend qua kleur).
De rest ook maar eens open trekken.

Alles losmaken en bij de minste twijfel meteen wago's er in.
Zoals Jinny al zei, bouwmaarktbrol waarschijnlijk.

En te lang gestript en ook nog meteen na de lasdop een bocht...

Ik heb op school nog draailaassen moeten maken met die zwarte conex lasdoppen.De leraar draaide iedere las open, en als de veer niet goed zat, kreeg je ongenadig op je kloten.. :S

Ho, waar is mijn popcorn...
We gaan weer de aloude steeklas/draailas vete opstarten? :P

Op maandag 4 augustus 2025 10:35:31 schreef bprosman:
Jinny gaat (en anderen die dit opperden) gaan door voor de hoofdprijs :(
Toch maar de zolder opgekropen, en daar liggen inderdaad lasdozen.
Ken het merk niet, vergeten er op te kijken, zijn groene insteekdoppen (foto vertekend qua kleur).
De rest ook maar eens open trekken.
[bijlage]

Al meer dan eens meegemaakt, dus het verwonderd me niet.
En die groene ken ik nog (met de oranje) als notoir problematisch.
Wat kwaliteit steeklassen aangaat houd ik het volgende aan, als ik de draad na ingestoken te hebben er zonder overmatige krachtinspanning weer uit kan trekken is het een waardeloze steeklasdop en een potentiële fout.
Wago en Conex zijn goede.

Let er op dat je bij het vernieuwen, originele Wago's met hendeltjes gebruikt. Geen bouwmarktmerken. Alsnog zorgen dat de draad er precies recht inzit, pas ruim buiten de dop buigen.

(Draaidoppen mogen ook, maar alleen Conex >:-) )

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Waarom met hendeltjes? Gewone Wago's werken net zo goed. Die hendeltjes zijn alleen nuttig als je verwacht dat het binnenkort weer los moet, of als je soepele draad moet verbinden.

Eensch, en die met handeltjes nemen ook nog eens een berg meer ruimte in.
Wago serie 2273, die zijn goed.

2273 is prima, dan zie je ook of de ader tot het einde is ingestoken.
Ik heb ze van 2 tot 8 voudig standaard in de auto liggen.
En netjes 11mm strippen zoals het er ook op staat.
Isolatie zit dan net in de lasdop zodat de draad zo goed mogelijk gefixeerd is.

[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]

Daar het een bedrijfspand / horeca is ga ik daar mijn vingers niet aan branden (pun intended).

Er zit een goede / echte installateur hier om de hoek, die komt de rest nakijken.
Is het nuttig om enige (welke?) keuring te laten doen ?

De brandverzekering (hier) eist het niet overigens.

Op maandag 4 augustus 2025 13:26:20 schreef revado:
2273 is prima, dan zie je ook of de ader tot het einde is ingestoken.
Ik heb ze van 2 tot 8 voudig standaard in de auto liggen.
En netjes 11mm strippen zoals het er ook op staat.
Isolatie zit dan net in de lasdop zodat de draad zo goed mogelijk gefixeerd is.

2273's heb ik nu gebruikt. Ooit zo een "familiedoos" gekocht in de aanbieding.

Onderbrekingen zoeken kan met een oscilloscoop. Bij de meterkast draden loshalen en aan het einde van de keten (of tak) kortsluiten. Met een pulsgenerator zet je er een puls op en kijk met de scope wat de looptijd is van de reflectie. Bij een geschatte 2*10E8 m/s van de golf kun je inschatten waar ongeveer het probleem zit. Niet precies, maar je hebt wel een idee van de kamer.

Je kunt er ook RF op zetten en dan meten met een detector waar je bij de leiding ineens veel signaal ziet, daar is hij open. Zelf zou ik dit doen met mijn handheld spectrum analyzer.

Het zal vast niet in de bedrading zitten maar in een lasdoos. Echter zijn er installateurs die dozen verbergen, netjes geplamuurd zodat niemand het ziet. En dan wordt het zoeken. Die vind je door er een trekkabel doorheen te duwen en kijken waar die vastloopt. Luister anders waar hij tokt.

Op maandag 4 augustus 2025 13:00:48 schreef KlaasZ:
Waarom met hendeltjes? Gewone Wago's werken net zo goed. Die hendeltjes zijn alleen nuttig als je verwacht dat het binnenkort weer los moet, of als je soepele draad moet verbinden.

De grijze Wago's hebben naar mijn idee toch de neiging zich sneller los te werken als de omstandigheden niet tot in de puntjes perfect waren. Is de serie 2273 die Jinny noemt zoveel beter? Andere contactconstructie? Een mogelijkheid tot inspectie is natuurlijk altijd goed, maar die zie je ook maar tot je de dop wegstopt.

Het idee van tijdelijk versus permanent.. Ik ga ervan uit dat elke installatie tijdelijk is. Als een grijze Wago na deskundige installatie perfect blijft werken, dan is dat niet altijd meer zo als er een keer iets in de doos moest gebeuren. Dan is het dus een eenmalige dop geworden die niet vervangen is na hergebruik.

Het voordeel van de 2273 is dat ze veel kleiner zijn dan de vroegere grijze. Ze zijn doorzichtig zodat je kunt zien hoe ver de draad is ingestoken.
Of de klemconstructie anders is weet ik niet, daar voor zou ik er een paar moeten slopen.

Wago,s zijn prima,maar de draad moet recht zijn en er ook recht worden ingestoken.

Klem van de 2273 is sterker dan de oude grijze...

Wago,s zijn prima, maar de draad moet recht zijn en er ook recht worden ingestoken.

En ze moet na het lassen ook NIET met geweld in een lasdoos worden (plat)gebeukt.
Geldt trouwens voor vrijwel alle lasdoppen.

Dus beter voor het insteken de draden al in de goede bocht leggen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]

[Hoeben] Onderbrekingen zoeken kan met een oscilloscoop. Bij de meterkast draden loshalen en aan het einde van de keten (of tak) kortsluiten. Met een pulsgenerator zet je er een puls op en kijk met de scope wat de looptijd is van de reflectie.

Yep, Time Domain Reflectometry. Kan met een simpele scope en een simpel zelfbouw pulsgeneratortje; zo deed ik het vroeger. Heb hier ook nog een 'echte' TDR-meter (Echoflex) staan, ex-PTT apparatuur.

Enige nadeel is dat, om een goede inschatting te maken van de afstand tot de fout, je wel met de juiste velocity factor (VF) moet rekenen. Voor coax allemaal geen probleem, dat staat netjes in tabellen, maar voor 230V VD-draad zou men de VF eventjes proefondervindelijk moeten bepalen.

Erg leuke techniek, helaas te weinig bekend.

Overigens, een electriciën die TDR gebruikt stijgt gelijk een paar puntjes in mijn achting :)

En ze moet na het lassen ook NIET met geweld in een lasdoos worden (plat)gebeukt.

Enige 'overtuiging' van de draden, met de achterkant van de houten hamersteel, is toch af en toe wel nodig om het dekseltje op het doosje te krijgen.... >:)

[Bericht gewijzigd door nonius op (13%)]