Mijn AEG vaatwasser heeft het verwarmingselement kapot.
Nu is mijn vraag waar dit element in de vaatwasser zich bevind zodat ik deze kan vervangen.
Heb de vaatwasser volledig open gehad, maar niet kunnen achterhalen waar dit verwarmingselement zich nu moet zitten.

Weet je zeker dat het verwarmingselement defect is? Wanneer de tacho op de motor defect is wordt het water in een aantal programma's ook niet meer warm.

Ik weet het niet zeker, maar dat was van mij een aanname omdat het water niet meer warm werd.
De vaatwasser heeft een keer sluiting gemaakt en nadien is de vaat niet meer warm.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat mijn verwarmingselement kapot was.

Op maandag 4 augustus 2025 11:48:21 schreef Pjotter 69:
Ik weet het niet zeker, maar dat was van mij een aanname omdat het water niet meer warm werd.
De vaatwasser heeft een keer sluiting gemaakt en nadien is de vaat niet meer warm.
Ik ging er gemakshalve vanuit dat mijn verwarmingselement kapot was.

Meten is weten hij is 2000Watt en zou om en nabij de 30Ω moeten meten.

Heb je een aardlek op die groep zitten?

Omschrijf die "sluiting" eens nader, wat is er gebeurd?
Spanningsuitval op de vaatwasser groep kan ook doordat er een lek naar aarde is.
Er zijn dus 2 mogelijkheden:

• Aardlek in het overlijdende verwarmingselement.
  • Teveel stroom.

Het is een doorstroom-element, hieronder staat hij afgebeeld, meten op de rode aansluitklemmen.

De vaatwasser maakt geen sluiting meer.
Hij volgt netjes het programma.
Alleen is de vaat niet met warm water schoon gespoeld.
Maar kan mij iemand vertellen waar het verwarmingselement moet zitten.
Volgens een YouTube filmpje zit die aan de achterkant, maar daar is helemaal niks te zien.

Je zal de vaatwasser moeten uitbouwen en onderplaat verwijderen, dan zie je element zo zitten. Zoals gezegd eerst meten, dan bestellen!