Hallo medeleden,
Ik heb een mini zendmast gemaakt voor bij mijn trein hobby, nu heb ik bovenin een led die moet om de 2 seconden aan en uit gaan. ik heb een kleine led schaling gevonden voor een overweg maar die knippert te snel. Wie heeft een tip of een idee ? alvast bedankt !!!

Post het schema even als je dat hebt.
Zal een kwestie zijn van grotere elco of grotere weerstand.

Het is een Kemo B092 bouwpakketje.

Kemo-B092.pdf

Als je R2 en R3 verhoogt naar bijvoorbeeld 22kΩ gaat de led langzamer knipperen.
Een hogere waarde voor P1 of een grotere capaciteit voor C2 en C3 kan ook.

Ik zou als eerste C2 of C3 als ladingscapaciteit verhogen naar 22 uF.
Je krijgt dan wel twee verschillende knipperfrequenties maar je gebruikt toch maar één led :-)
Zoniet veranderer ze alletwee ...

ben je voor dergelijke dingen niet makkelijker om er gewoon een arduino aan te hangen.
voeding is dan 5V usb, led met weerstand aan de uitgang, code is letterlijk 6regels en makkelijk zat aan te passen.
een goedkope arduino mini kost 1,5-2€ ofzo en helft zo goedkoop als dat kemo ding

Dat advies zie ik hier wel vaker voorbij komen.
Zwaar overkill voor een enkel ledje lijkt mij.
TS zal dan ook de skills moeten hebben om te kunnen programmeren.
Zo'n printje is de meest simpele oplossing.
Een knipperled was nog makkelijker, maar die knipperen te snel.

ik vind van niet.
die schakeling hierboven (vermoedelijk astabiele multivibrator) is oud, TE duur voor wat het maar moet doen en moeilijker aanpasbaar (als in: ik wil EXACT elke seconde knipperen, begin maar in praktijk met de weerstanden en condensator te spelen).

een arduino nu is de helft goedkoper en je hebt alle vrijheid.

de programmeercode is PEANUTS, het zit in de voorbeelden (blinkled).

void setup() {  pinMode(4, OUTPUT); }

void loop() {
  digitalWrite(4, HIGH);
  delay(1000);
  digitalWrite(4, LOW);
  delay(1000);   }

en qua aanpasbaarheid, als je 1 van die 2 waardes van 1000 aanpast, kan je de AAN of de UIT tijd van de led aanpassen.

als ik een knipperled nodig heb neem ik
1) een standaard knipperled uit de ledjes bak en daar kan ik niks aanpassen
2) een arduino uit de schuif, een led eraan en flash de 'ledblink' code erin

de boel is klaar nog voor ik 2 transistoren BC547 of een timer 555 IC heb gevonden. en dan nog niet de tijd om alles in elkaar te solderen

wil ik een overweg maken die 2 leds omgekeerd laat knipperen, zelfde arduino, 2 leds eraan met weerstandje en 3regels code toevoegen.

void setup() {  
pinMode(3, OUTPUT); 
pinMode(4, OUTPUT); }

void loop() {
  digitalWrite(4, HIGH);
  digitalWrite(3, LOW);
  delay(1000);
  digitalWrite(4, LOW);
  digitalWrite(3, HIGH);
  delay(1000);   }

wil je een verkeerslicht maken op een kruispunt met rood/groen/oranje dan kost het pakweg 10regels meer maar opnieuw dezelfde hardware. begin dit maar eens te maken met je astabiele multivibrator.

void setup() { 
pinMode(2, OUTPUT);  //rood
pinMode(3, OUTPUT);  //oranje
pinMode(4, OUTPUT);  // groen 
}

void loop() {
  digitalWrite(2, HIGH);  //rood
  digitalWrite(3, LOW);
  digitalWrite(4, LOW);
  delay(20000);
  digitalWrite(2, LOW);
  digitalWrite(3, LOW);
  digitalWrite(4, HIGH);  //groen
  delay(20000);  
  digitalWrite(2, LOW);
  digitalWrite(3, HIGH); //oranje
  digitalWrite(4, LOW);
  delay(3000);
}

of stel nu dat je een modelbouwvliegtuig hebt staan, daar knipperen die lampen op verschillende frequentie. in een arduino nog altijd peanuts, gewoon extra regels

Voor die overweg komt er wel wat meer bij kijken. Wanneer lichten aan, wanneer lichten uit? Is er ook nog een servo te besturen. Is er een DCC signaal dat alles stuurt?

En programma's met een delay hebben wel meerdere beperkingen. Alleen in setup gebruik ik het wel eens.

Een ATtiny44 is meer dan voldoende. Een arduino is een lompe grote print voor dit soort zaakjes. Maar ieder zijn ding zou ik zeggen.

Ik zou ook gaan voor het vergroten van C2 en/of C3. Door ze verschillend te maken kun je ook de aan-tijd en de uit-tijd verschillend maken. Dus b.v. korte flitsen met een wat langere tijd ertussen.

Er zijn zoveel wegen die naar rome leiden.

De vraag is dus wat het makkelijkste is voor de TS. Een arduino pakken is als je zoals fcapri een bak hebt met arduinos die je weet te vinden, maar een halfuurtje zoet bent voordat je de bak met BC547 hebt gevonden(*)...

En buckfast_beekeeper draait er z'n hand niet voor om om een attiny uit de kast te trekken en vanaf scratch een print en programma te schrijven.

Ik ben het met Klaas eens dat het voor de TS het makkelijkste is om wat met het bestaande schema te prutsen om het zonder computers gedaan te krijgen.

Zoals gezegd... De tijden in zo'n schakeling worden ingesteld evenredig met R * C. Maak je 1 van de twee 2x groter wordt het product 2x groter en gaat wat er dan ook ingesteld werd met die R en C 2x langer duren. Als je bij nader inzien 3x nodig hebt weet je wat je moet doen.

Als je grotere (of meer van dezelfde) condensatoren hebt, kan je een grotere er in zetten, of een tweede parallel.

Als je grotere (of meer van dezelfde) weerstanden hebt, kan je een grotere er in zetten, of een tweede in serie.

Als je toch componenten moet bestellen, bestel zowel voor de weerstand 2x 3x en 4x de waarde die je nu hebt, als ook voor de condensatoren. De verzendkosten overheersen toch.

(*) Ik kon de mijne niet vinden, dus nieuwe besteld. (het project waar het voor nodig was, zijn 2N2**1 in gegaan geloof ik.

Dank je wel allemaal ! sugesties genoeg, dus ik ga het een en ander uitproberen. Voor Revado nog even het schemaatje met de stukslijst. Nogmaals dank. Waar zouden we zijn, zonder Circuits Online !! :)

Op dinsdag 5 augustus 2025 11:28:03 schreef rew:
[...]
En buckfast_beekeeper draait er z'n hand niet voor om om een attiny uit de kast te trekken en vanaf scratch een print en programma te schrijven.
[...]

Printjes voor de modeltrein die gisteren besteld zijn bij JLCPCB.

Panel met printjes (2 layer) om (wissel)servo's aan te sluiten. Met led indicatie voor afbuigen rechtdoor.

Stuurprint voor 16 servo's (4 layer). Ook met afbuigen rechtdoor weergave. DCC sturing. CV's te wijzigen via POM (programm on main track met ACK), serieel en lokaal via toetsen. Elke servo snelheid en bereik instelbaar. 4 DCC adressen die elkaar niet hoeven op te volgen. Mogelijkheid 2 relais borden aan te sluiten via I2C. Galvanisch gescheiden. FRAM als geheugen voor CV's en servo standen.

Relais bord voor 8 relais (4 layer). Bord 1 voor servo's 1 tot 8 en bord 2 voor de servo's 9 tot 16. Keuze om te gebruiken als on/off voor de rails op beide rails of te gebruiken in een keerlus. Ook hier status leds aanwezig. Relais zijn van het bistabiele type. Kwestie minimaal energie te steken in de bekrachtiging.

Als we het dan toch over een ATtiny24/44/84 hebben. Met een ATtiny24 maak je dat knipperlicht ook.

DCC decoder voor in een draaischijf 2 layer met hier een ATtiny84. Indien de voeding niet uit het DCC signaal hoeft te komen, kunnen er wel wat componenten vervallen. Maar in een draaischijf niet evident. Spanning komt van de aanwezige rails. Mocht ik die vandaag terug tekenen, werd die een stuk compacter. 2 BAV99 als gelijkrichter. Kleiner kristal. Geen programmeerconnector meer op deze wijze, pogopins.

In de toekomst komt er nog een DCC decoder voor een treinlift.

Is het dan te verwonderen dat een printje met ATtiny44/84, die alleen ledjes moet laten knipperen, niks voorstelt.

Is een knipperled niet nog eenvoudiger? Ok niet in te stellen qua frequentie, maar verder wel ultieme eenvoud en ook niet duur.

https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p1680_Knipper-Led-3-mm-Rood-re…

Op dinsdag 5 augustus 2025 11:28:03 schreef rew:

De vraag is dus wat het makkelijkste is voor de TS. Een arduino pakken is als je zoals fcapri een bak hebt met arduinos die je weet te vinden, maar een halfuurtje zoet bent voordat je de bak met BC547 hebt gevonden(*)...

dat bedoel ik dus ook, TS koopt kant en klare modules van kemo voor een knipperled, dat vind ik dan ook overkill als die 5€ kosten.

als je dan toch niks zelf ontwerpt of op print zet, koop jezelf een hoeveelheid arduino's (de nano en mini zijn kleiner dan die kemo print) en dan kan je een heleboel dingen maken voor je modelbouwhobby.

als je voor elke knipperled zo een kemo module moet kopen lukt het niet.

wil je 100den ledjes bouwen en maak je je eigen printjes, dan koop je gewoon 200x BC547 en maak je massa productie printjes.

in zat bijna zonder ESP8266, dus heb er ineens weer 10 besteld. ze zijn goedkoper dan arduino's en zit ineens wifi op.
morgen maar weer een lijst mac addressen uitlezen en in mijn hostlist toevoegen zodat ik weet welke ik OTA flash

sugesties genoeg, dus ik ga het een en ander uitproberen

Het ledje 2 sec aan en 2 sec uit
T = 0,69 x R x C
47K voor R2 en R3
47µF voor C2 en C3
Dan gaat 2 sec instellen met P1 best haalbaar zijn... elco's kunnen een behoorlijke tolerantie hebben.

Op dinsdag 5 augustus 2025 17:54:06 schreef rudig76:
Is een knipperled niet nog eenvoudiger? Ok niet in te stellen qua frequentie, maar verder wel ultieme eenvoud en ook niet duur.

https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p1680_Knipper-Led-3-mm-Rood-re…

Dat is 0,3 sec aan en 0,3 sec uit! Moet je er zes in serie zetten om ze 2 sec aan en 2 sec uit te zetten?

Op dinsdag 5 augustus 2025 13:04:14 schreef Luc06:
Voor Revado nog even het schemaatje met de stukslijst. Nogmaals dank.

Als je voor R2/R3 ook een potmeter neemt met de middentap richting de andere potmeter... Dan kan je daarmee de tijd dutycycle beinvloeden. Volgens mij zijn die masten echter 50%, dus dan heeft dat geen zin.

Op dinsdag 5 augustus 2025 18:41:14 schreef fcapri:
[...]

dat bedoel ik dus ook, TS koopt kant en klare modules van kemo voor een knipperled, dat vind ik dan ook overkill als die 5€ kosten.

Ja dan is een arduino goedkoper. En ik ben het daarmee wel met je eens.

Maar toch allemaal niet relevant. Het gaat erom om TS te helpen en waar zijn interesses liggen. De vraag moet zijn wil je graag solderen of programmeren zonder dat wij ons teveel opdringen. En bovendien heeft hij dat printje al en dan kunnen we ons beter daarop concentreren. NU weet TS is dat als hij meer aan zijn treintjes wilt toevoegen dat het ook anders kan.

Met een Cray kan het ook...

Maar als de topicstarter dat kitje toch al heeft dan moet het toch eenvoudig te tweaken zijn tot het gewenste gedrag? Inderdaad C's aanpassen, dat ligt voor de hand; maar misschien kan het ook anders.

[Benleentje] Ja dan is een arduino goedkoper.

Inderdaad Benleentje. Ik lees dergelijke threads met verbazing: voor een simpel knipperlichtje je toevlucht nemen tot een micro-controller. Enfin, ik zal mijn leeftijd wel verraden. Of mijn achtergrond: opgegroeid met de Philips EE-experimenteerdozen....

OP heeft reeds een schakeling die werkt maar alleen iets te snel knippert. Dan is *DE* simpele oplossing toch gewoon om hogere weerstandswaarden en/of grotere elco's te suggeren, zodat de schakeling die hij reeds heeft gewoon wat langzamer knippert? (i.e., een wat grotere RC-tijd)

Dat er daarnaast nog vele andere wegen naar Rome (of een knipperend LEDje) leiden is momenteel wat minder interessant om het onderhavige probleem nu zo snel mogelijk opgelost te krijgen, lijkt me.

Enfin. Ik zou zeggen, vergroot R2 en R3 (zeg, 2x zo groot als u een 2x zo langzame knipperfrequentie wenst). Elco's C2 en C3 vergroten werkt ook. Hangt er maar net van af wat voor u het makkelijkste is om te wijzigen.

Het schema is trouwens gewoon een standaard astabiele multivibrator, opgebouwd met discrete componenten: https://en.wikipedia.org/wiki/Multivibrator#Astable

De ESP32 kan hij daarna nog altijd gebruiken voor een wat zwaarwichtigere toepassing...

Op dinsdag 5 augustus 2025 21:41:47 schreef OXO:
[...]
Het ledje 2 sec aan en 2 sec uit
T = 0,69 x R x C
47K voor R2 en R3
47µF voor C2 en C3
Dan gaat 2 sec instellen met P1 best haalbaar zijn... elco's kunnen een behoorlijke tolerantie hebben.

Mooi dat je het uitgerekend hebt. _/-\o_

Alleen ik ben lui en ik vervang liever 2 componenten dan 4 O-)

C2 en C3 zijn nu 10uF en dat is 5x kleiner dan 47uF. Dan word 47k x 5 = 240k.

Maar ik denk ook aan TS dan hoeft hij niet uit te zoeken welke maat zijn condensator nu heeft en daarvoor een andere te kopen. En nu hoeft hij maar 2x 240k weerstandjes te kopen. En als die in de buurt van Schiedam woont dan mag die ze komen ophalen.

Op dinsdag 5 augustus 2025 22:20:50 schreef nonius:
Ik lees dergelijke threads met verbazing: voor een simpel knipperlichtje je toevlucht nemen tot een micro-controller. Enfin, ik zal mijn leeftijd wel verraden. Of mijn achtergrond: opgegroeid met de Philips EE-experimenteerdozen....

Dat is natuurlijk ook zo, maar in bovenstaand geval zou je het m.i. zelfs op kunnen lossen met een 6 pins ATtiny10 in sot23. Verder alleen nog een serie-R voor de led en een ontkoppel c-tje nodig. Bij elkaar even groot als één van de elco's van het kitje. Dat is toch wel een verschil met een complete multivibrator met een stuk of 10 discrete componenten. Daar heb je idd ook al weer bijna een print voor nodig, wat het e.e.a. nog groter maakt. Wel een stuk leuker om te maken!
Het zijn moeilijke tijden... ;)

Op dinsdag 5 augustus 2025 22:24:32 schreef benleentje:
[...]
...En nu hoeft hij maar 2x 240k weerstandjes te kopen. En als die in de buurt van Schiedam woont dan mag die ze komen ophalen.

Kijk uit hé!
Er moet wel wat reserveversterking voor de transistor overblijven om de led voldoende krachtig aan te sturen.
In beginsel hou ik voor de maximale basisweerstand 10x de collectorweerstand aan. Een verhouding van 1:350 is nogal veel. Dus als je voor de basisweerstanden 240k kiest, dan mogen de collectorweerstanden echt niet veel lager zijn dan 2,4k

Komkom, die BC547B heeft een minimale versterking van 200 volgens de datasheet.

In de collector heb je (als het op 12V 'loopt') een stroom van rond de 12mA (wel VEEL voor een LED vandaag de dag) dus heb je een basisstroom nodig van 12mA/200 = 60uA, een weerstand van 136k moet dus makkelijk kunnen...

Omgekeerd: als de versterking inderdaad aan het minimum zit heb je met een basisstroom van ongeveer 45uA (240K) een collectorstroom van grofweg 9mA. Daar gaat die LED prima op werken...

@ Ohm pi Verander de typefout "10x" even naar wat je bedoelt: "100x".

Fatbeard rekent met de stroom. Dat komt vaak op hetzelfde neer, maar is in sommige gevallen net wat nauwkeuriger. (in dit geval staat er 12-0.6 = 11.4 over de basisweerstand, en 12-2-0.2 = 9.8 over de collectorweerstand. Als je die beide afrond naar 12V en de Hfe naar 100 krijg je ohmpi z'n vereenvoudiging. )

@fatbeard, de "ouderwetse" leds zijn nog steeds te krijgen. Deze "knipper kit" kan best 10, 20, 30 of 40 jaar geleden gemaakt zijn. Op de BOM staat dan het typenummer van zo'n ouderwetse led.

Ik specificeer een 47k weerstand voor een groen indicatie-ledje. Productie-maatschappij doet slim en vervangt mijn "high efficiency" led door eentje die iets goedkoper is en ook als "groen" verkocht wordt. Tja, dan zie je hem nauwelijks. Compromis is dus dat er nu 1k of 470 als weerstand gebruikt wordt. mij best.