Ik ben een 60+'er, geen electronicaman. Mijn kennis van 12 volt DC en 230 AC is iets meer dan basic, maar/en kan wel goed instructies opvolgen mocht er iets gebouwd/gesoldeerd moeten worden.

Wat ik wil is om een koelkast in de camper ook tijdens het rijden, of tijdens gebruik van zonne-energie, middels een omvormer te laten werken op 230 volt. Tot hier alles werkend gekregen met de kennis die ik heb.

Mijn 'probleem' is dat ik er aan moet denken om dit tijdens langere stilstand, en wanneer onvoldoende/geen dag-/zonlicht aanwezig is, ik moet ingrijpen om te voorkomen dat mijn accu wordt leeg getrokken.

Ik zoek dus een schakeling die 'ziet' wanneer de accuspanning onder de 13 volt komt (geen lading van dynamo of zonne-energie) en de 230 volt kan uitschakelen/onderbreken. Mijn speurtocht (Google/forums) heeft niet de gewenste resultaten geleverd.

Wie weet of hier een pasklare oplossing voor bestaat, of weet wat ik hier voor moet bouwen, en welk relais ik hier bij nodig heb?

kijk eens hier:
https://www.conrad.de/de/search.html?search=batteriewaechter%2012%20v

of, als het chinees mag zijn:
https://pt.aliexpress.com/item/1005005672008578.html
om slechts een voorbeeld te noemen

NB denk ook aan wat zekeringen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (48%)]

Patrick,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ken Victron, ben zelfs fan van hun producten. Met dit product ontkoppel je de gehele accu. De gehele accu onderbreken is niet de bedoeling. Ik wil 1 grootgebruikers (via omvormer naar 230 volt) onderbreken.

Ik kan dit product vast en zeker toepassen waardoor de 12 Volt naar de omvormer wordt onderbroken (en dus ook de 230 volt naar de grootgebruiker), zonder de 12 volt volledig te onderbreken. Ik kan dit product zeer waarschijnlijk ook wel zodanig toepassen zodat een 230 volt op/met een relais kan worden onderbroken (en dus de grootgebruiker wordt uitgeschakeld), zonder de 12 volt volledig te onderbreken. Het 12 volt systeem en de omvormer moet wel voor andere toepassingen te gebruiken zijn.

Probleem met dit product is dat het afschakelt als de accuspanning al veel te laag is. De accu is dan al ver ontladen. Dat moment wil ik ver voor zijn.

Als de motor draait, of zonne-energie is beschikbaar, is de laadspanning 13,5 volt of hoger. Een accu in ruste is 12,5 tot 12,7 volt. Als de spanning onder de 13 volt zakt, en er dus geen laadspanning is, moet de 230 volt al afgeschakeld worden.

Tevens hoeft er geen alarm gegeven te worden. Afschakelen mag zonder waarschuwing. Betreffende grootgebruiker (koelkast/vriezer) schakelt automatisch naar gas. Als er weer een laadspanning van meer dan 13 volt wordt gegeven, mag de 230 volt weer worden opgeschakeld.

Dit product is om schade aan de accu door te lage accuspanning te voorkomen. Voor zover ik het zie, is op dit product geen waarde op te geven waarop het moet onderbreken.

Ik begin te vermoeden dat de koelkast aan de startbatterij hangt, dat is natruurlijk "sub-optimaal". Eenieder maakt de eigen rekening, maar het zou toch nuttig zijn om een aparte zgn. woonbatterij te plaatsen. O.a. omdat men die wel veilig kan ontladen tot pakweg 10,5 V=

De moduultjes die Patrick en ik aanbevelen kunnen wel degelijk net voor de afnemer geschakeld worden, zonder dus de batterij volledig af te koppelen. Maar ze zijn wel allemaal gemaakt om af te schakelen rond de 10-11 volt. Een bouwkitje zou men kunnen wijzigen zoals gewenst door een of meerdere weerstandswaarden te wijzigen.

Paulinha_B,

THNX!

Die Kemo M148A Batteriewächter 12 V/DC van Conrad lijkt een deel van de oplossing te zijn. DC in en DC uit. Te regelen van 10,4 tot 13,3 volt. Als ik met de output een relais kan laten schakelen om 230 volt te onderbreken, dan ben ik er. Nu alleen nog het juiste relais vinden....

Zekeringen zijn geen probleem. Alle onderdelen op het 12 volt systeem, 230 volt systeem, en de omvormer zijn gezekerd.

Paulinha_B,

Klopt, de camper heeft een startaccu en een huishoudaccu (2 zelfs). De omvormer om de koelkast op 230 volt te laten draaien trekt alleen stroom van de huishoudaccu('s). Laadspanning kan van een draaiende motor komen of vanaf de zonnepanelen (via laadregelaar). De koelkast mag enkel op 230 volt kunnen werken via de omvormer als er ook een laadspanning wordt gemeten.

Deze schakeling moet voorkomen dat de huishoudaccu's worden leeg getrokken waardoor uiteindelijk het gehele 12 volt systeem zal afschakelen (en dan werkt er helemaal niets meer in de camper).

O, als er een aparte woonbatterij is dan kan men toch gerust wat dieper ontladen? Zelfs een ouderwetse semi-tractie kan men gerust tot 10,5 ontladen, en er zijn zgn. deep-cycle batterijen die nog een eind verder kunnen. Zodra de motor draait wordt er terug bijgeladen. Diep ontladen van de startbatterij wil men natuurlijk vermijden, dat ben ik helemaal met u eens.

Dat Kemo-doosje kan tot 10 amp schakelen, dat is voldoende voor heel wat koelkasten. Check de doc. van uw koelkast! Of mogen we merk en type weten?

Bedenk overigens dat een relais zelf ook stroom verbruikt, en dus uw batterij sneller doet leeglopen. Dus: niet doen, tenzij echt nodig.

Het zou nuttig zijn als we mochten vernemen wat er als woonbatterij gebruikt wordt, dan kan er gerichter advies gegeven worden. Ik hoop maar dat het geen Li-Ion is?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (48%)]

Paulinha_B,

Ik heb begrepen dat een relais heel weinig Amp nodig heeft om te schakelen. En als dat Kemo-doosje zijn werk doet, krijgt het relais alleen spanning/stroom als boven de ingestelde grens gemeten wordt.

De 12 volt op het Kemo-doosje gaat niet de spanning/stroom leveren voor de omvormer (tot max 85 Amp, omvormer is maximaal 1000 Watt). Dus dit gaat geen probleem worden.

De spanning/stroom door het Kemo-doosje zal enkel dat zijn wat nodig is om het relais aan te trekken om de 230 volt door te laten (en zal gezekerd zijn achter een 5 Amp zekering waar ook al een ander relais mee gezekerd is.).

Merk/type koelkast/vriezer weet ik zo niet uit mijn hoofd. Een vrij standaard absorptieprincipe. Accu's zijn geen Li-Ion-accu's (gelukkig). Li-ion heeft ook zeker wel zijn voordelen, maar zou ik dat ook nog eens willen toepassen, ga ik me heel veel op de hals halen.

[Bericht gewijzigd door johmir op (18%)]

Dus het plan is om de omvormer permanent te voeden, maar om te schakelen in zijn uitgaande 230V~? Dat kan werken, maar ik vind het een vreemd idee. En net zoals een relais heeft ook de omvormer een eigen verbruik en dat is nu precies wat men niet wil.

Is het niet mogelijk om de 230V~-uitgang van de omvormer permanent aan de koelkast te hangen, en met de toe te voegen schakeling de 12V= van woonbatterij naar omvormer te schakelen? Ik zie daar niets dan voordelen, maar er zal wel redelijk dikke draad moeten gebruikt worden.

NB wordt de 230V~ uit de omvormer nog voor iets anders gebruikt?

Als de installatie goed is gemaakt, worden woonbatterij en startaccu van elkaar gescheiden door een daarvoor bestemd relais. Je kan de startaccu dus niet te ver ontladen. Als voorbeeld https://www.bynomads.nl/product/victron-cyrix-scheidingsrelais-120a/

Het omzetten van 12V naar 230V geeft ook verliezen. Is het niet handiger de koelkast op 12V te laten staan en deze af te schakelen zodra er geen lading meer is van je PV installatie? Een absorptiekoelkast verbruikt, afhankelijk van het type, op 12V 130W en op 230V 134W. 11A op 12V. Dat dikt snel aan. Dan is gas de betere oplossing.

Paulinha_B,

Bij een nul last verbruikt de omvormer heel weinig. Deze omvormer wordt voor verschillende apparaten gebruikt, maar er kan maar 1 apparaat op aangesloten worden (dit om te voorkomen dat ik meer dan 1000 Watt probeer te trekken). Omdat ook andere apparaten van dezelfde omvormer gebruik kunnen maken, wil ik niet de toevoer naar de omvormer onderbreken, maar enkel de 230 naar de koelkast/vriezer als de accu/omvormer niet door laadspanning ondersteunt wordt. Koelkast kan meerdere uren draaien terwijl we rijden, of overdag terwijl zonne-energie voorhanden is. Als een ander apparaat gebruikt gaat worden, zal koelkast/vriezer op gas gaan werken. Elk ander apparaat zal kortstondig (minuten) gebruikt worden. Voor deze apparaten is ondersteuning door laadspanning niet noodzakelijk.

Een eigen omvormer voor de koelkast/vriezer was ook een optie, alleen ga ik dan op momenten de accu's nog meer belasten (tot wel 110 Amp, terwijl ik 85 Amp al veel vind, maar gelukkig wordt die last verdeeld over 2 accu's). Omvormer heeft de juiste dikte kabel om de benodigde Amps te mogen krijgen, en omvormer staat dicht bij accu's zodat kabels kort kunnen blijven.

Extra/dikkere en meters kabels trekken kan, maar is een flink karwei. Accu's linkerzijde camper, koelkast/vriezer rechterzijde. Het is een crime om kabels naar de andere kant te krijgen (heb er ervaring mee, de 230 volt ligt er na een stevig robbertje vechten).

buckfast_beekeeper,

Klopt, systeem heeft een goede scheiding, startaccu leegtrekken is niet aan de orde.

Op gas laten werken is zeker een optie. We zijn soms langer onderweg, en staan bijna alleen op plekken waar geen voorzieningen zijn (geen walstroomaansluiting). Onze gasvoorraad is beperkt. Om gas te besparen is dan de keuze om de koelkast/vriezer op 12 of op 230 volt te laten werken. Van de 3 opties 230/12/gas wekt 12 volt het slechts. De absorptiekoelkast/vriezer werkt dan niet optimaal (bijna geen enkele camper/caravankoelkast). Daarom wil ik de koelkast/vriezer waar mogelijk alleen nog op 230 volt of op gas laten werken, en de 230 volt via de omvormer alleen als het 12 volt huishoudsysteem ondersteunt wordt door voldoende laadspanning (camper heeft extra zware dynamo, en zonnepanelen leveren max 350 Watt, maar eerder tussen de 225 en 275 Watt).

Als we de koelkastvriezer overdag (met ondersteuning van voldoende zonne-energie) kunnen laten werken op 230 volt, kunnen we bijna 2 keer zo lang met onze gasvoorraad, en de zonnepanelen (350 Watt is dus overgedimensioneerd) leveren voldoende om ook nog eens de accu's bij te laden (dat overdimensioneren kwam dus goed van pas).

Op woensdag 6 augustus 2025 18:16:06 schreef johmir:
Ik ken Victron, ben zelfs fan van hun producten. Met dit product ontkoppel je de gehele accu. De gehele accu onderbreken is niet de bedoeling. Ik wil 1 grootgebruikers (via omvormer naar 230 volt) onderbreken.

Dat hoeft niet. De victron die schakelt de last af die je wilt. Dat kan de hele accu zijn en dat kan de omvormer alleen zijn. Als enkel de omvormer hoeft afgeschakeld te worden zet je de victron in de plus kabel die naar de omvormer gaat.

Wel even opletten want deze is maar 65A en victron heeft ze ook van 100A en 220A.

De kemo kan ook als je dat wilt en die kan maximaal 20A schakelen en 8A ongekoeld. Een relais is dus geen probleem.

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-glc1-12-230v-contactor-3x…

Beetje overkill als in te groot maar zo duur is hij nu ook weer niet en dat blijft het ook heel.

Heeft de omvormer gaan schakel ingang om hem aan en uit te zetten dan zou ik die gebruiken via dit relais.

benleentje,

Op het Kemo-doosje https://www.conrad.nl/nl/p/kemo-m148a-190095.html kan ik waarde/moment instellen wanneer het moet afschakelen. De Victron-oplossing https://www.bluepowershop.nl/victron-battery-protect-12-24v-bp-65.html staat vast op een ingestelde waarde. Het https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-glc1-12-230v-contactor-3x… wat jij aangeeft begrijp ik niet goed. Is dat ter vervanging van Kemo of Victron, of is dit het relais erna?

Ik wil niet de hele omvormer uitschakelen, maar enkel 1 specifieke gebruiker die meerdere uren zou moeten kunnen draaien, maar alleen als er ondersteunende laadspanning is.

Als ik alles goed heb begrepen, kan ik het Kemo-doosje https://www.conrad.nl/nl/p/kemo-m148a-190095.html instellen op 13 Volt. Afhankelijk van wel/geen output kan ik 230 Volt in-/uitschakelen van een specifieke gebruiker met https://www.amazon.nl/Wattive-halfgeleiderrelais-nulspanning-inschakel… , zonder ook maar iets van de rest van het systeem te degraderen....

De victron die kan je ook op meerdere spanningen instellen. Die kan als hoogste op 12V worden ingesteld

Maar je wilt dus de kemo ja dat kan ook.
Enkel is 13V wel erg hoog dat is nog een volle accu.

https://www.amazon.nl/Wattive-halfgeleiderrelais-nulspanning-inschakel

Dat ding heeft vrijwel zeker nog een koelplaat nodig want die dingen worden warm afhankelijk van de stroom die er doorheen loopt.

IK zou gewoon een 12V relais nemen zoals ik die liet zien. Net zo duur maar wel veel betrouwbaarder en word niet warm.

wat jij aangeeft begrijp ik niet goed. Is dat ter vervanging van Kemo of Victron, of is dit het relais erna?

De kemo die kan enkel 12V in en uitschakelen. En daar mag geen 230V op. Dan schakelt de kemo mijn relais en die schakelt dan weer de 230V.

Eigenlijk hetzelfde als je met het solidstate relais wou doen, maar dat raad ik je af. En die zou ook nog wel een defect gaan achter de omvormer omdat zo een solidstate relais heel slecht tegen schakelpieken vanuit de 230V kunnen.

benleentje,

12 Volt is nog te laag. Ik wil minimaal 13 Volt. En dat is bewust. Ik wil die koelkast/vriezer via de omvormer op 230 Volt laten werken zonder dat het ten koste gaat van de capaciteit van de accu. De capaciteit van de accu wil ik ten alle tijden ter beschikking hebben voor het gehele 12 Volt-systeem en alle andere apparaten via de omvormer. Dus als de laadspanning weg valt, moet de 230 Volt naar de koelkast/vriezer onderbroken worden (en gaat de loelkast/vriezer op gas draaien).

13 Volt hoog? Als een lader zijn werk doet, geeft de accu zelfs bijna 14 Volt aan. Is er geen lader, zakt in enkele uren de spanning naar 12,5-12,7 Volt. Dit is normaal. De accu is dan nog steeds als vol te beschouwen.

Dat Kemo-doosje is me nu helemaal duidelijk. Die gaat het in principe dan worden.

Uiteindelijk betreft het 230 Volt max 1 Amp wat naar de koelkast/vriezer gaat. Als uit testen blijkt dat https://www.amazon.nl/Wattive-halfgeleiderrelais-nulspanning-inschakel… te warm wordt, kan ik daar altijd nog een koeling op zetten (en/of een fan monteren).

De https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-glc1-12-230v-contactor-3x… is dus wel een relais. OK, dat is dus een goede optie om die 230 Volt max 1 amp probleemloos te kunnen schakelen. Er is dus een keuze te maken....

@topicstarter: waarschijnlijk heb je ook een heel eigen heel aparte weldoorwrochte reden om de koelkast niet op 12V= te bedrijven? Je doet maar, hoor.

Paulinha_B,

Klopt.

Zo'n absorptiekoelkast werkt op 230 Volt, 12 Volt en gas.

Op 230 Volt en op gas is er 'enige intelligentie'. De koelkast/vriezer weet wanneer de temperatuur te hoog wordt en dat het aan het werk moet. Is de temperatuur onder de verwachte waarde, schakelt de koelkast/vriezer zelfs even uit. Ook is in deze standen een manier aanwezig om de temperatuur in te stellen.

Op 12 Volt is er geen 'intelligentie'. De koelkast/vriezer doet dan alleen aan instandhouding. Dit betekent dat op mooie warme zomerdagen, of je opent de deuren regelmatig om iets te pakken, de koelkast/vriezer op 12 Volt zelfs zijn vaste temperatuurwaarde niet in stand kan houden. Ingevroren ijsjes e.d. smelten. En een gesmolten magnum kan ik niet van genieten.

Zoveel als wij op plaatsen zonder faciliteiten (walstroom) staan, zou de koelkast/vriezer hele dagen op gas draaien. Gelukkig is het een vrij nieuwe koelkast/vriezer. Afhankelijk van de temperatuur zal de gas aan- en uitschakelen, maar toch verbruikt het dan het nodige gas. Ik wil de overcapaciteit van de zonnepanelen, en de laadstroom tijdens het rijden (wanneer de koelkast/vriezer anders op 12 Volt zou gaan werken), gebruiken om de koelkast/vriezer op 230 Volt te laten draaien, en zo het nodige gas te besparen zodat we langer onderweg kunnen zijn zonder te hoeven servicen (in het ergste geval een gasfles vervangen of laten vullen).

Met een 11kg gasfles kan ik 3 weken lang koken en de frigo op gas laten draaien. Een Dometic RM 10.5 93 liter koelkast verbruikt volgens de specs 270g gas per 24h. Of theoretisch 40 dagen met een gasfles. Ik kook al 3 jaar gedurende 3 weken op dezelfde gasfles. Het aantal dagen dat ze gebruikt is om te verwarmen is verwaarloosbaar. Nu is ze bijna leeg.

Op 12V werkt ze (bijna) net zo goed. Er is alleen een verschil in vermogen. Er altijd voor zorgen dat de warmte achteraan goed weg kan. Daarvoor dienen 3 ventilatoren. En vooral voldoende dikke draden naar de frigo. Minstens 2,5mm² maar 4mm² is beter. Mijn koelkast in de caravan deed het ook niet goed op 12V tijdens het rijden. 6mm² kabel rechtstreeks van de batterij naar de autostekker. Alleen de aansluitkabel is 2,5mm² naar de frigo heb ik vervangen door 4mm². Nu koelt ze perfect. Zorg dat je ook massa krijgt via draad.

Op gas is er ook geen intelligentie. Je kiest gewoon de grote van de vlam, net zoals bij een gasvuur. Uiteindelijk breng je ammoniak en water aan de kook. Des te meer energie je daar gebruikt, des te meer van het mengsel ga je verdampen. Nu is er een natuurwet behoud van energie. De damp wil damp blijven en neemt daarvoor warmte op uit de koelkast. Die warmte moet er weer uit achter de koelkast. Het mengsel moet terug vloeibaar worden om terug te kunnen koken. Extra koeling doet dan wonderen. Mijn absorptiekoelkast werkt nog perfect bij temperaturen >35°C. Dankzij de ventilatoren.

Je kan de ventilatoren sturen met een clixon. Nadeel is dat je een grote hysteresis hebt en dat de ventilatoren bij een wat hogere omgevingstemperatuur niet stoppen. Daarom gebruik ik een verschil tussen omgevingstemperatuur en temperatuur van de koelribben.

buckfast_beekeeper,

Onze koelkast/vriezer is zo'n 150 liter ding, met een aparte vriezer. Specs zullen iets anders zijn, en verbruik zal wat meer zijn, maar niet schokkend afwijken. Verwarmen op gas doen wij ook nagenoeg nooit. Onze voorkeur gaat uit naar elektrisch verwarmen. Als verwarmen noodzakelijk is, zoeken we een plekje waar walstroom aanwezig is.

Met 'enige intelligentie' bedoel ik enkel dat de vlam dooft als de koelkast/vriezer op temperatuur is, en weer gaat branden als de temperatuur gaat oplopen. En yep, met de grootte van de vlam kun je temperatuurinstelling beïnvloeden. Op 230 Volt is die 'enige intelligentie' er ook, maar op 12 Volt is die er niet.

De 12 Volt zit op 6mm². Is gemeten, en is ruim voldoende. Mijn omschrijving over de mindere werking is een beetje overdreven, maar het verschil met 230 Volt en gas is vooral in het vriesgedeelte merkbaar.

Die extra ventilatoren (2) om de warmte af te voeren hadden we in de vorige camper. Was de omgevingstemperatuur hoger dan 30 graden, gingen ze draaien. De huidige camper had dit niet, en was het eerste wat ik bij de huidige camper heb aangepast. Ventilatoren (2) reageren op temperatuur. Werkt prima zo. Eigenlijk best wel bijzonder dat ventilatoren om het proces te ondersteunen niet standaard aanwezig zijn....

Waarom ik dit nu wil? Gas is in principe de meeste constante energiebron. Enige punt is dat je beperkt wordt door je gasvoorraad. 230 Volt lijkt de meest voor de hand liggende keuze, maar de walstroom is niet overal even goed geregeld. Geregeld sta je op plekken waar de spanning niet even constant is. Als er een spanningsval is, zal de koelkast/vriezer minder of niet functioneren. 230 Volt via de omvormer met een eigen 12 Volt bron zou constanter kunnen zijn dan de walstroom. Punt is wel dat ik mijn 12 Volt bron dan wel op orde moet hebben/houden, en daar komen mijn overgedimensioneerde zonnepanelen om de hoek kijken. Punt is dan dat ik weer van dag-/zonlicht afhankelijk ben.

Omdat ik niet continue naar de meters wil moeten kijken, en handmatig zou moeten ingrijpen, wil ik gewenste schakeling. Ik kan dan de koelkast/vriezer in de automaat laten staan. Staan we dan op een plek zonder faciliteiten, zal de automaat zelf de bron gaan kiezen. Is er voldoende dag-/zonlicht, zal 230 Volt aanwezig zijn en dal de koelkast/vriezer daarop werken. Valt de laadspanning onder de norm, zal op gas gewerkt gaan worden. Tijdens het rijden zal hetzelfde gaan gebeuren (laadspanning van de dynamo). Mocht de laadspanning onvoldoende zijn, gaat de koelkast/vriezer alsnog op 12 Volt werken.

Het is tientjeswerk om dit voor elkaar te maken. Of het echt gaat werken zoals ik denk? Ik hoop het. En werkt het niet? In de camper zit nu een schakelaar waarmee ik kan kiezen of de koelkast/vriezer zijn 230 Volt gaat krijgen van walstroom of van omvormer. Met deze schakelaar kan ik altijd terugvallen op de normale werking van het systeem in de camper.

Zo'n absorptiekoelkast werkt op 230 Volt, 12 Volt en gas.

Heb ik ook gehad, waar ik in mijn voertuig geen gas had. Inmiddels verkocht en een koelbox met compressor gekocht. Veel zuiniger op 12V, en ook geen verliezen van de 12V -> 230V omvormer meer.

12 Volt is nog te laag. Ik wil minimaal 13 Volt. En dat is bewust.

ok prima als de kemo kan wat wilt dan is dat goed. En je kan hem dan instellen zoals je wilt en dus ook op 13V.

Peoples,

Ondertussen enkele testen kunnen doen. En alles werkt zoals verwacht/bedacht. Toch wil ik nog 1 ding veranderen. Ik wil een 'normaal' relais vervangen door een relaismodule. Waarom?

Als ik contact aan zet krijgt relais zijn spanning van de startaccu, relais komt op en de verbruiker krijgt spanning van camperaccu. Als ik contact verbreek, valt relais af, en is/gaat de verbruiker onmiddelijk uit.

Ik zoek een module die onmiddellijk opkomt als contact van startaccu aan wordt gezet, en vertraagd afvalt als contact van startaccu onderbroken wordt. Met een vertraging van minimaal 10 minuten (liever 15 minuten) mag/moet de verbruiker uit gaan.

https://i.postimg.cc/YqPGWDWM/Camperschakeling.jpg

Ik zie door de bomen het bos niet meer, of zie allerlei modules die net even anders werken, of te beperkt vertragend afvallen.

Wie o wie weet een oplossing?

.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (99%)]