Gevolgen van Pixel Shift bij OLED's. Meerdere ervaringen bekend?

Ik heb tot vorige zomer een Loewe Bild 5.65 OLED tv in mijn woonkamer staan gehad, waar ik nog steeds een beetje spijt van heb dat ik die ooit weggedaan heb. Toestel was van 2018 en had net zoals elke andere OLED pixel shift om inbranden van zenderlogo's enz tegen te gaan.
Met die pixel shift had je steeds een volledig scherm gevuld, er werd een klein stukje van het beeld afgesneden om dat goed te kunnen doen.

Bij de Philips en LG tv's uit die tijd en nu nog dacht ik, valt het me op dat ze het beeld ietsje kleiner maken zodat je steeds ergens een klein stukje van het scherm geen beeld hebt. Dat is me al vaker opgevallen en persoonlijk vind ik het storend als je overdag tv kijkt.

Nu maakte ik me al eerder de bedenking dat die x aantal pixels aan de buitenkant van het scherm straks als eerste feller gaan zijn als het scherm stilaan slijtagetekenen gaat vertonen.

Een tijd terug een 55OLED935 in de werkplaats met een verticale balk in beeld. Toevallige paneelfout en een toestel met redelijk wat speeluren. Mits korting kreeg de klant van TPV een nieuwe. De defecte is blijven staan en kon dienen als testtoestel.
Het viel me meteen op dat je rondom rond een helderdere rand had, precies wat ik zoveel jaren terug al voorspelde wat zou gaan komen.
Natuurlijk was dat paneel defect, dus je kon hier geen staat op maken.

Nu kom ik gisteren bij een oom die ook zo'n 55OLED935 heeft. Ik heb die destijds zelf daar afgeregeld en OLED contrast meteen op 65/100 gezet. Overdag nog vrij helder, maar middels de lichtsensor wordt dat in een donkere kamer een pak minder. Nog donkerder zou 's avonds storend donker zijn volgens hen.
Maar nu komt het: ook hier is die heldere rand rondom rond stilaan zichtbaar.

Dat zijn toestellen van inmiddels 6 jaar oud, maar die van mijn oom staat nu niet zoveel te spelen.

Waar ik nu naartoe wil: waarom zouden ze die rand in beeld brengen... Is dat om middels pixelshift een volledige beeldinhoud te kunnen laten zien en niet zoals bij die oudere Loewe OLED's een stukje er moeten af te halen, of heeft dat nog andere redenen.
(momenteel heb ik zelf terug een Loewe OLED staan. De Stellar 65. Die doet dat randje afsnijden ook, maar die rand kan je uitschakelen. Ik weet alleen niet of de volledige pixel shift daardoor uit gaat, of dat hij ook het beeld vergroot)

Ik ben eens benieuwd.

Pixelshift is eigenlijk iets uit Plasma tijdperk, dat hadden ze destijds ook al. Is het randje kleiner maken iets te maken met overscan??

Dat zou ik vermoeden, maar wat me nu al opgevallen is, is dat die tv sowieso al overscan doet en alsnog dat randje vertoont.
Nu kan je die feature uitschakelen, maar ik ben maar bang dat je dan de hele pixel shift uit zet. Hier in België vindt men het nodig om echt ALLES te ondertitelen. Weinig zin om na zoveel jaar die letters continu in beeld te zien.
Het is soms moeilijk te zien of die pixel shift actief is of niet.

Pixel shift staat los van Overscan, dus kan gewoon uit. Pixel shift kan je daarintegen NIET uitzetten!

Intussen daar eens een foto van getrokken... als ik deze instelling uit zet is dat randje rond het beeld altijd weg.
Wat ik me wel afvraag is dat je als gebruiker überhaupt de mogelijkheid hebt om deze functie uit te schakelen. Dat zou op termijn je scherm toch kunnen slopen? (afgezien van die uiterste rand die de helft van de tijd geen beeld krijgt.

Onze Panasonic doet elke 80 uur een onderhoudsbeurt aan het scherm en vraagt er ook om om het uit te voeren, soms zie je een verticale witte streep over het scherm gaan, weer een ander systeem..

Als dat een OLED is zou ik elke 80 uur voor zo'n "kleine" compensatie weinig vinden, of ze moesten het bij de recentste panelen gewijzigd hebben.
In het begin was dat elke 4 uur een OFF-RS compensatie en elke 1300-1500 uur een grote JB-compensatie. Bij die laatste zie je een lijn over het scherm gaan.

Hoe zit het bij jullie dan met de smalle rand rondom?

Ik snap niet waarom mensen toch zo'n NIET duurzame maar wel te dure en meer energieverbruikende OLED tv willen hebben, waarvan het duurste onderdeel nl het OLED panel eigenlijk langzaam opbrandt en verkleurt. Vaak geel als eerste en krijg je lelijke gezichten die groen worden. OOk die van de eigenaar ! Na 5 jaar -7 jaar is het ding echt op en is je dure tv een chemisch afvalproduct dat niet gerepareerd kan worden als het panel versleten is. OLED op telefoon is dan misschien beter omdat die vaak na 5 jaar die wel echt verouderd is en toe is aan een betere, maar de tv techniek verandert minder snel (afgezien van het app gebeuren dan). LCD OF QLED tegenwoordig is echt zuiniger, duurzamer en qua contrastrario net zo goed als OLED tegenwoordig en bovendien kunnen de ledstrips vaak nogwel vervangen worden. En geen rare verkleuringen of ingebrande teksten of logo's. Jammer dat de OLEDs goedkoper worden dit is geen goede ontwikkeling voor de duurzaamheid van tvs.

Ik denk dat het verschil kleiner is dan je denkt. Paneldefecten zijn bij LCD nooit helemaal weggeweest maar de laatste jaren weer flink terug. Denk bij backlightstrips ook aan lastig te vervangen strips en opgefikte light guides.

Bovendien zijn OLED panels helemaal niet zo slecht als je ze niet op standje lichtbak gebruikt (dat geldt trouwens ook voor rotte backlightstrips bij LCD).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Sja Maarten, volledig mee eens! Waar ik me groen en geel aan erger is de grote LCD > 65” panels die melkachtig worden qua kleur en kleurechtheid enorm van verloopt. Samsung heeft er een enorm handje van. Als je de verlichtingssterkte rond de 50% zet van eenOLED is dit nog steeds vrij fel en schermen gaan zeer lang mee. Ik was recent op een platform waar een OLED65B46LA de 25000 heeft aangetikt, niet ingebrand en goede kleuren geeft. Draaide op 35% van sterkte, dus het kan wel.

LCD panelen gaan gewoon stuk ongeacht lichtsterkte…is ook niets meer aan te doen (behalve LED strips ook dat word steeds moeilijker gemaakt)

Bart64, hier ben ik deze keer niet helemaal mee akkoord.
Het is algemeen geweten dat de eerste generatie OLED's, ergens tot halverwege 2018 last hadden van dat groenig worden omdat het rood snel slecht werd. Dat was dan een fout in de koeling van die panelen.
Ik heb er zo destijds twee zelf van geplaatst bij kennissen (van die Loewes trouwens die geen randje rondom hebben). Dat was een 55 en 65". Donkerder gezet bij de installatie en de mensen op het hart gedrukt dat ook zo te laten. Nog niks aan te zien.

Ik wou hier naar ervaringen polsen omdat twee genoemde OLED935en ook weer van uit het Corona jaar zijn. Er gaan bovengemiddeld veel LCD's kapot die in 2020 en 2021 geproduceerd geweest zijn. Bij OLED's viel het me nog niet op, maar als die met dat randje gaan beginnen...

Ik wil er zelfs nog een schepje bovenop doen: spreek over QLED, dan gaan de letters op het forum bibberen denk ik. Wat zijn er daar al topics over geweest. Dat is natuurlijk een product van het merk met de drie sterren. Sowieso rotzooi.

OLED kapot is inderdaad wel einde verhaal, dat geef ik grif toe.

Qled van het merk met de S is al kapot in de folder en dat was in 2020 al bekend, er wordt door de Zuid Koreaanse fabrikant ook weinig aan gedaan want toestellen uit 2024 en 2025 hebben nog steeds hetzelfde probleem.

De Oled panels vanaf 2020-2021 zijn stukken beter en worden niet zo warm als de voorgangers, wat hier al genoemd werd om het beeld donkerder in te stellen is een goed advies en om Bart64 ook blij te maken zakt het energie verbruik ook.

heb een plasma ingezet ( in t kader van die stond er toch ) voor CCTV en die zie je regelmatig van licht naar donkerder beeld omschakelen om inbranden te voorkomen. ding is een 17 jaar oud en heeft weinig draaiuren en van een vaag merk maar evengoed zit dat er toch op. de voorganger was een 32" lcd van dezelfde leeftijd met ook weinig uren, maar 16 jaar vrijwel niks aan uren en toen ineens 50 uur in de week was wat veel, dus na een jaar waren in de voeding de elco's ineens gaar.

Ik moet toegeven dat ook LCD schermen nu onrepareerbaar worden zeker die van de Qseries van Samsung. Ik heb er nu een 55inch met een defecte ledstrip van de QUE558QFNAL series. Dit is een scherm met een zgn losse tv unit en t panel ligt op de lijst die is onder het panel gelijmd! Loshalen kan volgens mij niet meer van dit panel zonder te breken. Heeft iemand ervaring met ledstrip of panel vervangen van dit type ? Ik heb de zgn jigtools om de kap makkelijk te openen, dat ging ook echt makkelijker. Maar hoe haal ik de lijst en scherm dus eraf ? Moet ik het panel rondom verwarmen , met verkleuring van de diffusersheets ws. als fataal gevolg ? Of kan ik toch de lijst met panel loswrikken vanhet frame ???