High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met het vernikkelen / vertinnen van alu busbars?
Omwille van de kost voor koper lijkt een alu busbar (mits correcte herdimensionering) een interessant alternatief. Maar de niet-geleidende oxide is een vreselijk nadeel. Bij slechte voorbehandeling is de contactweerstand kabelschoen/busbar onacceptabel met gigantische opwarming tot gevolg. Vandaar het idee om de busbar te vernikkelen / vertinnen.
Alternatief kan een anti-oxidatie pasta gebruikt worden. Maar ook dat dient correct te gebeuren. Iemand daar ervaring mee? Pro's / cons?
Het gaat hier over busbaren van 400mm² Cu of 800mm² Al (6060-T66).
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat oxideprobleem wordt toch opgelost met tandringen? Of geven die niet genoeg contactoppervlak? Gezien de maat busbar lijkt het om stevige stromen te gaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 9 augustus 2025 13:39:00 schreef Paulinha_B:
Dat oxideprobleem wordt toch opgelost met tandringen? Of geven die niet genoeg contactoppervlak? Gezien de maat busbar lijkt het om stevige stromen te gaan.
Als het contact oppervlak voor 1 bout te weinig is dan worden dat er gewoon 2, 3 of meer.
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op zaterdag 9 augustus 2025 13:39:00 schreef Paulinha_B:
Kabelschoenen horen vlak op de busbar (of eender welk ander contactoppervlak) te zitten zonder opvulling met ringen. Dit is een no-go 
Op zaterdag 9 augustus 2025 14:23:40 schreef maartenbakker:
Waarom niet verkoperen? Dat is voor aluminium dacht ik een vrij gangbare procedure.
Dat zou ook een optie kunnen zijn.
Vernikkelen van alu is btw ook gangbaar, zeker in kader van corrosiebeheersing. Maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee in elektrische context. Nochtans zie ik er niet direct een probleem in aangezien koperen busbaren ook ooit vernikkeld worden (om betere corrosiebescherming te verkrijgen).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 9 augustus 2025 16:48:41 schreef High-Voltage:
[...]
Kabelschoenen horen vlak op de busbar (of eender welk ander contactoppervlak) te zitten zonder opvulling met ringen. Dit is een no-go
niet onder de kabelschoen nee, maar wel erop. een veerkom ring sowiso en vaak ook een veerring. koper rails sloop ik geregeld uit oude verdelers.
Dat zou ook een optie kunnen zijn.
Vernikkelen van alu is btw ook gangbaar, zeker in kader van corrosiebeheersing. Maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee in elektrische context. Nochtans zie ik er niet direct een probleem in aangezien koperen busbaren ook ooit vernikkeld worden (om betere corrosiebescherming te verkrijgen).
alu in verdelers is niks nieuws, oa in halyster kasten kom je dat wel tegen. mede daarom ook wel in gesmolten toestand gezien bij een slecht aangesloten klem. in die kleine kastjes, de grote hebben echt wel koper rail, of meerdere gestapelde rails.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aluminium voor eletriciteits geleiding is heel gebruikelijk. Aan alle hoogspannings masten hangen aluminium draden (met een stalen kern voor de mechanische kant). Grote transformatoren hebben blijkbaar ook vaak (altijd?) aluminium aders. Maar daar buiten zie je het niet veel. Die amerikanen hebben het geloof ik zelfs 2x geprobeerd voor huis installaties, en dan wordt een paar jaar later de regels weer aangescherpt omdat er te veel huizen afbranden.
In "goedkope" las transformatoren zie je het ook wel, en in UTP kabel...
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire
Een tijdje terug heb ik bij Aliexpress aluminium soldeer gekocht. Het is een holle draad, van vermoedelijk een aluminium / zink legering, en er zit flux in. Ik heb daar een klijn testje mee gedaan, en het lukt inderdaad om daar aluminium mee te solderen, en het is nog sterk ook. Get begin spettert een beetje (Ik vermoed dat er vocht in de flux trekt), en je moet zoveel mogenlijk van de oxide verwijderen, en dan ook nog met je soleer door de oxide heen duwen en "weg roeren". (In een gasvlam zit geen (of heel weinig zuurstof).
Ik heb ook eens iets gelezen over aluminium solderen onder een olie film om de zuurstof weg te houden, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Misschien kun je hier iets mee.
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (38%)]
Als je naar LiFePO4 (LFP) accu's kijkt is het niet anders, tot de terminals van de cellen toe, alles is aluminium.
De aluminium busbars tussen de cellen zijn meestal overgedimensioneerd, als is dit soms ook nog erg karig.
Destijds heb ik een LFP accu volledig opnieuw opgebouwd, omdat ik het Chinese vakwerk niet kon bekoren.
Alle cel-busbar verbindingen heb ik met rvs bouten, ringen en veerringen uitgevoerd.
Tussen de cel-terminals en de aluminium busbars heb ik op advies een dun laagje contactvet aangebracht.
Nadat alles weer terug in elkaar zat heb ik de accu een uur zwaar belast en begluurd met de thermocamera.
Alle busbars bleven nagenoeg op de omgevingstemperatuur, alleen de accuterminals zaten op ca. 45 graden.
Aangezien er ca. 200A continue liep is dit meer dan normaal en zal met praktijkgebruik niet snel voorkomen.
Voor het elektrisch verbinden van aluminium delen bestaat er speciaal contactvet. De werking daarvan is dat het tijdens het aandraaien van de verbinding de oxidehuid vernietigt.
Ik kende dit van de aluminiumfabriek van Pechiney hier in Zeeland (die overigens al compleet gesloopt is)
De electrolysebaden werden gevoed met aluminium busbars waar stromen door liepen in de orde van grootte van 100.000 A.
ik weet niet waar dit vet te koop is, maar je zou kunnen informeren bij een firma die alu kabelschoenen verkoopt.
testman
Op maandag 11 augustus 2025 11:40:46 schreef KlaasZ:
Voor het elektrisch verbinden van aluminium delen bestaat er speciaal contactvet. De werking daarvan is dat het tijdens het aandraaien van de verbinding de oxidehuid vernietigt.
Ik kende dit van de aluminiumfabriek van Pechiney hier in Zeeland (die overigens al compleet gesloopt is)
De electrolysebaden werden gevoed met aluminium busbars waar stromen door liepen in de orde van grootte van 100.000 A.
ik weet niet waar dit vet te koop is, maar je zou kunnen informeren bij een firma die alu kabelschoenen verkoopt.
klopt, dat contactvet word gebruikt met het persen van kabelschoenen op alu kabel. er zit standaard al van dat vet in de kabelschoen bij levering, maar niet voldoende. veel dikke kabels zijn de laatste jaren alu, scheelt gewoon veel in de kosten. je hebt wel bedrijven die willen perse koperkabel wat ook nog gewoon kan.
dat contactvet zit in een pot of blik, maar komt er niet fijn uit, zeker in de winter niet en je even 14 parallelkabels 185mm2 kunt persen buiten..
https://www.elektrobode.nl/products/intercable-ic-contactvet-voor-al-p…
dit spul dus..
Arco
Special Member
benleentje
Golden Member
Bij solderen zit er flux of vloeimiddel in je soldeertin. Deze heeft ook de functie om het koper zuurstof vrij te houden tijdens het solderen.
Iets off-topic:
Wij lieten ooit een kabelberekening doen voor 300 meter grondkabel richting een zware onderverdeler. Dit werd een 4x150mm2 kabel met koperen aders. Als wij de aluminium variant zouden kiezen dan had deze nagenoeg 2x dikkere aders waardoor een dubbele kabel met de helft dunnere aluminium aders parallel leggen handiger zou zijn met ingraven en de installatie.
De prijs ontliep elkaar hierdoor ook niet erg, dus wij hebben uiteindelijk voor de koperen versie gekozen.
Is het altijd zo dat aluminium aders al snel de dubbele diameter hebben t.o.v. de versie met koperen aders?
testman
Op dinsdag 12 augustus 2025 08:37:03 schreef T-sec:
Iets off-topic:Wij lieten ooit een kabelberekening doen voor 300 meter grondkabel richting een zware onderverdeler. Dit werd een 4x150mm2 kabel met koperen aders. Als wij de aluminium variant zouden kiezen dan had deze nagenoeg 2x dikkere aders waardoor een dubbele kabel met de helft dunnere aluminium aders parallel leggen handiger zou zijn met ingraven en de installatie.
De prijs ontliep elkaar hierdoor ook niet erg, dus wij hebben uiteindelijk voor de koperen versie gekozen.
Is het altijd zo dat aluminium aders al snel de dubbele diameter hebben t.o.v. de versie met koperen aders?
ja, maar de reden is bekend, de weerstand van alu is 2x hoger als van koper. tijdje terug is een voeding aangelegd van 2000A voor 93 meter. dat werden 10x 300 mm2 parallel kabels in alu. in koper hadden dat een stuk minder kabels kunnen zijn, maar de kosten zijn ook hoger.
In dit soort situaties speelt arbeid ook een grote rol, omdat meerdere kabels leggen ook meer arbeid kost.
Daarnaast moet een verdeler ook geschikt zijn voor het aansluiten van meerdere inkomende kabels.
Netto-netto zal het er waarschijnlijk soms om hangen, of de aluminium versie echt goedkoper is dan koper.
Op dinsdag 12 augustus 2025 08:37:03 schreef T-sec:
IIs het altijd zo dat aluminium aders al snel de dubbele diameter hebben t.o.v. de versie met koperen aders?
Niet de dubbele diameter, maar de dubbele doorsnede.
testman
Op dinsdag 12 augustus 2025 09:19:21 schreef T-sec:
In dit soort situaties speelt arbeid ook een grote rol, omdat meerdere kabels leggen ook meer arbeid kost.
Daarnaast moet een verdeler ook geschikt zijn voor het aansluiten van meerdere inkomende kabels.
Netto-netto zal het er waarschijnlijk soms om hangen, of de aluminium versie echt goedkoper is dan koper.
nou, als koperkabel 5x150 326€ bruto de meter kost en 5x 150mm2 in alu kost bruto 65€ de meter dan reken maar uit.
alu kabels leggen kost minder moeite want die zijn een bak minder zwaar. scheelt zeker wel met erin trekken. waar het op t werk tot een jaar of 6 terug nog alles koper was boven de 50mm2, is dat tegenwoordig niet meer.
Paulinha_B
Honourable Member
Jamaar, dat is een kromme vergelijking.
Beter: 5x150 koper <=> 5x300 alu.
als ik goed gelezen heb hierboven.
Hoe zien er dan de prijzen en de gewichten uit?