Hallo, ik heb een Bosch SPS4EMW61E vaatwasser, en ik gebruik deze tabs Finish Powerball All-in-1 Power Vaatwastabletten. Echter als ik eentje in mijn vaatwasser doe dan na een tijdje begin hij te schuimen dan doet hij het niet meer waarschijnlijk vanwege te veel schuim., Ik heb het vermoeden dat deze te sterk zijn en dat de vaatwasser dit niet aankan? Ik dacht eerst dat er iets met de glansspoel functie was, maar dit staat uit, dus is het ook niet
benleentje
Golden Member
Ik kon het niet nalaten om er naar te googlen dit is wat Google ervan zegt.
AI-overzicht
Te veel schuim in je vaatwasser kan verschillende oorzaken hebben, maar de meest voorkomende is het gebruik van verkeerde reinigingsmiddelen of het niet goed voorspoelen van de vaat. Hieronder volgt een overzicht van mogelijke oorzaken en oplossingen:
Oorzaken:Handafwasmiddel:
Gebruik nooit handafwasmiddel in de vaatwasser. Dit schuimt extreem veel en kan leiden tot overstroming en slechte reiniging.Voedselresten:
Slecht afgespoelde vaat met etensresten kan tot schuimvorming leiden, vooral in combinatie met een te lage dosering vaatwasmiddel.
Te veel of te weinig vaatwasmiddel:
Een te lage dosering kan leiden tot verzeping (een chemische reactie tussen vet en loog) en schuimvorming. Een te hoge dosering kan ook problemen veroorzaken, maar minder vaak.
Verkeerde glansspoelmiddel:
Gebruik alleen glansspoelmiddel dat speciaal voor vaatwassers is bedoeld. Gemorst glansspoelmiddel kan ook schuim veroorzaken.
Problemen met de sproeiers of het zoutreservoir:
Verstopte sproeiers of een defect zoutreservoir kunnen leiden tot een onjuiste watercirculatie en schuimvorming.
Te lage naspoeltemperatuur:
Een te lage temperatuur bij het naspoelen kan de werking van glansspoelmiddel verstoren en schuim veroorzaken.Oplossingen:
Controleer de vaat: Spoel de vaat goed af voordat je het in de vaatwasser plaatst om voedselresten te verwijderen.
Gebruik alleen vaatwasmiddel: Gebruik altijd vaatwasmiddel dat specifiek voor vaatwassers is bedoeld. Lees de instructies op de verpakking zorgvuldig.
Controleer de dosering: Pas de dosering van het vaatwasmiddel aan op basis van de waterhardheid en de mate van vervuiling.
Controleer de sproeiers: Maak de sproeiers schoon en controleer of ze goed functioneren.
Controleer het zoutreservoir: Zorg ervoor dat het zoutreservoir goed gevuld is en niet verstopt.
Controleer de temperatuur: Zorg ervoor dat de naspoeltemperatuur hoog genoeg is (80-90 graden Celsius).
Reinig de vaatwasser: Reinig de binnenkant van de vaatwasser met schoon water (zonder toevoeging van schoonmaakmiddel).
Gebruik een anti-schuimmiddel: Als het probleem aanhoudt, kan een anti-schuimmiddel helpen.Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met een professional of de fabrikant van je vaatwasser.
Het is dan eerder dat je te weinig wasmiddel tan teveel gebruikt of er is iets mos met je zout voorraad of werking ervan
Ik heb ook op verschillende plekken gelezen dat je het tablet (met een klein beetje gedoe) kunt halveren. Schuim weg, vaat tóch schoon.
Dit is een smalle vaatwasser (45cm)en je doseert hetzelfde als een brede van 60cm.
Dat kan problemen geven met overschuimen
Voorheen had ik finish quantum all-in one Regular en waarschijnlijk zijn deze powertabletten te krachtig maar ook als ik er water bij doe één of 2 l dan werkt het niet
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 11 augustus 2025 21:42:10 schreef Hensz:
Ik heb ook op verschillende plekken gelezen dat je het tablet (met een klein beetje gedoe) kunt halveren. Schuim weg, vaat tóch schoon.
Er zijn ook tabletten of pillensplijters, ook handig...
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/74710/Tabletsplitter-New-C…
Op maandag 11 augustus 2025 22:24:17 schreef Tomasj87:
Voorheen had ik finish quantum all-in one Regular en waarschijnlijk zijn deze powertabletten te krachtig maar ook als ik er water bij doe één of 2 l dan werkt het niet
Nee, dat heeft idd geen enkele zin. Je vaatwasser bepaalt zelf hoeveel water er in moet. Heb jij er al 2 liter in gedaan, dan neemt hij 2 liter minder. Splitten heeft meer effect en het is ook nog eens de helft goedkoper!
Gewoon poeder er in gooien, is goedkoper, beter voor de machine en beter te doseren, en je kunt het ding ook wat voorwas poeder meegeven. (bij sommige automaten is hier zelfs een apart bakje voor, bij anderen gewoon wat op de deur kiepen)
https://youtu.be/jHP942Livy0?feature=shared&t=492
Altijd (ook als je tabletten gebruikt) zout vullen, en in geval van poeder ook glansspoelmiddel.
(het zout wat in de tabletten zit komt niet of amper in het hars van de ontharder terecht)
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 11 augustus 2025 22:39:22 schreef paulp:
De relatie met electronica is compleet zoek.
P
Ook op deze boerderij zijn niet alle dieren even gelijk. Het witgoedvarken is buitengewoon gelijk.
En als het je niet bevalt kun je altijd nog naar een ander topic 
En dat mag zelfs zonder er over te grommen of mompelen.
Toegegeven, deze valt ietwat buiten de boot, maar hey ... het is komkommertijd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Welnee mijn beste, ik probeerde slechts te verduidelijken naar @paulp toe. Laat die komkommer maar verkomkommeren.
Op maandag 11 augustus 2025 23:07:55 schreef Sine:
En als het je niet bevalt kun je altijd nog naar een ander topic
En dat mag zelfs zonder er over te grommen of mompelen.Toegegeven, deze valt ietwat buiten de boot, maar hey ... het is komkommertijd.
Is dat nu al niet eerder 'kwamkwammer' tijd?
Heb je al eens een ander merk vaatwasmiddel geprobeerd?
Ik heb een nog kleinere machines en gebruik halve tabletten van Aldi All-in (of die van de Lidl/ volgens mij de zelfde) Deze worden door de consumentenbond bovendien als de beste beoordeeld. Ik snij ze met verpakking en al met een mes doormidden. De vaat wordt perfect schoon. Het moeten natuurlijk geen ingewikkelde tabletten zijn met een bal erin. De tabletten van Aldi/Lidl hebben verschillende gekleurde laagjes die gemakkelijk samen doormidden gaan.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 11 augustus 2025 22:50:32 schreef Sine:
https://youtu.be/jHP942Livy0?feature=shared&t=492
Diezelfde ‘Technology Connections’ heeft meerdere films over een vaatwasser. Waaronder ook eentje met een raampje in de deur zodat je kunt zien dat zo’n fancy tablet met meerdere kleurtjes en vormpjes gewoon in 1x oplost in plaats van in stappen.
‘T is gewoon allemaal ‘vaatwasspul’, alleen met een andere smaak kleur verf erdoor. Het heeft geen verschillende functies of stapsgewijze hipheid. Hooguit dat het oplosbare vel van zo’n blokje zich niet helemaal egaal over je vaat verspreid.
Je kunt een hele avond vullen met die films, daarna weet je meer over vaatwassers dan je zou willen. Maar heb je wel een leuke avond gehad.
Maar de tldr is poeder, glanspoelmiddel, en zout in hun respectievelijke compartimenten te stoppen en het aan de machine overlaten dat te gebruiken in de juiste stap van het wasprogramma.
Of desnoods blokjes ipv poeder, maar de meeste zijn overgedoseerd. (Ik gebruik blokjes, maar wel los zout en glansspoel. En die blokjes zitten in een niet-oplosbare folie)
Op donderdag 21 augustus 2025 17:48:36 schreef Lucky Luke:
[...]Of desnoods blokjes ipv poeder, maar de meeste zijn overgedoseerd. (Ik gebruik blokjes, maar wel los zout en glansspoel. En die blokjes zitten in een niet-oplosbare folie)
Ik heb altijd begrepen / gelezen dat zout toevoegen / vullen niet nodig is met de huidige "alles in 1" tabletten.
Dus doe al jaren geen zout meer in m'n machines......
Edit van de Bosch website :
"Dit hangt af van de waterhardheid:
Hard water: Je vaatwasser heeft vaatwaszout nodig om zo goed mogelijk te kunnen reinigen en schade als gevolg van kalkaanslag te voorkomen.
Redelijk zacht/enigszins hard water: All-in-one tabletten zijn doorgaans voldoende.
Zacht water: Het is niet nodig om vaatwaszout toe te voegen.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van je vaatwasser en neem contact op met het waterbedrijf voor meer informatie."
[Bericht gewijzigd door Max1966 op (34%)]
Op donderdag 21 augustus 2025 17:48:36 schreef Lucky Luke:
[...]
Diezelfde ‘Technology Connections’ heeft meerdere films over een vaatwasser. Waaronder ook eentje met een raampje in de deur zodat je kunt zien dat zo’n fancy tablet met meerdere kleurtjes en vormpjes gewoon in 1x oplost in plaats van in stappen.
Die kon ik hier ook wel neerzetten, maar ik geloof dat "The godfater" korter is.
Op vrijdag 22 augustus 2025 11:04:07 schreef Max1966:
[...]Ik heb altijd begrepen / gelezen dat zout toevoegen / vullen niet nodig is met de huidige "alles in 1" tabletten.
Dat is dus onzin, het zou van dat tablet (als het er al in zit) komt niet/amper in het hars terecht.
Ik kiep er alles los in, dat werkt beter, en is nog goedkoper ook.
Dus doe al jaren geen zout meer in m'n machines......
Dan is je hars ondertussen waarschijnlijk in beton veranderd.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van je vaatwasser en neem contact op met het waterbedrijf voor meer informatie."
De meeste bedrijven hebben die informatie gewoon online, hier is het iets van 6,3 - 11,1 dH, en dan merk je het effect van de ontharder zeker.
[off topic]
11,1 dH ? Dat valt dan nog mee. Hier zitten we met >14 dH opgescheept. Dat kost(te) iedere 1,5 jaar een nieuw binnenwerk van de thermostatische douchekraan! 
Inmiddels staat er al weer een jaartje een waterontharder direct achter de hoofdkraan van de waterleiding en dat bevalt uitstekend! Kost even een paar centen, maar de besparing op schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, douchegel en andere onderdelen begint direct!
[/off topic]
Standaard vaatwas tabletten zijn gedimensioneerd voor gebruik in standaard vaatwasmachines, dus de 60cm apparaten. Voor een 45cm toestel gaat die dus te veel wasmiddel geven, zeker als je in een gebied met zacht water woont. Overigens zijn tabletten vooral een gemakszucht dingetje, waar je in verhouding dus meer voor betaalt dan dezelfde hoeveelheid in gewoon vaatwaspoeder. Zoals hier al meerdere keren geopperd: gewoon weer terug naar poeder in het bakje en het de machine lekker zelf laten regelen.
Hallo mensen, Het lag schijnbaar aan het nieuwe zakje van de tabs want de vorige zakjes van hetzelfde spul finish al in one power had ik nergens last van, Maar ik heb nu Dreft platinum all in one en geen last meer van schuim of dat hij teveel schuim heeft
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Ik heb het opgezocht, hier in Zaanstad zitten we met 10° dh wat 'tamelijk hard' wordt genoemd. Beetje maf, dacht juist dat we sinds ca. 20 jaar geleden zacht water zouden moeten krijgen.
Edit: andere bron gevonden, die spreekt van 7,36 graden, de eerste bron bleek een idiote content aggregator te zijn.
Ik heb de goedkoopste huismerk afwasblokjes met los glansspoel en zout. Dat had ik er ingekiept want baat het niet, dan schaadt het niet, en veel kost het ook niet. Tot nu toe werkt dat goed.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]
Op vrijdag 22 augustus 2025 12:31:48 schreef Sine:
[...]
Dat is dus onzin, het zou van dat tablet (als het er al in zit) komt niet/amper in het hars terecht.Ik kiep er alles los in, dat werkt beter, en is nog goedkoper ook.
[...]
Dan is je hars ondertussen waarschijnlijk in beton veranderd.
Onze vorige machine (Bosch) heeft het bijna 18 jaar volgehouden zonder ooit zout toe te voegen, tot het einde toe nooit problemen en steeds een blinkende vaat.
-----
Ik heb daar ooit wel eenmalig iets mee gehad , ook hier op het forum gemeld toen, dat ging over een rare witte waas dat wat mij betreft nog steeds kwam door een batch slechte tabletten :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136919/1
In dat topic staat ook een antwoord op een vraag van mij aan medewerker SUN :
"Extra glasmiddel en zout toevoegen bij gebruik All In One / Alles in 1 tabletten :
Is niet nodig, alle elementen zitten in die tabletten en zal dus voornamelijk alleen maar voor extra / onnodige vervuiling / milieu belasting zorgen.
Alleen in gebieden met zeer hard water raadde hij aan om dan de Classic variant te gebruiken met zowel los zout als los glansmiddel."
-----
De huidige machine (Siemens) draait inmiddels al wat jaren, zonder zout toe te voegen en tot nu toe eveneens een blinkende vaat , nooit problemen.
Ik ging dus af op wat er op de verpakkingen staat en wat ik op de websites van de fabrikant lees, in dit geval van Siemens / Bosch. Aangevuld met nogal wat andere informatieve websites waar ik (kort samengevat) hetzelfde las :
In gebieden met zacht / vrij zacht water is het zout van de all in 1 wastabletten toereikend.
Desalniettemin toch maar eens het zout reservoir gevuld, het kost een drol, en als dat voor een nog beter resultaat zorgt en nog beter voor de machine zou zijn waarom niet. 
Zeker waar! En om het even netjes te doen, programmeer vaatwasser met juiste waterhardheid on juiste regenerering te doen. Koop ook wat glansspoel, kost net zo weinig. Kies daarvoor laagste stand en je heb de best schone vaat!
Op zondag 24 augustus 2025 18:34:43 schreef smd:
Zeker waar! En om het even netjes te doen, programmeer vaatwasser met juiste waterhardheid on juiste regenerering te doen. Koop ook wat glansspoel, kost net zo weinig. Kies daarvoor laagste stand en je heb de best schone vaat!
Glansspoelmiddel ging / gaat er , ondanks dat het al in de all in 1 tabletten zit , altijd al in. 
Heel netjes, pak de handleiding er bij en zet glansspoel op laagste stand en ontharding op waarde van waterhardheid van jou omgeving in stellen..