Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum, geen elektrotechneut maar ik leer graag.
Het volgende: ik wil een afzuiginstallatie op afstand kunnen in- en uitschakelen. Hiervoor heb ik een Finder 26.08.8 pulserelais en een Schneider XALD213 knoppenkast (aan en uit, een NO en een NC schakelaar).
N.a.v. een schema uit Chat GPT … (jawel) waar een fout zit in de wijze waarop de NO en NC worden geschakeld. Ik kom daar niet uit. Aansluiting van de Finder lukt wel.
Iemand een idee hoe dit schema er uit zou moeten zien? En of het met deze componenten sowieso gaat lukken?
Welkom op het forum Hezndepezn. Tipje van flipje: geef zoveel mogelijk info en je wordt vast beter geholpen.
Ik ben zelf te lui om de tekeningen van de betreffende onderdelen erbij te gaan zoeken 
Dus plaats hier een paar screenshotjes of linkjes naar de datasheet.
Dag Sine, dank voor de tip. Afbeelding van het schema bijgevoegd waarbij het vraagteken de schakeling van de NO en NC pulseschakelaars is.
Allereerst welkom inderdaad!
Ik hoop wel dat je de 26.08.8.230 hebt, die is voor 230 volt...
Een pulsrelais stuur je aan met een puls voor aan en een puls voor uit, dus alleen het NO knop nodig, de NC knop kan je niets mee.
Je schema is dus goed, alleen die NC kan er tussenuit.
Alleen zet je het niet aan en uit met de NO en NC, dan heb je een verkeerd relais, maar aan en uit met de zelfde drukknop.
Je kan dus zo veel NO drukknoppen ( parallel) gebruiken als je wil op meerdere plaatsen.
MAAR je hebt de 08 versie en die heeft 4 stappen...
iedere keer drukken geeft een andere instelling...
Je zou 1-2 kunnen doorverbinden en 3-4 (verder jouw schema) , dan zou het moeten werken omdat de contacten wisselen bij iedere 2 pulsen.
Eigenlijk heb je het verkeerde type, dat zou de 26.01.8.230 kunnen zijn.
Denk er wel aan dat dit relais een paar honderd watt kan schakelen, dus geen hele grote ventilator.
Dag Revado,
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Het belangrijkste is dat ik de afzuiging met een startknop kan in schakelen en een uit-knop kan uitschakelen. ik begrijp dat de Finder hiervoor niet geschikt is.
Welk type relais zou ik hiervoor moeten hebben. Afzuiging is overigens 550 W.
Op dinsdag 12 augustus 2025 16:31:43 schreef mel:
Pulsdrukkers zijn meestal NO.NC is meer voor een stopknop.
Deze drukknopkast heeft een startknop met een NO en een stopknop met een NC contact.
Op woensdag 13 augustus 2025 12:24:12 schreef Hezndepezn:
Welk type relais zou ik hiervoor moeten hebben. Afzuiging is overigens 550 W.
In principe ieder relais met een extra NO contact om de schakeling over te nemen én geschikt voor die ventilator.
Die Finder is behoorlijk aan de krappe kant!
Voor die afzuiging zou ik een Schneider LC1K0610xx nemen.
Die "xx" is voor een code voor de juiste spoelspanning, bijvoorbeeld U7 voor 230Vac.
De 230V versie is dan dus de LC1K0610U7.
Hallo GJ_,
Dank voor jouw reactie en tip. Ik kom bij de specs van de LC1K0610U7 tegen dat de stuurspanning 42 V is. Klopt dit? Zowel aansturing als afzuiging is 230 V.
Ik sluit mij helemaal aan bij GJ_ een ander relais nemen.
Die genoemde Schneider heeft een spoel van 230 volt.
Jouw schema gebruiken met die NO en NC in serie en een van de maakcontacten van de Schneider over de NO zetten, dan neemt die het over en zodat het relais op blijft tot je de NC indrukt om te stoppen.
Op woensdag 13 augustus 2025 13:59:57 schreef Hezndepezn:...dat de stuurspanning 42 V is. Klopt dit?
Nee, is 230Vac.
Ik moest het nog even nakijken want 230Vac stuurstroom voor minicontactors is een beetje vorige eeuw. Ik weet intussen niet beter dan 24Vdc