Beste Allen, // situatie:
Onze woning is voorzien van zonnepanelen 3,5 kWh & Home battery.11,2kWh.
*(Mede gezien de "komende terug-lever kosten) ,Wil ik mijn gehele vermogens-opbrengst niet meer aan het Net terug-leveren,maar zelf -opslag & gebruiken.
Heeft iemand een idee ?(230Vac --naar --230Vac)(Diode schakeling)
Thx.

Ik heb geen idee wat je hier nu vraagt.

Je hebt panelen en een batterij. Het gemakkelijkst is dan, overdag als je energie over hebt de batterij te laden, en 's avonds als de batterij geladen is alleen energie van de batterij te gebruiken.
Als de batterij met de panelen communiceert, evt. via een Home Wizard of zoiets, gaat dat vanzelf.

Extra batterij. Misschien wel drie extra.

Willy, welgekomen op dit forum hoor! Maar uw openingsbericht is toch niet erg duidelijk.

Als de suggestie van @FET niet voldoende is, schets dan aub wat duidelijker:
* wat er nu is (daarvan hebben we een redelijk beeld)
* wat er daaraan voldoet
* wat er daaraan niet voldoet, of anders gezegd wat er zou moeten veranderen

We zijn hier om te helpen en we doen dat graag, maar we kunnen niet in de sterren lezen, hoe meer uitleg er uwerzijds komt hoe beter we uw toestand kunnen inschatten.

Thx, Allen!;Anders uitgelegd;Ik heb nu nog een analoge -dag&nacht teller -,( terudraaiend mbt aan Net teruggeleverde kWh's)
Met de aankomende digitale meter ,Wil ik GEEN energy meer aan het Net terug-leveren .(Eenrichting "verkeer")
*is hier een schakeling voor ? (Na/voorbij de meterkast natuurlijk)
*Opm:Per 2027 zal in NL zeer waarschijnlijk terug-lever kosten betaald moeten gaan worden (misschien niet bij ieder energy leverancier?)
Thx.

[Bericht gewijzigd door Willy59 op (25%)]

Hoe werkt die home battery 11,2kwh nu dan?

Normaal zit zo'n ding gekoppeld aan de p1 van je digitale meter waarbij het allemaal redelijk plug&play is

Je woont in Belgie, dus?

In Nederland mogen we tot een bepaalde limiet salderen. kWh's die je in de zomer levert streep je (ook voor de energiebelasting) weg tegen kWh's van de winter.

In nederland is nu in de publiciteit dat je soms moet betalen om energie te leveren. Dwz, je verbruikt 2000 kWh, en levert 3000kWh aan het net, dan streep je de eerste 2000 geleverde kWh weg tegen het verbruik en dan krijg je zeg 4 cent per resterende geleverde kWh: 40 euro. Maar omdat je netto geleverd hebt, moet je bijvoorbeeld 100 euro betalen voor "tussen de 800 en 1200 geleverde kWh". Dan had je beter precies 2000kWh kunnen terugleveren.

Dit wordt dan "subtiel verdraaid" totdat de headline vertelt dat je alleen moet betalen voor teruggeleverde kWhs.

Ik kan me voorstellen dat het "niet loont" om terug te leveren, maar als er in BE geen saldering is, dan zullen ze toch wel iets moeten betalen voor een geleverde kWh.

Maar goed. De zonneomvormers zouden, moeten stoppen/minderen met omvormen als je begint met terugleveren. Er zijn er die dat kunnen. Die hebben dan een sensor op de "netaansluiting" om te meten hoe de stroom daar loopt. Eenvoudig een "schakeling bijplaatsen" die dit precies regelt... volgens mij is dat niet mogelijk.

@DK: Die P1 heeft ie nog niet. Dus NU is het in iedergeval niet zo.

We weten nog steeds niet wat je opstelling precies is en weten dus ook niet wat er eventueel waar geschekeld moet worden.

Maar in het kort
Je nieuwe kWh meter heeft een P1 poort.Uit die poort komen wat gegevens van je actuele verbruik en de kWh standen.

Met software zoals home wizzard kan je de P1 poort uitlezen en daarmee de lader van je accu aansturen. Maar als de accu en het eigen verbruik niet groot genoeg is dan moet je ergens het teveel aan energie uit je zonnepanelen affakelen zoals dat heet dus omzetten in nutteloze warmte. Of je moet je met een zonnepaneel omvormer hebben die te regelen is.

Begrijp ik dan goed dat de te bereiken eindsituatie als volgt is:

* alle afnemers worden gevoed uit de huisbatterij annex omvormer
* de panelen dienen enkel om de huisbatterij te laden
* als de panelen het niet halen, wordt de huisbatterij gevoed uit het net

???

Afhankelijk van t merk omvormer bestaan er meters die je in de meterkast kunt plaatsen en die kunnen zorgen dat je omvormer minder gaat leveren als je netto zou terug leveren.
Die meter plaats je direct achter de hoofdschakelaar en communiceert met je omvormer. duik even in het aanbod van de producent van je omvormer.
Probeer natuurlijk zoveel mogelijk nuttig eigen verbruik te hebben tijdens zonuren.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (12%)]

Op woensdag 13 augustus 2025 21:01:43 schreef Willy59:
Anders uitgelegd;Ik heb nu nog een analoge -dag&nacht teller -,( terudraaiend mbt aan Net teruggeleverde kWh's)
Met de aankomende digitale meter ,Wil ik GEEN energy meer aan het Net terug-leveren .
*is hier een schakeling voor ? (Na de meterkast natuurlijk)
Thx.

Sommige Huawei omvormers hebben die functie via de kWh-meter poort. Dat nu al inschakelen is echter niet verstandig. Het bedrag dat je krijgt voor de teruggeleverde energie is wel lachwekkend laag, het is niettegenstaande nog steeds positief. Bij mij levert het jaarlijks nog steeds een fles wijn op. Dus niet doen, of jouw fles wijn aan mij geven zou ik zeggen :)

Alle energie op overschot opslaan in een batterij is realistisch gezien onmogelijk.

Anders uitgelegd;Ik heb nu nog een analoge -dag&nacht teller -,( terudraaiend mbt aan Net teruggeleverde kWh's)
Met de aankomende digitale meter ,Wil ik GEEN energy meer aan het Net terug-leveren .
*is hier een schakeling voor ? (Na de meterkast natuurlijk)
Thx.

Nee, dat gaat niet met een "wisselspanningsdiode" of iets in die richting, je hebt twee keuzes:

1. Je slaat je overproductie op
2. Je regelt je omvormer af

En eigenlijk nog 3. Je fakkelt je overproductie af (kacheltje buiten) maar dat lijkt voor niemand een goede optie.

Maar met de vermogens die je hebt zul je niet in de buurt van de terugleverboete komen, en met nieuwe regelgeving volgend jaar vervalt die overigens ook.
Of beter, die stelt dat je nooit verlies mag lijden aan het terugleveren (wat nu in bepaalde gevallen wel mogelijk is)

Je krijgt dus een stuk minder terug voor je overproductie dan nu met salderen, maar je krijgt er nog steeds wat voor terug.
Nu kun je een hoop tijd en geld steken in het gevoel dat je energiebedrijven aan het sponsoren bent, maar eigenlijk is alles buiten opslag verspilde energie en moeite.
Zelfs opslag is discutabel, dat kon je onder de streep wel eens meer kosten dan het opbrengt.

3.5kWp aan panelen is nu niet echt heel veel.
in de zomer zal je hiermee een 20kWh/dag opwekken, dat krijg je dus niet in je accu van 11kwh, die is na de middag al vol.

ook waarschijnlijk een probleem dat je die accu op 1 nacht niet zal leegtrekken. dus zal jij
1) de zonnepanelen minder moeten laten opwekken (kan je omvormer dat???)
2) meer verbruiken.

een grotere accu helpt niet, als je 30kWh hebt, kan je 1,5dag zon opladen, en daarna zit je alsnog met een volle accu en ga je de 3de dag terugleveren.

wat je nog allemaal kan doen:
-warmwater boiler zetten (warmtepomp of met ordinaire verwarmingsweerstand). daar kan je veel energie in opslaan. een 100L boiler met weerstanden kan je makkelijk 6kWh in kwijt, en je hebt dan gratis warm water om te doucen/auto wassen/...
-airco plaatsen, die kan in de zomer veel energie verbruiken en je krijgt een koel huis terug. is er geen overschot, laat je die gewoon uit
-affakkelen in electrische radiatoren buiten
-je zonnepanelen afdekken.

voor injectie in belgie krijg je nog steeds een 2,5ct/kWh, belachelijk weinig, maar je krijgt wel een 5-10€ terug per maand in de zomer. is beter dan niks

Veel omvormers kun je ook terug-regelen. Dan wekken ze minder op en slijten ze ook minder. Dat zou ik eerder doen dan affakkelen of afdekken in elk geval.

Maar dan worden je zonnecellen weer warmer, dus wellicht heb je dan daar meer slijtage.

Naar mijn mening is (zeker bij het vermogen van de TS de kool is het sop niet waard.

Thx,allemaal !!! voor de diverse uiteenzettingen & goed advies!!!
*Conclusie:
*Bij vervanging,goede/juiste instelbare omvormer kiezen.
*Plaatsing ,warmwater boiler/airco units,/extra battery capacity ("ter affakkeling")
*Extra flesjes goede wijn inslaan !
*Emigreren (hi hi)
*Hier zal ik het maar mee moeten doen. sincerely Willy59.

Op donderdag 14 augustus 2025 03:38:02 schreef New Beetle:
Het bedrag dat je krijgt voor de teruggeleverde energie is wel lachwekkend laag, het is niettegenstaande nog steeds positief.

TS heeft nog steeds een analoge teller, die streept het teruggeleverde vermogen dus weg tegen de afgenomen energie.

Op donderdag 14 augustus 2025 12:11:26 schreef rew:
[...]TS heeft nog steeds een analoge teller, die streept het teruggeleverde vermogen dus weg tegen de afgenomen energie.

Er werd hier de indruk gewekt dat de TS in BE woonde. Woont dus in NL. Dan is mijn antwoord idd niet van toepassing.

Op vrijdag 15 augustus 2025 05:14:34 schreef New Beetle:
[...]Er werd hier de indruk gewekt dat de TS in BE woonde. Woont dus in NL. Dan is mijn antwoord idd niet van toepassing.

Ga er maar vanuit dat TS voor begin 2027 een meter met 4 telwerken krijgt, en dan is gratis wegstrepen ook voorbij.

*Opm:Per 2027 zal in NL zeer waarschijnlijk terug-lever kosten betaald moeten gaan worden (misschien niet bij ieder energy leverancier?)
Thx.

Die 2027 kan je op je buik schrijven. 2025!

Op donderdag 14 augustus 2025 12:11:26 schreef rew:
[...]TS heeft nog steeds een analoge teller, die streept het teruggeleverde vermogen dus weg tegen de afgenomen energie.

Idd, deze meter zo lang mogelijk behouden, die saldeert automatisch. Nou ja, voorzolang dat feestje duurt dan. De netbeheerders moeten vanwege het afschaffen van de saldering per 1-1-2027 voor die datum alle oude analoge Ferraris meters vervangen. Het zou anders rechtsongelijkheid inzake salderen met zich meebrengen voor mensen die geen terugdraaiende elektriciteitsmeter hebben.

Ook redelijk nieuwe elektriciteitsmeters worden al volop vervangen. Mijn Actaris Ace 3000 uit 2008 (digitaal met 4 telwerken) moest begin dit jaar worden vervangen. Om niet door Enexis nader toegelichte reden zou o.a. deze meter zijn afgekeurd. Leve de afvalberg...
Ik heb hem toen vanwege gebruikersgemak (aansluiten P1 meter en integratie in mijn Home Wizard installatie) en mogelijke overstap naar dynamisch energiecontract toch maar laten vervangen door een slimme meter.

Ik las vanmorgen een nieuwsitem op Google nieuws, dat er in NL nog 500.000 analoge meters in gebruik zouden zijn. Geen idee echter of en in hoeverre dat nieuwsitem klopt, neem het zelf wel met een korreltje zout.

Op vrijdag 15 augustus 2025 14:01:33 schreef re-atari:
[...]

Ik las vanmorgen een nieuwsitem op Google nieuws, dat er in NL nog 500.000 analoge meters in gebruik zouden zijn. Geen idee echter of en in hoeverre dat nieuwsitem klopt, neem het zelf wel met een korreltje zout.

https://nos.nl/artikel/2578743-mensen-die-nieuwe-energiemeter-weigeren…

https://www.security.nl/posting/900703/Hoogte+dwangsom+voor+weigeren+%…

https://www.destentor.nl/binnenland/netbeheerders-gaan-consumenten-dwi…

[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]

Zouden ze mijn analoge meter ook gaan vervangen als blijkt dat ik geen hoofdschakelaar in de meterkast heb?

Op de een of andere manier wil de netbeheerder in ieder geval mijn 1 x 25A alleen veranderen in 1 x 35 A (of naar drie fasen) als ik eerst zelf een hoofdschakelaar (laat) monteren. Het huis en de meterkast dateren uit eind jaren '80.