Deze aansluiting voor de tuin ( stopcontact voor vijver pomp) komt van een schakeldoo sin de schuur raakte los en probeer ik weer aan te zetten maar telkens als ik de spanning weer erop zet en de schakelaar aanzet en de stekker erin slaat de stop door. (aardlek bedoel ik)

Ik heb veel dingen geprobeerd en plaatjes gezocht maar ik snap het principe niet en vandaar dat het elke keer mis gaat

Welke draad moet ik waar insteken? ( spanning staat gewoon op fase draad (bruin) als ik schakelaar aanzet)

Alvast bedankt!

Marc

Eigenlijk gebruik je de mantel van de kabel als aarde. Dus dat is eigenlijk niet aangesloten zoals het hoort. Iemand zal 'een' kleurtje voor aarde bedacht hebben ... maar welke?

Als ik het zo snel zie gok ik de grijze draad als aarde.
Bruin als fase en zwart als nul.
Wanneer je tussen bruin en zwart meet, meet je als het goed is 230V.
Als je tussen bruin en grijs meet, zou je dan ook 230V moeten meten.

[Bericht gewijzigd door T-sec op (44%)]

De grijze is helemaal niet aangesloten. En de vraag is maar of hij aan de andere kant wel is aangesloten.

Op donderdag 14 augustus 2025 15:10:06 schreef iMV:
Deze aansluiting voor de tuin ( stopcontact voor vijver pomp) komt van een schakeldoo sin de schuur raakte los en probeer ik weer aan te zetten maar telkens als ik de spanning weer erop zet en de schakelaar aanzet en de stekker erin slaat de stop door.

Stoppen hebben we al vrij lang niet meer maar jij dus nog wel :)
Is het niet de juist de aardlek die de spanning afschakelt?

Die stekker erin snap ik ook niet helemaal hoe zit het nou?

Veelal zit er een automaat (10 of 16A) al dan niet in combinatie met een aardlek.
Er zit dus nog ergens een schakelaar die de Dubbele wandcontactdoos (van foto) schakelt.
Die grijze kabel met zwarte tape komt van??

[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]

ok aardlekschakelaar inderdaad :)

Er is kortsluiting als ik apparaat aanlsuit maar ik kan niet vinden waar ...de draden zijn eruit gevallen hij deed het ooit en aan de andere kant is niets veranderd ben ik ook nooi aangeweest.

Als de grijze de aarde is dan moet die toch ook in het midden ? Met of zonder aarde als ik bruin links samen met bruin en zwart (schakeldraad) rechts samen met blauw dan wordt de spanning afgeschakeld door de aardlek als ik een stekker erin doe. Zonder stekker schakelaar aan staat gebeurt er niets Met stekker schakelaar uit ook niets.

Op donderdag 14 augustus 2025 15:35:41 schreef KlaasZ:
De grijze is helemaal niet aangesloten. En de vraag is maar of hij aan de andere kant wel is aangesloten.

ja dat weet ik niet maar ik heb geprobeerd met en zonder grij sin midden en maakt geen verschil in beide gevallen gaat de aardlek om...

Op donderdag 14 augustus 2025 15:30:04 schreef T-sec:
Als ik het zo snel zie gok ik de grijze draad als aarde.
Bruin als fase en zwart als nul.
Wanneer je tussen bruin en zwart meet, meet je als het goed is 230V.
Als je tussen bruin en grijs meet, zou je dan ook 230V moeten meten.

ik ga mijn meter zoeken en kijk of ik dat kan doen. Tussen zwart en bruin alleen als de schakelaar om staat toch..?

Gaat het wél goed zonder stekker erin?

alleen als de schakelaar om staat toch..?

"om" is geen schakelaarstand, die kan alleen aan(spanning erop) of uit(spanningsloos).

Spanning meet je met je meter dus alleen als de schakelaar aan staat.

lijkt me vrij duidelijk, ts zet spanning op wcd aardlek blijft in, stekker van pomp erin en tak aardlek ligt eruit. ik zou eerst een ander toestel proberen, stel dat de pomp stuk is. maar anders zitten de draden verkeerd aangesloten van de grondkabel. normaal zou grijs ( N ) zijn en bruin ( L ) en mantel aarde ( geelgroen ) maar ik heb wel vaker gezien dat grijs voor de aarde was gebruikt..

Op donderdag 14 augustus 2025 16:44:14 schreef testman:
lijkt me vrij duidelijk, ts zet spanning op wcd aardlek blijft in, stekker van pomp erin en tak aardlek ligt eruit. ik zou eerst een ander toestel proberen, stel dat de pomp stuk is. maar anders zitten de draden verkeerd aangesloten van de grondkabel. normaal zou grijs ( N ) zijn en bruin ( L ) en mantel aarde ( geelgroen ) maar ik heb wel vaker gezien dat grijs voor de aarde was gebruikt..

de pomp doet het in een andere apparaat infeite gaat dat naar dezelfde schakelaar in de schuur maar andere doos op andere plaats.

Ik denk dat dat zwart en grijs omgedraaid zijn en dat grijs de schakeldraad is en zwart de aarde..? Zou dat kunnen?

Op donderdag 14 augustus 2025 16:29:41 schreef vergeten:
[...]
"om" is geen schakelaarstand, die kan alleen aan(spanning erop) of uit(spanningsloos).

ok aan bedoel ik
Spanning meet je met je meter dus alleen als de schakelaar aan staat.

ja dat klopt

Op donderdag 14 augustus 2025 16:44:14 schreef testman:

ja dat kan ik proberen ..dan zou zwart als aarde worden gebruikt en grijs de N en niet de aarde zoals ik deze nu gebruik.

Op donderdag 14 augustus 2025 17:58:36 schreef iMV:
[...]

de pomp doet het in een andere apparaat infeite gaat dat naar dezelfde schakelaar in de schuur maar andere doos op andere plaats.

Ik denk dat dat zwart en grijs omgedraaid zijn en dat grijs de schakeldraad is en zwart de aarde..? Zou dat kunnen?

Er is geen schakeldraad je hebt immers al een fase...
Je hebt een nul en een aarde er bij nodig... of iemand heeft bedacht om de nul te schakelen ;(
Is het niet verstandiger even externe hulp in te roepen met deze knutselinstallatie?
Wie weet wat er nog meer mis of omgewisseld is.
Ik mis ook het afsluitplaatje bij de invoer van de wandcontactdoos, dat hoort druipwaterdicht te zijn afgesloten bij de kabel.
Is het niet tegen vocht dan alleen al tegen insecten zoals mieren.

Kijk in de doos in de schuur hoe de boel is aangesloten!
Als vroeger der aardlitse wel was aangesloten en en 1 wcd kreeg een vaste spanning voor de pomp en de andere wcd tbv tuinverlichting dan zet je nu spanning op de aarde die via de pomp wegvloeit. ( dus vanuit de schuur beginnen).

Op donderdag 14 augustus 2025 19:02:02 schreef Hunebedbouwer:
Als vroeger der aardlitse wel was aangesloten en en 1 wcd kreeg een vaste spanning voor de pomp en de andere wcd tbv tuinverlichting dan zet je nu spanning op de aarde die via de pomp wegvloeit. ( dus vanuit de schuur beginnen).

Er staat 220 tussen bruin en grijs en tussen bruin en zwart (alleen als schakelaar aan). Er staat geen spanning tussen grijs en zwart.
De bovenste doos staat spanning tussen blauw en bruin alleen als schakelaar aan.

Op donderdag 14 augustus 2025 16:04:36 schreef iMV:
[...]

ik ga mijn meter zoeken en kijk of ik dat kan doen. Tussen zwart en bruin alleen als de schakelaar om staat toch..?

Er staat 220 tussen bruin en grijs en tussen bruin en zwart (alleen als schakelaar aan). Er staat geen spanning tussen grijs en zwart. De bovenste doos staat spanning tussen blauw en bruin alleen als schakelaar aan.

Op donderdag 14 augustus 2025 19:48:49 schreef iMV:
[...]

Er staat 220 tussen bruin en grijs en tussen bruin en zwart (alleen als schakelaar aan). Er staat geen spanning tussen grijs en zwart.
De bovenste doos staat spanning tussen blauw en bruin alleen als schakelaar aan.

Dat is op zich wel logisch, alleen waar komt die bovenste doos vandaan? Is dat de doos in de schuur?
Welke kleuren van de kabel naar de wcd zitten aan bruin en blauw? Bruin zal wel aan bruin zitten, maar welke aan blauw?

Op donderdag 14 augustus 2025 21:03:58 schreef revado:
[...]

Dat is op zich wel logisch, alleen waar komt die bovenste doos vandaan? Is dat de doos in de schuur?
Welke kleuren van de kabel naar de wcd zitten aan bruin en blauw? Bruin zal wel aan bruin zitten, maar welke aan blauw?

Opgelost , zwart en grijs waren omgedraaid door degene die dit heeft aangelegd en het werkt. Dank voor het meedenken!

Op donderdag 14 augustus 2025 19:02:02 schreef Hunebedbouwer:

Opgelost , zwart en grijs waren omgedraaid door degene die dit heeft aangelegd en het werkt. Dank voor het meedenken!

Op donderdag 14 augustus 2025 18:01:54 schreef iMV:
[...]

ja dat kan ik proberen ..dan zou zwart als aarde worden gebruikt en grijs de N en niet de aarde zoals ik deze nu gebruik.

Das mooi, dat de beunknutsel duidelijk is, ergens noteren.

Overigens was het met een (1) keer melden ook wel duidelijk dat je het gevonden had, maar dat terzijde..