Ik heb mij cooler master elite 500w 230v - v3 - pk500w kapot.
Ik had een nieuwe videokaart geplaatst en de 230v stekker in de atx gestopt. De schakelaar stond nog op on, en ik hoorde een duidelijke blieb. Ik dacht iets doorgebrand oid. Ik weet het eigenlijk niet goed.
De atx doet niets meer en die heb ik nu open gemaakt.
Op de print staat oa dat je de fuse met hetzelfde type moet vervangen.
Zit die fuse in die zwarte prop na de on/off?

Over de videokaart.
Er zat een GT710-SL-1GD5 in mijn computer en die heb ik vervangen met een SAPPHIRE PULSE AMD Radeon RX 6400
Slechte keus waarschijnlijk

Dus de vraag: zit die fuse in die zwarte prop. Zie foto

Rood blokje bij codering F1 is zekering.

De fuse is het rode blokje onder de "prop" op je foto.

Wat je beschrijft, zorgt normaal niet voor het opblazen van een voeding. Hoe heb je hem getest?

En wat denk je te bereiken met het vervangen van die zekering als de voeding inderdaad stuk is? De kans dat alleen de zekering stuk is, is vrij klein.

Op vrijdag 15 augustus 2025 13:45:11 schreef pcb_nl:
Ik heb mij cooler master elite 500w 230v - v3 - pk500w kapot.
Ik had een nieuwe videokaart geplaatst en de 230v stekker in de atx gestopt. De schakelaar stond nog op on, en ik hoorde een duidelijke blieb. Ik dacht iets doorgebrand oid. Ik weet het eigenlijk niet goed.

Waarschijnlijk geen van beide.
Die voeding sneuvelt niet van aansluiten terwijl de schakelaar aan staat, als ik mag gokken had die al iets onder de leden en is gewoon niet meer teruggekomen na het opnieuw onder spanning zetten.

Het is ook niet de nieuwste voeding, dus het is niet ondenkbaar dat het ding gewoon op is.

Op de print staat oa dat je de fuse met hetzelfde type moet vervangen.
Zit die fuse in die zwarte prop na de on/off?

Ik gok dat die zekering nog heel is.

[...]die heb ik vervangen met een SAPPHIRE PULSE AMD Radeon RX 6400
Slechte keus waarschijnlijk

Waarom zou dat een slechte keuze zijn?

Op vrijdag 15 augustus 2025 13:45:11 schreef pcb_nl:

Dus de vraag: zit die fuse in die zwarte prop. Zie foto
[bijlage]

Nee.
Daar zit een ferrietkern in.

De oude kaart heeft een PCIe- 2.0 x16 slot nodig, de nieuwe een PCIe- 4 x4.
Dat gaat niet altijd goed als je de laatste zomaar in een 2.o slot steekt, dat moet het MB wel ondersteunen...

Op vrijdag 15 augustus 2025 14:40:26 schreef revado:
De oude kaart heeft een PCIe- 2.0 x16 slot nodig, de nieuwe een PCIe- 4 x4.
Dat gaat niet altijd goed als je de laatste zomaar in een 2.o slot steekt, dat moet het MB wel ondersteunen...

Kan ik beter een zwaardere voeding nemen of ben ik helemaal verkeerd bezig en kan ik beter voor een nieuwe pc gaan,

Achterhaal eerst eens wat er kapot is, de voeding of iets anders.
Misschien ken je iemand die wat computerspul heeft liggen om wat uit te wisselen?

[Bericht gewijzigd door revado op (30%)]