Ik heb een print plaat waarbij de 15 volts regulator defect is (geen 15 volt op de output). Als ik deze eruit haal word er netjes 13 volt aangebracht op de input. Met de regulator erin valt de voltage helemaal weg op de input. Nu vind ik voor dit model helemaal geen vervanger. Althans op basis van specificaties heb ik er 2 maar vraag mij af of dat kan.

1: 78L15 alleen deze zit met zijn output op 100mA origineel zit op 150mA
2: L7815cp lijkt mij te zwaar

Is er iemand die mij kant vertellen of ik in de goede hoek zoek ? Of betere suggesties?

Een 15V regelaar gaat niet werken met 13V op de input. Daar moet minstens 2 a 3 volt meer staan. Dus minstens 17 a 18V. Weet je zeker dat er 15 op je regelaar staat en niet 05?
Zover ik kan zien is dit gewoon een van de vele versies van de 7815. Een min of meer universele spanning regelaar.

Ik zie nu dat dit zo'n 150mA versie is. Zelf gebruik ik eigenlijk alleen maar de 1A TO220 versie voor alles. De 78M15 is volgens mij in smd versie 400mA

Die regelaars zijn aardig hufter proof, die krijg je niet zomaar kapot. Is die 13V niet gewoon een "bijna wisselspanning" door rotte elco's of defecte gelijkrichter? Al met de scoop gemeten?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Merk en type apparaat zijn ook altijd nuttig om te weten. En het schema, indien mogelijk.

Verder akkoord met fred: er hoeft niks mis te zijn met de spanningsregelaar. Ofwel is het een ander type, anders krijgt hij gewoon te weinig spanning aan zijn ingang. Afvlakelco al gecheckt? Hoe is die 13V gemeten, met multimeter of met scoop?

En ook: de opmerking "L7815cp lijkt mij te zwaar" snap ik niet. Hoe kan een spanningsregelaar te zwaar zijn?

Nou... Als het een flexprint is kan een TO220 wel degelijk te zwaar zijn (als in: te veel wegen).
En een TO220 heeft veel dikkere poten, die gaan vast niet in de gaatjes van die TO92 uitvoering passen.
Elektrisch is er echter geen enkel bezwaar...

Maarreuh... Die 150mA is een theoretisch maximum: de max. dissipatie van 600mW bereik je dan al bij 4V verschil. Ik denk niet dat het achterliggende circuit zoveel stroom trekt.

Er kunnen andere eigenschappen bepalend geweest zijn voor de keuze van precies dit type:

• beschikbaarheid
  • kostprijs
  • dropout spanning
  • stabiliteit
  • nauwkeurigheid
  • ruis

om er maar een paar te noemen...

Die 78s15p heeft een dropout van 1,7v, dus ingang moet minimaal 16.7 volt zijn...

KIA78S05P.pdf

Een 78L15 met koelprofieltje doet 't zeker... (is ook 500mW)

https://shop.griederbauteile.ch/images/artikel_small_xl/n/NTE192A.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]