Bauknecht KMT9145 IXL Algemeen Alarm na Bezig met verwarmen

Ik heb de nieuwe warmtezekering geplaatst (de 318 graden versie) en de nieuwe temperatuur sensor (NTC). En het probleem lijkt opgelost! Koffie zetten werkt nog steeds en na een uur nog steeds geen "Algemeen Alarm" of "Bezig met opwarmen".

Hartstikke bedankt voor de hulp! Heb er veel van geleerd en geeft een goed gevoel om zelf voor een prikkie een (bijna) defect apparaat te repareren. Was me mooi gelukt zonder jullie hulp.

Edit: ik heb bij toeval ook geleerd dat het niet de bedoeling is dat je een nieuwe post plaatst als je zelf de laatste post hebt geplaatst. Daar heb ik me een paar keer schuldig aan gemaakt. Excuses daarvoor. Maar de edit functie heb ik nu gevonden!

In ieder geval weer een werkende machine!

hallo, weet niet of het nuttig is?
voor mij wel waarschijnlijk, heb namelijk hetzelfde probleem.
mag ik delen in de oplossing?
alvast bedankt Bert stevens

Op maandag 26 januari 2026 12:43:56 schreef bertstev:
mag ik delen in de oplossing?

Misschien even de berichten lezen dan?

Inmiddels lijkt het probleem terug te zijn. Ik zal natuurlijk dezelfde checks uitvoeren als de vorige keer, maar aangezien het gedrag identiek is, vermoed ik dat hetzelfde aan de hand is als de vorige keer. En dat er dus een onderliggend probleem is. Er zijn mij een aantal dingen opgevallen de afgelopen tijd, misschien dat iemand op basis hiervan een vermoeden heeft wat dat onderliggend probleem kan zijn.

Allereerst, ik heb dus een jaar geleden een nieuwe warmtezekering geplaatst (de 318 graden versie) en een nieuwe temperatuur sensor (NTC). Ik heb voor de temperatuur sensor koelpasta gebruikt die bedoeld is voor PC's (tussen processor en koelelement). Ik heb gelezen dat dat misschien niet de beste keuze was, aangezien die bedoeld is voor temperaturen tot ongeveer 100 graden. Als ik dit uit wil sluiten, welke koelpasta is wel aan te raden?

Sinds een maand of twee gebruik ik de heet water functie (daarvoor helemaal niet, geen stoom, geen heet water, alleen koffie zetten). Als ik heet water zet, dan maakt het apparaat na een seconde of 10 een snerpend geluid (zie bijlage). Op het filmpje is ook te zien dat er maar een klein straaltje uitkomt, maar weet niet of dat normaal is.

Soms als ik de heet water knop indruk, krijg ik de melding "Even geduld aub" (daar zou dan "Druk OK" moeten verschijnen waarna hij gaat lopen). Die melding verdwijnt na een paar seconden en als ik dan weer de heet water knop indruk hetzelfde. Na een tijdje werkt het. Het lijkt dus alsof het opwarmen heel lang duurt.

Klinkt alsof het element veel (sneller) warm(er) wordt dan de NTC. Misschien koelpasta eruit gelopen of uitgehard?

Als elektrische geleiding geen probleem is, zou je misschien koperpasta kunnen gebruiken.

Op zondag 2 augustus 2026 13:14:42 schreef AvD79:
Als ik heet water zet, dan maakt het apparaat na een seconde of 10 een snerpend geluid (zie bijlage).

Mijn gok is: slecht werkend magneetventiel wat dit geluid veroorzaakt. Gemakkelijk vast te stellen wanneer de machine open is.

Op zondag 2 augustus 2026 17:09:55 schreef Roland11:
[...]Mijn gok is: slecht werkend magneetventiel wat dit geluid veroorzaakt. Gemakkelijk vast te stellen wanneer de machine open is.

Denk je dat het iets te maken heeft met het algemeen alarm of staat dat er los van denk je?

Als er (door dat magneetventiel) te weinig doorstroming is, dan zou het element mogelijk ook te snel te heet kunnen worden.

Kan natuurlijk ook een losstaande storing zijn. Ik zou eerst de NTC en de thermische zekering controleren, dan weet je in elk geval of daar (ook) iets mee aan de hand is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]

Er zit een max thermostaat op, die had je al vervangen. de Thermostaat is ook vaak defect, deze kan je ook vervangen door een max thermostaat. In latere modellen zat er maar 1 max thermostaat en geen werkthermostaat meer.

Op zondag 2 augustus 2026 18:32:52 schreef smd:
Er zit een max thermostaat op, die had je al vervangen. de Thermostaat is ook vaak defect, deze kan je ook vervangen door een max thermostaat. In latere modellen zat er maar 1 max thermostaat en geen werkthermostaat meer.

Ziet die werkthermostaat er precies hetzelfde uit als het onderdeel dat ik vervangen heb? Zie bijlage, de roze is het onderdeel dat ik heb vervangen (Ook de NTC sensor). Bij de groene pijl zit een onderdeel dat er precies hetzelfde uitziet als bij de roze pijl. De groene had ik vorig jaar doorgemeten en die leek toen prima.

Negeer mijn laatste vraag maar. Ik heb inmiddels alvast nieuwe (max) thermostaatjes besteld. Ook heb ik een nieuw verwarmingselement mee besteld (kan altijd retour) voor € 28,45. Ik kan mij namelijk voorstellen dat door kalkaanslag dit probleem telkens terugkomt. Maar ik twijfel of ik daar wel verstandig aan doe. Is dat onderdeel makkelijk te verwijderen en opnieuw te plaatsen? Wat zouden jullie doen?

Elementen gaan zelden stuk en de weigering komt niet door kalk maar door vele schakelen van de thermostaat. per keer dat automaat aanstaat wel 100x, dus reken maar uit na de vele jaren.. Yup, visueel zien ze hetzelfde er uit...