Wireless Intercom - Herkent iemand deze?

Bij het opruimen kwam onderstaande Wireless Intercom boven water. Geen idee hoe ik eraan gekomen ben. Een aardige stukje vintage, lijkt me. En het ziet er zelfs ongebruikt uit en het werkt ook nog. Op eBay kom ik hetzelfde tegen, maar onder een andere merknaam: https://www.ebay.com/itm/195620583224 Zou uit 1970 stammen.

Herkent iemand deze toestellen misschien? En hoe werken ze eigenlijk? Zijn ze wel echt wireless, vraag ik me ergens af. Of verloopt de verbinding via het lichtnet?

verbinding loopt via lichtnet. helaas heb je er niks meer aan. door de schakelende voedingen tegenwoordig is het net vervuild en werkt zoiets niet meer. probeer maar eens om nog geluid over te houden van je zolder naar de keuken. soms nog niet eens in dezelfde stekkerblok..

je had ook intercoms op FM of AM, maar die hebben doorgaans een antenne.

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Ja, ik ken ze ook nog wel.|
Werden ook wel als babyfoon ingezet.
Ik dacht dat ze op iets van 27Mc werkten via het lichtnet.
En gewoon volop afluisterbaar, kon de hele buurt met een scanner mee babysitten :)
Mooi museumstukje :)

Volgens mij kwamen die dingen van Tandy.Die hadden leuk spul waar je totaal niks aan had >:)

Op vrijdag 22 augustus 2025 06:09:12 schreef mel:
Volgens mij kwamen die dingen van Tandy.Die hadden leuk spul waar je totaal niks aan had >:)

Ja, dat was de voorloper van Aliexpress >:)
Alleen was het toen heel veel duurder :)

het merk "Tokyo" werd vooral via de Makro verkocht. Die kastjes zijn om en bij de 50 jaar oud..

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Voor mijn verjaardag ooit een multimeter gekregen van het merk Archer dat door Tandy gevoerd werd. Die multimeter heb ik nu nog. En die trs80 computer van ze was ook best een leuk ding al was die dan wel weer erg duur. En je kon daar ook wat wel lastig verkrijgbare onderdelen halen als waren die dan wel erg duur stuk voor stuk verpakt.

Het online bestellen kon in die tijd gewoon niet. Internet was er niet. Als hobby knutselaar was je erg afhankelijk van de kleine electronica winkeltjes.

Ook niet mee eens.Tandy verkocht juist hele leuke spullen.IC's in blisterverpakking waar je een orgel,modem of DTMF decocoder mee kon maken.Communnicatie ontvangers,scanners en Hi-Fi audiospul van redelijke kwaliteit.
Kom daar maar eens om vandaag de dag...... :)

Alle Tandy catalogs van 1939 t/m 2011

https://www.radioshackcatalogs.com/

[Bericht gewijzigd door Hubie op (15%)]

Dank voor de reacties. Vraag die mij rest is wat ermee te doen. Ik wilde nog even wachten eer ik het naar de stort bracht, maar ik kan het niet houden want ik ben mijn troep juist aan 't afvoeren. Wil iemand deze museumstukken hebben?

Er is al netvervuiling genoeg,ik zou zeggen ,afvoeren.

In een vitrine veroorzaakt hij geen netvervuiling. Overigens gaat het om een nette modulatie op een enkele frequentie. Geen banddichtdrukkende b*tplug.

In vergelijking met het brede spectrum van een b*tplug wel uiteraard.. :)

Misschien wil de TS de intercom even open schroeven zodat we een kijkje kunnen nemen?

Ik vermoed dat er iets in zit als dit (plaatje rechts)

Net zoiets als het budgetmerk/vogeltjesmerk SuperTech dat in de jaren '80 bekend was. Volgens mij bestaat dit merk niet meer, is het gestopt of door een ander merk overgenomen?

[Bericht gewijzigd door dawmast op (14%)]

Op vrijdag 22 augustus 2025 12:15:57 schreef tin.soldier:
Dank voor de reacties. Vraag die mij rest is wat ermee te doen. Ik wilde nog even wachten eer ik het naar de stort bracht, maar ik kan het niet houden want ik ben mijn troep juist aan 't afvoeren. Wil iemand deze museumstukken hebben?

Ik wil ze wel. Hoef ik niet meer naar beneden te brullen dat ik koffie wil. :P

Geen IC te bekennen. Aan het spoeltje te zien, werkt het op een nogal lage frequentie denk ik.

@harry64 Mail me maar als je ze wilt.

Japanse zwartvoet indianen transistors :)

En dit, wil iemand dit hebben? Zal destijds vast werkend zijn weggezet. Ik wil er geen apart topic voor openen..

Op vrijdag 22 augustus 2025 16:07:00 schreef Hubie:

UFO'tjes. Met een Koreaanse speaker heb je kans dat het hele ding uit Korea komt.

@Harry64: er is een kansje dat je wat elco's moet vervangen, maar het kan ook dat hij al direct werkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Op vrijdag 22 augustus 2025 16:07:00 schreef Hubie:

Zoals ik het zie hebben die transistoren net hun voeten gewassen, maar zijn ze hun koppies vergeten.

:) licht zwart...grijsachtig patina..? :+

[Bericht gewijzigd door Hubie op (28%)]

Bij mijn weten zijn dit geen zwartpoottorren.

Wel grappig dat de ene blauw is en de andere oranje, zonder dat je het er direct aan afziet.

Blackleg torren zien er idd anders uit.

https://youtu.be/dte6Zjj9djs

.https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/transistor-leads-that-…

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Op vrijdag 22 augustus 2025 16:24:17 schreef maartenbakker:
[...]
UFO'tjes. Met een Koreaanse speaker heb je kans dat het hele ding uit Korea komt.

@Harry64: er is een kansje dat je wat elco's moet vervangen, maar het kan ook dat hij al direct werkt.

dat komt wel goed. :)

Op vrijdag 22 augustus 2025 15:57:40 schreef tin.soldier:
Geen IC te bekennen. Aan het spoeltje te zien, werkt het op een nogal lage frequentie denk ik.

@harry64 Mail me maar als je ze wilt.

Mail gestuurd.

Die blackleg krengen zoals het filmpje van Hubie ken ik maar al te goed.
Die zitten ook volop in oude Yamaha orgels.
Ik heb heel veel tijd aan een versterker gespendeerd, die ging als een richtingaanwijzer aan en uit in protectie.
Elco's natuurlijk ale eerste verdachte.
Torren meten in eerste instantie goed, toch zijn ze intern verrot.
Zwarte pootjes, ik ken ze ook met zwaar zwart behaarde beentjes, maar zo erg was het hier niet.
Na vervangen werkte het weer prima.