Hallo iedereen,
Wij hebben sinds 4 jaar en 1 maand een WEI 875 WPS wasmachine.
Deze machine pompte reeds 113 500 liter was en verbruikte 1490 kWh, qua belasting kan ik niet ontkennen dat ze hard moet werken in ons gezin.
De laatste maanden viel op dat bij middelmatige en zware belasting de was veel vochtiger uit de machine kwam na het voltooien van gelijk welk programma in vergelijking met vroeger.
Hierbij maakt de trommel bij laag toerental geluid waarbij je weet dat er wat onbalans is. Eenmaal het toerental verhoogt stopt dit.
Ik heb het gevoel dat de machine niet meer haar volledig potentieel aan rotaties per minuut haalt.
Indien je op het eind van het programma nogmaals de machine laat centrifugeren is de was wel acceptabel droog.
Wat heb ik reeds gedaan:
- Reiniging programma laten draaien met azijn en soda kristallen.
- De pomp ontwaterd via de voorzien toegang, geen vervuiling gezien, enkel een mini beetje zand voor de schoepen van de pomp.
- Alle programma gebruikt met verschillende toertentallen = geen verschil in resultaat.
- De machine gecontroleerd op waterpas op alle zijden en diagonaal = staat volledige waterpas.
- De machine laten spoelen en de afvoerslang tijdens het pompen bij een emmer gehouden: hele mooie flow van water, duidelijk goed debiet van wegpompen.
- Eigenhandig de schokdemper vervangen door nieuwe originele onderdelen.
Momenteel zit ik wat te denken en hoop wat op extern input.
Zijn er bepaalde zaken die ik (best) nog controleer ?
Welke onderdelen kunnen aan de basis liggen van dit probleem ?
Zelf heb ik wel enkele ideeën maar toch eerst eens hier luisteren.
Ik wil vermijden een service technieker van Miele te moeten bellen.
Gezien ik technisch ben, is de machine demonteren, onderdelen uitbouwen en vervangen geen probleem.
Mocht iemand van jullie advies hebben wil ik deze graag toepassen met als doel het probleem te verhelpen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nooit azijn in een wasmachine (of ander met water werkend apparaat) doen, da's een snelle dood voor (natuur)rubberen pakkingen en slangen...
Zijn de schokbrekers niet op? (zware lading en veel gebruik laat ze hard slijten)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Is de trommel nog mooi rond? Ik bedoel, zit er een slag in? Laat eens leeg draaien op 50tr(wasritme) en kijk of hij tov de deurrubber een slag vertoont
Is het niet zwieren consistent? Ik zoek naar een referentie test om verbetering te kunnen objectief vast stellen. Bv zelfde waslading en op spoelprogramma (20 minuten?).
Je zou dan bv de test kunnen doen met de filter er uit op het moment dat hij gaat pompen(bij spoelprogramma na ong 5-10minuten). Een verstropte ontluchtingsdarm is een veel voorkomend probleem bij centrifugeerklachten
Een andere test zou kunnen zijn de pressostaat los leggen op moment v pompen.
Zo weet je of waterniveau een probleem is.
Soms is het de hoogtevoeler/pressostaat die niet mooi naar nul gaat maar fluctueert. Op miele PC kun je het zien. Ik weet niet of het via de manuele service mode gaat.
Andere oorzaken zoals softwareproblemen zijn moeilijker. Mss dat je kan resetten naar fabrieksinstelling en dat je dan terug een ijkwas kan doen maar ik ben verwend met pc dus ik weet niet dat het zo kan zonder.
Met azijn nog geen slechte ervaring. Zwembad chloor vreet wel rubber maar is in de strijd tegen de vetluis soms het enige dat een beetje werkt.
Is het geluid volledig weg? De kuip is toch niet los? Hef er eens aan om te zien dat ze niet speling heeft tov de deurrubber. Moet nul millimeter zijn. Test op verschillende trommel standen. Om de 120grade draaien bv. Zet maar wat kracht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 21 augustus 2025 21:32:54 schreef EricN:
Met azijn nog geen slechte ervaring.
Het hangt van de exacte samenstelling van het rubber af of (en wat) er iets mee gebeurt...
Ik heb regelmatig in koffiezetapparaten, pompen, plantenspuiten e.d. meegemaakt dat rubber vergaat door azijn. (na een half jaar of langer)
Meestal wordt het dan:
- veranderd in een vieze kleverige drab, of:
- de rek gaat eruit, als je het uitrekt blijft het zo staan en veert niet terug.
Ik speel liever geen Russische roulette met een duur apparaat... 
Op donderdag 21 augustus 2025 21:18:57 schreef Arco:
Nooit azijn in een wasmachine (of ander met water werkend apparaat) doen, da's een snelle dood voor (natuur)rubberen pakkingen en slangen...
Zijn de schokbrekers niet op? (zware lading en veel gebruik laat ze hard slijten)
Bedankt voor de azijn tip.
De schokbrekers zijn een week geleden vervangen door nieuwe originele stukken.
Dit kunnen we uitsluiten.
EricN
Een gaat om een eenmalige reiniging
Het gaat over een wasmachine. Geen koffiezet met kleine rubbere ringetjes.
Ik heb in wanhopige pogingen om vd rotte lucht af te komen (niet mijn machine uiteraard, dat wordt verzorgd) al liters azijn op 90 graden laten draaien. Nooit iets van rubber verslapping gemerkt. Bij chloor wel.
Op donderdag 21 augustus 2025 21:32:54 schreef EricN:
Is de trommel nog mooi rond? Ik bedoel, zit er een slag in? Laat eens leeg draaien op 50tr(wasritme) en kijk of hij tov de deurrubber een slag vertoontIs het niet zwieren consistent? Ik zoek naar een referentie test om verbetering te kunnen objectief vast stellen. Bv zelfde waslading en op spoelprogramma (20 minuten?).
Je zou dan bv de test kunnen doen met de filter er uit op het moment dat hij gaat pompen(bij spoelprogramma na ong 5-10minuten). Een verstropte ontluchtingsdarm is een veel voorkomend probleem bij centrifugeerklachten
Een andere test zou kunnen zijn de pressostaat los leggen op moment v pompen.
Zo weet je of waterniveau een probleem is.
Soms is het de hoogtevoeler/pressostaat die niet mooi naar nul gaat maar fluctueert. Op miele PC kun je het zien. Ik weet niet of het via de manuele service mode gaat.
Andere oorzaken zoals softwareproblemen zijn moeilijker. Mss dat je kan resetten naar fabrieksinstelling en dat je dan terug een ijkwas kan doen maar ik ben verwend met pc dus ik weet niet dat het zo kan zonder.
Met azijn nog geen slechte ervaring. Zwembad chloor vreet wel rubber maar is in de strijd tegen de vetluis soms het enige dat een beetje werkt.
Is het geluid volledig weg? De kuip is toch niet los? Hef er eens aan om te zien dat ze niet speling heeft tov de deurrubber. Moet nul millimeter zijn. Test op verschillende trommel standen. Om de 120grade draaien bv. Zet maar wat kracht.
Zonet gecheckt, trommel is rond, geen slag te zien.
Bij het niet zwieren merken wij geen verschil met vroeger, nog qua geluid, zicht, functies, ...
Ik heb geen mogelijkheid om de computer te connecteren.
Maar zal wel de test met de pressostaat eens doen, eveneens eens zien wat deze nieuw kost.
Zal een fabrieksrest uitvoeren en eens zien of dat iets zou doen.
Geen speling tov de rubber gezien, ook qua kracht niks kunnen voelen.
Wat mij vooral opvalt is dat de was niet droog genoeg is, maar doe je direct na het einde van het programma nog 1 keer het programma centrifugeren dat is de was wel droog.
EricN
Niet "qua kracht" ik bedoel "met kracht". Wringen/heffen aan de trommel om trommelkruis te testen.
PC gaat uiteraard particulier niet. Ik kan als ik eens tijd heb kijken of ik iets v manual heb.
Pressostaat zou ik zeker op de gok niet vervangen. Eerst alles qua testing uit de kast halen. Kost genoeg die stukken.
Laat maar weten of de reset lukt. Dan moet je de meding op het scherm krijgen: "open de kraan en start 90 wasprogramma zonder wasgoed".
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
Arco
Special Member
Meest veilige middelen om trommels te reinigen (en ontdoen van luchtjes) zijn o.a. waterstofperoxide 3% en natriumbicarbonaat (ook bekend als baking soda, zuiveringszout)
Op donderdag 21 augustus 2025 21:58:00 schreef EricN:
Het gaat over een wasmachine. Geen koffiezet met kleine rubbere ringetjes.
De seals in de waterpomp rond de as zijn anders heel klein...
[Bericht gewijzigd door Arco op (42%)]
Op donderdag 21 augustus 2025 22:08:09 schreef EricN:
Niet "qua kracht" ik bedoel "met kracht". Wringen/heffen aan de trommel om trommelkruis te testen.PC gaat uiteraard particulier niet. Ik kan als ik eens tijd heb kijken of ik iets v manual heb.
Pressostaat zou ik zeker op de gok niet vervangen. Eerst alles qua testing uit de kast halen. Kost genoeg die stukken.
Laat maar weten of de reset lukt. Dan moet je de meding op het scherm krijgen: "open de kraan en start 90 wasprogramma zonder wasgoed".
Meerder malen kracht in alle vector richtingen mogelijk gezet.
De machine is meermaals verplaats vanwege de uitgeoefende kracht.
Persoonlijk denk ik minder aan lagers en het trommelkruis.
De lager ben ik bijna zeker, bij het trommelkruis heb ik niet het gevoel dat er iets is maar you never know ..
Reset gedaan, geen melding ivm kalibratie programma, vermoedelijk enkel te bekomen via de computer ?
Is toerental anders (lager) bij centrifugeren na wassen tov apart centrifugeren? Staat machine in water te draaien tijdens eerste keer centrifugeren? is er veel schuimvorming tijdens wassen? Ander wasmiddel in gebruik sinds problemen?
Op zaterdag 23 augustus 2025 19:37:42 schreef smd:
Is toerental anders (lager) bij centrifugeren na wassen tov apart centrifugeren? Staat machine in water te draaien tijdens eerste keer centrifugeren? is er veel schuimvorming tijdens wassen? Ander wasmiddel in gebruik sinds problemen?
Ik heb niet specifiek gecheckt of het toerental anders is bij de tweede keer "zwieren".
Het niveau van water, ik zie alvast niks, hoor ook geen waterslag.
De pomp werkt ook echt vlot, ik heb de afvoerslang in een emmer gehouden op 1meter hoogte.
Qua debiet is dat echt continu volstraal, pomphuis ook bekeken, geen objecten of vuiligheid.
Wat ik wel vaak zie in heel veel schuimvorming tijdens het wassen, soms echt hoger dan ik kan zien via het glas van de deur.
Dit weekend hebben wij heel veel was verwerkt. Vrijdagavond heb ik de machine nog eens een machine reiniging programma laten draaien met een flesje machine reiniger van Miele (ergens eens gekregen mij aankoop twindos product) .
Ik weet niet of kan en mag spreken over een heropleving maar dit weekend hebben wij heel veel was verwerkt. Een machine of 9, diverse programma's, temperatuur en heel verschillende soorten belading.
Van vol met veel gewicht tot halfvol met (bijna geen) gewicht tot wolwas met amper gewicht.
Van beddengoed tot handdoeken, katoen kledij, sport kledij, witte was, jeans, sportkledij.
Was komt er droog uit en bij de meeste programma's kon ik de centrifugeer fase onderscheppen.
Opvallend maakt de machine toeren en dan enkele minuten voor het einde versnelt ze wat je vorige week zeker niet deed.
Voor mij een conclusie dat het volgende zaken al zeker niet zijn:
Lagers, kruis, schokdempers (reeds vervangen), trommel veren.
Mogelijks maar volgens mij minder waarschijnlijk:
Motor, elektronica
Wat is het dan wel ?
Het voelt aan alsof die reiniging iets heeft gekuist.
Een sensor ? Ik weet het persoonlijk niet direct.
Iemand een idee ??
P.S.
Wij wassen sedert de aankoop van het toestel altijd met de Miele twin dos producten.
Dosering staat op de laagste waarde welke te vinden is in het handleiding.
Als je schuim ziet tot bovenaan de deur is het teveel schuim. Schuim net als bier, max 2 vingers, is al méér dan genoeg.
Heb je toevallig een waterontharder? Zoja is de beste tip om die weer te verwijderen dan moet de twindos nog lager, en kun je de komende tijd de was wassen zonder wasmiddel want er zit nog genoeg in.
Schuim is rede één waardoor centrifugeren lastiger gaat. De machine kan geen schuim pompen maar ziet dit wel als water.
Was eens een stapel handdoeken zonder wasmiddel of twindos en kijk of je nog steeds schuim ziet. Ja? Dan was het voorafgaand telkens teveel.
In het menu kun je de 'max waterstand' aanzetten, dit spoelt beter.
OK, je probleem is duidelijk: Schuimdetectie komt in werking omdat je (veel) te veel zeep gebruikt, begin maar eerst te spoelen van was machine totdat er totaal geen schuimvorming is. dan ga je daarna halveren met zeepgebruik en komt alles goed. Meer zeep betekent niet dat de was schoner word!!!
OK, je probleem is duidelijk: Schuimdetectie komt in werking omdat je (veel) te veel zeep gebruikt, begin maar eerst te spoelen van wasmachine zonder was totdat er totaal geen schuimvorming is. dan ga je daarna halveren met zeepgebruik en komt alles goed. Meer zeep betekent niet dat de was schoner word!!!
[Bericht gewijzigd door smd op (14%)]
Op zondag 24 augustus 2025 12:46:41 schreef maus0611:
Als je schuim ziet tot bovenaan de deur is het teveel schuim. Schuim net als bier, max 2 vingers, is al méér dan genoeg.Heb je toevallig een waterontharder? Zoja
is de beste tip om die weer te verwijderendan moet de twindos nog lager, en kun je de komende tijd de was wassen zonder wasmiddel want er zit nog genoeg in.Schuim is rede één waardoor centrifugeren lastiger gaat. De machine kan geen schuim pompen maar ziet dit wel als water.
Was eens een stapel handdoeken zonder wasmiddel of twindos en kijk of je nog steeds schuim ziet. Ja? Dan was het voorafgaand telkens teveel.
In het menu kun je de 'max waterstand' aanzetten, dit spoelt beter.
Ik denk dat we de oorzaak hebben, inderdaad de schuimvorming.
De wasmachine draait op regenwater.
Wel gek, ik heb de twindos sinds we de machine hebben altijd op de laagste dosis gezet (volgens miele handleiding).
Wil dat dan zeggen dat dit nog te veel is ?
Of kan de wasverzachter hier niet/mee/volledig aan de oorzaak liggen ?
Op zondag 24 augustus 2025 18:42:27 schreef smd:
OK, je probleem is duidelijk: Schuimdetectie komt in werking omdat je (veel) te veel zeep gebruikt, begin maar eerst te spoelen van wasmachine zonder was totdat er totaal geen schuimvorming is. dan ga je daarna halveren met zeepgebruik en komt alles goed. Meer zeep betekent niet dat de was schoner word!!!
De machine heb ik nog enkele kerel laten draaien op het programma reinigen.
Geen schuimvorming meer te zien.
Probleem voorlopig ook opgelost.
Ik geloof sterk dat dit het probleem is/was.
Maar daarmee is de kous nog niet af.
Waarom heb ik deze issue, is dit niet het doel van TwinDos ? Zorgen voor de correcte dosering ?
De machine staat al jaar en dag op de door Miele laagste geadviseerde dosering ...
Wij gebruiken geen ander wasmiddel meer buiten de wasverzachter natuurlijk.
Opbouw van wasmiddelresten in het wasgoed, aangroei van wasmiddel(vetluis) in de machine.
Wasmiddel moet iets te doen hebben. Als de was niet vies is maar enkel een keer gedragen/gebruikt, is het soms teveel.
Vergelijk het met de afwas doen. Voor koffiebekers heb je nauwelijks afwasmiddel nodig, voor vette pannen juist meer.
De dosering van twindos is altijd gelijk. Dit aan de hand van de hoeveelheid water die de machine nodig heeft en dit hangt af van de hoeveelheid was, welke soort en welk programma. Hij kan dus veel meten maar niet hoe vuil het is en hoeveel resten er nog in zitten.
Vergeet niet dat er ook shampoo resten of zalfjes/creme op handdoeken en kleding kunnen komen.
Dosering verlagen of de vuilgraad verlagen in de instellingen, maximaal spoelniveau aanzetten in het menu, en dan ben je vanzelf van de problemen af.
Programmeer de Twindos dosering dan zo laag mogelijk. regenwater is heel erg zacht water en met enig zeep er bij schuimt het enorm. Twindos regelt niet aan de hand van vuilgraad!
EricN
Regenwater zit vol algen. Lekker, maar daarnaast schuimen algen al zonder dat er zeep is. Dubbele klets dus.
Mijn advies ook niet om regenwater te gebruiken voor wasapparatuur, kan je beter de plee mee doorspoelen..