flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare adapter om oude meetapparatuur met een RS232 poort via een bekabeld of Wifi netwerk te benaderen voor het gebruik van TestController.
Mijn eisen zijn:
- - Goedkoop (elke meter heeft zo'n adapter nodig, dus ik heb meerdere nodig)
- - Handig in gebruik, dus met een WebUI voor configuratie
- - Betrouwbaar, maar het blijft voor de hobby
- - Makkelijk, niet te ingewikkeld iets kunnen koppelen (er mogen geavanceerde zaken inzitten maar hoeft niet)
- - Het liefst met WiFi, maar is niet een 100% must
Op mijn favo site AliExpress heb ik de nodige apparaten gevonden:
- DieWu TXB011 (± €44) Met Wifi
https://www.comx-computers.co.za/download/microworld/TXB011-manual.pdf - DieWu TXB022 (± €30) Zonder Wifi
https://www.micropointsa.co.za/assets/documents/txb038/user-manual/txb… - Hi Flying HF2211A (± €30) Met Wifi
http://www.hi-flying.com/hf2211a
Manual: https://energyplusystems.cl/wp-content/uploads/2024/11/HT252-User-Manu… - PUSR USR-TCP232-410s (± €35) Zonder Wifi
https://www.pusr.com/products/modbus-serial-to-ethernet-converters-usr…
Manual: https://www.pusr.com/download/M4/USR-TCP232-410S_User_Manual_V1.0.0.pd… - PUSR USR-TCP232-302 (± €20) Zonder Wifi
https://www.pusr.com/products/1-port-rs232-to-ethernet-converters-usr-… - ZLAN ZLAN7146 (± €50) Met Wifi
https://www.zlmcu.com/en/products_ZLAN7146.htm
Manual: https://www.zlmcu.com/en/download/ZLAN7146_User_Manual.pdf
Van de DieWu modellen kon ik zo snel geen documentatie vinden op de site van de fabrikant, maar deze wordt wel veel aangeboden ook op Amazon en andere sites.
De PUSR modellen hebben een uitgebreide handleiding er is veel gedocumenteerd en er kan veel worden ingesteld.
De HiFlying handleiding is minder uitgebreid als de PUSR maar volgens mij is de web interface wel uitgebreider.
De ZLAN handleiding is het meest uitgebreid. Echt alles kan worden ingesteld, maar dit heb ik nl allemaal niet nodig.
Verder heb ik nog de merken Waveshare en COJXU (EByte) gevonden die soortgelijke adapters maken. Oorspronkelijk is het (volgens mij) ooit met het Taiwanese merk Moxon begonnen. Ik heb mij geconcentreerd op betaalbare oplossingen (zie eisen).
Heeft iemand hier ervaring, dus RS232 aansturen via TCP/UDP, mee? En welke adapters verdienen de voorkeur?
Er zijn vast bekendere merken, maar deze zullen een stuk duurder zijn. Verder gaat het me ook over de ervaringen waar je tegenaan kan lopen tijdens het gebruik en dus welke zaken er specifiek op moeten zitten.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Vraag is of de gebruikte software compatibel is.
Van USR heb ik een andere module, weet niet meer welke, maar die was zeker niet PNP. De module is dan ook ergens in een hoekje beland.
flash2b
Je bedoeld met software, TestController ?
Ik kan de definitie aanpassen dat ik op een socket mijn instructies kan versturen. Als de adapter deze dan weer naar RS232 omzet dan zou het moeten werken.
Maar dat hoeft volgens mij niet want je kunt ook een Virtual COM poort (VCP) aanmaken en die in windows laten linken met het IP van de adapter. TestController praat dan via de COM van de VCP.
Welke USR module was het ?
Met mijn eisen denk ik dat de PUSR 410 het beste aansluit.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gewoon een ESP32 met een stukje Arduino code? Dat is vast wel iets voor te vinden, en als het een apparaat niet werkt kun je het zelf aanpassen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 22 augustus 2025 11:31:59 schreef flash2b:
Je bedoeld met software, TestController ?Ik kan de defnitie aanpassen dat ik op een socket mijn instucties kan versturen. Als de adapter deze dan weer naar RS232 omzet dan zou het moeten werken.
Maar dat hoeft volgens mij niet want je kunt ook een Virtual COM poort aanmaken en die in windows laten linken met het IP van de adapter. TestController praat dan via de COM van de VCP.
Welke USR module was het ?
Met mijn eisen denk ik dat de PUSR 410 het beste aansluit.
Heb het even opgezocht in mijn opgeslagen datasheets. Was USR-WIFI232-B2 manual en datasheet bijgevoegd.
Een ESP32 lijkt me inderdaad wel geschikt. Eens google gebruiken en zien dat er geen kant en klare bridge software te vinden is. Gebruik dan wel Serial2 als poort.
flash2b
Deze dan, lekker goedkoop: PUSR-USR-DR162, zie https://www.pusr.com/uploads/20241212/c0e4f462ecead06a7e47e13fee88a488…
Moet dan wel nog een kabel maken voor voeding en RS232.
Die kan toch ook alles wat ik wil? Volgens mij......
Op vrijdag 22 augustus 2025 12:49:33 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Een ESP32 lijkt me inderdaad wel geschikt. Eens google gebruiken en zien dat er geen kant en klare bridge software te vinden is. Gebruik dan wel Serial2 als poort.
Tuurlijk wel:
https://github.com/yuri-rage/ESP-Serial-Bridge
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het is een poging waard, als het werkt ben je lekker gemakkelijk klaar. Als het niet werkt, omdat een apparaat een afwijkend protocol gebruikt (einde pakket dus data versturen werkt niet bijvoorbeeld), te snel een reactie verwacht, of iets dergelijks, zijn de mogelijkheden wellicht beperkt.
Het is zomaar mogelijk dat er een ESP32 in dat apparaat zit; dat zou al helemaal ideaal zijn, want als de standaard software niet werkt, kun je die vervangen, maar heb je alvast hardware die precies is wat je nodig hebt.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
- Wi-Fi zou ik zeker niet doen.
Een zender vlak bij je meter die op je meter en bekabeling instraalt, en daardoor allerlei vage meetfouten en problemen introduceert. Bedenk dat elk printspoor en stukje draad ook als antenne fungeert. Brrrrrr!
- Nadeel van een losse ethernetadapter is dat je weer een apart voedinkje voor die adapter nodig hebt.
Je kunt natuurlijk power over ethernet voeden. Maar ik weet niet of je dan nog galvanische scheiding hebt. Dat is nou net een groot voordeel van een meetapparaat via ethernet besturen.
- Er is net een project klaar van een GPIB adapter met ethernet: de Kofen. Lijkt populair te worden. (met TC ondersteuning). Zeg maar een soort super AR488 .
Praktisch gezien steekt die adapter een stuk meer uit dan een AR488 met Nano of ProMicro. Dus je hebt wel meer ruimte achter je meters nodig....
groet, Gertjan.
flash2b
Die Kofen is interessant maar GPIB, maar die kan ik niet op een RS232 poort prikken. Verder is die reuze duur.
Volgens mij moet ik met die PUSR-USR-DR162 een heel eind komen. De VCP drivers staan hier: https://www.pusr.com/support/downloads/usr-vcom-virtual-serial-softwar…
Is de Kofen de AR488Lan in TC ?
benleentje
Golden Member
Maar waarom niet gewoon alles via de USB poort? Er zijn actieve kabels met een chip erin die 5 meter overbruggen misschien wel meer maar van die 5 meter heb ik hier werkend. En via een converter over UTP kabel haal je zeker 25 meter.
Voor ESP vond ik wel dit
https://nl.aliexpress.com/item/1005009458224487.html?src=google&pd…
Op vrijdag 22 augustus 2025 13:27:41 schreef miedema:
Ha flash2b,- Wi-Fi zou ik zeker niet doen.
Een zender vlak bij je meter die op je meter en bekabeling instraalt, en daardoor allerlei vage meetfouten en problemen introduceert. Bedenk dat elk printspoor en stukje draad ook als antenne fungeert. Brrrrrr!- Nadeel van een losse ethernetadapter is dat je weer een apart voedinkje voor die adapter nodig hebt.
Je kunt natuurlijk power over ethernet voeden. Maar ik weet niet of je dan nog galvanische scheiding hebt. Dat is nou net een groot voordeel van een meetapparaat via ethernet besturen.- Er is net een project klaar van een GPIB adapter met ethernet: de Kofen. Lijkt populair te worden. (met TC ondersteuning). Zeg maar een soort super AR488
.
Praktisch gezien steekt die adapter een stuk meer uit dan een AR488 met Nano of ProMicro. Dus je hebt wel meer ruimte achter je meters nodig....
groet, Gertjan.
Je kan ook POE ethernet pakken, en vervolgens een geisoleerde DC/DC er achter hangen. Traco Power maakt heel veel van die blokjes, maar ook andere merken.
Bijvoorbeeld: https://www.tracopower.com/int/model/trn-1-4810
Er zijn tal van in- en uitgang spanningen en wattages te krijgen. Echter ik schat zo in dat 1W bij 3.3 of 5V (200-300mA dus) voor een klein ethernet controllertje wel voldoende moet zijn.
Dan zorgt de magnetische transformator(s) voor signaal isolatie, en de DC/DC voor isolatie van de voeding.
Dat GPIB adapter ontwerp van EEVblog rolt z'n eigen geisoleerde DC/DC uit, wat ik best wel een ontwerp investering vind. Natuurlijk wel leuk als je er in wilt verdiepen, maar iets off-the-shelf kan een makkelijke shortcut zijn.
Nadeel van die geintegreerde blokjes is wel mogelijk wat minder controle over zaken als ruis e.d. Ze hebben vaak niet de allerhoogste schakelfrequentie en daarmee best wel wat rimpel.
----
Ik vraag mij ook af hoe je de software hiervoor wilt gebruiken. Een ethernet apparaat is natuurlijk nog geen lokale COM poort op je computer. Waarschijnlijk kan je met een Arduino wel een Telnet servertje draaien waarmee je het communicatiekanaal kan openen (zodat je in ieder geval zelf of met bijvoorbeeld Python programma's makkelijk commandos kan sturen). Maar lang niet elke andere software snapt dat..
Ik kan mij zo bedenken dat je dan met COM poort loopbacks kan werken en een programmatje die alles overbrugt, maar dat is soms wel beetje gedoe.
[Bericht gewijzigd door hans1990 op (12%)]
flash2b
Het hele idee achter een VCP is dat je niks hoeft aan te passen aan de client. Je moet wel een VCP driver installeren, dan krijg je een COM poort waar je alles mee kan doen. Achter de schermen wordt het naar het netwerk gestuurd. De adapter maakt er weer RS232 van. Dit type adapters wordt ook veel in de zonnepanelen business gebruikt, dan wel in RS485 vorm, om omvormers op afstand uit te lezen.
flash2b
Vandaag kwamen mijn PUSR DR-132 en DR-162 binnen rechtstreeks vanuit de PUSR fabriek in China.
Ik ben begonnen met de DR-162 welke dualband WiFi ondersteund. Hiervoor heb ik een voeding (5-24V) en DB9 connector (RS232) aangesloten aan het ding om te testen. Dat gaat via de groene connector met klem bevestiging.
Vervolgens, met wat trial and error, het ding zo geconfigureerd in STA mode met connectie naar mijn eigen WiFi netwerk. Daarna geconfigureerd als TCP server over poort 8899. Dit alles via de web interface op het apparaat.
Hierna de VCP software geïnstalleerd en zo geconfigureerd (als TCP client) dat deze verbindt met de DR-162.
Ik heb met de VCP software een COM50 (VCP) aangemaakt en kon netjes met PuTTY via Serial COM50 verbinden en de baudrate setting (9600 N-8-1) instellen en wat tekens versturen, dus dat werkt. Ik ben op de goede weg. Het was wel even zoeken naar de juiste instellingen want de handleiding (van zowel de DR-162 als de VCP software) is het niet echt duidelijk. Door verschillende combinaties te proberen kwam ik op een werkende oplossing.
Op het screenshot hierboven is ook de Windows device manager zichtbaar waar je kan zien dat er dus een 'echte' COM50 aanwezig is. Elk stuk software, kan daar dus mee connecten, in mijn geval dus PuTTY.
flash2b
Het gaat om deze:
PUSR DR-162: https://www.pusr.com/products/Serial-to-Dual-Band-WiFi-Converter.html
PUSR DR-132: https://www.pusr.com/products/Lipstick-Size-Serial-Device-Server.html
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Die PUSR DR-132 is wel erg mooi klein. (Lipstick size zegt de fabrikant .)
En voeding van 5V tot 24V is mooi universeel.
Dan zou het te doen moeten zijn om die voeding uit het RS-232 apparaat te halen. Bijvoorbeeld over een niet gebruikte pin op de DB-9. (pin 9, ring indicator?)
Dan krijg je wel een erg mooie compacte oplossing om een RS-232 apparaat via ethernet aan te sluiten .
Natuurlijk moet je wel die VCP software op je PC draaien. Hoe groot en indringend is dat? Is het een kleine utility, of worden er honderden MB's op je systeem gepleurd....
groet! Gertjan.
flash2b
De DR-162 is gespecificeerd als 170-350mA @ 5V, dat is wel een heel ruime specificatie die zal afhangen of 2.4G of 5G WiFi wordt gebruikt en de afstand tot het access-point en welke mode (AP/STA/AP+STA). Ik zal het eens meten in de STA mode die ik nu gebruik.
De DR-132 is gespecificeerd als 97mA @ 5V, dat is weer een heel specifieke specificatie . Ook die zal ik gaan meten.
Momenteel werk ik met een losse netadapter van 12V en niet in mijn 'lab'.
Om stroom uit een meter af te tappen via pin 9 op de DB9 had ik nog niet aan gedacht. Ik zat aan een losse jack chassisdeel via een gaatje in de behuizing + jack plug te denken. Dat is wel een leuke tip, want dan kan de DB9 zowel signaal als voeding 'voeren'. Thx !
De lipstick heeft ook uitschuifbare stukjes voor schroef bevestiging maar zal ook met goede dubbelzijdige tape op de achterkant van een meter te bevestigen zijn.
De groene connector voor beide modules is hetzelfde bedraad, dus onderling uitwisselbaar. Maar de WiFi module neemt wel 3x zo veel stroom (misschien alleen in AP mode, en ik gebruik STA mode).
Als ik stromen heb gemeten dan zal ik die, in dit topic, delen. Vandaag met hele andere dingen bezig geweest.
Ook zal ik kijken hoeveel MB de VCP driver in beslag neemt. De VCP software is de driver + beheertool (die je in de laatste screenshot ziet).
miedema
Golden Member
Als de DR-132 gespect is voor 5V...24V DC, dan neem ik aan dat hij een schakelend voedinkje heeft.
Als de stroomopname dan gespect is op 97mA @ 5V, dan neem ik aan dat bij een hogere voedingsspanning de stroom evenredig lager is.
Verder is het natuurlijk wel uitkijken waar je die voeding uit een meter haalt. Je wilt geen schone voeding vervuilen met de troep van dat schakelende voedinkje.
Hoe kritisch dat is verschilt per apparaat. Een labvoeding of generator zal minder gevoelig zijn dan een 6,5 digit DMM. Maar ook bij die DMM zal je wel van de digitale voeding (out-guard) kunnen aftakken.
En Als dat DR-132 voedinkje smerig blijkt, kun je er altijd nog een simpel filtertje tussen hangen.
Ook hier vandaag met andere dingen bezig: leuke reparatie van een Hameg HM8011-3 DMM .
groet, Gertjan.
flash2b
Inmiddels de DR-132 ook maar eens geprobeerd. Dat ging me een stuk makkelijker af, ook omdat ik e.e.a. al wist van het WiFi model.
Deze heeft groene ledjes i.p.v. blauwe en reboot een stuk sneller. Er is zowel een Windows Tool als een WebUI voor dit model, ik denk dat deze eerder is ontwikkeld vergeleken met de DR-162.
Windows Tool:
WebUI (met Typo's ):
Ik heb de meeste instellingen op Default laten staan. Ik hoefde alleen maar de Workmode aan te passen naar TCP Server en het poortnummer naar 8899 zodat ik dezelfde configuratie kon hergebruiken die ik al in de VCP driver had gedaan voor de DR-162. Het COM ledje knippert bij PuTTY als ik wat verstuur, dus ik kan weer verder.
flash2b
Het is gelukt, TestController via VCP COM50 naar mijn Yokogawa 7552 zonder de definitie aan te passen.
De 7552 was eerst met een FTDI USB Serial converter aangesloten op COM3. Deze converter heeft af-fabriek een DB9 Male met op pin 2 de RxD. Op de 7552 heb ik een null-modem adapter zitten om dit op pin 3 te krijgen. Ik heb de stekker vanuit de DR-132 ook DB9 male gemaakt (met pin 2 de RxD, DTE mode) zodat ik makkelijk kan wisselen, maar handiger is om een DB9 female te gebruiken (zoals ik eerder van plan was, zichtbaar op de foto's) en dan de pinnen 2 en 3 meteen te kruizen (DCE mode, een null-modem adapter is dan niet nodig !).
Het resultaat (zowel de VCOM Console als TestController + definitie):
Duidelijk te zien dat TestController de VCP (COM50) ziet. Alles werkt voortreffelijk. Je merkt er niks van dat de meter nu op een VCP zit, het is even snel.
Verder de PUSR VCOM software uitgezocht.
De console:
De driver:
De hoeveelheden MBs vallen me zeker mee. Er zijn trouwens alternatieve VCP drivers die ook zouden moeten werken. Dit heb ik niet getest, ik ben met alles wat PUSR aanbiedt aan de slag gegaan.
Ik heb op dit moment alleen de DR-132 getest met TestController, de DR-162 ga ik nog doen (VCP Console en VCP driver is hetzelfde). De stroom opname van beide modules ga ik nog meten en kom ik nog later op terug.
Ik denk dat het ook mogelijk is om zonder VCP drivers deze setup te gebruiken. Maar dan moet de definitie #port worden aangepast op portnummer (8899) ipv COM. Dat ga ik nog verder onderzoeken, want misschien moeten er dan zaken worden getweaked.
Volgens mij moet het op dezelfde manier mogelijk zijn om een AR488 van netwerk aansluiting te voorzien. Dat zal wel moeilijker zijn omdat de PUSR adapter echte RS232 is en dus niet TTL-RS232 (zoals op de arduino van de AR488). Ook dat moet ik nog onderzoeken.
miedema
Golden Member
Goed bezig .
Leuk om te zien! Ben benieuwd naar verdere bevindingen.
groet! Gertjan.
[Bericht gewijzigd door miedema op (10%)]
flash2b
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
In dit geval is het handig dat je voeding ook het vermogen aangeeft.
Nu zie je in één oogopslag dat het opgenomen vermogen bij alle voedingsspanningen (ongeveer) gelijk blijft.
Conclusie: het ding heeft inderdaad een schakelend voedinkje. Handig, want dan kun je het voeden met zo ongeveer alles waar Volt op staat . Tussen 5V en 24V is altijd wel te vinden, en een derde Watt extra zal ook zelden een probleem zijn.
Mooi!
groet, Gertjan.