Zolang het licht is belast de 150k-weerstand de cel, en loopt er dus 3/150 = 0,02 mA.
De capaciteit van een nieuwe CR2032 is 225 mAh. De cel zal op die manier dus na 15 maanden ongeveer leeg zijn, dus dat is niet zo'n probleem.
Maar als de led brandt lust die best een paar mA. 20 mA hoeft waarschijnlijk niet meer, maar ook met maar 5 mA1 zou je maar 45 branduren hebben. Dus misschien niet meteen na een dag, maar toch binnen een kleine week is de cel leeg.
Los daarvan: kan de led wel branden met maar 3 V voeding? Een witte led niet, in elk geval.
--
1R3 zou je moeten aanpassen aan de spanning en de gewenste stroom. Met zo'n lage voedingsspanning is dat een apart probleem, maar dat was de vraag niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Over FET gesproken, met een FET kun je R2 misschien nog iets hoogohmiger maken. Het standbyverbruik gaat omlaag.
Voor de LED kun je misschien iets geels of groenigs nemen in een gebied waar het oog het gevoeligst is. Dan kun je de stroom misschien nog wat beperken.
nonius
set SCE to AUX.
ik vond bijgaand schema voor een lichtschakelaar.
Het schema is niet van een lichtschakelaar maar van een licht-indicator: de LED brandt als het donker is (dan is de LDR hoogohmig). Als u toch een lichtschakelaar wilt hebben dan moet de LED vervangen worden door een klein relais, een opto-coupler of een solid state relais (SSR).
Als een lichtindicator is wat u nodig heeft: de LED is eenvoudig te vervangen door een high-efficiency exemplaar, en dan is 1mA mogelijk al méér dan voldoende stroom voor een helder licht. Dan gaat het batterijtje wat langer mee.
Maar de hamvraag is: wat wilt u precies gaan doen met de lichtschakelaar/lichtindicator? Hoe meer informatie u over het doel c.q. toepassing geeft, hoe gerichter mensen hier advies kunnen geven en alternatieve oplossingen aandragen.
https://www.youtube.com/shorts/v49tM4C3AMI
ik wou dit maken met de kids. hiervoor heb ik alle materiaal doch het activeren van de hartjes in de ogen wou ik anders doen. in clip gebeurd dit met magneet schakelaartje.
ik wou het grote hart vervangen door een klitband met in het midden een opening voor het licht. bedoeling is dat ze met een plushen balletje dan gooien naar het hart. als ze goed gooien dan zal de bal de opening bedekken en kunnen de ledjes branden.
en daarvoor wou ik schema gebruiken.
iemand een ander idee ?
Oh, maar dan is het stroomverbruik niet zo'n probleem: na het spelletje zet je hem gewoon uit. Ik dacht dat je er 's nachts de gang mee wilde verlichten. 
Maar overdag moet je dan wel de led kunnen zien branden. Misschien kun je daarom beter twee knoopcellen in serie gebruiken, dan kun je wat meer met de leds en hun stroom spelen.
benleentje
Golden Member
Met onderstaande led moet het met een coin cel wel een heel stuk langer meegaan.
Dit zijn led die met 2mA al goed licht geven.
https://www.gotron.be/led-low-current-5mm-rood-2ma-20mcd-rood-diffuus.…
De weerstand R3 zou dan 470 ohm moeten worden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
20mcd is misschien wat weinig voor overdag.
Rood is wel beter zichtbaar overdag dan geel, er zijn ook high brightness LED's die op 20mA veel meer doen dan 20mcd.