Ik heb een Aqara G4 deurbel. Ding werkt prima maar op de plek waar de bel hangt heb ik geen vaste stroom. Nu werkt de bel op 6x AA batterijen en die gaan max 4 maanden mee. Ik heb alle slimme functies uitgezet en hij gaat idd een aantal maanden mee, maar nu vroeg ik me af of het niet “simpel” om te bouwen is naar accu?
Hij kan ook ipv batterijen gevoed worden via 8V-24V DC 0.5A
Is dit te doen? Eventueel met usb laad printplaatje of het werk niet waard?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Loodaccuutje 12V/7Ah? Die schijnen vlot verkrijgbaar te zijn als afdanker uit noodverlichting. Lichtpaneeltje erboven?
3 × 18650 in serie, eventueel met 3 parallel. BMS en printplaatje om te laden via usb-c.
Als js toevallig 3D print dan kun je dit allemaal netjes in een behuizing maken. Dit maak ik regelmatig voor zulke dingen.
[Bericht gewijzigd door Profane199 op (42%)]
Ik zou het wel het liefst zo compact mogelijk hebben. Kan wat 3d printen maar dan zou het niet groter dan de bel zelf moeten zijn bv, alleen dat de bel iets verder naar voor komt
Op zaterdag 23 augustus 2025 19:06:28 schreef bbuster:
Ik zou het wel het liefst zo compact mogelijk hebben. Kan wat 3d printen maar dan zou het niet groter dan de bel zelf moeten zijn bv, alleen dat de bel iets verder naar voor komt
Je hebt ook li-ion cellen in AA formaat.
Daarvan 3 in serie, wel een stuk minder capaciteit.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
En van waar moet die usb gevoed worden? Batterij is geen probleem! (al zal de eerder door mij aanbevolen loodbatterij te groot zijn, naar ik nu lees) Maar voeding? Eens per week met de laptop langsgaan
?
ik kan nergens bms printen vinden voor meer dan 2s
Ze smijten ze naar je kop. Een voorbeeld maar: aliexpress.com/item/1005008500516977.html
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (35%)]
3x18650 zou op zich wel te doen moeten zijn maar ik kan nergens bms printen vinden voor meer dan 2s
Alie staat er vol mee.
Eens per week met de laptop langsgaan
?
Ik neem aan even loshalen van de muur net als iedere andere oplaadbare deurbel?
Idd bel los en binnen opladen, maar die printen op alie zijn toch om losse cellen te laden? (Of 3 in serie dan), er zit geen output connectors op?
Je hebt 2 printplaten nodig, eentje om te laden via usb-c:
€1,25 | 1-10 stuks Multi-Cell 2S 3S 4S Type-C Naar 8.4V 12.6V 16.8V Step-Up Boost LiPo Polymeer Li-Ion Oplader 7.4V 11.1V 14.8V 18650 Lithium
https://a.aliexpress.com/_EQX5KV0
En dan de 3S versie.
En dan heb je nog een 3S BMS nodig:
€1,63 | 1-10 Stuks 3S 4S 40a Li-Ion Lithium Batterij Oplader Bescherming Board 18650 Bms Voor Boormotor 11.1V 14.8V 16.8V Verbeteren Balans
https://a.aliexpress.com/_EG6bAxc
En dan de balanced versie.
Je sluit het BMS aan op de cellen, dus plus op 12,6V en min op 0V. De sense/balans draden die zet je tussen de cellen in, op 4,2V en 8,4V.
Dan heeft het BMS ook nog een + en - in/uitgang. Hier sluit je het usb-c laadprintje op aan en de belasting; je deurbel.
is 6AA batterijen dan zo een probleem elke 4maand? dat zijn er 18 op een jaar. kost 6€/jaar of 0.5€/maand.
je zou ook voor Ccell of Dcell kunnen gaan.
een AA is een 3000mAh
een C is 8000mah
een D gaat tot 18 000mah.
een Ccell zou dus misschien net een jaar halen
een Dcel zal 1,5jaar doen
li-ion is ook een optie, maar denk dat de batterijen van ouderdom teveel gaan slijten dan. het duurt weken voor ze van 100% naar lager terug vallen, en dan gaan ze ook weken op heel lage lading staan. beide slopen de accu snel
andere deurbel geen optie? in mijn vorige woning had ik een oude dingdong. daar zaten 4 Ccellen in. ik had er maar 3 en heb 3 C en 1 AA erin gestopt. heb daar 11jaar gewoond en NOOIT vervangen. en ja, ze werkte nog steeds. heb nog fotos gekregen van de nieuwe eigenaar die me vroeg waarom ik die AA had gebruikt.
hij lachte toen ik zei dat het 'tijdelijk' was. heeft er volgens mij 15jaar in gezeten voor ze leeg was
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Combineren met een PIR kan ook: bel alleen spanning geven als er echt iemand voor de deur staat... (PIR is zuinig met batterijen)
Combineren met een PIR kan ook: bel alleen spanning geven als er echt iemand voor de deur staat... (PIR is zuinig met batterijen)
Maar dan heb je misschien kans dat hij beweging te laat detecteert. Mijn deurbel neemt al op als iemand van ver aan komt lopen. En het wifi zoeken etc is ook niet binnen een seconde gebeurt dus ik denk dat dit problemen zou geven.
Misschien dat ik het toch even aankijk. Gisteren 20xaa gekocht voor €3,49. Als die ook maanden meegaan laat ik het zo. Zijn die binnen een paar weken leeg kijk ik om het op 18650 cellen om te bouwen. Zie 3500ma voor een paar euro en die moeten denk ik toch een flink stuk langer meegaan
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 24 augustus 2025 12:38:57 schreef Profane199:
[...]
Maar dan heb je misschien kans dat hij beweging te laat detecteert. Mijn deurbel neemt al op als iemand van ver aan komt lopen. En het wifi zoeken etc is ook niet binnen een seconde gebeurt dus ik denk dat dit problemen zou geven.
Ah, ik nam aan dat een deurbel juist dat is: een deurbel... (geen multimediacenter...
)
Arco
Special Member
Combineren met zoiets: https://www.lightexpert.nl/led-solar-wandlamp-met-bewegingssensor-zwar…
(spanning voor 'deurbel' uit de lamp halen)
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik zou die 6 AA batterijen laten zitten en dan een zonnepaneeltje erbij die met een diode en weerstand een laadstroom lat lopen overdag. 4 maanden met en cel van geschat 2 Ah geeft een verbruik van 0,7 mA of wat in die richting, dat is 17 mAh per dag. Laden is het moeilijkst in de winter, stel hij moet vol in 8 uren, dus wil je minimaal met 24/8*0,7= 2,1 mAh per uur dus mA laden. Daar kan een NiMH batterij heel goed tegen en die zijn goedkoop. Wel heb je wat cellen in serie nodig om aan 1,3*6 = 7,8V te komen.
Dan nog een diode (of de cel moet lage lek hebben) en een serieweerstandje om de stroom in de zomer wat te beperken. Ik denk dat ik zelf een klein beetje elektronica zou inzetten, een eenvoudige stroombron met een transistor.
Alternatief is 2 Li-ion batterijen, een combinatie waar al een bms inzit moet wel te vinden zijn. Ook hier moet je weer laden, maar dat gaat handig als die bms ook laadstroom begrenst. Alleen zijn die accutjes niet zo goed in de winter. Die van mij vielen uitbij -10°C.
Zijn die binnen een paar weken leeg kijk ik om het op 18650 cellen om te bouwen. Zie 3500ma voor een paar euro en die moeten denk ik toch een flink stuk langer meegaan
Ongeveer 2x zo lang. Want een AA batterij heeft een lading van 2,5Ah. Gemiddelde spanning 1,3V.
6 AA batterijen hebben dus zo'n 2,5Ah × 1,3V × 6 = 19,5Wh aan energie.
18650 cellen die jij noemt: 3,7V × 3,5Ah × 3 = 40Wh.
Ik vraag me juist af of deze aa’s van 3.49 niet veel minder capaciteit hebben. Dus wellicht maar 900ma ipv 2.5a. Dan zullen ze beduidend sneller leeg zijn
Op zondag 24 augustus 2025 15:44:54 schreef bbuster:
Ik vraag me juist af of deze aa’s van 3.49 niet veel minder capaciteit hebben. Dus wellicht maar 900ma ipv 2.5a. Dan zullen ze beduidend sneller leeg zijn
900mAh voor een AA vind ik wel heel weinig. Mijn AAA's hebben al meer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoe wordt je geacht om de accus op te laden? Is dan op de "DCIN" spanning aanbieden genoeg? Dan zou het kunnen dat je gewoon een zonnepaneeltje daar aanhangt en klaar bent....