Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Mijn opel Mokka 50 kW laad ik nu thuis op 1 fase.
Ik wil een 3 fase laadpaal aanschaffen maar heb nog geen aansluiting.
Kan ik met een enkele fase toch een 3 fase laadpaal gebruiken ?
De eerste vraag is waarom je een 3 fasen laadpaal zou kopen als je geen 3 fasen voor handen hebt?
(Ik denk dat ik het antwoord weet, maar wil niet speculeren)
Dat vraag ik mij ook af.
De wachttijd voor de 3 fase aansluiting is lang.
Eerst de aansluiting en groepenkast ombouwen. dan een 3 fase paal kopen lijkt mij een betere weg.
Als die Mokka meet 50 Kw geladen moet worden heb je bijna 3 x 45 ampere nodig,wat ga je dan wel niet aanvragen bij de netbeheerder 3 x 63 ampere?
Op maandag 25 augustus 2025 20:32:14 schreef revado:
Als die Mokka meet 50 Kw geladen moet worden heb je bijna 3 x 45 ampere nodig
Mokka e 50kwh, die laadt gewoon met 3 fase 11kW
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nah!
@hmh: Hij zegt "nog geen aansluiting" Die driefase gaat dus nog komen.
@revado: Hij wil vanaf "nu" kunnen laden, en zodra de driefase er is upgraden van 4kW kunnen laden naar bijna 12kW. Gewoon met een 3*25 aansluiting. Dat die auto 50kW kan aan de snellader was gewoon "ter info", maar niet zo relevant voor wat z'n thuis-laad-situatie is/wordt.
Edit; En de taart gaat naar... FET! De accu is 54kWh en er kan met 100kW geladen worden.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
roadrunner84
Meep! Meep!
AC laders zijn niet veel meer dan een verlang kabel. Het is dus aan dat beetje electronica erin of het wel of niet werkt. In theorie ook aan de auto, maar ik denk dat 3 fase laden in europa verplicht is om ondersteund te worden.
Op dinsdag 26 augustus 2025 13:48:05 schreef roadrunner84:
ik denk dat 3 fase laden in europa verplicht is om ondersteund te worden.
de meerderheid van de hybrides laadt maar op 1 fase, zelfs als ze aangesloten zijn op een 3 fase paal
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 26 augustus 2025 13:48:05 schreef roadrunner84:
maar ik denk dat 3 fase laden in europa verplicht is om ondersteund te worden.
Ik denk het niet. Waarom zou men willen dat dit verplicht is/wordt?
En... Aan welke kant zou het verplicht moeten zijn volgens jou? Voor de laadpalen of voor de autos? (Of allebei?)
Ik zou denken, als iemand "maar 1F 10A" beschikbaar heeft om te laden, dan moet ie toch gewoon rustig z'n auto kunnen opladen? Goed, het duurt ongeveer 2 dagen voordat de 100kWh accu van leeg naar vol gaat, maar als iemand daar geen probleem mee heeft, waarom moet de overheid daar dan op ingrijpen?
KGE
Golden Member
Wanneer je een laadpunt met de SmartEVSE maakt dan kun je later gewoon de twee extra fases aansluiten op je relais. De instelling op de SmartEVSE is de stroom per fase. Heb je maar 1 fase dan laadt je met maximaal 1 x die stroom. Zodra je drie fases hebt dan herkend de auto dit en laadt met 3 x die ingestelde stroom.
Alleen wanneer je een laadpunt/paal hebt die actief de drie fases monitor-ed dan kan dat problemen opleveren.
Ik heb buiten het laadpunt van mijn eerste EV (Renault Fluence) zitten dat ook drie fase kan doen maar ik heb er maar 1 aangesloten. Dat werkt gewoon prima. Is ook verder geen intelligent laadpunt: sleutel op de kast omdraaien, stekker insteken en laden. Het andere laadpunt heb ik met een SmartEVSE gemaakt, ook voorbereid op 3 fases maar ook maar 1 aangesloten. Staat nu ingesteld op 20 Ampere op een aparte fase. De rest van het huis werkt op de overige 2 fases.
Geen fases proberen door te verbinden op je laadpunt, dat levert geheid problemen op. Gewoon Fase 1 aansluiten + de nul en de rest open laten totdat je echt drie fases hebt.