Goedenavond,

Ik had even een vraag over een accu van de Hitachi 14,4 volt 1,5Ah zou graag iets van 3Ah
Li-ion erin willen.
Welke raden jullie aan,zie foto,s als bijlage.

P.s ben een beginnende noob op electronica gebied.
Maar leer graag bij ?

Alvast bedankt

Ik ga er even van uit dat het 18650 cellen zijn, dan zou ik voor de Murata US18650VTC5D 2800mAh - 35A gaan, te koop bij NKON. Voor gereedschap wil je een zo hoog mogelijke maximale ontlaadstroom, aan 18650 met 3400mah en 8A heb je dus niets, die zijn zo kapot.

er worden vaak sony konions of samsung cellen gebruikt in gereedschap packs. een stevige schroeftol trekt wel een 75A uit zo'n pack. de begrenzing is het pack zelf doorgaans. heb weleens een 5S3P pack gebouwd en toen ging het over de 100A heen. ga er dus met 4S1P maar vanuit dat de maximale stroom een stuk lager is.

Hou er wel rekening mee dat er de nodige elektronica in zo'n accu zit. Ik weet niet of zomaar verhogen van de capaciteit bij deze packs gaat, want er zit iets van een microcontroller op de print, naast twee enorme FETs.

Daarnaast heb ik er ooit 1 kapot gehad, of beter, een behoorlijke nieuwe accu werd geweigerd door de lader. Of dat aan de slechte las die er in zat lag en dat weer om te keren was, heb ik niet onderzocht, maar ik zou dat eerst eens onderzoeken, maar ik gok eigenlijk dat testman dat wel zeker weet ;)

dat vroeg ik me ook al af eigenlijk, ts heeft de strips al afgeknipt dus als er een bms inzit zal die "bricked" zijn. bij makita accu's is het me wel vaker gelukt de capaciteit te verhogen, daar kijkt de elektronica niet naar. 5Ah cellen in een 3Ah accupack gezet, echter moet dan wel de bms op spanning blijven. dus een stel draden eraan solderen en een extra pack gebruiken tijdens de operatie. dit pack op ongeveer dezelfde spanning per cel inzetten als de originele cellen zijn. het handigste gaat dit bij de 1e generatie packs waar nog maar 1 of 2 meetpunten werden gebruikt en je beter bij de cellen kunt. bij een recent pack veel meer werk omdat de cellen afgedekt zijn op de einden.

Allemaal bedankt voor de informatie, dus de batterijen alleen vervangen dat gaat niet lukken als ik voor zover goed lees.
Dat met de bms en andere elektronica termen is voor mij allemaal nog abracadabra taal.
Merk dat ik nog een boel moet bijleren ?.
Maar ieder geval al bedankt voor jullie enthousiasme ?.

Een BMS is een battery management system. E3en stukje hardware wat de veiligheid van dit soort gevaarlijke cellen bewaakt. Steeds vaker is dat intelligente hardware welke de boel op slot gooit/onbruikbaar maakt als er wat met de batterijen gebeurd wat als gevaarlijke situaties worden opgemerkt. bv dat de celspanning te laag is geworden wat vaak aanduid dat er wat mis is met de cel want het BMS voorkomt zo'n situatie door bij een bepaalde lage spanning te zorgen dat de boor stopt. Als dat dan toch gebeurd dan is de accu slecht.

Door nu de metaal strips weg te knippen ziet het BMS 0 volt totaal spanning wat dus betekent dat de cellen dood zijn en hierdoor kan hij de boel permanent onbruikbaar maken. Maw, als jouw accu zo'n BMS heeft, heb je nu de accu permanent onbruikbaar gemaakt.

Als jouw BMS geen "slotje" zet dan kun je er wel nieuwe cellen in zetten. Tenminste als je een puntlas apparaat hebt want dat is de enige manier.

Ik denk dat het eenvoudiger was gewoon een extra batterij pak te kopen, dan had je ook de dubbele capaciteit zonder de reeds genoemde reële risico's.

Op dinsdag 26 augustus 2025 20:30:14 schreef fred101:
zet dan kun je er wel nieuwe cellen in zetten. Tenminste als je een puntlas apparaat hebt want dat is de enige manier.

of je moet kunnen solderen en weten hoe, nog nooit een puntlas gebruikt hiervoor. liion soldeert in tegenstelling tot nicd en nimh in gebruikte toestand veel fijner. maar wel opletten met de kop en koppelstrips die door de plastic krimpfolie heen smelten. er zit vaak een rubber of kartonnen ring tussen strip en celkop die beter tegen warmte kunnen.

Op dinsdag 26 augustus 2025 20:30:14 schreef fred101:

Door nu de metaal strips weg te knippen ziet het BMS 0 volt totaal spanning wat dus betekent dat de cellen dood zijn en hierdoor kan hij de boel permanent onbruikbaar maken. Maw, als jouw accu zo'n BMS heeft, heb je nu de accu permanent onbruikbaar gemaakt.

Het BMS heeft ook een voedingsspanning nodig om te kunnen meten/waarnemen.
Waar haalt hij die vandaan?
Als je dus, lijkt mij, de voedingsspanning van het BMS er eerst afhaalt (?) kan hij niet meer de rest meten of zie ik dat verkeerd?

Ik heb ook nog nooit gepunt-last met die nickel strips, zelfs niet aan 18650 cellen. Gaat best lekker en goed als je niet te lang staat te bakken aan de cel. Ik gebruik een 100W soldeerbout, dan soldeer je een draad in ongeveer een seconde vast. Geen gevaar en de cel is nauwelijks warm. Ik gebruik zelfs koperdraad of koper strips dat heeft veel beter contact dan die nickel strips. Meestal eerst de contacten wat opruwen met wat scoth brite en soldeert geweldig.

Maar voor een beginner zou ik dit niet aanraden dit zelf te doen. In dat geval zou ik toch kijken of de brandverzekering nog in orde is...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (13%)]

Ik bedoelde dat het in dit geval de enige optie is. Een complete beginner moet dit niet gaan proberen te solderen. De risico's zijn te hoog.
Niet alleen mbt de thermal run-a-way van cellen maar 75A door een paar slecht uitgevoerde solderingen is ook best link.

Op dinsdag 26 augustus 2025 23:44:09 schreef fred101:
Ik bedoelde dat het in dit geval de enige optie is. Een complete beginner moet dit niet gaan proberen te solderen. De risico's zijn te hoog.
Niet alleen mbt de thermal run-a-way van cellen maar 75A door een paar slecht uitgevoerde solderingen is ook best link.

een slecht ingesteld puntlastoestel anders ook, kun je je nog die zelfontbrandende laptops herinneren met sony cellen? slechte puntlassen was dat..

gebruik hier een 120W bout, maar met 80W ging het ook prima met liion cellen. met nicd en nimh wat anders idd, die mantel is dikker.

de bms draait bij makita tijdens het opladen op 5V uit de lader, maar de cellen voedden de bms constant. valt de voeding weg is de bms gewoon gereset. jaren terug had je met laptops nog weleens geluk dat met nieuwe cellen de bms ook weer draaide. maar dat is minder en minder. zelfs in kruimeldieven zit al een bms die afhaakt bij 1 gare cel..

Bedankt iedereen voor de uitgebreide antwoorden,zo leer je weer een hoop bij.
Gelukkig heb ik nog wel een reserve accu want deze accu deed helemaal niks meer in de oplader.
Net toen ik dacht zo moeilijk kan het niet wezen??.
Nog zo,n.puntlasser aangeschaft voor de 18650 cellen.
Maar is nooit weg.