Een spoel, een onderbreek kontakt en een trilplaat met een hoorn.
Zo te zien Ford 1938 (...plus of min 10 jaar...).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Houdt in het achterhoofd dat toen de elektriciteit in autos nog niet op 12V gestandaardiseerd was. En dat het heel wel mogelijk is dat ie op 6V of nog wat anders moet draaien. Dus zeker niet zomaar in de 12V prikken totdat je zeker weet wat ie nodig heeft!
Op donderdag 4 september 2025 14:46:58 schreef Brightnoise:
Zo te zien Ford 1938 (...plus of min 10 jaar...).
Op donderdag 4 september 2025 15:51:05 schreef rew:...En dat het heel wel mogelijk is dat ie op 6V of nog wat anders moet draaien.
Ford was in die tijd standaard 6V met de plus aan de massa.
Op donderdag 4 september 2025 15:55:44 schreef GJ_:
[...][...]Ford was in die tijd standaard 6V met de plus aan de massa.
Oeh dat zal zekeringen gekost hebben..
Je bedoeld positief geaard..
revado
Honourable Member
Het plaatje wordt door de magneten aangetrokken, contact open, valt weer terug.
Door het plaatje "trommelt" het hamertje tegen het metalen "trommelvlies" wat het geluid maakt via de hoorn versterkt.
Zo werken de grijze "toeters" ( signaalhoorns) ook allemaal.
Inderdaad 6 volt bijna zeker.
De polariteit zal voor de hoorn niet uitmaken verder.
Op donderdag 4 september 2025 17:40:07 schreef daandc:
[...]Oeh dat zal zekeringen gekost hebben..
Plus aan massa IS positief geaard
Aan boord van oude auto's hadden ze alleen maar DC. Of het 6 of 12 volt is, dat moet je proefondervindelijk vaststellen. Eerst met 6V. Doet hij dan niks dan kun je met 12V proberen.
Let wel op dat je een stevige voeding gebruikt. Die oude hoorns trokken behoorlijk veel stroom. Met AA batterijtjes gaat het niet lukken, die storten onmiddellijk in elkaar.
Meestal zit er een afstel schroefje, ergens, net als bij een bel, om er voor te zorgen dat er bij volledig aangetrokken spoel een onderbreking van de stroom plaats vindt. Die afstelschroef staat NIET op de fotos, maar er moet zoiets zijn.
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen, want dit was in 1955 mijn eerste ervaring met elektrotechniek. Mijn vader had een Ford (eerst een T-ford, toen een Falcon en later een Ford-1949), veel slooponderdelen kreeg ik. Dat heeft mijn leven bepaald!
revado
Honourable Member
Op vrijdag 5 september 2025 20:44:13 schreef Brightnoise:
Meestal zit er een afstel schroefje, ergens, net als bij een bel, om er voor te zorgen dat er bij volledig aangetrokken spoel een onderbreking van de stroom plaats vindt. Die afstelschroef staat NIET op de fotos, maar er moet zoiets zijn.Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen, want dit was in 1955 mijn eerste ervaring met elektrotechniek. Mijn vader had een Ford (eerst een T-ford, toen een Falcon en later een Ford-1949), veel slooponderdelen kreeg ik. Dat heeft mijn leven bepaald!
Jawel, dat is dit deze.
Waarschijnlijk de schroef aan de zijkant iets lossen en dan die met de pijl afstellen naar boven of beneden.
Dat hele metalen deel is geïsoleerd gemonteerd.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado
Honourable Member
Wel een dikke nodig.
Die dingen trekken serieus stroom.
Maar proberen kan natuurlijk.
Meet eerst eens op de draden of het nog werkt, de weerstand zal heel laag zijn.
Op donderdag 4 september 2025 17:40:07 schreef daandc:
[...]Oeh dat zal zekeringen gekost hebben..
Ik bedoel de plus aan de massa. De auto is de massa. De min is gewoon,... de min.
Ik vind "aarde" altijd een beetje raar bij een auto.
Snap ik GJ het stond er alleen komisch plus aan massa..
Maar in de automotive spreken ze wel degelijk van positief geaard.
Dit hoor je bijv bij engelse auto's..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado
Honourable Member
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden.
Helaas nog geen tijd gehad om te testen.
Denken jullie dat ik genoeg ga hebben aan een voeding van 1 ampère of moet ik hoger denken? (6v 1A 6W)
Mijn collega zei nog dat hem verteld werd dat de hoorn van een schip kwam, niet van een auto.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op dinsdag 9 september 2025 07:31:36 schreef sandro89:
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden.
Helaas nog geen tijd gehad om te testen.
Denken jullie dat ik genoeg ga hebben aan een voeding van 1 ampère of moet ik hoger denken? (6v 1A 6W)
Mijn collega zei nog dat hem verteld werd dat de hoorn van een schip kwam, niet van een auto.
Als ie van een schip komt kan 24V ook nog een optie zijn, maar starten op 6 en dan naar gelang bevindingen omhoog.
En vanaf 12V kan je een opgeladen loodaccu gebruiken. (of 2 in serie voor 24V)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 9 september 2025 11:13:40 schreef daandc:
https://www.hofman.nl/2025/04/10/positieve-of-negatieve-aarde/
In dat artikel staat:
Negatieve aarde (-) De minpool van de accu is verbonden met het chassis. Dit is de standaard in moderne voertuigen.
Dus bij een auto is er geen aarde het is gewoon verkeerd woordgebruik voor chassis!
[Bericht gewijzigd door vergeten op (24%)]
Op dinsdag 9 september 2025 11:51:15 schreef vergeten:
[...]In dat artikel staat:
[...]
Dus bij een auto is er geen aarde het is gewoon verkeerd woordgebruik voor chassis!
Tja dat moet je mij niet kwalijk nemen maar ik kwam zelfs hier oude topics tegen waarbij C.O ers dezelfde woorden gebruikten.
Voor de rest heb ik het ook niet verzonnen het is typische praat wat je veel in autobladen ( autoweek) garages etc ook terug vindt
Op dinsdag 9 september 2025 11:51:15 schreef vergeten:
[...]In dat artikel staat:
[...]
Dus....
Nee, geen "dus". Eén bron is geen bron. Omdat één garagebedrijf het zo noemt maakt het nog niet automatisch een waarheid natuurlijk. Het is in ieder geval spraakgebruik bij dat ene bedrijf. Op school heb ik gewoon "massa" geleerd, en dat is m.i. gebruikelijk in de automotive wereld.