Hallo iedereen. Hier een oud ktv monteur die als hobby af en toe nog wat projectjes doet omdat het vak nog altijd boeit. Ik heb in het verleden al enkele Dynacord L2400 versterkers met succes weer op de benen geholpen. Nu heb ik onlangs een geval gehad waar een vreselijke "intermittent " optredende fout in zat. De versterker kon weken goed spelen, maar zo nu en dan ging deze enkele seconden in protectie. Het maakte niet uit of deze koud of warm was, of dat deze rustig speelde of met groot vermogen. Uiteraard metingen gedaan naar ruststroom, dc offset, dc op de uitgang. Checken op slechte solderingen. Geen afwijkingen gezien. Omdat de fout steeds maar heel kort optrad was het moeilijk te achterhalen waar het vandaan kwam. Uiteindelijk was het me gelukt te achterhalen van welk circuit de protectie kwam. Want er hangen nogal wat lijntjes in deze versterker aan de protectielijn. Het bleek in het dc/hf sense circuit te zitten van 1 van de 2 kanalen. Preventief alle transistors in dit dc/hf sence circuit vervangen gaf geen oplossing. Uiteindelijk kwam ik op de 2 ntc's uit. R 163 en R164. Wanneer ik deze maar heel licht aanraakte met een kunststof stokje, ging de versterker in protectie. Ik ben benieuwd of iemand dit ook al eens heeft meegemaakt, een ntc die gevoelig is voor aanraken? ik ben benieuwd naar de reacties.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hoi Henry, goed om te lezen dat het je na al die tijd toch gelukt is. Ik heb dit inderdaad meerdere malen meegemaakt, niet alleen bij een L2400. Ik vermoed dat de koelpasta na zo'n lange tijd wellicht de ntc's aantast. Maar wellicht dat het telkens opwarmen en afkoelen van de koelprofielen ook een rol speelt. Wanneer de bias afregeling na jaren afwijkingen gaat vertonen kunnen de profielen heel snel bloed heet worden.
Ik heb ze gezien met gebroken pootjes met duidelijke oxidatie sporen, maar ook ntc's die gebarsten zijn. Na vervanging van ntcs en koelpasta nooit geen problemen hiermee meer gezien.
Hoi John. Dank voor je terugkoppeling. Ik ben blij te lezen dat jij dit ook al eens aan de hand hebt gehad. Alleen zijn het bij mij niet de ntc's die in het koelblok zaten. Er zitten er ook een aantal zo op de print gesoldeerd. En 1 daarvan was gevoelig voor aanraken. Dat van het verloop van de bias afregeling wist ik. Dat had je me al eens verteld. Die potmeters vervang ik nu telkens ongezien.
Die NTC's zijn dat van die helekleine dingetjes? Die staan bekend om dat verschijnsel, gewoon vervangen en je probleem is weg. Je moet alleen wel aan die dingen zien te komen, ze zijn obsolete, dus dat is een probleem. Ik heb ze ooit, jaren geleden een keer besteld direct bij de producent, met wat gezeur heb ik er toen een aantal gekregen, maar ik heb een paar jaar geleden zowat heel mijn componenten voorraad weggedaan dus ik kan je niet helpen, misschien kan Dynacord Duitsland je helpen, bellen en naar een techneut vragen wil soms nog wel eens lukken.
Dag Ben,
Die print zit vol met kleine dingetjes. De ntc s zijn nog gewoon te verkrijgen bij Reichelt elektronik. Nadat ik ze vervangen heb vorig jaar spelen de versterkers weer probleemloos.