omdat die een array bijhoud wat de vorige waardes zijn. en die dingen draaien standalone.
ik ga echt geen server gaan opbouwen om die waardes bij te houden.
is de data weg, boeit me weinig.
staat die in de tuin, maak ik connectie van telefoon naar zo een ESP en kan ik lokaal de waardes uitlezen.
als ik dat op server niveau wil bijhouden, moet er connectie van tuin naar huis komen.
het enige waar het bruikbaar voor is, is om te kijken of de verwarming voldoende is.
bv vanacht, minimum staat op 18°C doch zie ik van middernacht tot 8H dat de temperatuur lager is (17°C).
overdag (8h tot 22h) staan de lampen aan voor de planten met blauw/rood licht.
snachts gaan die uit en nemen 3 weerstanden over (15W). het lijkt dus dat die weerstanden nu te zwak zijn om de temperatuur op 18°C minimum te houden.
van de 134 880sec dat de boel aanstaat zijn er 71460 waar de verwarming ook werkte. die schakelt snachts dus quasi niet uit en moet smorgens/savonds nog bij de verlichting ook bijwarmen.
ik wil niks cloudbased of afhankelijk van homewizard ofzo.
bijna alles draait standalone.
-mijn thuis batterij vraagt enkel aan de zonnepanelen en aan de P1 wat waardes.
-mijn boiler vraagt enkel aan de P1. is er overschot, warmt die bij. is er geen overschot dan zal die savonds van 15h zowieso 1-2uur bijwarmen. het boeit me ook weinig of er zon is, warm water moet er wel zijn.
-mijn zonnepanelen vragen niks, die geven enkel data.
geen homwizard die uit kan vallen waardoor alles in het honderd loopt.
die terrariums vragen aan mijn P1 de data om het uur te weten. zonder uur geven ze gewoon grafieken van de laatste 24h (zoals vorige screenshots van van 24h naar 0H gaven). deze terra heeft wel connectie en toont bijgevolg van 12h gisteren tot 12h nu
Ik vind PE9SMS wel een punt hebben. MQTT voor on/off en wat temperatuur waarden en je bent veel flexibeler, bijvoorbeeld ook voor alarmen en trends op lange termijn. Geen zin in eigen server: zie mijn topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/164242#highlight=cloud+data+…
Die server kan een Raspberry zijn, of NAS, of (kleine) PC. Je hebt al genoeg van dat spul draaien dus daar zou deze taak prima bij kunnen. Wat doet je lokatie (huis of tuin) er toe? Is het niet 1 LAN ?
benleentje
Golden Member
Ik noem even iets raars, heb je niet toevallige HR++ glas met een metaallaag? Word de het signaal beter als je verder van het glas af zit?
Of zou het de verwarming onder de vensterbank kunnen zijn?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
Op vrijdag 31 oktober 2025 15:41:44 schreef benleentje:
Ik noem even iets raars, heb je niet toevallige HR++ glas met een metaallaag? Word de het signaal beter als je verder van het glas af zit?Of zou het de verwarming onder de vensterbank kunnen zijn?
nee, oud gebouw van 1930 met 50cm dikke muren, houten ramen en gewoon dubbel glas van jaren 70.
geen verwarming onder de vensterbank ofzo
Op vrijdag 31 oktober 2025 15:31:16 schreef PE9SMS:
Die server kan een Raspberry zijn, of NAS, of (kleine) PC. Je hebt al genoeg van dat spul draaien dus daar zou deze taak prima bij kunnen. Wat doet je lokatie (huis of tuin) er toe? Is het niet 1 LAN ?
mijn tuin heeft geen wifi of lan
. mijn tuin is 62meter verwijderd van mijn woonkamer.
het enige dat mij intresseert is de laatste 24h kunnne bekijken als er wat fout loopt. de data intresseert mij verder niet. dus waarom gaan shares opbouwen om die data op mijn server te krijgen als ik ze toch niet bekijk.
ik heb 3 ESP's draaien die als terrariumcontroller dienst doen. 2 in dezelfde woonkamer en 1 die 24meter verder ligt.
al mijn citroenbomen (113stuks) komen deze winter in mijn tuinhuis (100m²) en daar zal een airco staan die zal ingeschakelt worden als de temperatuur onder een bepaald niveau komt. ongeveer hetzelfde als die terra controllers, alleen schakel ik geen relais in maar stuur een IR signaal naar de airco om in te schakelen op warmen. dat tuinhuis grenst aan de tuin en heeft geen internet. van mijn huis gaat een dikke 3F voedingskabel naar de loods.
in de loods staat een zekeringkast en van daar loopt een kabel naar tuinhuis. daar staat weer een zekeringkast. ik heb geen idee of zo een internet over electriciteitskabels zo ver geraakt zonder gestoort te worden door lasapparaat, draaibank,....
er worden lamp (blauw/rood) gestuurt met schakelklok om de planten te voorzien van licht (beetje zoals die terrariums nu)
eens de ESP hardware standalone goed draait, kijk ik daar niet meer naar om.
aansluiten, configureren en het trekt zijn plan maar.
de blauwe pijltjes zijn mijn AP's, rode cirkel is mijn tuin. ik zou wel richtantennes kunnen zetten op dak van huis en zo naar dak van tuinhuis.
loods achteraan is dicht (garagepoort aan huis kant), lood is staalplaten koepel, komt niks door. tussen tuinhuis en loods zit 4meter 'parkeerplaats'
benleentje
Golden Member
Misschien heb je hier wat aan.
https://www.onbeperktwifi.nl/6-materialen-die-het-wifi-signaal-blokker….