leerlingelektra
Hoe noem je een vrouwelijke elektricien? een stekkerdoos
Hallo handige harries en harrietes!
Ik ben in bezit van een mooie Fluke 185/tektronix tx3 multimeter, prachtig apparaat.
Deze heb ik tweedehands gekocht op marktplaats onder het mom "defect". Nu dacht ik, dat kan ik vast wel repareren maar goed hier ben ik 
Alles functioneert op één ding na, de weerstandsmeting. Wanneer je hem op weerstand zet staat die gewoon rustig op 0. Maar zodra met je vingers in de buurt van de banana jacks komt springen de waardes alle kanten op. Ik dacht eerst dat het kwam door een losse connectie of iets, dus heb ik de jacks opnieuw gesoldeerd. Gelijk ook de rest nagekeken op de gebruikelijke problemen (losse verbindingen etc). Maar nu heb ik dus nog steeds het probleem.
Misschien dat dit gerelateerd is, maar wanneer je hem op de functie doorpiepen zet begint die meteen te piepen en springt die van "OPEN" naar "SHORT" en weer terug. Een multimeter met identiteitscrisis zeg maar 
Heeft één van jullie dit wel is meegemaakt, of misschien een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb wat basis kennis electronica maar verder dan dat...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi leerlingelektra,
Grote kans dat deze meter is beschadigt is door spanning op de aansluitbussen te zetten in de Ohm/Pieper stand.
Daar zijn bijna alle multimeters tegen beschermd, maar er zijn grensen. 
Het lijkt er op dat het uiteindelijke meet circuit wel nog werkt, maar de tweede functie en dat is de "Stroombron" niet meer werkt.
De Ohm en de doormeetpieper zijn eigenlijk gelijk wat opset betreft.
Een stroombron stuurt een constante stroom afhankelijk van het gekozen weerstands bereik of doormeet pieperstand door de meetklemmen.
Als de stroombron niet meer werkt kan je een "overrange" of b.v rond de "0" op het display krijgen of alles er tussenin.
Je kan het meetinstrument open maken en kijken wat de schade is, dat kan door het opblazen/mishandeling van het meetinstrument zijn en/ook de poging tot reparatie van de gene met te weinig kennis...
Laat eens wat goede foto's van de binenzijde zien van dezedefecte meter.
Groet,
Bram
Hier kan je een hoop info viinden.
Het relais geeft nog wel eens problemen.
Mogelijk heeft iemand er 230 op gezet in het weerstandsbereik?
leerlingelektra
Op zondag 7 september 2025 10:42:55 schreef revado:
Hier kan je een hoop info viinden.
Het relais geeft nog wel eens problemen.
Mogelijk heeft iemand er 230 op gezet in het weerstandsbereik?
Slim, kan het relais wellicht even vervangen! Dat iemand er 230 op gezet heeft met de weerstandmeting klinkt steeds aannemelijker.. Denk dat ik het schema er maar is op na ga kijken 
leerlingelektra
Kleine update:
Met de Fluke uit, heb ik de weerstand tussen COM en V/A/R gemeten dmv een andere multimeter. Hier meet ik oneindig.
Volgende stap is om de ptc die in serie staat te meten, kijken of die misschien defect is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een fluke moet gewoon tegen 230V in de weerstand mode kunnen. Ik zou eerst het protectie circuit nakijken (MOVs, diodes, PTC en weerstanden.
Oneindige Weerstand tussen com en A is waarschijnlijk een kapotte zekering in het stroommeet deel. Die weerstand moet heel laag zijn.
Weerstand in het Volt-meet circuit is volgens mij ergens in de 9M bij Flukes.
Een Defecte DMM kopen is niet heel verstandig, de reparatie kans is niet hoog maar je kunt geluk hebben.
benleentje
Golden Member
Je zegt dat alles werkt behalve weerstands meting. En vervolgen meet je de ingangsweerstand en die id oneindig. Maar dat kan niet als de meter wel deels gewoon werkt.
Controleer eest of de V en A standen gewoon werken.
De Weerstands meting gebruikt een interne stroombron en meet vervolgens welke spanning er dan over de te meten weerstand staat.
leerlingelektra
Op zondag 7 september 2025 15:21:44 schreef benleentje:
Je zegt dat alles werkt behalve weerstands meting. En vervolgen meet je de ingangsweerstand en die id oneindig. Maar dat kan niet als de meter wel deels gewoon werkt.Controleer eest of de V en A standen gewoon werken.
De Weerstands meting gebruikt een interne stroombron en meet vervolgens welke spanning er dan over de te meten weerstand staat.
Heb dat even gedaan.
V en A metingen werken en zijn ook binnen specs (heb dit getest met een labvoeding en nog een externe multimeter).
Net nog even opnieuw gemeten.
Meet tussen COM - V/R
in V modus 11M ohm
Tussen COM - A
in A modus 50 Ohm
Niet geheel gek aangezien dat gedeelte van de multimeter ook gewoon functioneert.
Wanneer ik hem op weerstandsmeting zet zweeft die, zodra ik de pennen kortsluit staat die direct op 0 ohm.
Meet tussen COM - V/R
Geen spanning met een externe multimeter wanneer ik hem in weerstand modus zet.
Ik gaat toch maar is kijken of er misschien een defecte beveiliging tussen de COM en V/R.
[Bericht gewijzigd door leerlingelektra op (16%)]
benleentje
Golden Member
Tussen com en var zit het wel goed. Maar voor weerstandsmeting zit er een stroombron die naar de var bus gaat.
Als je in de stand weerstand geen spanning over de bussen meet dan werkt destroom bron niet of het signaal is onderbroken