Wasmiddel en wasverzachter niet gebruikt I-dos

Beste forumleden, mijn bosch waw32642nl/21 gebruikt geen wasmiddel en wasverzachter meer dat in het reservoir zit (I-dos systeem). Ik heb de pak schoongemaakt, visueel lijkt alles in orde. Ik probeer de machine in de test stand te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Op internet/met behulp van ChatGPT krijg ik verschillende opties om de machine in test stand te krijgen maar dat lukt niet. Het is een machine met digitale druk toetsen een digitale uitknop drukte en een draaiknop voor de verschillende programma standen . Kan iemand mij op weghelpen om Na te gaan wat er aan de hand is? Ik wilde machine graag in de test stand krijgen om zo het Idols systeem te testen. Wellicht zijn er ook mensen met andere tips om na te gaan. Alvast bedankt!

De rubbers zijn wel een slecht waardoor er lucht gezogen wordt ipv zeep. Verrotte/geërodeerde elektrische componenten door zeep kan ook.

Er is geen mail adres voorzien om de info te sturen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Op zondag 7 september 2025 21:13:22 schreef EricN:
De rubbers zijn wel een slecht waardoor er lucht gezogen wordt ipv zeep. Verrotte/geërodeerde elektrische componenten door zeep kan ook.

Er is geen mail adres voorzien om de info te sturen.

Ik heb m’n gegevens aangepast.

Welke rubbers kennende zijn?

Fijn dat je meedenkt!

Rubbers intern. Ganse stukken als onderdeel.

De error file en service file heb ik verkeerd benoemd maar het zal wel duidelijk zijn. (Spam?)

Het kostte me wat moeite maar met jouw datasheets en ChatGPT heb ik de machine in de testmodus gekregen. Bij p16 (i-dos) geeft de machine error 81 aan. Via chat een heel stappenplan gekregen:

Zeker ? Ik maak een duidelijke samenvatting voor je van foutcode E81 bij jouw Bosch Serie 8 i-DOS (WAW32642NL), inclusief de mogelijke oorzaken en mijn advies voor aanpak.

?

E81 Foutcode – Samenvatting & Advies

Wat het betekent

De fout E81 wijst op een probleem met de 3D-sensor (ook wel trilsensor of accelerometer) of de communicatie daarvan met de besturingselektronica (CPM, Control Processing Module).
Deze sensor meet trillingen, balans en schuimvorming tijdens het wassen en centrifugeren. Als de sensor niet goed werkt, kunnen ook andere functies (zoals i-DOS) onderbroken worden.

?

Mogelijke oorzaken van E81

Oorzaak Uitleg Kans
1. 3D-sensor defect De sensor zelf is kapot, vaak intern. ?????
2. Losse of slecht contactmakende stekkers Kabels of stekkers naar de sensor, motor of CPM slecht aangesloten. ?????
3. Kabelbreuk / beschadigde bedrading Kabel beschadigd door trillen of scherpe randen. ?????
4. Magneet niet goed gepositioneerd Klein magneetje bij de trommel dat de 3D-sensor gebruikt kan losgeraakt zijn. ?????
5. EMC-storing of firmwarefout Software of elektromagnetische storing in de communicatie. ?????
6. Defecte CPM (besturingsprint) De print die de signalen verwerkt is defect. ?????

?

Aanbevolen aanpak (stap voor stap)

Stap 1. Basisreset
• Machine uit, stekker 10 minuten eruit.
• Houd Start/Pauze 10 sec. ingedrukt terwijl de machine uit staat → ontlaadt de elektronica.
• Stekker weer in → test opnieuw in servicemodus (P16 en P02).
• Helpt dit niet? → stap 2.

?

Stap 2. Kabels en stekkers controleren (meest voorkomend)
• Veiligheid: stekker eruit.
• Verwijder de bovenklep.
• Controleer:
1. Stekker van de 3D-sensor (klein printje tegen de kast, meestal rechts of voorin).
2. De kabel richting de motor.
3. De kabel richting de CPM (besturingsprint achter het bedieningspaneel).
• Trek stekkers los → controleer op corrosie, stof, vocht → klik weer stevig vast.
• Test opnieuw via P02 en P16.

?

Stap 3. 3D-sensor vervangen (vaak de oplossing)
• Kosten: €30 – €70.
• Locatie: kleine module tegen de zijwand of voorin, 3- of 4-polige stekker.
• Eenvoudig los te klikken of vastgezet met 1 schroef.
• Nieuwe sensor plaatsen → stekker terug → servicetest opnieuw uitvoeren.
• Vaak lost dit 80% van de E81-problemen op.

?

Stap 4. CPM controleren/vervangen (laatste redmiddel)
• Als stap 2 en 3 geen effect hebben, kan de besturingsprint defect zijn.
• Dit is duurder (€150 – €250) en wordt meestal gedaan door Bosch-service of een witgoedmonteur.
• Noteer je E-Nr + FD als je een monteur belt.

?

Mijn advies voor jouw situatie
1. Begin met een reset → klein kansje dat dit voldoende is.
2. Controleer alle stekkers en kabels bij de sensor, motor en besturingsprint → dit is de grootste kanshebber.
3. Als dat niet helpt: vervang de 3D-sensor → relatief goedkoop en vaak dé oplossing.
4. Blijft E81 terugkomen → waarschijnlijk CPM-probleem → Bosch-service of witgoedmonteur inschakelen.

?

Kort advies in 1 zin
E81 = 3D-sensor-/kabelprobleem → begin met reset, controleer en herplaats de stekkers, en vervang de 3D-sensor als dat nodig is; pas als dat niet werkt, pas CPM of Bosch-service inschakelen.

Zodra ik wat meer tijd heb, ga ik hiermee aan de slag. Als er nog suggesties van de kenners zijn: heel graag!
Zal verslag doen van de vorderingen.

Als p16 in testprogramma e81 oplevert dan kun je ervan uit gaan dat de idos pompjes niet worden aangestuurd.
Meest voorkomende : pompjes defect
In enkele gevallen idos module

Je hebt waarschijnlijk e81-00 gezien
En niet e81-02 ( want dit is wel de 3d sensor)

Ja inderdaad, dank voor de aanvulling! Inderdaad E81: 00.

Is er nog iets dat ik aanvullend kan doen om er achter te komen wat de exacte oorzaak is? Of is het een kwestie van trial and error vanaf hier. Dus bijvoorbeeld motortjes vervangen (als dat uberhaupt kan, anders hele bak vernieuwen). Zou zonde zijn als ik dat aanschaf en het blijkt wat anders te zijn.

2 dezelfde motortjes op de pomp. Krijgen ze spanning? Test zeep. Meet. Test wasverzachter. Meet. Hebben ze dezelfde ohmse waarde? Zie schema. M1 en M9.

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Ook komt het wel eens voor dat 1 pin in de connector ( achter in de wasmachine waar idos lade in klikt )
Naar achteren wordt gedrukt en dan geen contact maakt

Hoi allemaal, pinnetjes gecontroleerd. Staan netjes, zien er schoon uit.
Na schoonmaak lijkt de wasverzachter het weer te doen. Doorgeblazen (voorzichtig) met perslucht.
Wil eigenlijk het motortje van het wasmiddel apart even aanzetten door los aan de stroom te zetten. Als dienjet doet, weet ik dat ik het in de contacten/ bedrading of aansturing moet zoeken. Ben alleen niet technisch…… ? Maar vind het leuk om dingen uit te zoeken en eigen te maken…. ?
Wie kan me vertellen hoe ik het motortje buiten de wasmachine even kan testen?

dacht dat het 12 V motortjes waren als ik het goed heb..

Moet een geweldig systeem zijn dat i-dos .... daar zie ik hier nooit problemen mee :+

Het leek zo mooi… daar kom je dan vanzelf achter. Hoe ingewikkeld kan het zijn?

Als er weinig ellende bij de contacten komt, werkt het verder perfect! met morsen gaan ze stuk..