Hallo, na een paar jaar droog gestaan te hebben vanwege lekkage heb ik na reparatie de zaak weer eens gevuld en opgestart. De eerste paar keer draaide alles goed maar na een paar keer starte het circulatie pompje niet meer en bromt alleen nogmaar. Vermoeden is een kapotte condensator. Er staat KNM2225, 560-8, HPFMS, 5.02 als type op, en 3,5uF +/-5% 450 VAC Vragen: kan ik deze doormeten en hoe, en waar kan ik een vervanging hiervoor krijgen ? Hij is ong 5x5 cm en 2 cm dik. Ik hoor het graag.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Doormeten kan met een LCR meter, of een multimeter met stand voor condensatoren door te meten.
Vervanger: https://nl.aliexpress.com/item/4000505614478.html
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De omschrijving van ali zegt wel dat het een startcondensator is, geen DB (Daur Betrieb) ofwel bedrijfscondensator. Ondanks dat hij wel 450VAC is.
Zit dat pompje niet gewoon vast?
Zou het eerst eens openmaken, kan best kalk en andere troep in zitten.
Een condensator gaat niet kapot van even staan meestal.
De openingszin " Hallo, na een paar jaar droog gestaan te hebben vanwege lekkage" is wel heel mooi trouwens 
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Pomp die niet wil starten na stilstand is 9 van de 10x gewoon vastgeklemd door rommel. Dit is ook de reden dat een CV ketel z'n circulatiepomp altijd 1x per etmaal even laat draaien, ook al wordt de ketel niet gebruikt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 8 september 2025 11:36:36 schreef vergeten:
De omschrijving van ali zegt wel dat het een startcondensator is, geen DB (Daur Betrieb) ofwel bedrijfscondensator. Ondanks dat hij wel 450VAC is.
't Is een CBB61 condensator, die zou voor start en voor run geschikt moeten zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
OK, die CBB6-1 kende ik nog niet in die betekenis.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ook niet, meestal staat er CBB61 zonder streepje op, dus dat is wel weer een beetje dubieus.
Het is niet gezegd dat hij ook echt aan die opdruk voldoet, dus testen door vervangen kun je hier niet mee doen want dan weet je misschien nog steeds niks.
Dus eerst inderdaad even snel meten of de oude nog op capaciteit is en/of checken of de pomp vrij wil lopen.
En dan een iets duurdere condensator bestellen als het nodig is, kan ook gewoon in Nederland.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Op maandag 8 september 2025 13:43:01 schreef Sundance:
Systeem is goed schoon en voorzien van diverse filters.....
Maar geen filter in het slangetje naar die pomp.
Heb je getest of de pomp soepel draait?
Het condenswater komt van de verdamper en daar komt altijd stof en rommel op, ook met filters.
Het betreft een Jacuzzi, water gaat vanuit de kuip via twee grote filters de diverse pompen in. Bij eerste opstart draaide hij probleemloos. Jacuzzi staat binnen. Heeft iemand een voorstel voor een kwalitatief goede condensator ( brandgevaar) of is de "Ali variant" doorgaans wel te vertrouwen ?
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Heb je 'm al met de hand geprobeerd te tornen?
Het is bijzonder onlogisch dat een condensator het goed doet bij het laatste gebruik, maar na stilstand niets meer doet. Niet-elektrolytische condensatoren slijten niet door stilstand, uitgezonderd papiercondensatoren. Maar zelfs die gaan nog makkelijk 15 a 20 jaar mee.
Edit: beter gelezen, excuus, mijn commentaren zijn niet relevant. Lees nu dat ie het na stilstand nog wel heeft gedaan.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
Op maandag 8 september 2025 15:41:36 schreef Ledlover:
Heb je 'm al met de hand geprobeerd te tornen?Het is bijzonder onlogisch dat een condensator het goed doet bij het laatste gebruik, maar na stilstand niets meer doet. Niet-elektrolytische condensatoren slijten niet door stilstand, uitgezonderd papiercondensatoren. Maar zelfs die gaan nog makkelijk 15 a 20 jaar mee.
Edit: beter gelezen, excuus, mijn commentaren zijn niet relevant. Lees nu dat ie het na stilstand nog wel heeft gedaan.
Zo dacht ik dat het een luchtontvochtiger was.
Tsja, openingspost zonder info... 
Ik snap die zin van "droogstaan na lekkage" ineens 
En koop een goede condensator, en beter niet van Ali, daar weet je nooit wat je krijgt.
Zo duur zijn die dingen niet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?