Niet echt electronica, maar toch...
Ik heb een MT Logic draadloze hoofdtelefoon, waarvan een plastic houder van een van de schelpen is afgebroken
Ik heb geen verstand van plastic en hoe je dat succesvol kunt lijmen.
Het plastic smelt met warmte, dat heb ik geprobeerd op een plekje aan de binnenzijde. Er bestaan talloze lijmen, van secondenlijm tot twee componenten en nog veel meer. Met welke lijm heb ik het meeste kans op succes? Het breukvlakje is tamelijk klein.
Ik kan op het ogenblik geen foto maken van het te lijmen onderdeel.

Ligt aan de kunststof soort (is voor iedere soort anders). Aceton al geprobeerd?

Chloroform wil het ook wel eens doen..(oppassen dat je niet ontvoerd wordt.. :9 )

Voor zaken zoals PET: Limoneen

Op woensdag 10 september 2025 15:29:06 schreef Arco:
Ligt aan de kunststof soort (is voor iedere soort anders). Aceton al geprobeerd?

Hoe kan ik uitzoeken wat voor (hard) plastic het is?
Aceton kan ik proberen, moet wel eerst een flesje aceton kopen.
Ik ben alleen bang dat het na diverse mislukkingen helemaal niet meer te lijmen is.
Het breukvlak is nu nog ongeschonden en schoon.
Aan de binnenzijde heb ik nog wel wat plaats om te zien of het plastic oplost o.i.d.

9 van de 10x is het ofwel ABS, ofwel polystyreen. Beide kan je lijmen met Bison hardplasticlijm.

Chloroform kan inderdaad ook als je breukvlak perfect is, maar dat is werkelijk de grootste rotzooi die ik ooit heb gebruikt. Niet gebruiken tenzij je toegang hebt tot een zuurkast, en waar je de koptelefoon kan laten liggen tot hij volledig uitgegast is.

Aceton gaat ook prima met ABS/PP en is wat gangbaarder... :+

er zijn diverse plastic soorten en diverse 'producten' die het laten smelten.

ABS smelt met aceton en chloroform werkt goed met plexiglas.

MEK (methylethelketon) of butanon gebruik ik voor polystirene plastics
tetrahydrofuran voor pvc en polyesters
dychloormethaan voor acryl en PU soorten
...
cyano acrylaat (secondelijm) werkt zowat op alles maar kan minder tegen hitte