Niet echt electronica, maar toch...
Ik heb een MT Logic draadloze hoofdtelefoon, waarvan een plastic houder van een van de schelpen is afgebroken
Ik heb geen verstand van plastic en hoe je dat succesvol kunt lijmen.
Het plastic smelt met warmte, dat heb ik geprobeerd op een plekje aan de binnenzijde. Er bestaan talloze lijmen, van secondenlijm tot twee componenten en nog veel meer. Met welke lijm heb ik het meeste kans op succes? Het breukvlakje is tamelijk klein.
Ik kan op het ogenblik geen foto maken van het te lijmen onderdeel.

Ligt aan de kunststof soort (is voor iedere soort anders). Aceton al geprobeerd?

Chloroform wil het ook wel eens doen..(oppassen dat je niet ontvoerd wordt.. :9 )

Voor zaken zoals PET: Limoneen

Op woensdag 10 september 2025 15:29:06 schreef Arco:
Ligt aan de kunststof soort (is voor iedere soort anders). Aceton al geprobeerd?

Hoe kan ik uitzoeken wat voor (hard) plastic het is?
Aceton kan ik proberen, moet wel eerst een flesje aceton kopen.
Ik ben alleen bang dat het na diverse mislukkingen helemaal niet meer te lijmen is.
Het breukvlak is nu nog ongeschonden en schoon.
Aan de binnenzijde heb ik nog wel wat plaats om te zien of het plastic oplost o.i.d.

9 van de 10x is het ofwel ABS, ofwel polystyreen. Beide kan je lijmen met Bison hardplasticlijm.

Chloroform kan inderdaad ook als je breukvlak perfect is, maar dat is werkelijk de grootste rotzooi die ik ooit heb gebruikt. Niet gebruiken tenzij je toegang hebt tot een zuurkast, en waar je de koptelefoon kan laten liggen tot hij volledig uitgegast is.

Aceton gaat ook prima met ABS/PP en is wat gangbaarder... :+

er zijn diverse plastic soorten en diverse 'producten' die het laten smelten.

ABS smelt met aceton en chloroform werkt goed met plexiglas.

MEK (methylethelketon) of butanon gebruik ik voor polystirene plastics
tetrahydrofuran voor pvc en polyesters
dychloormethaan voor acryl en PU soorten
...
cyano acrylaat (secondelijm) werkt zowat op alles maar kan minder tegen hitte

moet waarschijnlijk niet vermelden dat ALLE bovenstaande niet gezond is voor uzelf. zowel dampen inademen als huidcontact! mogelijks kan je sommige stoffen zelf niet krijgen

en zonder te weten wat het precies is, moet je niet zomaar met alle producten gaan beginnen proberen.
secondelijm lijmt de 2 aan elkaar, als je de plasticsoort kent, dan smelten bovenstaande de 2 aan elkaar. zonder 100% correcte hechting breekt het daar weer.
kan je geen ander plastic deeltje er tegen lijmen ter versteviging?

Het plastic smelt met warmte, dat heb ik geprobeerd op een plekje aan de binnenzijde.

Meestal staat op kunststoffen producten op een onopvallende plek (vaak aan de binnenkant) een code, waaraan te zien is van welke kunststof het gemaakt is.

Los daarvan, thermoplasten zijn ook te lassen.

Zelf heb ik erg veel succes gehad met cyano-acrylaatlijm (secondelijm), al dan niet met extra versteviging met zuiveringszout (baking soda); in combinatie met CA-lijm vormt dat een behoorlijk sterk en hard composiet-materiaal.

https://www.youtube.com/watch?v=n1meoZaHYZo&t=380s

Bij CA-lijm is het wel zaak om erop te letten niet teveel lijm te gebruiken, en om evt. de kunststofdelen naast de eigenlijke breuk af te plakken met bijv. schilderstape, om te voorkomen dat overvloedige lijm zich eraan hecht (vooral een schoonheidsprobleempje).

Dus denk dat ik zelf voor CA-lijm zou kiezen (al dan niet met zuiveringszout versterking); als het voor een hoofdtelefoon is zal het ook niet al te warm worden. MEK, chloroform, etc. heb ik allemaal sowieso niet in huis. Aceton wel. Let er trouwens op dat wanneer u aceton koopt dat het dan werkelijk *aceton* (propanon) is, geen aceton-vervanger. 'Echte' aceton wordt steeds lastiger verkrijgbaar in de reguliere handel (Brico verkoopt het nog wel in elk geval; de gewone Nederlandse bouwmarkten bij mijn weten alleen nog in het 'botenhoekje', bij de epoxy en polyester), maar via-via is er ook prima aan te komen (Versteden kunststoftechniek bijv., of botenbouwers in de buurt, of eigenlijk elk polyester-of epoxyverwerkend bedrijf).

U mag ook met een klein flesje hier langskomen, dan vul ik het gratis voor u :) Aceton hoort eigenlijk in geen enkel huishouden te ontbreken, in mijn bescheiden mening....

Maar zoals gezegd, ik zou zelf gewoon CA-lijm gebruiken voor de reparatie, denk ik. (zet wel een veiligheidsbril op bij werken met CA-lijm.... da's geen lijm die je per ongeluk in de ogen wilt krijgen.)

Als er een beetje spanning en druk op komt dan ben ik eerder geneigd om dit te gebruiken ipv lijm.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005388094013.html

Met aceton smelt je de oppervlakken aan elkaar en wordt het weer een geheel en steviger als voor het breken... ;)
Die krammen zijn heel handig voor bumperreparaties e.d., maar voor kleine hoofdtelefoon onderdeeltjes wat grof...

Je zou secondelijm (cyanoacrylaat) met een activator spray kunnen proberen.
Verder zijn er ook lijmen die met een uv lampje snel uitharden (Aliexpress)
Met beide heb ik goede ervaringen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Voor plexiglas gebruik ik vijlsel van dat product, opgelost in chloroform.
Als de delen op elkaar zitten werk ik direct, af met een ouderwets glazen injectiespuije met pure chloroform en een fijne naald (zo'n oude met metalen koppelstuk; moderne, plastic spuitjes en koppelstukjes houden het niet!) om de naden netjes af te werken.

Andere plastics: gewoon kijken bij Loctite©. Bouwmarktspul is waardeloos!!

Als je een 'lelijke' breuk hebt (de twee vlakken sluiten niet meer goed aan of er zijn hiaten), dan is bij ABS inderdaad ABS juice/glue/slurry een goed middel.

Als het een 'nette' goed aansluitende breuk is dan alleen maar aceton gebruiken om met een kwastje op de breuk te smeren. (desnoods met heel weinig ABS erin opgelost)
(alles wat je er meer tussen doet maakt dat de breuk minder net aansluit.)

Na aanbrengen wel wachten tot de breukranden uitgehard zijn alvorens ze te belasten.
(De ABS op de breuklijn is zacht/soepel tot de aceton eruit verdampt is)

Pattex secondelijm van de Action. Kost haast niets, zit in een zeer handige precisie dosseer flacon (exact dosing) en sluit goed af na gebruik. En is lang houdbaar.
De lijmverbinding (na uitharden) is zeer sterk en kan tegen heet water.

Ik heb in mijn werkzaam leven heel wat kunststof gelijmd, vaak ook delen die belast werden. De beste ervaring heb ik met twee-componentenlijm zoals van Bison, Pattex en Loctite.

Ik hou niet zo van lijm, bij mij werkt het nooit. Zal wel aan mij liggen, ze lijmen tenslotte ook vliegtuigen..

Bij lijmen van kunststof moet je eerst weten welke soort het is.
PS is goed te lijmen met oplosmiddelen zoals aceton of MEK. En ook met de lijm die gebruikt wordt in de plastic modelbouw.
Maar PE en PP zijn zonder voorbewerking niet te lijmen. Je kan wel alles gaan proberen met secondelijm of 2-componentenspul, maar dat leidt niet tot een duurzaam resultaat. Het lijkt vast te zitten, maar bij enige belasting laat het zo weer los.
Dus daarom eerst vaststellen welke kunststof het is, en dan de juiste lijm kiezen.

chemisch lijkt PE nogal op teflon... Niets plakt. Voor in koekepannen heeft teflon wat zwaardere moleculen op de plek waar in PE gewoon waterstof zit. Het gevolg is dat het wat beter tegen hogere temperaturen kan. Maar in essentie is het 't zelfde en lastig te lijmen.

[Bericht gewijzigd door rew op (69%)]

Op woensdag 10 september 2025 18:50:53 schreef nonius:
[...]

Meestal staat op kunststoffen producten op een onopvallende plek (vaak aan de binnenkant) een code, waaraan te zien is van welke kunststof het gemaakt is.

Die tekens staan er helaas niet op.
Als ik de bijdragen zo lees, is er toch wel wat lijmexpertise aanwezig.
Misschien is het beter dat ik het plastic onderdeeltje ter lijming aanbied.
Mijn arsenaal aan kleefmiddelen bestaat momenteel uit een setje twee componenten lijm, een tube bison kit en een leeg flesje van aceton 8)7

[Bericht gewijzigd door buzzy op (32%)]

Als je plastic wat opruwt aan de binnenkant en verstevigd kan het prima met twee componenten epoxy een plaatje er tegen lijmen.

Bison kit is zowat de slechste lijm die er is daar kun je geen sterke lijmverbinding mee maken. De lijm hard niet uit maar blijft rubberachtig. En de standaard bruine Bison kit laat ook nog lelijke bruine lijmresten achter.

Bison en 2 component zijn allebei ongeschikt voor een belastbare verbinding tussen 2 plasticdelen.
(of het moeten grote overlappende oppervlakken zijn die je op elkaar wilt lijmen)

Nogmaals: aceton* is het best, dan heb je helemaal geen lijm nodig. (alle lijm die je in een smalle verbinding stopt maakt de verbinding alleen maar zwakker)
(* mits het een kunststof is die met aceton reageert, dus geen PET e.d.)

Bison kit is zowat de slechste lijm die er is daar kun je geen sterke lijmverbinding mee maken.

Da's wel een hele generaliserende opmerking.... Het is een contactlijm met zeer nuttige toepassingsmogelijkheden die ook een zeer zwaar belastbare verbinding kan vormen. Maar voor deze specifieke reparatie lijkt me Bison kit (of een andere contactlijm) inderdaad geen goede oplossing.

Mijn arsenaal aan kleefmiddelen bestaat momenteel uit een setje twee componenten lijm, een tube bison kit en een leeg flesje van aceton

Dat laatste kan verholpen worden - zie mijn eerdere aanbod :)

Wanneer er vroeger LEGO-onderdeeltjes defect raakten (dat kwam regelmatig voor) herstelde mijn vader dat trouwens ook altijd met een klein beetje aceton. Werkte prima. Liet wel wat zichtbare sporen na, maar het was daarna weer wel functioneel.

(* mits het een kunststof is die met aceton reageert)

Da's eenvoudig te testen met een druppeltje aceton op een onzichtbaar plekje ergens aan de binnenkant....

Als je vroeger met de fiets evallen was en je bril was stuk, dan gebruikte de opticiën ook aceton. Brillen waren in die tijd vaak zelfs nog van celluloid....
Kino-film lijm werkt daar ook mee; eventueel ook MEK (methyl-ethyl-keton = butanon)