Beste forum-leden.
Op de werkbank een 43PUS6201/12. Probleem: een gedeelte van het beeld is iets donkerder dan de rest . In een volledig wit beeld is dit het beste te zien (bijlage 1). In met name blauw gekleurde beelden is het niet tot nauwelijks te zien.
Het probleem zit dus niet precies midden in het beeld; het lijkt erop dat het precies op de grens van twee COFs in de rechter beeldhelft zit (bijlage 2 - links van de rode lijn is het beeld donkerder).
Ik heb al veel geprobeerd, maar alles zonder resultaat: a) LVDS-flatcable gereinigd b) LVDS-flatcable vervangen c) TCON vervangen d) flatcables tussen TCON en beide COF-strips vervangen en zelfs e) SSB vervangen. Maar nee - het probleem blijft onverminderd aanwezig.
Op de COF-strips heb ik voor de zekerheid ook de spanning gemeten op de Ctjes die bij iedere COF zitten. Daar meet ik 14.84V respectievelijk 7.33V (bijlage 3). Bij iedere COF. En zowel op de linker COF-strip als op de rechter COF-strip.
Ik ben nog niet eerder een defect paneel tegengekomen in een 43PUS6XXX, maar één keer moet natuurlijk de eerste keer zijn. Maar voor ik de handdoek definitief in de ring gooi; heeft er nog iemand suggesties? Dank voor alle input.

Op dinsdag 16 september 2025 09:19:51 schreef ChristiaanR:
Ik ben nog niet eerder een defect paneel tegengekomen in een 43PUS6XXX, maar één keer moet natuurlijk de eerste keer zijn. Maar voor ik de handdoek definitief in de ring gooi; heeft er nog iemand suggesties? Dank voor alle input.

Gefeliciteerd, dan heb je nu de eerste met een defect panel. Dit fenomeen kan al gebeuren nadat men één van de FFC kabels losmaakt als het toestel nog aan staat, ik heb al meerdere van dergelijke problemen gezien en van gehoord nadat de klant dacht het zelf wel te kunnen doen zonder enige kennis.

Met William eens, zelf prutsen met TV aan brengt schade aan als je lukraak onder spanning kabels opnieuw aansluit. Je kan proberen met data lijn isolatie (tape methode) maar als de interne drivers stuk zijn op de COF is het einde oefening..

Huh? Heb ik ergens de indruk gewekt dat ik (flat)cables heb losgehaald bij een toestel onder spanning? Dat is zeker niet het geval. En ik meen te weten dat het toestel niet eerder open is geweest. Beide bovenstaande reacties kan ik dan ook niet helemaal plaatsen.

Er staat dat dit fenomeen al kan gebeuren als je een kabel losmaakt terwijl het toestel aanstaat, er staat nergens dat jij dat gedaan hebt.
Ik heb dit fenomeen gezien bij toestellen waarbij voor 100% vaststaat dat het fenomeen ontstaan is nadat de eigenaars er zelf aan gewerkt hadden.
Ik kan zelfs nog verder in detail treden , de eigenaars die contact hadden gezocht met mij met de vraag wat er aan de hand was hadden kabels losgemaakt omdat ze ergens hadden gelezen dat bij trillend beeld de kabels om en om moest losmaken om te bepalen welke kant van het beeldscherm nog goed was. Wat mij ook is opgevallen is dat bij alle toestellen het om een AUO panel handelde, wellicht zijn die gevoeliger.

Gezien het stickertje op de strip, zou het hier om een LG panel moeten gaan.

Correct, het betreft een LG-paneel.
Aangezien ik zeker weet dat er geen (flat)cables los zijn gehaald terwijl het toestel in bedrijf was, valt dat als mogelijke oorzaak af. Wat ik mij zelf nog bedacht: wellicht is er tijdens het los"wrikken" van de COF-strips iets stuk gegaan. Bij zo'n 43PUS zitten die COF-strips immers vastgeplakt aan het chassis, en moet er iets van kracht worden uitgeoefend om ze los te krijgen teneinde het paneel te kunnen verwijderen. Ik meen dat los"wrikken" bijzonder voorzichtig te doen, en maak daarbij altijd gebruik van een smal schroevendraaiertje dat ik als wig gebruik. Als er bij die actie tussen de buitenste COF op die rechter strip en de naastliggende (op diezelfde strip) echter iets stuk is gegaan, dan zou de consequentie wel eens kunnen zijn dat een bepaald signaal bij die achterliggende COFs niet meer doorkomt.
Het lastige is dat ik tot op heden nergens/nooit een schema van zo'n paneel/COF-strip ben tegengekomen. "FF checken of alles doorkomt" is daardoor niet mogelijk. Voor mij dan.

Ik heb dit ook een keer gehad. Wissel de tcon flatcables nog eens en krab ze schoon voorzichtig of misschien fijn stof of vuil in de connector. En anders moet je die connectoren even voorzichtig met veel flux doorsolderen want het lijkt mij wel te repareren. Panel werkt nl verder goed toch?

Ik heb de FFC-flatcables in een eerder stadium al een keer a) van plek (dus links en rechts) en qua oriëntatie (boven/beneden) omgewisseld. Zodat elk van de vier uiteinden in een voor dát uiteinde onbekende socket terecht kwam. Dat maximaliseert m.i. de kans op een goede contactovergang. Maar zonder resultaat dus.

Gebruik nooit een metalen voorwerp om die printjes los te wrikken, altijd een materiaal gebruiken wat zachter is zoals een kunststof.