Wie kan mij vertellen wat dit is ?
Ik heb dit component uit een Hall effect gaspedaal/throttle van een Estrima Biro brommobiel.
Het ding stond al zon 9 jaar stil en ik weet niet exact wie/wat/waar in die tijd er aan gerommeld is.
De throttle werkte niet en na enig zoekwerk bleek dat de VCC van de Hall effect sensor geen +5V kreeg.
Dit component zit met een pootje aan de VCC van die Hall sensor en het andere pootje gaat naar de +5V voeding. Het zit op een PCB op een plek waar mogelijk ook een transistor kan zitten. Dus de Collector en Emittor aansluiting worden met elkaar verbonden met dit component en het middelste Basis gaatje zit niks maar lijkt via een spoor naar weerstandje, een condensator en een diode aan de GND te zitten. Ik meet een constante weerstand over de pootjes van ongeveer 5R, geen capaciteit, over het losse component.
Maar nu komt het:
Het middelste Basis 'gaatje' was met een soldeer blob 'kortgesloten' met de aansluiting naar VCC voeding van de Hall sensor net als gevolg dat die geen voeding kreeg. Dat lijkt mij niet origineel zo te zijn geweest.
Als ik de blob verwijder krijgt de Hall zijn voedingspanning en lijkt de throttle ook te werken maar is wel erg gevoelig voor statische of magnetische invloed: zonder de throttle te bewegen geeft hij een varierende lage spanning af 100-300mV. Bij 'gas' geven gaat de spanning van 500mv naar 2500mV.
Ik weet dus niet waarom dit component gebruikt is en niet een draadbrugje bijv. of waarom niet de transistor ?
Wie denkt wat te weten hierover ?
Groet,
Paul
Op dinsdag 16 september 2025 12:26:33 schreef Thevel:
Dat is een Polyfuse (zelfherstellende zekering).
Ok, dat 'makes sense', dus ipv een draadbrugje.
Daar kwam ChatGPT trouwens niet mee met deze optie 
Dan blijft nog wel de vraag waarom die soldeerblob gemaakt was waardoor de Hall effect geen spanning kreeg....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ChatGPT braakt enkel dom antwoorden van anderen uit... 
Zou inderdaad een 45v polyswitch van Raychem (logo) moeten zijn...
ChatGPT heeft het verstand, intuitie en IQ van een hersenloze robot en dat is geen / nul.
ChatGPT is gemaakt om nog meer troep en verderf te zaaien op internet en onder de mensen.
Dat mensen volledig in ChatGPT geloven of gaan geloven is het grootste gevaar en bedreiging van de mensheid.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op dinsdag 16 september 2025 14:37:55 schreef fatbeard:
het grootste gevaar en bedreiging van het mensheiddom
+10 !
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
[We zijn toch al off topic] Ik dacht dat het een hele goede dubbelganger was, maar ik begrijp dat het "The Man Himself" is en niemand minder!?
[/We zijn toch al off topic]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 16 september 2025 13:06:10 schreef Arco:
Zou inderdaad een 45v polyswitch van Raychem (logo) moeten zijn...
Zou de stroom waarbij hij tript, ook wel een belangrijk gegeven, aan de andere kant staan?
De stroom waarbij een zekering tript lijkt mij de belangrijkste parameter van een zekering. Wellicht staat 45 voor 0.45A?
Arco
Special Member
Op woensdag 17 september 2025 12:24:26 schreef CornelisJ:
De stroom waarbij een zekering tript lijkt mij de belangrijkste parameter van een zekering. Wellicht staat 45 voor 0.45A?
Zou goed kunnen, ik kan de datasheet met markings niet meer terugvinden.
Er staat aan de achterkant niks op.
Inmiddels heb ik het component weer terug geplaatst en verder gemeten, bleek dat een 5V1 zener defect was. Die vervangen en de rare soldeerblob verwijderd en toen werkte het geheel weer.
Happy camper 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ter info: Die polymeer fuse is waarschijnlijk een TRF250-145 van Raychem/Littlefuse = 145 mA trip current @20oC
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zoeken op Raychem leverde bij mijn niks op toen ik dat deed. Ik zie nu dat het om een Tyco/Littelfuse zou kunnen gaan.
Wel een datasheet gevonden maar nog niks over de opdruk.
Meestal geven de ze houdstroom aan, maar dat kan inderdaad verschillen. Ik geloof dat ik ook wel de doorsnede in het typenummer zag (niet zeker). Ik heb laatst een paar klonen* gekocht en daar stond een tabelletje in de datasheet met kenwaarden die je grofweg kan verwachten voor een PTC:
De 5Ω waarde lijkt logisch voor een 145mA component, maar er is een zekere afhankelijkheid van het fysieke formaat. Je kunt het effect van het vasthouden vaak vrij makkelijk vaststellen, de weerstand stijgt dan duidelijk genoeg. Als je hem snel na het solderen aan de meter hebt dan zal je de afkoeling ook goed kunnen zien.
*Beide de typenummers en specificaties zijn anders, dus ik had eigenlijk "equivalente componenten" moeten zeggen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb de opdruk wel kunnen vinden in een datasheet: 45F, vandaar dat ik het vrijwel zeker weet.
De link nog gevonden in de history: https://www.littelfuse.com/assetdocs/littelfuse-pptc-tr-datasheet?asse…
Blz 8.
-edit-
@Arco, weet ik dat Raychem grotendeels Littlefuse geworden is.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (13%)]
Arco
Special Member
Op donderdag 18 september 2025 23:28:15 schreef maartenbakker:
Zoeken op Raychem leverde bij mijn niks op toen ik dat deed. Ik zie nu dat het om een Tyco/Littelfuse zou kunnen gaan.
Raychem Circuit protection is opgegaan in Littelfuse, de rest van Raychem in Tyco.