Dat zag ik je al eerder noemen ja, dank.
Ik was in de veronderstelling dat dit soort boeken er niet meer zijn "tegenwoordig".
( je weet wat ik ga schrijven ) eerder had ik de boeken van oa Olyslager.
https://www.deslegte.com/auteurs/piet-olyslager-25173/
Tijdens het sleutelen in een plastic zak of er mee naar een kopieerapparaat ( op een aantal km's fietsen )

Haynes geeft voor de nieuwere auto's geen boeken meer uit, maar je kunt tegen betaling wel online info krijgen.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

https://haynes.com/en-gb/peugeot/308/2011-2016-16-petrol-375017

De witte omcirkelde sensor is de inlaat nokkenas sensor de rood omcirkelde is de uitlaatnokkenas sensor.

Dank weer.
Ik merk geen enkel verschil bij sensoren los of vast, bij stationair draaien dan.

Het Haynes boek heb ik besteld, is er morgen, als het goed gaat.

Gaat hij weer op 3 cilinders lopen na een tijdje?

Dat zal ik moeten gaan testen, stukje rijden.
Met de sensor los gaan rijden dan dus (?)

Ja inderdaad net zo'n stuk als hij op 3 cilinders zou gaan lopen.

Zojuist een flink stuk gereden met uitlaatnokkenas sensor los.
Alles lijkt goed.
Dus :

Op woensdag 17 september 2025 23:35:38 schreef Paul Welther:
De truuk met de uitlaat nokkenassensor zorgt ervoor dat die misfire detectie niet werkt. De motor heeft dan minder vermogen maar als hij dan wel op 4 cilinders blijft lopen is het een mechanisch probleem meestal met de variabele nokkenlift regeling.

Minder vermogen, ik dacht eerder meer vermogen.
Met warme motor de sensor weer vast gaf geen verschil, bleef netjes lopen en geen foutmelding.
Vreemd dat de computer niets te mekkeren heeft over geen signalen van die sensor.

Zomaar een gedachte kan die sensor die dat net los is geweest niet defect zijn, af de kabel slecht contact maken?

Als hij voor je gevoel meer vermogen geeft is denk ik toch de ketting teveel gerekt. Na x-aantal starts komt de foutmelding wel naar boven.
Ik kom dit probleem echt vaak tegen helaas.
De oplossing heeft verder weinig met electronica te maken...

Ik heb "vraagbaak" Peter gesproken.
Die stond ook te kijken van sensor los voor test en dan geen foutmelding

Op woensdag 17 september 2025 23:35:38 schreef Paul Welther:
een mechanisch probleem meestal met de variabele nokkenlift regeling.

Dat is een ingrijpende reparatie met speciaal gereedschap ( begrijp ik )

Op woensdag 17 september 2025 23:35:38 schreef Paul Welther:
Ik heb er zo 10 tallen van die motortjes voorbij zien komen de laatste jaren.

En die zijn allemaal :

Op donderdag 18 september 2025 12:38:45 schreef High met Henk:
[..] onderweg naar Libie....

?

Mijn doel is nu om een diagnose te stellen om te zien of het nog wat gaat worden met deze wagen.
Heeft een compressietest nog zin ?
Als het goed ik heb ik straks een boek, die kan ik morgen in de trein lezen.