Hallo,
Ik ben bezig met de elektra in onze (bijna klaar) camper.
Nu heb ik daar een schakelkastje bij voor de walstroom maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik die moet aansluiten. Ben absoluut geen ster hiermee dus hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
In het kastje zit een aardlek + een 10a + een 16a zekering.
Vraag is dus of iemand simpel kan aangeven waar ik de bruin, blauw, en groen/geel heen moeten gaan. Zowel in als uitgaand.
Ps..
Er zit onderin een brug die 3 in/uitgangen verbindt. Alleen de rechter is vrij.
Hier een link naar het product.
https://www.amazon.nl/dp/B0CLPCJGHT?ref=cm_sw_r_cso_wa_mwn_dp_Y9KG3ETK…
[Bericht gewijzigd door Ronnie Wood op (57%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
rechts boven is nul ingaand ( blauw ) 1na rechts boven is fase in ( bruin ) de nul ( blauw ) van de afgaande kabels zit onder op dat railtje. linksboven en 1 na links boven is afgaande van de automaten fase ( bruin ). de 10A voor licht en wcd's met weinig last gebruiken en 16A voor airco of boiler gebruiken is t verstandigste. en gebruik aderhulzen, anders kan het gaan smelten..
Paulinha_B
Honourable Member
Wat daar onderin zit zou ik een verdeelrail noemen, die worden courant toegepast voor aarding maar hier zit er een blauwe draad aan, dat zou bedoeld kunnen zijn als neuter. Trouwens ook de twee verschillende zekeringen lijken erop te wijzen dat dit bedoeld is voor een enkelgezekerde installatie - zekeringen enkel in de fase, niet in de neuter.
Waar komt dat blokje vandaan? Is er documentatie van, of staat er ergens een www-adres op vermeld?
Met veel voorbehoud: als ik het goed interpreteer dan is de bedoeling om de inkomende netspanning aan de bovenkant van de verliesstroomschakelaar aan te sluiten, blauw rechts, bruin links. Geel/groen NIET aansluiten.
Van de fase-uitgang van de verliesstroomschakelaar - links-onder - dan twee bruine draden naar de onderkant van de zekeringen/automaten.
Afnemers tussen de verdeelrail (blauw) en de bovenkant van de automaten (bruin).
En verder akkoord met bovenstaande: gevlochten draad gebruiken, van voldoende diameter, en aderhulzen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Gebruik ook soepel draad. Harde kern kan breken door het bewegen. Met een 16A zekering heb je meer dan voldoende. Een aansluiting voor walstroom is meestal een CEE stekker van 16A. Op vele plaatsen zal je zelfs maar 10A krijgen en gaat die zekering er uit.
Dank jullie wel testman en paulina.
Ik heb de link naar het product net nog even toegevoegd aan mijn eerdere post.
Verder is jullie uitleg me duidelijk zo.
Heb het even uitgetekend voor mezelf in de afbeelding.
Kom ik alleen wel op de vraag., stel dat ik ergens inplug bij een station op een camping waar ze de fase en nul omgedraaid hebben... wat gebeurd er dan.??
Op woensdag 17 september 2025 19:49:45 schreef Ronnie Wood:
Dank jullie wel testman en paulina.Ik heb de link naar het product net nog even toegevoegd aan mijn eerdere post.
Verder is jullie uitleg me duidelijk zo.
Heb het even uitgetekend voor mezelf in de afbeelding. [bijlage]Kom ik alleen wel op de vraag., stel dat ik ergens inplug bij een station op een camping waar ze de fase en nul omgedraaid hebben... wat gebeurd er dan.??
Dan komt de fase op het "Open blokje" te staan, ik neem aan dat er wel een kast omheen komt ivm aanraken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 17 september 2025 20:01:52 schreef bprosman:
[...]
Dan komt de fase op het "Open blokje" te staan, ik neem aan dat er wel een kast omheen komt ivm aanraken.
Uiteraard komt het voorkantje er ook nog op.
Op woensdag 17 september 2025 19:53:33 schreef Paulinha_B:
Niet meer dan anders.
Bedoel je daarmee dat het nog steeds ok is en alles gezekert?
Op woensdag 17 september 2025 20:20:02 schreef vergeten:
Ik zou zo'n kastje daar niet kopen ze weten niet eens wat ze verkopen.En IP 42 aanbeveling is ook wel om te lachen.
[bijlage]
Vertalingen op het web kunnen we wel een boek over schrijven. Trek ik me niet zoveel van aan.
En het kastje komt binnen in een weer afgesloten kastje dus de ip42 geloof ik wel.
testman
deze kastjes zijn idd niet echt degelijk spul. tijdje terug nog zo'n ding aangesloten in een oldtimer caravan. eigenaar had de fase op de 10A automaat gezet en de nul op de 16A automaat, welke zou het eerste eruit gaan losse snoer 0,75mm2 zat op de automaten en omgevouwen zonder aderhulzen. smelt zo weg. heb daar 1,5mm2 snoer van gemaakt met aarde..
Paulinha_B
Honourable Member
Kom nu @testman, het is niet omdat een klungelaar er een potje van maakt dat het spul niet deugt.
Evenzeer heb ik ook mijn reserves, o.a. door de zielige vertaling maar nog meer door de verdacht lage prijs.
Hmmm je wilt toch wel dubbelpolige schakelende spul hebben hier..
Deze troep zou ik niet willen gebruiken: 50% kans dat jouw nul stiekem een fase is. Dan ga je wel heel veel vertrouwen in je ALS hebben...
Even voor de duidelijkheid,
Ik probeer het zo netjes en zorgvuldig mogelijk te doen. Ben er alleen niet in thuis dus vandaar ook dat ik vragen stel.
Wil uiteindelijk wel dat de boel goed voor elkaar is.
Maar nu twijfel ik wat...
Zie hier ook de foto's van de kast die ik ervoor gebouwd heb en alle kabels in de bus zijn goede kwaliteit, extra geïsoleerd en liggen in een mantelbuis.
Ik doe m'n best.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 17 september 2025 21:32:35 schreef vergeten:
Dat ziet er inderdaad keurig verzorgd en netjes uit, vakmanschap straalt het af
Dank je.
Ben ook geen timmerman, maar dit lukt me.
Paulinha_B
Honourable Member
Op woensdag 17 september 2025 21:21:48 schreef High met Henk:
Hmmm je wilt toch wel dubbelpolige schakelende spul hebben hier..Deze troep zou ik niet willen gebruiken: 50% kans dat jouw nul stiekem een fase is. Dan ga je wel heel veel vertrouwen in je ALS hebben...
Hoezo? De verschilschakelaar ziet toch geen onderscheid tussen neuter en fase?
Ik zie dan ook weinig of geen bezwaar tegen enkelpolig afzekeren, hier in Portugal is dat de regel voor huisinstallaties, en ik hoor hier zelden tot nooit over problemen daarme.
EricP
mét CE
De oosterburen doen dat ok. Maar daar is nul ook min of meer gelijk aan aarde - in de zekeringkast zitten ze aan elkaar!
Daarnaast: in een huisinstallatie weet je wat fase en wat nul is. Als je ergens een stekker in prikt, dan weet je dat niet. Je zou kunnen hopen dat een blauwe CEE 'goed' is eengesloten. Als het om welke reden Schuko wordt.. dan houdt die hoop ook op.
Het past natuurlijk weer niet in dat kastje, maar... Ik zou daar toch voor een 2-voudige automaat (dus geen P+N) kiezen.
Alternatief - ik ken het van een bootje - is dat er bewaakt wordt waar de fase zit. Dat ding slaat een soort van alarm als nul en fase verwisseld zijn (om bovenstaande reden...). Ik denk dat het 'gekocht' is. Maar zou ff niet weten WAT het is.
Overigens zie ik nog best wat 24V/12V spul. Zorg dat je voldoende dikte in de draad heb en gebruik een behoorlijke tang om de ogen te persen - een bankschroef is niet geschikt
testman
Hmmm je wilt toch wel dubbelpolige schakelende spul hebben hier..Deze troep zou ik niet willen gebruiken: 50% kans dat jouw nul stiekem een fase is. Dan ga je wel heel veel vertrouwen in je ALS hebben...
idd ja 2 polig is beter. ook in een caravan word steeds meer stroom verbruikt. dus een beetje fatsoenlijk de installatie maken mag wel lijkt me.
kabels goed vastzetten is ook belangrijk, daar ontstaan brandjes door. kabels die gaan schuren tijdens het rijden en zo sluiting maken omdat het los hangt. ook zekeren word nogal eens vergeten, en al helemaal achter een accu. zo'n ding levert vlot 800A kortsluitstroom. ook worden kabels nogal eens onderbemeten bij laagspanning, aan zo'n omvormer heb je al snel te dunne kabels zitten, accu dichtbij de omvormer is het beste.
edit: een kennis zei dat z'n wcd tester niet goed werkte onlangs, gaf aan geen nul of andersom. ik vroeg was dat in dat huis in BE? ja dus, oud krachtnet daar en dat pikte die tester niet welke geen 2 fasen op een wcd verwacht. de werking berust op bijna 0V tussen nul en aarde zoals hier in NL met 400V krachtnetten normaal is..
revado
Honourable Member
Helemaal met HmH eens.
Dit is niet geschikt voor een camper.
Als de fase en nul gewisseld zijn in de CEE steker van de camping en er gaat een van die enkelpolige zekeringen uit dan blijft de fase gewoon spanning voeren, via de NUL verdeler.
Beter gewoon 2 dubbelpolige automaten gebruiken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op woensdag 17 september 2025 21:54:47 schreef Paulinha_B:
[...]Hoezo? De verschilschakelaar ziet toch geen onderscheid tussen neuter en fase?
Ik zie dan ook weinig of geen bezwaar tegen enkelpolig afzekeren, hier in Portugal is dat de regel voor huisinstallaties, en ik hoor hier zelden tot nooit over problemen daarme.
Ik zou voor walstroom NÓÓIT een enkelpolige automaat gebruiken....
Oeps, HMH en Revado waren me voor
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Is toch heel simpel op te lossen. Zet er 1 dubbelpolige in van 10A of 16A. >16A ga je nooit van de paal krijgen. Het nut van de 2 zekeringen ontgaat me dan ook volledig. In een Schaudt omvormer is ook maar plaats voor 1 dubbelpolige alamat van 10A of 16A. Maar ik geloof dat het maar 10A is. Moet ik eens nakijken.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hmmm, ik heb gewoon 32A vd paal, 3f ook nog.
Maar verder, ik heb in het buitenland best wel vaak 16 of 25A gezien vd paal.
10 of 6A is nogal zuinig Nederlands waar ze er ook steeds meer vanaf stappen.
Ergo, ik zou voor dubbelpolige automaten gaan en liever (beroepsdeformatie inderdaad) voor een A merk, Hager, Eaton, enz.
Kost iets meer, maar dan ben je in mijn ogen beter gezekerd dan met dit soort meuk.