Op maandag 10 november 2025 19:32:17 schreef testman:
dat plaatje in de schakelaar, eens met een magneet getest? blijft het hangen dan is het rommel. ook de bouten zijn vaak van ijzer. de betere DC schakelaars en contactoren hebben er messing of bronzen contacten inzitten. de nieuwe schakelaar lijkt een goedkoper ding, maar die zijn beter. merk je aan de prijs ook vaak wel. wel nog vastzetten op het hout..nu heb je wel een 70mm2 kabel gebruikt, maar weet je wat het zwakke punt is? dat railtje met m6 boutjes. de kabelschoen is groter als m6. in netspanning installaties een afkeurpunt, heb er genoeg vervangen bij grotere vermogens als deze..
dit soort rails zijn een stuk beter, worden op t werk voor aarding gebruikt, maar ik heb er wel meer van gebouwd
Die busbars ga ik idd ook vervangen.
Vind het sowieso net wat te licht en te krap op elkaar zitten.
Was al begonnen met een stuk messing staf en draadeinden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 10 november 2025 21:13:26 schreef Ronnie Wood:
Die rails die jij stuurt lijkt wel rvs als ik het zo zie of vergis ik me?
kan, is maar een voorbeeld, je hebt het ook in blank koper.
overigens, stukje rail en draad tappen M8 en de schroefkoppen onder de rail met moertje bovenop aandraaien kan ook. paar houdertjes eronder als verhoging.

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]
Op maandag 10 november 2025 21:30:20 schreef testman:
[...]kan, is maar een voorbeeld, je hebt het ook in blank koper.
overigens, stukje rail en draad tappen M8 en de schroefkoppen onder de rail met moertje bovenop aandraaien kan ook. paar houdertjes eronder als verhoging.
Is er een bezwaar om zoiets van rvs te maken.?
Snap dat het minder geleid als koper, messing, oid.., maar als het dik genoeg is zou het toch ook prima moeten voldoen niet.??
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
nonius
set SCE to AUX.
De soortelijke weerstand van messing is verbazingwekkend slecht (is bijv. slechter dan van pisbakkenstaal!), maar toch wordt messing vaak gebruikt, vanwege z'n mechanische eigenschappen tegenover bijv. zuiver koper.
Maar RVS is toch nog weer behoorlijk wat slechter dan gewoon staal (en RVS is maar een héél klein beetje slechter dan messing).
(Staal = 0.18 * 10^-6 ohmmeter; RVS = 0.72 * 10^-6 ohmmeter; messing = 0.6 * 10^-6 ohmmeter; voor de volledigheid: koper = 0.017 * 10^-6 ohmmeter! Messing heeft 35x hogere soortelijke weerstand dan koper!)
Ik ben hier (de bizar-slechte soortelijke weerstand van messing) ooit per toeval achter gekomen, toen ik een ooit een puntlasapparaat o.b.v. een flinke trafo wilde bouwen. Tot m'n stomme verbazing kon ik de armen prima uit staal maken - dat was goedkoper EN beter (minder weerstand) dan messing!
RVS Moet je echt in alle gevallen heel ver achter je laten. Ook hoogfrequent technisch is het waardeloos materiaal. Lang geleden had een klant eens de aluminium kast van zijn 60 KW rf generator met mooie RVS boutjes dicht geschroefd. Tijdens het eerste gebruik branden de RVS boutjes letterlijk uit het alu plaatwerk. Dat was dan nog 27Mc maar wel met een berg vermogen.
Een vriend van me had zijn koperen 24GHz eindtrapje van 250 watt dicht geschroefd met RVS boutjes. En ook die boutjes werden best wel warm. Omdat hij de maan wilde halen, in plaats van boutjes warm stoken, zitten daar nu koperen boutjes in. Dat gaat in elk geval beter. Het vinden van roodkoperen boutjes blijkt dan namelijk ook nog lastig. Je beland dan best wel snel in messing
achtige toestanden die ook gewoon niet ideaal zijn.
Aluminium boutjes zie je eigenlijk maar bar weinig. Zal wel door mechanische sterkte komen. Maar hoogfrequent technisch zou dat misschien juist weer wel aardig kunnen werken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
soms denkt men ook stalen bouten 1:1 door rvs bouten te vervangen, maar ook mechanisch is dat een stuk zwakker.
nonius
set SCE to AUX.
soms denkt men ook stalen bouten 1:1 door rvs bouten te vervangen, maar ook mechanisch is dat een stuk zwakker.
Dat zal ook wel flink van de sterkteklasses van betreffende bouten afhangen, vermoed ik 
Een 4.8 bout van staal vervangen door A4-80 (i.e. RVS) zou mechanisch gezien weinig problemen mogen geven.
Maar als men een 12.9 bout gaat vervangen door A1-50 dan kan het, eh, 'interessante situaties' gaan opleveren....